Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan
Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Användarcentrerad systemdesign

Skickas följande arbetsdag

Denna bok ger god insikt i vad ett användbart IT-system är och beskriver hur man praktiskt kan bedriva utvecklingsarbetet på ett användarcentrerat sätt. Fokus ligger på den användarcentrerade utvecklingsprocessen. Författarna presenterar ett antal nyckelprinciper som är grunden för all användarcentrerad systemdesign. Boken riktar sig till alla intressenter i ett systemutvecklingsprojekt. Den riktar sig också till studenter som vill ha djupare kunskap och praktisk vägledning i hur man kan bed...

Läs mer

Denna bok ger god insikt i vad ett användbart IT-system är och beskriver hur man praktiskt kan bedriva utvecklingsarbetet på ett användarcentrerat sätt. Fokus ligger på den användarcentrerade utvecklingsprocessen. Författarna presenterar ett antal nyckelprinciper som är grunden för all användarcentrerad systemdesign. Boken riktar sig till alla intressenter i ett systemutvecklingsprojekt. Den riktar sig också till studenter som vill ha djupare kunskap och praktisk vägledning i hur man kan bedriva användarcentrerad systemdesign.

Stäng
      • 9
        Förord av Bengt Sandblad
      • 11
        Författarnas förord
      • Del 1Användbar IT
      • 1
        19
        Problem eller möjligheter
        • 1.1
          20
          Kostnader för dåliga datorstöd
        • 1.2
          21
          Problem i IT-utvecklingsprojekt
        • 1.3
          23
          Organiserad eller oorganiserad användbarhet i systemutvecklingsarbete
        • 1.4
          28
          Användarmedverkan i systemutvecklingsprocessen
        • 1.5
          29
          En värdegrund för användarcentrerad systemdesign
          • 1.5.1
            30
            Process framför produkt
          • 1.5.2
            30
            Teknikfokus kontra användarfokus
          • 1.5.3
            31
            Gammal eller ny teknik
        • 1.6
          32
          Principer för användarcentrerad systemdesign
        • 1.7
          37
          Övningsuppgifter
      • 2
        39
        Människa-datorinteraktion
        • 2.1
          42
          Diskussion om MDI
        • 2.2
          44
          Olika syn på MDI
          • 2.2.1
            45
            MDI som ett hantverk
          • 2.2.2
            45
            MDI som kognitionsvetenskap
          • 2.2.3
            46
            MDI som ett tekniskt tillämpningsområde
          • 2.2.4
            47
            MDI som ett stöd till systemutvecklingen
          • 2.2.5
            48
            Talang, teori och process
        • 2.3
          49
          Källor till mer information om MDI
          • 2.3.1
            49
            Litteratur
          • 2.3.2
            52
            Organisationer, länkar och konferenser
      • 3
        55
        Användbarhet
        • 3.1
          57
          En enhetlig terminologi
          • 3.1.1
            57
            Användarvänlighet
          • 3.1.2
            58
            Upplevelsebaserad utveckling
          • 3.1.3
            58
            Beställarkompetens
        • 3.2
          61
          Användbarhet enligt ISO 9241-11
          • 3.2.1
            65
            Användbarheten i konkreta termer
        • 3.3
          72
          Användbarhetsmål/-krav
          • 3.3.1
            74
            Hjälpmedel för att uppnå användbarhet: Riktlinjer och Style Guides
        • 3.4
          79
          Arbetsmiljöaspekter
          • 3.4.1
            79
            Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om arbete vid bildskärm.
          • 3.4.2
            81
            Kognitiva arbetsmiljöproblem
          • 3.4.3
            84
            Åtgärder för att minska kognitiva arbetsmiljöproblem
          • 3.4.4
            85
            Relationen arbetsmiljö och systemutveckling
        • 3.5
          86
          Tillgänglighet och design för användare med särskilda behov
        • 3.6
          89
          Kognition, beslutsfattande och modeller
          • 3.6.1
            90
            MMSO-modellen
        • 3.7
          98
          Övningsuppgifter
      • Del 2Användarcentrering och systemutveckling
      • 4
        101
        Användarcentrerad systemdesign
        • 4.1
          105
          Användarcentrerad design enligt ISO
        • 4.2
          107
          Design för användbarhet
        • 4.3
          109
          Användarcentrerad systemdesign – definition och nyckelprinciper
        • 4.4
          114
          Användarcentrerad design – ett historiskt perspektiv
          • 4.4.1
            115
            User Centered Systems Design
          • 4.4.2
            117
            Modellbaserad utveckling – GOMS och KLM
          • 4.4.3
            119
            Direktmanipulering
          • 4.4.4
            121
            Usability Engineering
          • 4.4.5
            123
            UTOPIA – ett praktiskt exempel på deltagande design
          • 4.4.6
            126
            Kontextbaserad design
          • 4.4.7
            128
            Användarstudier
          • 4.4.8
            129
            Teoretisera om användare
          • 4.4.9
            129
            Reflektera med användare
          • 4.4.10
            130
            Socioteknisk design
          • 4.4.11
            130
            Sammanfattning
        • 4.5
          131
          Övningsuppgifter
      • 5
        133
        Systemutvecklingsprocessen – från vattenfallsmodellen till iterativ utveckling
        • 5.1
          133
          Forskning om systemutvecklingsmodeller och processer
        • 5.2
          135
          System- eller mjukvaruutveckling
          • 5.2.1
            135
            Process, modell eller metod
        • 5.3
          137
          Systemutvecklingsmodellen i ett historiskt perspektiv
          • 5.3.1
            137
            Koda-och-fixa-modellen
          • 5.3.2
            138
            Den stegvisa modellen
          • 5.3.3
            139
            Vattenfallsmodellen
          • 5.3.4
            141
            Inkrementell utveckling.
          • 5.3.5
            143
            Spiralmodellen
          • 5.3.6
            145
            Iterativ utveckling
          • 5.3.7
            147
            Den evolutionära utvecklingsmodellen
        • 5.4
          148
          Systemutvecklingsmodellen och användarcentrering
      • Del 3Utveckla för användbarhet
      • 6
        153
        Användbarhetsdesign – en process för att utveckla användbara system
        • 6.1
          154
          Vad är användbarhetsdesign
        • 6.2
          156
          En process för användbarhetsdesign
          • 6.2.1
            159
            Kravanalys
          • 6.2.2
            161
            Användbarhetsguide
          • 6.2.3
            163
            Evolutionär utveckling – iterativ design
          • 6.2.4
            169
            Införande
          • 6.2.5
            170
            Generellt
        • 6.3
          171
          Övningsuppgifter
      • 7
        173
        Användbarhetsdesignern – en viktig roll i utvecklingsprocessen
        • 7.1
          173
          Bakgrund
        • 7.2
          175
          Definition av rollen
        • 7.3
          178
          Användbarhetsdesignern i praktiken
        • 7.4
          181
          Övningsuppgifter
      • 8
        183
        Användarcentrerad systemdesign och kommersiella systemutvecklingsprocesser
        • 8.1
          184
          Användarcentrering kan inte tas för givet
        • 8.2
          187
          Rational Unified Process
          • 8.2.1
            189
            RUP och prototyping
        • 8.3
          190
          Dynamic Systems Development Method
          • 8.3.1
            192
            DSDM och prototyping
        • 8.4
          193
          The Usability Engineering Lifecycle
        • 8.5
          195
          Kommersiella processers förhållande till användbarhet och användarcentrering
        • 8.6
          197
          Användbarhetsdesign inom ramen för RUP
        • 8.7
          202
          Användningsfall – hur bra är de egentligen
        • 8.8
          209
          Några andra utvecklingsprocesser
        • 8.9
          212
          Tänkbara problem vid införande av användarcentrering
          • 8.9.1
            213
            Problem vid systemutvecklingsarbete
        • 8.10
          218
          Övningsuppgifter
      • 9
        219
        Några metodsteg i den användarcentrerade systemdesignen
        • 9.1
          219
          Användar- och uppgiftsanalys
        • 9.2
          224
          InformationsAnvändningsAnalys (IAA)
          • 9.2.1
            226
            Vad görs i en IAA?
          • 9.2.2
            227
            Hur görs en IAA?
          • 9.2.3
            232
            Hur resultaten dokumenteras
          • 9.2.4
            233
            Hur en IAA används
        • 9.3
          233
          Scenarier och storyboard
        • 9.4
          234
          Utformning och design
        • 9.5
          241
          Estetisk design
        • 9.6
          242
          Prototyping
          • 9.6.1
            243
            Metoder för prototyping
          • 9.6.2
            246
            Exempel på tillvägagångssätt vid prototyping
        • 9.7
          250
          Kontextuell prototyping – placera utvecklarna närmare användarna
        • 9.8
          253
          Användning av video som designstöd
        • 9.9
          254
          Klassificering av användbarhetsmetoder enligt ISO
          • 9.9.1
            256
            Metoder med direkt medverkan av användare
          • 9.9.2
            256
            Metoder med indirekt medverkan av användare
        • 9.10
          257
          Några vanliga utvärderingsmetoder
          • 9.10.1
            257
            Expertutvärdering
          • 9.10.2
            258
            Fältstudier
          • 9.10.3
            259
            Scenariobaserad utvärdering
          • 9.10.4
            260
            Gruppgranskning
          • 9.10.5
            260
            Laboratorieutvärdering
          • 9.10.6
            261
            Sammanfattande om utvärderingsmetoder
        • 9.11
          264
          Övningsuppgifter
      • Del 4Projektarbete och användardeltagande
      • 10
        271
        Det användarcentrerade projektet
        • 10.1
          274
          Projekt och projektstyrning
          • 10.1.1
            275
            Projektets mål och syfte
          • 10.1.2
            276
            Projektorganisationen
          • 10.1.3
            278
            Bemanning av projekt
          • 10.1.4
            279
            Projektplanering
          • 10.1.5
            283
            Affärsnyttan av projektet
          • 10.1.6
            284
            Projektets kontext
          • 10.1.7
            284
            Projektuppföljning
          • 10.1.8
            285
            Riskanalys
          • 10.1.9
            286
            Projektgranskning
          • 10.1.10
            286
            Ledarskapet i projekt
        • 10.2
          287
          Användarmedverkan i utvecklingen
          • 10.2.1
            288
            Riktlinjer för användarmedverkan
          • 10.2.2
            289
            Riktlinjer för hantering av återkoppling från användarna
          • 10.2.3
            290
            Riktlinjer för urval av användare
          • 10.2.4
            291
            Urvalsfaktorer
          • 10.2.5
            293
            Urvalsmetoder
        • 10.3
          296
          Verksamhetsutveckling kontra systemutveckling
          • 10.3.1
            296
            Olika utvecklingssammanhang
          • 10.3.2
            298
            Integrerad design
          • 10.3.3
            299
            Prototyping i verksamhetsutvecklingen
          • 10.3.4
            302
            Visioner och framtidsscenarier
        • 10.4
          304
          Att införa en ny systemutvecklingsprocess
          • 10.4.1
            306
            Fallstudie: Införande av användarcentrerad systemdesign vid RSV
          • 10.4.2
            306
            Definiera användarcentrerad systemdesign för organisationen
          • 10.4.3
            307
            Modellera användarcentrerade processaktiviteter
          • 10.4.4
            310
            Sammanfattande resultat och slutsatser
        • 10.5
          312
          Övningsuppgifter
      • 11
        313
        Sammanfattning och diskussion
        • 317
          Referenser
      • 329
        Index
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144020297

Utgivningsår:

2002

Artikelnummer:

7871-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

332
 ;