Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att arbeta med systemutveckling

Skickas följande arbetsdag

Lärarmaterial - Att arbeta med systemutveckling

Skickas inom 3 timmar
Valt format
Bok 363 kr inkl. moms
Lärarmaterial

Den här boken handlar om systemutveckling. Den handlar inte om programmering utan i stället om allt annat som du behöver veta om du vill arbeta med systemutveckling, exempelvis utvecklingsmetodik, projektledning, processorienterat arbetssätt, testverksamhet, säkerhet och att få system att bli robusta, driftsäkra och enkla att förvalta. Det är en bok för både programmerare som arbetar i utvecklarteam eller projektgrupper och för produktägare, testledare eller projektledare som arbetar med mjuk...

Läs mer

Den här boken handlar om systemutveckling. Den handlar inte om programmering utan i stället om allt annat som du behöver veta om du vill arbeta med systemutveckling, exempelvis utvecklingsmetodik, projektledning, processorienterat arbetssätt, testverksamhet, säkerhet och att få system att bli robusta, driftsäkra och enkla att förvalta. Det är en bok för både programmerare som arbetar i utvecklarteam eller projektgrupper och för produktägare, testledare eller projektledare som arbetar med mjukvara. Kort sagt, alla typer av roller som berörs av systemutveckling. Boken är lämplig för undervisning i kurser för systemutvecklare, processutvecklare, kravanalytiker, testledare eller projektledare och är även ett användbart verktyg för den yrkesverksamme som vill få en helhetsbild.

Stäng
  • Innehåll
    • 13
      Förord
        • 15
          Läsanvisningar
      • 17
        Om systemutveckling
        • 19
          IT är en del av verksamheten
        • 20
          Utveckling är mer än att skriva kod
        • 20
          Systemutveckling som en del av affärsutveckling
        • 22
          Jakten på effektivitet
        • 23
          Tio anledningar till att IT-satsningar misslyckas
        • 26
          Programmeraren – ingenjör eller konstnär?
        • 27
          Mer läsning
      • 29
        Arkitektur
        • 30
          Vad är arkitektur?
        • 31
          Från monolitisk applikation till tjänstebaserad arkitektur
        • 33
          Fyra nivåer av arkitektur
          • 35
            Verksamhetsarkitektur
          • 36
            Lösningsarkitektur
          • 38
            Mjukvaruarkitektur
          • 39
            Infrastrukturarkitektur
          • 39
            Teknisk dokumentation
        • 39
          Mönster för design och arkitektur
          • 40
            Separation i lager
          • 42
            Uppdelning mellan klient och server
          • 42
            Monolitisk eller distribuerad arkitektur
        • 45
          Tjänsteorienterade arkitekturer
        • 47
          Att välja arkitektur
        • 48
          Mer läsning
      • 49
        Projektledning
        • 50
          Projektlärans grunder
          • 50
            Vad är ett projekt
          • 53
            Projektlivscykeln
          • 54
            Planen
          • 55
            Projektledaren
          • 56
            Work och Product Breakdown Structure (WBS och PBS
          • 57
            Planering av tid och resurser
          • 60
            Uppföljning och avvikelseanalys
          • 62
            Några ord om osäkerhet i planering
        • 63
          Att genomföra och styra projekt
        • 66
          När är projektet slut egentligen
        • 67
          Mer läsning
      • 69
        Utvecklingsmetoder
        • 70
          Den vanligaste utvecklingsmetoden
        • 72
          Vattenfallsmodellen
        • 74
          Iterativa modeller
        • 75
          Två sätt att bygga en pyramid
        • 77
          RUP – en tidig iterativ modell
        • 78
          Agila metoder
        • 80
          Scrum – ett agilt ramverk
        • 85
          Några andra agila metoder i korthet
        • 87
          Men hur ska vi arbeta då?
        • 88
          Metoderna är avgränsade
        • 89
          Mer läsning
      • 91
        Kravställning och specifikationer
          • 93
            Behöver vi specifikationer av krav?
        • 95
          Hur går man till väga?
          • 96
            Att samla in krav
          • 97
            En övergripande vision
          • 98
            Vilka krav ska vi fråga efter?
          • 99
            Vem ska vi fråga?
          • 101
            Prototyper
          • 101
            Användningsfall
          • 103
            Användarhistorier eller berättelser
          • 105
            När är kravinsamlingen färdig?
        • 105
          Bearbeta kraven
        • 107
          Formulera kraven
          • 108
            Mallar eller inte mallar
          • 109
            När kraven behöver ändras
        • 110
          Mer läsning
      • 111
        Tidsestimering
          • 111
            Vad är en estimering
          • 113
            Varför estimera
        • 115
          Estimeringsprocessen
        • 117
          Planning poker
        • 119
          Vilken enhet ska vi använda vid estimat?
        • 121
          Definition av klart
        • 122
          Från uppskattningar till överenskommelse
        • 122
          När arbetet väl är i gång
        • 123
          Mer läsning
      • 125
        Versionshantering
          • 127
            Träd och grenar
        • 128
          Syftet med versionshantering
        • 129
          Vanliga verktyg för versionshantering
        • 130
          Strategier för versionshantering
          • 131
            Att arbeta med olika grenar för olika team
          • 132
            Att arbeta fokuserat mot en huvudgren
          • 134
            Skriv kommentarer
          • 134
            Vad innebär färdig kod?
          • 135
            Efter release – att arbeta med buggfixar
        • 136
          Mer läsning
      • 137
        Integration och ramverk
        • 138
          Olika typer av komponenter
          • 138
            Kodbibliotek
          • 139
            Komponenter och ramverk
          • 140
            Applikationsservrar
          • 140
            Tjänster
        • 141
          Utmaningar med integration
          • 144
            Utveckla egna komponenter?
        • 145
          Mer läsning
      • 147
        Gammal kod
        • 148
          Problem med gammal kod
        • 148
          Olika sätt att angripa gammal kod
          • 149
            Att börja om på nytt
          • 149
            Beskära koden (strangling)
          • 151
            Omstrukturera koden (refactoring)
        • 153
          Var börjar vi?
        • 154
          Att motivera förbättring av gammal kod
        • 157
          Mer läsning
      • 159
        Test och kvalitetsarbete
        • 160
          Varför testar vi?
        • 160
          På vilka sätt kan mjukvaran vara trasig?
        • 161
          Automatiska och manuella tester
        • 163
          Olika typer av tester
        • 167
          Att planera och organisera testverksamhet
        • 170
          Att åtgärda buggar
        • 172
          Mer läsning
      • 173
        Design av robusta system
          • 175
            Vanliga flaskhalsar
          • 179
            Mellanlager och databaser
        • 180
          Tekniker för ökad robusthet
          • 183
            Backup och återställning
          • 184
            Fysisk separation
        • 185
          Låta någon annan hantera problemet?
        • 185
          Att planera för problem
        • 187
          Mer läsning
      • 189
        Säkerhet
        • 193
          Några vanliga säkerhetsproblem
        • 198
          Vad kan vi göra?
        • 199
          Processer för säker utveckling
          • 199
            SDL-processens olika steg
          • 202
            Informationssäkerhet
        • 205
          Mer läsning
        • 207
          Driftsättning och uppdateringar
        • 210
          Vikten av en fungerande provdriftsmiljö
      • 212
        Driftsättningsprocedurer
        • 214
          Processdokumentation
        • 215
          Andra utrullningsaktiviteter
        • 216
          Mer läsning
      • 217
        Processer och förvaltning
        • 218
          Vad är en process?
        • 219
          Att införa processer
        • 220
          Förvaltning över hela livscykeln
        • 223
          ITIL/ITSM
          • 224
            Översikt över processerna
          • 225
            Operativa processer (dagligt arbete)
          • 227
            Förvaltningsprocesser (ordning och reda)
          • 228
            Strategiska och taktiska processer (avtal och styrning)
        • 231
          PM3
        • 232
          Nyutveckling som process
          • 233
            The Scaled Agile Framework (SAFe)
        • 236
          Revidering av IT-system
          • 236
            Redovisningsbedrägerier i storföretag
        • 240
          Mer läsning
      • 243
        Outsourcing
        • 245
          Många begrepp
        • 248
          Varför outsourcing?
        • 249
          Risker med outsourcing
        • 250
          Outsourcingprocessen
        • 252
          Mer läsning
      • 253
        Öppen källkod
        • 254
          En kort historik
        • 255
          Licenser
        • 257
          Att använda öppen källkod
        • 259
          Ska du öppna din källkod?
        • 260
          Öppna standarder
        • 261
          Att använda sig av öppen källkod
        • 262
          Mer läsning
      • 263
        Avslutning
    • 265
      Referenser
Information

Författare:

Tomas Gustavsson

Illustratör:

Jonny Hallberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144125206

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39877-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

272
 ;

Det här lärarmaterialet är framtaget till boken IT-projekt. Materialet är gratis och kan endast beställas av lärare som använder, eller tänker börja använda, boken.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144156224

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39877-WM01

Upplaga:

Första

Sidantal:

272

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:

12 mån
 ;