
Väcka läslust i förskolan

Väcka läslust i förskolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 9
Författarpresentation 12
Kapitel ett
Att förstå läslustens natur 13
Lust – välbefinnande och livskvalitet 13
Läslustens innersta natur 15
Emergent literacy – en socialt konstruerad praktik 16
Läslust som något icke mätbart 18
Läslust – ett sociokulturellt perspektiv 19
Poststrukturalism – om makt och normer 20
Myror i brallan 22
Förskolans roll i att väcka läslusten 24
Kapitel två
Att skapa en rik literacymiljö 27
Barn som växande plantor 27
Rhizomatisk undervisning 28
Principer i rhizomatisk undervisning 30
Literacymiljö – ett sociokulturellt perspektiv 34
Fantasifulla och kreativa möjligheter 37
Kapitel tre
Att välja passande litteratur 39
Passande som något subjektivt och kontextuellt 39
Att välja böcker – poststrukturell ingång 42
Att välja böcker – sociokulturell ingång 44
Literacyhändelser 45
Låt bilderna ta plats i läsningen 49
Kan man läsa allt för barn? 52
Kapitel fyra
Att skapa interaktiva läsaktiviteter 55
Interaktiva läsaktiviteter – ett poststrukturellt perspektiv 55
Shared reading – delad läsning 56
Skapa lekvärldar utifrån det gemensamt lästa 60
Interaktiva läsaktiviteter – ett sociokulturellt perspektiv 67
Kapitel fem
Att skapa en rik språk- och läsmiljö 71
Rutiner kan bli språkutvecklande 71
Böcker överallt 72
Läsande förebilder 73
Respekt för föräldrars olika förutsättningar 73
Fokus på barnens upplevelse 75
Kulturella artefakter 75
Kapitel sex
Att använda litteraturen som en spegel 79
Mörka teman och dubbelmoral 79
Böcker med svåra teman 82
Alltför tillrättalagt? 86
Balansen mellan reflektion, normer och samtid 89
Kapitel sju
Att utveckla empatisk förmåga 91
Critical literacy 91
Critical literacy med de yngsta 93
Läsning utvecklar empati 95
Sätt att följa upp läsning 96
Kapitel åtta
Att förstå läsningens roll i förskolans uppdrag 101
Litteraturens roll för förskolans centrala uppdrag 101
Högläsning som bildning 105
Referenser 107
Register 113
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144187587Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
47633-01Upplaga:
FörstaSidantal:
114Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144196121Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
47633-SB01Upplaga:
Första