Designmönster för programmerare
Information
Illustratör:
Niklas HofvanderSpråk:
SvenskaISBN:
9789144076089Utgivningsår:
2005Revisionsår:
2011Artikelnummer:
32013-02Upplaga:
AndraSidantal:
228Det verkar som att du besöker studentlitteratur.se via en enhet utanför Sverige. Vi erbjuder inte leveranser utanför Sverige. För att kunna slutföra ett köp måste leveransadressen vara i Sverige. Läs mer
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för högstadiet.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för Gy och Vux.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Hitta alltVår kurslitteratur bygger på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och målgruppsanpassade pedagogiska upplägg. Den tas fram i nära samverkan med företrädare för universitet och högskola och skrivs av välmeriterade författare.
Hitta alltHär hittar du litteratur, utbildningar och digitala informationstjänster för din kompetensutveckling. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt.
Hitta alltHär hittar du som student kurslitteratur, tips och inspiration om våra böcker och produkter.
Hitta alltVåra författare är vår viktigaste resurs. Bland dessa hittar du forskare, undervisande lärare och experter inom en rad ämnen. Kanske vill du bli en av dem?
Hitta alltPriserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
inkl. moms
Exkl. moms: 363 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 363 kr
Att inte återuppfinna hjulet är en självklarhet inom de flesta discipliner. Programmerare har dock länge envisats med att ständigt börja om från början. Sedan mitten av 1990-talet har dock idén om designmönster slagit rot: att samla goda lösningar på återkommande problem, klassificera dem och ge dem namn. Designmönster för programmerare beskriver denna klassifikation samt hur mönstren inspirerar designers och programmerare att konstruera väl-strukturerade, robusta och flexibla program. Ett ...
Läs merAtt inte återuppfinna hjulet är en självklarhet inom de flesta discipliner. Programmerare har dock länge envisats med att ständigt börja om från början. Sedan mitten av 1990-talet har dock idén om designmönster slagit rot: att samla goda lösningar på återkommande problem, klassificera dem och ge dem namn. Designmönster för programmerare beskriver denna klassifikation samt hur mönstren inspirerar designers och programmerare att konstruera väl-strukturerade, robusta och flexibla program. Ett trettiotal generella mönster från olika användningsområden beskrivs i avsikt att ge läsaren aktiv tillgång till dem. Exemplen är koncisa och undviker tröttsamma flersidiga kodlistningar. I boken används huvudsakligen Java. På de få ställen där implementeringen skiljer sig språkmässigt finns även varianter för C++ och C#. Den innehåller även en kort översikt av de delar av UML som används. Syftet med boken är att ge mer än en grundläggande repertoar av mönster. Den ger även tankestimulans för att i framtiden stärka vaksamheten mot ”unken” programkod samt ständigt söka efter och utföra förbättringar genom refaktorisering. Denna andra upplaga utökar repertoaren med ett antal generella mönster från skiktade serverarkitekturer och lägger i övrigt till pedagogiska förtydliganden baserade på ett antal års undervisning om designmönster.Boken vänder sig till programmerare och designers. Läsaren förutsätts har grundläggande kunskap om objektorientering och programmering.
StängFörfattare:
Ulf BiltingIllustratör:
Niklas HofvanderSpråk:
SvenskaISBN:
9789144076089Utgivningsår:
2005Revisionsår:
2011Artikelnummer:
32013-02Upplaga:
AndraSidantal:
228För att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.