Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Vägar till språk i förskolan

Skickas följande arbetsdag

Små barn lär med hela sig, de lär och upplever genom kropp och rörelse i interaktion med andra. Barn lär av det de är motiverade och intresserade av. Språklärande sker inte enbart via det verbala språket utan utvecklas genom ögonkontakt och gester, handlingar i samspel med andra, lek och aktiviteter. Författarna beskriver hur barn lär språk i en språkmiljö där personalen tolkar, förstår och är medveten om sin egen roll i barnens språklärandeprocess. Här har både det musikaliska, det kroppsli...

Läs mer

Små barn lär med hela sig, de lär och upplever genom kropp och rörelse i interaktion med andra. Barn lär av det de är motiverade och intresserade av. Språklärande sker inte enbart via det verbala språket utan utvecklas genom ögonkontakt och gester, handlingar i samspel med andra, lek och aktiviteter. Författarna beskriver hur barn lär språk i en språkmiljö där personalen tolkar, förstår och är medveten om sin egen roll i barnens språklärandeprocess. Här har både det musikaliska, det kroppsliga, det lekfulla, det berättande och det mångfaldiga kommunicerandet en given plats. Kapitlen innehåller en rad exempel på hur förskolans personal kan bredda och utveckla lek och aktiviteter som redan försiggår med syfte att stödja språklärande. En viktig aspekt i boken är barns tillägnande av andraspråk i förskolan. Vägar till språk i förskolan vänder sig till verksamma förskollärare och studenter på förskollärarutbildningen.

Stäng
    • 13
      Författarpresentationer
    • 19
      Förord
      • 21
        Inledning
        • 23
          Bokens innehåll, uppbyggnad och målgrupp
      • 1
        27
        Språktillägnande och kärlek
      • Sonja Kibsgaard
        • 29
          Känslomässig uppmärksamhet
        • 33
          Personalens närvarokompetens
        • 38
          Personalens språkliga stöd
        • 41
          Avslutning
      • 2
        43
        Tidigt språklärande – förstaspråk och andraspråk
      • Olaf Husby
        • 45
          Det första levnadsåret
        • 46
          Utgångspunkten
        • 47
          Språktillägnande
        • 50
          Hjärnan utvecklas och anpassas
        • 52
          Hjärnan och språket
        • 53
          Kritisk period
        • 55
          Modersmålets betydelse
        • 57
          Språkutveckling hos flerspråkiga barn
        • 57
          Utveckling av tvåspråkiga färdigheter
        • 60
          Flerspråkiga färdigheter
        • 62
          ”Hu tira pelotan i kajen"
      • 3
        65
        Språkliga lärandeprocesser i förskolan
      • Sonja Kibsgaard
        • 67
          Förskolevardagens språkpraktik
        • 68
          Deltagarna
        • 69
          Teoretisk bakgrund
        • 70
          Språklärande i samspel
        • 71
          Synliggörande
          • 72
            Användning av tolk
          • 75
            Filmande som metod
          • 77
            Sång och musik
          • 78
            Användning av bilder och litteratur
          • 78
            De olika modersmålens synlighet
        • 80
          Barns språkliga aktivitet ute och inne
        • 83
          Direkt och indirekt språklärande
        • 87
          Avslutning
      • 4
        89
        Små barns språklärande i utelek
      • Anne Berg och Katrine Bjørgen
        • 92
          Teoretisk bakgrund
          • 93
            Sociokulturell syn på lärande
          • 94
            Små barns kommunikation och sensomotorik
          • 95
            Personalens betydelse
        • 96
          Språkutvecklingen i fysisk lek i pulkabacken
        • 102
          Avslutning
          • 103
            Terrängen
          • 103
            Farten
          • 104
            Samvaron
          • 105
            Vägledningen
        • 105
          Konklusion
      • 5
        107
        Tummellek och att slåss på lek som kommunikation
      • Rune Storli och Thomas Moser
        • 110
          Barns kommunikationsfärdigheter
        • 111
          Kropp och rörelse som bas för barns fullständiga utveckling
        • 114
          Ett exempel på figurens relevans i praktiken
        • 116
          Den sociala kroppen
        • 118
          Komplexa kommunikationsformer hos tummelleken och att slåss på lek
        • 121
          Tummellek och att slåss på lek i förskolan
        • 123
          Superhjältar till glädje och besvär
        • 125
          Sammanfattning
      • 6
        127
        Tre litterära genrer: Hur stärker poetiska texter, sagor och bilderböcker barns språk?
      • Cecilie Dyrkorn Fodstad
        • 130
          Lek och språkutveckling
        • 131
          Språkpusslet – teoretisk bakgrund
        • 134
          Poetiska texter
        • 138
          Sagor
        • 141
          Bilderböcker
        • 143
          Tre litterära genrer – vägar till språk
      • 7
        145
        Madeleinekakor i förskolan: Hur barnlitteraturens användning av intertextualitet kan bli en del av barns meningsskapande
      • Silje Neraas
        • 148
          Intertextualitet
        • 150
          Barnlitteratur och intertextualitet
        • 151
          Intertextualitet och litteracitet
        • 153
          Intertextualitet som en del av barns litteracitet
          • 155
            Intertextualitetens sinnlighet
          • 156
            Allålderslitteratur och intertextualitet
        • 158
          Intertextualitet i lässtunden
        • 162
          Soppa eller kött? Valet förmedlaren står inför
        • 164
          Att lägga grunden
      • 8
        165
        Lekfulla berättelser: Berättaruttryck hos de yngsta i förskolan sett ur ett multimodalt perspektiv
      • Ingvild Olaussen
          • 169
            Lekfulla berättelser
        • 170
          Centrala begrepp i studien
          • 170
            Lekfullt utforskande
          • 172
            Det multimodala
          • 174
            Formutforskande och berättelse
          • 176
            Tidig litteracitet
        • 177
          Metod – med sinne för lekfulla uttryck
          • 178
            Aktörerna
          • 178
            Uttrycket
          • 179
            Synsättet
          • 181
            Etiska betraktelsesätt
        • 182
          Berättaruttryck hos de yngsta
          • 183
            Utveckla mönsterkompetens
        • 184
          Det som framställs och blir till
        • 186
          Komplext utforskande
      • 9
        189
        Språk via sång
      • Nora Kulset
        • 192
          Att skaffa vänner
        • 193
          Aidas första dag i förskolan
        • 195
          Sång utlöser ”kärlekshormonet"
          • 195
            ”Gör mer av detta"
          • 196
            Fyraåringar med ökad empati
          • 199
            Vad är det i sången som utlöser empatin?
        • 206
          Avslutning
      • 10
        209
        Jakten på den musikaliska bieffekten: bättre språk
      • Sunniva Hovde
        • 211
          Projektet Mer musikk for bedre språk
          • 212
            Projektets syfte
          • 213
            Bakgrund
        • 213
          Datamaterialet
        • 214
          Projektets teoretiska bakgrund
        • 218
          Röstskam
        • 222
          ”Jag är inte tillräckligt musikalisk för detta” – om att ackompanjera barns musikuttryck
        • 225
          Sångrepertoar
        • 228
          A/r/tografen i förskolan
        • 229
          Ukulelekurs och sångpärm
        • 234
          Negativa relationer till musik som väg till språklärande
        • 235
          Sammanfattning
      • 11
        237
        Utveckling av språkgemenskap genom kommunikation via tolk
      • Marit Kanstad
        • 241
          Tolkprojektets metodologi
        • 242
          En överblick över analysens teoretiska perspektiv
        • 245
          Barns verbalspråkliga deltagande i språkgemenskap möjliggjort genom kommunikation via tolk
          • 245
            Att förstå vad som sker – en bekräftelse på likhet
        • 247
          Att höras i gemenskapen – att stämma in i samlingsstunden
          • 249
            Att få fördjupa sina uttalanden – att uppvisa aktörskap
          • 251
            Att få berätta något om sig själv – att dela ett koherent narrativ
          • 253
            Förskollärares stöd genom inramad improvisation och medkonstruktion
          • 255
            Majoritetsspråkiga som lyssnare – ömsesidigt lyssnande
        • 257
          Språkgemenskap för alla?
        • 259
          Blir förskolans språkmiljö flerspråkig?
      • 12
        263
        Barns lekande improvisation som interkulturell kompetens i förskolan?
      • Monica Seland
        • 266
          Samspel med jämnåriga
        • 268
          Sara, 4 år: Att förflytta sig från utsidan till insidan av en etablerad gemenskap
        • 270
          Improvisation som ”plötsligt samspel"
        • 273
          Interkulturell kompetens
        • 274
          Interkulturell kompetens i förskolan?
        • 279
          Avrundning
    • 283
      Litteraturlista
    • 303
      Sakregister
Information

Översättare:

Susanne Uhler

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144127781

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

40023-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

308
 ;