Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Programmeringens grunder med exempel i C#

Skickas följande arbetsdag

En grundläggande lärobok i programmering. Den fokuserar på det som är gemensamt för de flesta programmeringsspråk – de grundläggande elementen och programkonstruktionerna och hur dessa relaterar till varandra, oberoende av språk. Boken går igenom såväl grunderna i strukturerad programmering som grunderna i objektorienterad programmering beskrivs. Inlärningen av ett specifikt programmeringsspråk tonas ner, men exemplen är skrivna i C#. Den är i första hand avsedd för nybörjare i programmering ...

Läs mer

En grundläggande lärobok i programmering. Den fokuserar på det som är gemensamt för de flesta programmeringsspråk – de grundläggande elementen och programkonstruktionerna och hur dessa relaterar till varandra, oberoende av språk. Boken går igenom såväl grunderna i strukturerad programmering som grunderna i objektorienterad programmering beskrivs. Inlärningen av ett specifikt programmeringsspråk tonas ner, men exemplen är skrivna i C#. Den är i första hand avsedd för nybörjare i programmering på högskolenivå, men kan läsas av alla som vill lära sig programmeringens grunder.

Stäng
      • Förord
        • Källkodsexempel och bokens notation
        • Disposition
      • Del 1 Programmering och datorn
      • 1Vad är ett program, egentligen ?
        • Datorns språk
        • Assembler
        • Högnivåspråk
        • Kompilering
        • Interpretering
        • Bytekod och JIT-kompilering
        • Länkning
        • Mer om kompilering och interpretering
        • Kategorier av högnivåspråk
        • Programflöde och användarinteraktion
        • Exempel från olika programmeringsspråk
        • Att göra ett program i C#
      • 2Utvecklingsprocesserna
        • Databehandling och informationssystem
        • Systemutvecklingsprocessen
        • Programmeringsprocessen
        • Det minsta systemet
      • 3Problemlösning
        • Vad är problem?
        • Vad är problemlösning?
        • Strukturerad problemlösning
        • Strukturerad programmering
      • Del 2 Grundläggande element
      • 4Byggstenarna
        • Först lite om C#
        • Literaler och variabler
        • Kommentarer i källkoden
        • Konstanter
        • Uttryck och operatorer
        • Datatyper
        • Vektorer
        • Posttyper
        • Fler operatorer
        • Procedurer och funktioner
        • Variablers synlighet och räckvidd
        • Värde- och referenstyper
        • Skräpsamling
        • Några färdiga funktioner
        • Datum
      • 5Inmatning och utmatning (tangentbord och skärm
        • System.Out och System.Error
        • Escapesekvenser
        • System.In
      • 6Namnrymder
      • 7Felsökning och felhantering
        • Avlusning
        • Kompileringsfel
        • Logiska fel
        • Spårutskrifter
        • Undantagshantering (Exceptions)
      • 8Jämförelser med några andra språk
        • Datatyper
        • Operatorer
        • Vektorer
        • Posttyper
        • Procedurer och funktioner
        • Datum
        • Undantagshantering
      • Del 3 Strukturerad programmering
      • 9Gör ritningen innan du bygger huset
        • Beskrivningar av algoritmen
        • Flödesdiagram
        • Jackson Structured Programming (JSP)
        • Pseudokod
      • 10Elementen i strukturerad programmering
        • Sekvenser
        • Selektioner
        • Iterationer
        • Fällor vid iterationer och selektioner
        • Strukturerad programmeing utav metoder
      • 11Några grundläggande standardalgoritmer
        • Utökning av en vektor
        • Minskning av en vektor
        • Sortering
        • Sökning
        • Sorteringar och sökningar på annat än heltal
        • Förena vektorer (merge)
        • Länkade listor
        • Binära sökträd
      • 12Skrivning och läsning till och från datafiler
        • Att skriva till en textfil
        • Att läsa från en textfil
      • 13Jämförelser med några andra språk
        • Strukturerad programmering
        • Filhantering
      • Del 4 Objektorientering
      • 14Objektorienterade utvecklingsprocesser
        • Grundläggande principer
        • Vad är objekt?
        • Unified Modeling language (UML)
      • 15Klasser och objekt
        • Skapa och använda objekt
        • Sekvensdiagram
      • 16Operationer och metoder
        • Instans- och klassmetoder
        • Konstruktor och destruktor
      • 17Arv
        • Enkelt eller multipelt arv
        • Abstrakta klasser
        • Interface
      • 18Samlingsklasser
        • Istället för vektorer
        • Mer om sorteringar
      • 19Polymorfism
        • Polymorfa variabler
        • Dynamisk bindning
      • 20Associationer
        • Associationer, aggregat och komposition
        • Kardinalitet och optionalitet
        • Mer om associationer
      • 21Räckvidd och synlighet
        • Instans- och klassvariabler
        • Inkapsling av attribut och metoder
      • 22Grafiska användargränssnitt
        • Grafiska objekt
      • 23Händelsehanterare
      • 24Knappar och rutor
        • Kryssrutor (CheckBox)
        • Alternativknappar (RadioButton och GroupBox)
        • Popmeny (ComboBox)
        • Massor av grafiska komponenter
      • Del 5 Bilagor, tabeller, mm
      • Ordlista
      • Sökvägen till kompilatorn
      • Nyckelorden i C#
      • Operatorerna i C#
      • Prioritetsordningen i C#
      • Hur du förskönar din källkod
      • Tips för att lära sig nya språk
      • Sakregister
Information

Författare:

Björn Abelli

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144035970

Utgivningsår:

2004

Artikelnummer:

31803-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

362
 ;