Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Tala om språk

Grammatik för lärarstuderande

Skickas följande arbetsdag

Tala om språk

Grammatik för lärarstuderande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 317 kr inkl. moms
Studora e-bok 197 kr inkl. moms

Människan är en språkvarelse som dagligen befinner sig i olika kommunikativa sammanhang. En förutsättning för att vi ska kunna kommunicera med varandra är att vi har ett fungerande språk, och en viktig del av språket är dess struktur, grammatiken. Den grammatiska strukturen bär språket och gör att det kan användas i olika funktionella sammanhang och anpassas för olika syften. Att kunna tala om språket och grammatiken med eleverna är därför viktigt för varje lärare som ska stödja elevernas spr...

Läs mer

Människan är en språkvarelse som dagligen befinner sig i olika kommunikativa sammanhang. En förutsättning för att vi ska kunna kommunicera med varandra är att vi har ett fungerande språk, och en viktig del av språket är dess struktur, grammatiken. Den grammatiska strukturen bär språket och gör att det kan användas i olika funktionella sammanhang och anpassas för olika syften. Att kunna tala om språket och grammatiken med eleverna är därför viktigt för varje lärare som ska stödja elevernas språkutveckling, oavsett om eleverna har svenska som sitt förstaspråk eller andraspråk. I Tala om språk presenterar författaren svenska språkets grammatik som en uppsättning redskap för ett språk i bruk. De mer teoretiska beskrivningarna kompletteras av elevtexter som analyseras och diskuteras. Vad är det egentligen vi ser i texterna? Hur kan vi uttrycka det vi iakttar? Bland mycket annat förs också resonemang om grammatiken i förhållande till regler och normer, till tal och skrift och till offentligt och privat språk. Tanken är att innehållet i boken ska kunna ligga till grund för ett reflekterande och resonerande förhållningssätt till svenska språkets grammatik. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskola och gymnasium.

Stäng
    • 7
      Tack
    • 9
      Förord
      • 11
        Kapitel 1 Först några ord om grammatik
        • 11
          Grammatiken som struktur och mönster
        • 13
          Grammatiken som redskap för diskussion
        • 15
          Undervisning i grammatik
        • 19
          Så här är boken upplagd
      • 21
        Kapitel 2 Det föränderliga språket
        • 21
          Tankar om grammatiken
        • 22
          Grammatiken i olika betydelser
        • 26
          Olika inriktningar – olika sätt att tänka
        • 27
          Strukturalism
        • 28
          Frasstrukturgrammatik och positionsgrammatik
        • 29
          Generativ grammatik
        • 30
          Funktionell grammatik
        • 31
          Beskrivande och normerande grammatik
        • 32
          Utgångspunkt: det offentliga språket
        • 34
          Makten över språket
        • 37
          Regler eller något annat?
        • 41
          Normer – för vem?
        • 44
          Tal och skrift
        • 45
          Talspråkets och skriftspråkets grammatik
        • 45
          Talspråk och skriftspråk och mitt emellan
        • 47
          Talspråksgrammatik = skriftspråksgrammatik?
        • 49
          När grammatiken inte fungerar
        • 50
          Effekter på ljud- och stavningsnivå
        • 54
          Effekter på sats- och meningsnivå
        • 58
          Nya begrepp och gamla företeelser
        • 62
          Några ord om grammatik och läromedel
        • 63
          Termer och begrepp i några läromedel
        • 64
          Grammatikavsnittens plats i läromedlen
      • 67
        Kapitel 3 Verktygslåda för språk i bruk
        • 67
          Behovet av en teoretisk verktygslåda
        • 68
          Utgångspunkten: satsschemat
        • 73
          Positionerna N1 och N2
        • 74
          Formen: nominalfrasen
        • 76
          Kärnan: substantiv och pronomen
        • 76
          Substantiv
        • 77
          Pronomen
        • 79
          Att bygga ut nominalfrasen
        • 81
          Artiklar
        • 82
          Adjektiviska beskrivande attribut: adjektiv, particip och räkneord
        • 84
          Övriga beskrivande attribut: inledda av prepositioner och infinitivmärke
        • 85
          Relativa beskrivande attribut: pronomeninledda bisatser
        • 87
          Funktionen: subjekt och objekt i satsen
        • 92
          Att laborera med subjektet
        • 95
          Positionen V och Typplatsen
        • 96
          Formen: en kedja av verb
        • 97
          Verbkedjan: verb och tillhörande partiklar
        • 102
          Verbpartiklar
        • 103
          Tid, tempus och tidsuttryck
        • 105
          Presenssystemet: presens, perfektum och futurum
        • 107
          Preteritumsystemet: preteritum och pluskvamperfektum
        • 108
          Aktionsart och aspekt
        • 112
          Funktionen: predikat
        • 113
          Subjektiv predikativ – två möjliga positioner i satsschemat?
        • 115
          Positionerna A1 och A2
        • 116
          Formen: adverbfraser, prepositionsfraser och annat
        • 116
          Kärnan i adverbfrasen
        • 119
          Funktionen: adverbial, prepositionsobjekt och agent
        • 122
          Fundamentet
        • 124
          Fundamentet som problemskapare
        • 126
          Återbesök på typplatsen – markören för bisats
        • 129
          Bisatsernas funktion
        • 131
          Hur hittar man en bisats?
        • 134
          Huvudsatsordföljd i bisats
        • 135
          Olika typer av bisatser
        • 140
          Konjunktioner – i utanförpositionen
        • 141
          Satser och meningar
        • 142
          Olika typer av satser
        • 143
          Olika typer av meningar
        • 148
          Några speciella meningskonstruktioner
        • 148
          V1-deklarativer
        • 149
          Satsförkortningar
        • 151
          Att strukturera information
        • 159
          Grammatik med betydelse
        • 162
          Semantiska roller
        • 166
          Sammanfattning och komplettering
        • 167
          Positionerna och satsschemat som utgångspunkt
        • 168
          Fraser
        • 169
          Adjektivfraser
        • 169
          Infinitivfraser
        • 170
          Kärnor
        • 172
          Utblick mot läromedlen
        • 175
          Funktioner
      • 179
        Kapitel 4 Att tala om språket
    • 183
      Litteraturtips för vidare läsning
        • 183
          Böcker om språkpolitik, språkvård och språknormer
        • 184
          Böcker om grammatik och syntax
        • 186
          Böcker om textanalys etc
        • 187
          Övrigt
    • 189
      Bilagor
        • 189
          Översikt över svenskans deklinationer
        • 189
          Översikt över svenskans konjugationer
    • 190
      Översikt över några vanliga svenska bisatstyper (att-bisatser undantagna)
    • 191
      Litteratur
        • 194
          Läromedel
    • 197
      Sakregister
Information

Författare:

Katarina Lundin

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144121123

Utgivningsår:

2009

Revisionsår:

2017

Artikelnummer:

33053-03

Upplaga:

Tredje

Sidantal:

208
 ;

Människan är en språkvarelse som dagligen befinner sig i olika kommunikativa sammanhang. En förutsättning för att vi ska kunna kommunicera med varandra är att vi har ett fungerande språk, och en viktig del av språket är dess struktur, grammatiken. Den grammatiska strukturen bär språket och gör att det kan användas i olika funktionella sammanhang och anpassas för olika syften. Att kunna tala om språket och grammatiken med eleverna är därför viktigt för varje lärare som ska stödja elevernas spr...

Läs mer

Människan är en språkvarelse som dagligen befinner sig i olika kommunikativa sammanhang. En förutsättning för att vi ska kunna kommunicera med varandra är att vi har ett fungerande språk, och en viktig del av språket är dess struktur, grammatiken. Den grammatiska strukturen bär språket och gör att det kan användas i olika funktionella sammanhang och anpassas för olika syften. Att kunna tala om språket och grammatiken med eleverna är därför viktigt för varje lärare som ska stödja elevernas språkutveckling, oavsett om eleverna har svenska som sitt förstaspråk eller andraspråk. I Tala om språk presenterar författaren svenska språkets grammatik som en uppsättning redskap för ett språk i bruk. De mer teoretiska beskrivningarna kompletteras av elevtexter som analyseras och diskuteras. Vad är det egentligen vi ser i texterna? Hur kan vi uttrycka det vi iakttar? Bland mycket annat förs också resonemang om grammatiken i förhållande till regler och normer, till tal och skrift och till offentligt och privat språk. Tanken är att innehållet i boken ska kunna ligga till grund för ett reflekterande och resonerande förhållningssätt till svenska språkets grammatik. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma svensklärare i grundskola och gymnasium.

Stäng
Information

Författare:

Katarina Lundin

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144174174

Utgivningsår:

2009

Revisionsår:

2017

Artikelnummer:

33053-SB03

Upplaga:

Tredje
 ;