
Programmeringens grunder med exempel i C#
- Förord
- Källkodsexempel och bokens notation
- Disposition
- Del 1 Programmering och datorn
- 1Vad är ett program, egentligen ?
- Datorns språk
- Assembler
- Högnivåspråk
- Kompilering
- Interpretering
- Bytekod och JIT-kompilering
- Länkning
- Mer om kompilering och interpretering
- Kategorier av högnivåspråk
- Programflöde och användarinteraktion
- Exempel från olika programmeringsspråk
- Att göra ett program i C#
- 2Utvecklingsprocesserna
- Databehandling och informationssystem
- Systemutvecklingsprocessen
- Programmeringsprocessen
- Det minsta systemet
- 3Problemlösning
- Vad är problem?
- Vad är problemlösning?
- Strukturerad problemlösning
- Strukturerad programmering
- Del 2 Grundläggande element
- 4Byggstenarna
- Först lite om C#
- Literaler och variabler
- Kommentarer i källkoden
- Konstanter
- Uttryck och operatorer
- Datatyper
- Vektorer
- Posttyper
- Fler operatorer
- Procedurer och funktioner
- Variablers synlighet och räckvidd
- Värde- och referenstyper
- Skräpsamling
- Några färdiga funktioner
- Datum
- 5Inmatning och utmatning (tangentbord och skärm
- System.Out och System.Error
- Escapesekvenser
- System.In
- 6Namnrymder
- 7Felsökning och felhantering
- Avlusning
- Kompileringsfel
- Logiska fel
- Spårutskrifter
- Undantagshantering (Exceptions)
- 8Jämförelser med några andra språk
- Datatyper
- Operatorer
- Vektorer
- Posttyper
- Procedurer och funktioner
- Datum
- Undantagshantering
- Del 3 Strukturerad programmering
- 9Gör ritningen innan du bygger huset
- Beskrivningar av algoritmen
- Flödesdiagram
- Jackson Structured Programming (JSP)
- Pseudokod
- 10Elementen i strukturerad programmering
- Sekvenser
- Selektioner
- Iterationer
- Fällor vid iterationer och selektioner
- Strukturerad programmeing utav metoder
- 11Några grundläggande standardalgoritmer
- Utökning av en vektor
- Minskning av en vektor
- Sortering
- Sökning
- Sorteringar och sökningar på annat än heltal
- Förena vektorer (merge)
- Länkade listor
- Binära sökträd
- 12Skrivning och läsning till och från datafiler
- Att skriva till en textfil
- Att läsa från en textfil
- 13Jämförelser med några andra språk
- Strukturerad programmering
- Filhantering
- Del 4 Objektorientering
- 14Objektorienterade utvecklingsprocesser
- Grundläggande principer
- Vad är objekt?
- Unified Modeling language (UML)
- 15Klasser och objekt
- Skapa och använda objekt
- Sekvensdiagram
- 16Operationer och metoder
- Instans- och klassmetoder
- Konstruktor och destruktor
- 17Arv
- Enkelt eller multipelt arv
- Abstrakta klasser
- Interface
- 18Samlingsklasser
- Istället för vektorer
- Mer om sorteringar
- 19Polymorfism
- Polymorfa variabler
- Dynamisk bindning
- 20Associationer
- Associationer, aggregat och komposition
- Kardinalitet och optionalitet
- Mer om associationer
- 21Räckvidd och synlighet
- Instans- och klassvariabler
- Inkapsling av attribut och metoder
- 22Grafiska användargränssnitt
- Grafiska objekt
- 23Händelsehanterare
- 24Knappar och rutor
- Kryssrutor (CheckBox)
- Alternativknappar (RadioButton och GroupBox)
- Popmeny (ComboBox)
- Massor av grafiska komponenter
- Del 5 Bilagor, tabeller, mm
- Ordlista
- Sökvägen till kompilatorn
- Nyckelorden i C#
- Operatorerna i C#
- Prioritetsordningen i C#
- Hur du förskönar din källkod
- Tips för att lära sig nya språk
- Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144035970Utgivningsår:
2004Artikelnummer:
31803-01Upplaga:
FörstaSidantal:
362