
Att arbeta med systemutveckling

Lärarmaterial - Att arbeta med systemutveckling
Valt format
- Innehåll
- 13Förord
- 15Läsanvisningar
- 17Om systemutveckling
- 19IT är en del av verksamheten
- 20Utveckling är mer än att skriva kod
- 20Systemutveckling som en del av affärsutveckling
- 22Jakten på effektivitet
- 23Tio anledningar till att IT-satsningar misslyckas
- 26Programmeraren – ingenjör eller konstnär?
- 27Mer läsning
- 29Arkitektur
- 30Vad är arkitektur?
- 31Från monolitisk applikation till tjänstebaserad arkitektur
- 33Fyra nivåer av arkitektur
- 35Verksamhetsarkitektur
- 36Lösningsarkitektur
- 38Mjukvaruarkitektur
- 39Infrastrukturarkitektur
- 39Teknisk dokumentation
- 39Mönster för design och arkitektur
- 40Separation i lager
- 42Uppdelning mellan klient och server
- 42Monolitisk eller distribuerad arkitektur
- 45Tjänsteorienterade arkitekturer
- 47Att välja arkitektur
- 48Mer läsning
- 49Projektledning
- 50Projektlärans grunder
- 50Vad är ett projekt
- 53Projektlivscykeln
- 54Planen
- 55Projektledaren
- 56Work och Product Breakdown Structure (WBS och PBS
- 57Planering av tid och resurser
- 60Uppföljning och avvikelseanalys
- 62Några ord om osäkerhet i planering
- 63Att genomföra och styra projekt
- 66När är projektet slut egentligen
- 67Mer läsning
- 69Utvecklingsmetoder
- 70Den vanligaste utvecklingsmetoden
- 72Vattenfallsmodellen
- 74Iterativa modeller
- 75Två sätt att bygga en pyramid
- 77RUP – en tidig iterativ modell
- 78Agila metoder
- 80Scrum – ett agilt ramverk
- 85Några andra agila metoder i korthet
- 87Men hur ska vi arbeta då?
- 88Metoderna är avgränsade
- 89Mer läsning
- 91Kravställning och specifikationer
- 93Behöver vi specifikationer av krav?
- 95Hur går man till väga?
- 96Att samla in krav
- 97En övergripande vision
- 98Vilka krav ska vi fråga efter?
- 99Vem ska vi fråga?
- 101Prototyper
- 101Användningsfall
- 103Användarhistorier eller berättelser
- 105När är kravinsamlingen färdig?
- 105Bearbeta kraven
- 107Formulera kraven
- 108Mallar eller inte mallar
- 109När kraven behöver ändras
- 110Mer läsning
- 111Tidsestimering
- 111Vad är en estimering
- 113Varför estimera
- 115Estimeringsprocessen
- 117Planning poker
- 119Vilken enhet ska vi använda vid estimat?
- 121Definition av klart
- 122Från uppskattningar till överenskommelse
- 122När arbetet väl är i gång
- 123Mer läsning
- 125Versionshantering
- 127Träd och grenar
- 128Syftet med versionshantering
- 129Vanliga verktyg för versionshantering
- 130Strategier för versionshantering
- 131Att arbeta med olika grenar för olika team
- 132Att arbeta fokuserat mot en huvudgren
- 134Skriv kommentarer
- 134Vad innebär färdig kod?
- 135Efter release – att arbeta med buggfixar
- 136Mer läsning
- 137Integration och ramverk
- 138Olika typer av komponenter
- 138Kodbibliotek
- 139Komponenter och ramverk
- 140Applikationsservrar
- 140Tjänster
- 141Utmaningar med integration
- 144Utveckla egna komponenter?
- 145Mer läsning
- 147Gammal kod
- 148Problem med gammal kod
- 148Olika sätt att angripa gammal kod
- 149Att börja om på nytt
- 149Beskära koden (strangling)
- 151Omstrukturera koden (refactoring)
- 153Var börjar vi?
- 154Att motivera förbättring av gammal kod
- 157Mer läsning
- 159Test och kvalitetsarbete
- 160Varför testar vi?
- 160På vilka sätt kan mjukvaran vara trasig?
- 161Automatiska och manuella tester
- 163Olika typer av tester
- 167Att planera och organisera testverksamhet
- 170Att åtgärda buggar
- 172Mer läsning
- 173Design av robusta system
- 175Vanliga flaskhalsar
- 179Mellanlager och databaser
- 180Tekniker för ökad robusthet
- 183Backup och återställning
- 184Fysisk separation
- 185Låta någon annan hantera problemet?
- 185Att planera för problem
- 187Mer läsning
- 189Säkerhet
- 193Några vanliga säkerhetsproblem
- 198Vad kan vi göra?
- 199Processer för säker utveckling
- 199SDL-processens olika steg
- 202Informationssäkerhet
- 205Mer läsning
- 207Driftsättning och uppdateringar
- 210Vikten av en fungerande provdriftsmiljö
- 212Driftsättningsprocedurer
- 214Processdokumentation
- 215Andra utrullningsaktiviteter
- 216Mer läsning
- 217Processer och förvaltning
- 218Vad är en process?
- 219Att införa processer
- 220Förvaltning över hela livscykeln
- 223ITIL/ITSM
- 224Översikt över processerna
- 225Operativa processer (dagligt arbete)
- 227Förvaltningsprocesser (ordning och reda)
- 228Strategiska och taktiska processer (avtal och styrning)
- 231PM3
- 232Nyutveckling som process
- 233The Scaled Agile Framework (SAFe)
- 236Revidering av IT-system
- 236Redovisningsbedrägerier i storföretag
- 240Mer läsning
- 243Outsourcing
- 245Många begrepp
- 248Varför outsourcing?
- 249Risker med outsourcing
- 250Outsourcingprocessen
- 252Mer läsning
- 253Öppen källkod
- 254En kort historik
- 255Licenser
- 257Att använda öppen källkod
- 259Ska du öppna din källkod?
- 260Öppna standarder
- 261Att använda sig av öppen källkod
- 262Mer läsning
- 263Avslutning
- 265Referenser
Information
Illustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144125206Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
39877-01Upplaga:
FörstaSidantal:
272Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144156224Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
39877-WM01Upplaga:
FörstaSidantal:
272Digital produkt
Giltighetstid från aktivering:
12 mån