Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Språkstimulerande undervisning i naturvetenskap och teknik

Skickas följande arbetsdag

Språkstimulerande undervisning i naturvetenskap och teknik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 278 kr inkl. moms
Studora e-bok 172 kr inkl. moms

Barns nyfikenhet, upptäckarglädje och lust att lära om naturvetenskapliga fenomen och tekniska företeelser är något som varje lärare vill ta vara på. Den här boken visar hur språkutvecklande undervisning kan skapas i de funktionella sammanhang som olika ämnesområden erbjuder. Författarna beskriver hur en språkstimulerande undervisning kan planeras och genomföras. Med en mängd exempel visar de hur barn uppmuntras att berätta, återberätta, samtala och diskutera i samband med gemensamma aktivit...

Läs mer

Barns nyfikenhet, upptäckarglädje och lust att lära om naturvetenskapliga fenomen och tekniska företeelser är något som varje lärare vill ta vara på. Den här boken visar hur språkutvecklande undervisning kan skapas i de funktionella sammanhang som olika ämnesområden erbjuder. Författarna beskriver hur en språkstimulerande undervisning kan planeras och genomföras. Med en mängd exempel visar de hur barn uppmuntras att berätta, återberätta, samtala och diskutera i samband med gemensamma aktiviteter och utforskande. Det är erfarenheter som stärker den språkliga förmågan och läs- och skrivutvecklingen. En viktig del i arbetet är ämnesinriktad ordförråds­undervisning, där barnen engageras i aktiviteter som är kognitivt och språkligt stimulerande och där de samtalar om sina upptäckter. Språkstimulerande undervisning i naturvetenskap och teknik vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola, förskoleklass och grundskolans tidiga år.

Stäng

Författarnas förord 7

 

1. Språkstimulans i alla ämnen 9

Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 13

Språkstimulans i förskola och förskoleklass 14

Textutforskande utifrån en vidgad textförståelse 17

Praktiker som stödjer kodning 18

Praktiker som stödjer textskapande 20

Praktiker som stödjer textanvändning 21

Praktiker som skapar utrymme för kritisk analys 23

Ordkunskapsundervisning 25

Implicit och explicit ordkunskapsundervisning 26

Ämnesinriktad ordkunskapsundervisning 28

Olika sätt att genomföra läs- och skrivundervisning 30

Bokens kapitel 33

 

2. Vardagliga ord och tekniska begrepp 35

Möta ord i ett sammanhang 35

Göra upp en eld 37

Gräva en kokgrop 42

Värma stenar 43

Dokumentera utedagen 46

 

3. Organisera lärandemål och skapa helhet 49

Organiserande syften 50

Jämföra och mäta 50

Ämnesinriktad ordkunskapsundervisning 52

Utforskande arbetssätt 53

Hur långt hoppar en plastgroda 57

Balansera och väga 59

Eleverna analyserar texter kritiskt 62

Eleverna kodar i social interaktion 64

 

4. Textskapande i naturvetenskap 65

Gemensamt muntligt textskapande om löslighet 66

Gemensamma texter – Grodprojektet 68

Sagan som textform 76

Datorn som textskapande verktyg 80

 

5. Muntligt textskapande i naturvetenskap 83

Interaktion i förberedande arbete 83

Fånga småkryp vid sjön 86

Efterarbete i klassrummet 89

Språkstimulans kring fjärilens liv 92

 

6. Representationer och muntliga texter 95

Bilder 96

Bilder i samband med experiment 97

Linjediagram om förändringar 102

Tabeller och muntliga texter 108

Litteraturförteckning 113

Register 121

Språkstimulerande undervisning i naturvetenskap och teknik är en intressant bok där författarna visar att man genom att förändra sin undervisning på ett ganska enkelt sätt kan öka barnens förståelse, engagemang och aktiva ordförråd

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144129945

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

40204-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

128
 ;

Barns nyfikenhet, upptäckarglädje och lust att lära om naturvetenskapliga fenomen och tekniska företeelser är något som varje lärare vill ta vara på. Den här boken visar hur språkutvecklande undervisning kan skapas i de funktionella sammanhang som olika ämnesområden erbjuder. Författarna beskriver hur en språkstimulerande undervisning kan planeras och genomföras. Med en mängd exempel visar de hur barn uppmuntras att berätta, återberätta, samtala och diskutera i samband med gemensamma aktivit...

Läs mer

Barns nyfikenhet, upptäckarglädje och lust att lära om naturvetenskapliga fenomen och tekniska företeelser är något som varje lärare vill ta vara på. Den här boken visar hur språkutvecklande undervisning kan skapas i de funktionella sammanhang som olika ämnesområden erbjuder. Författarna beskriver hur en språkstimulerande undervisning kan planeras och genomföras. Med en mängd exempel visar de hur barn uppmuntras att berätta, återberätta, samtala och diskutera i samband med gemensamma aktiviteter och utforskande. Det är erfarenheter som stärker den språkliga förmågan och läs- och skrivutvecklingen. En viktig del i arbetet är ämnesinriktad ordförråds­undervisning, där barnen engageras i aktiviteter som är kognitivt och språkligt stimulerande och där de samtalar om sina upptäckter. Språkstimulerande undervisning i naturvetenskap och teknik vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola, förskoleklass och grundskolans tidiga år.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144178851

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

40204-SB01

Upplaga:

Första
 ;