
Vägar till språk i förskolan
- 13Författarpresentationer
- 19Förord
- 21Inledning
- 23Bokens innehåll, uppbyggnad och målgrupp
- 127Språktillägnande och kärlek
- Sonja Kibsgaard
- 29Känslomässig uppmärksamhet
- 33Personalens närvarokompetens
- 38Personalens språkliga stöd
- 41Avslutning
- 243Tidigt språklärande – förstaspråk och andraspråk
- 45Det första levnadsåret
- 46Utgångspunkten
- 47Språktillägnande
- 50Hjärnan utvecklas och anpassas
- 52Hjärnan och språket
- 53Kritisk period
- 55Modersmålets betydelse
- 57Språkutveckling hos flerspråkiga barn
- 57Utveckling av tvåspråkiga färdigheter
- 60Flerspråkiga färdigheter
- 62”Hu tira pelotan i kajen"
- 365Språkliga lärandeprocesser i förskolan
- 67Förskolevardagens språkpraktik
- 68Deltagarna
- 69Teoretisk bakgrund
- 70Språklärande i samspel
- 71Synliggörande
- 72Användning av tolk
- 75Filmande som metod
- 77Sång och musik
- 78Användning av bilder och litteratur
- 78De olika modersmålens synlighet
- 80Barns språkliga aktivitet ute och inne
- 83Direkt och indirekt språklärande
- 87Avslutning
- 489Små barns språklärande i utelek
- Anne Berg och Katrine Bjørgen
- 92Teoretisk bakgrund
- 93Sociokulturell syn på lärande
- 94Små barns kommunikation och sensomotorik
- 95Personalens betydelse
- 96Språkutvecklingen i fysisk lek i pulkabacken
- 102Avslutning
- 103Terrängen
- 103Farten
- 104Samvaron
- 105Vägledningen
- 105Konklusion
- 5107Tummellek och att slåss på lek som kommunikation
- Rune Storli och Thomas Moser
- 110Barns kommunikationsfärdigheter
- 111Kropp och rörelse som bas för barns fullständiga utveckling
- 114Ett exempel på figurens relevans i praktiken
- 116Den sociala kroppen
- 118Komplexa kommunikationsformer hos tummelleken och att slåss på lek
- 121Tummellek och att slåss på lek i förskolan
- 123Superhjältar till glädje och besvär
- 125Sammanfattning
- 6127Tre litterära genrer: Hur stärker poetiska texter, sagor och bilderböcker barns språk?
- 130Lek och språkutveckling
- 131Språkpusslet – teoretisk bakgrund
- 134Poetiska texter
- 138Sagor
- 141Bilderböcker
- 143Tre litterära genrer – vägar till språk
- 7145Madeleinekakor i förskolan: Hur barnlitteraturens användning av intertextualitet kan bli en del av barns meningsskapande
- 148Intertextualitet
- 150Barnlitteratur och intertextualitet
- 151Intertextualitet och litteracitet
- 153Intertextualitet som en del av barns litteracitet
- 155Intertextualitetens sinnlighet
- 156Allålderslitteratur och intertextualitet
- 158Intertextualitet i lässtunden
- 162Soppa eller kött? Valet förmedlaren står inför
- 164Att lägga grunden
- 8165Lekfulla berättelser: Berättaruttryck hos de yngsta i förskolan sett ur ett multimodalt perspektiv
- Ingvild Olaussen
- 169Lekfulla berättelser
- 170Centrala begrepp i studien
- 170Lekfullt utforskande
- 172Det multimodala
- 174Formutforskande och berättelse
- 176Tidig litteracitet
- 177Metod – med sinne för lekfulla uttryck
- 178Aktörerna
- 178Uttrycket
- 179Synsättet
- 181Etiska betraktelsesätt
- 182Berättaruttryck hos de yngsta
- 183Utveckla mönsterkompetens
- 184Det som framställs och blir till
- 186Komplext utforskande
- 9189Språk via sång
- Nora Kulset
- 192Att skaffa vänner
- 193Aidas första dag i förskolan
- 195Sång utlöser ”kärlekshormonet"
- 195”Gör mer av detta"
- 196Fyraåringar med ökad empati
- 199Vad är det i sången som utlöser empatin?
- 206Avslutning
- 10209Jakten på den musikaliska bieffekten: bättre språk
- 211Projektet Mer musikk for bedre språk
- 212Projektets syfte
- 213Bakgrund
- 213Datamaterialet
- 214Projektets teoretiska bakgrund
- 218Röstskam
- 222”Jag är inte tillräckligt musikalisk för detta” – om att ackompanjera barns musikuttryck
- 225Sångrepertoar
- 228A/r/tografen i förskolan
- 229Ukulelekurs och sångpärm
- 234Negativa relationer till musik som väg till språklärande
- 235Sammanfattning
- 11237Utveckling av språkgemenskap genom kommunikation via tolk
- Marit Kanstad
- 241Tolkprojektets metodologi
- 242En överblick över analysens teoretiska perspektiv
- 245Barns verbalspråkliga deltagande i språkgemenskap möjliggjort genom kommunikation via tolk
- 245Att förstå vad som sker – en bekräftelse på likhet
- 247Att höras i gemenskapen – att stämma in i samlingsstunden
- 249Att få fördjupa sina uttalanden – att uppvisa aktörskap
- 251Att få berätta något om sig själv – att dela ett koherent narrativ
- 253Förskollärares stöd genom inramad improvisation och medkonstruktion
- 255Majoritetsspråkiga som lyssnare – ömsesidigt lyssnande
- 257Språkgemenskap för alla?
- 259Blir förskolans språkmiljö flerspråkig?
- 12263Barns lekande improvisation som interkulturell kompetens i förskolan?
- Monica Seland
- 266Samspel med jämnåriga
- 268Sara, 4 år: Att förflytta sig från utsidan till insidan av en etablerad gemenskap
- 270Improvisation som ”plötsligt samspel"
- 273Interkulturell kompetens
- 274Interkulturell kompetens i förskolan?
- 279Avrundning
- 283Litteraturlista
- 303Sakregister
Information
Översättare:
Susanne UhlerSpråk:
SvenskaISBN:
9789144127781Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
40023-01Upplaga:
FörstaSidantal:
308