
Projektledning
Klassiskt, agilt och flexibelt

Projektledning
Klassiskt, agilt och flexibelt
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Om boken och hur man läser den 9
Del I
Förstå projekt
Vad människor menar när de talar om projekt 13
Projekt är en generationsgrej 13
Projekt är sociala överenskommelser, inte naturfenomen 18
Gör världen begriplig, hanterbar och meningsfull 19
Om projektaktighet 20
Hoptrasslade projekt 27
Projekt ur två olika perspektiv: rationellt verktyg och
mänskligtsamspel 30
Hur det funkar: Om projekt och människor 35
Ett projekt är en osäker situation: Törs jag försöka? 35
Individens upplevelse påverkar motivationen, som påverkar
prestationen 36
Uppleva den egna förmågan – Jag kan! 39
Uppleva självbestämmande – Jag vill! 39
Uppleva samhörighet – Gruppens betydelse 40
Grupper finns i sammanhang 44
Leda grupper och människor i projekt 45
Mänskligt perspektiv är rationellt också 49
Hur det funkar: Om projekt på jobbet 53
Hierarki eller projekt: Stabilitet eller flexibilitet 53
Styra verksamhet genom projekt 56
Projektspråk 59
Generellt projektförlopp: Före, under, efter, i och utanför 61
Tre modeller: Sekvens, inkrement eller iterationer 62
Projektmodell och verksamhetskultur 70
Hur det funkar: Om projektresultat 71
Vad är meningen med projektet? 71
Vad ska åstadkommas konkret? 73
Tre olika slags projektresultat: Fysisk produkt, event eller
beteende 74
Om projektresultat och projektmål 80
Hur det funkar: Om projektarbete 83
Operativt arbete och ledningsarbete 83
Operativ planering: Parallella och sekventiella block 84
Överblick och detaljer: Planeringsnivåer och -horisonter 88
Hur det funkar: Om projektsamarbete 91
Spela projektspelet: Hur ska det gå till? 91
Ledningsbeslut under projekts förlopp 92
Ledningsfunktioner: Yttre och inre 92
Roller: I projekt agerar människor i roller 93
Roller i projektets yttre ledningsfunktioner (om gränsen mot
omvärlden) 94
Projektets inre ledningsfunktioner: Projektbubblan 104
Aktörer och intressenter: Om att förstå projektarenan 105
Organisera utifrån naturliga förutsättningar 109
Del II
Planera och leda projekt
Planera: Snabbkurs i praktisk projektplanering 113
Helhetsbild: Inte fastna i detaljer 113
Fem steg per varv 114
Planering är en iterativ process 115
Planera: Projektets mål och resultat 117
Fråga 1: Vad är meningen med projektet? 117
Fråga 2: Vem förväntar sig vad från projektet? 118
Fråga 3: Vilket konkret slutresultat markerar att projektet kan
avslutas? 120
Fråga 4: Hur ska det gå till att avsluta projektet? 123
Planera: Operativt arbete 129
Fråga 1: Vad blir den bästa strategin? 130
Fråga 2: Vilket arbete (och andra resurser) behövs? 132
Fråga 3: Hur mycket arbete (och andra resurser) behövs? 136
Fråga 4: Vilka beroenden finns mellan olika delar av arbetet? 139
Fråga 5: När bör jobbet göras? 143
Fråga 6: Vad kostar det? 145
Fråga 7: Vem ska göra vad? 148
Bra plan? ||Good enough|| räcker alltid 151
Planera ledningsarbete: Börja med osäkerhetsdiagnos 153
Vad är mest oförutsägbart? 153
Olika slags osäkerhet kräver olika ledningsstrategier 159
Planera: Ledningsarbete 161
Leda för att kunna vara flexibel 161
Fyra perspektiv på ledningsarbete: Tid, roller, arenor, miljö 162
Tid: Strukturera tiden 163
Roller och funktioner: Dela upp ansvar 170
Arenor: Hur och var möts människorna? 184
Miljöer: Språk, referenser och miljöer som styr tankar och attityder 194
Projekt i praktiken: Några illustrationer 205
Projektexempel: En insamling 206
Projektexempel: Arrangera en idrottstävling 209
Projektexempel: Göra en utredning 214
Projektexempel: Bygga hus och annat stort (och lite om Partnering) 218
Projektexempel: Utveckla IT-system (med agila metoder) 225
Projektexempel: Att effektivisera och förändra 232
Projektexempel: Pilotverksamhet 235
Projektexempel: Upplevelser tillsammans i kulturprojekt 236
Projektexempel: Ännu en restaurang 237
Slutord 239
Författarpresentation 240
Slutnoter 241
Referenser 261
Sakordsregister 269
Projektledning – klassiskt, agilt och flexibelt är uppbyggd på ett klassiskt vis med tydlig struktur genom olika delar och kapitelindelning. Författarna beskriver hur man läser boken för att ta till sig innehållet på bästa sätt, vilket är positivt.
Ta del av extramaterial
På janssonprojekt.se kan du ta del av ännu fler projektledarverktyg, tekniker och annat för projektledare.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144177175Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
46939-01Upplaga:
FörstaSidantal:
272Ta del av extramaterial
På janssonprojekt.se kan du ta del av ännu fler projektledarverktyg, tekniker och annat för projektledare.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144183428Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
46939-SB01Upplaga:
Första