
Rum för läsning
Att arbeta med litteratur i förskolan

Rum för läsning
Att arbeta med litteratur i förskolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Introduktion 9
Tema I Att utforska natur och samhälle…| i bilderböcker
1. Vad ska vi med naturen till? 21
Ekokritiska perspektiv på bilderböcker
Anna Karlskov Skyggebjerg
Bilderböcker om björnar och barn 22
Ekokritik och barnlitteratur 23
En lång tradition av intresse för naturen 25
Björnen sover 27
Vad betyder Naturen? 31
Naturförståelse och ekologiskt medborgarskap 34
Referenser 36
2. Pengar och känsliga frågor 39
Om bilderboken Veckan före barnbidraget
Anna Nordenstam
Läsning av Veckan före barnbidraget 40
Fakta om ekonomiska förhållanden i Sverige 41
Kontroversiella och känsliga frågor 43
Barnlitteratur om fattigdom 45
Undersökningen 46
Avslutande reflektioner 52
Referenser 53
Didaktiska uppslag tema I 55
Tema II Att läsa digitalt
3. Digital litteratur-läsning i förskolan 61
Malin Nilsen
Grundläggande kompetenser 62
Vad är digital litteraturläsning? 63
Möjligheter och utmaningar vid digital litteraturläsning 66
En mångfald av boktitlar 66
Att projicera boken på väggen 67
Digitalt flerspråkande 68
Automatisk uppläsning 69
En förändrad pedagogroll vid digital litteraturläsning 71
Att hantera tekniska aspekter vid läsning 71
Att välja bok – en viktig fråga 73
Automatisk uppläsning eller högläsning av pedagog 75
Pedagogiska rekommendationer kring digital läsning 78
Att samtala kring samspel mellan text och bild 78
Att förbereda och följa upp den digitala läsningen 79
Flerspråkig litteraturläsning för alla barn 80
Att inkludera vårdnadshavare i digital litteraturläsning 80
Referenser 81
4. Barns läs-engagemang i en digital bilderbok 83
Trude Hoel
Bakgrund 85
Bilderbokens användargränssnitt 87
Den digitala bilderboken Jakob og Neikob 88
Barnens interaktion med texten 91
Förskollärarens roll 95
Referenser 98
Didaktiska uppslag tema II 99
Tema III Att ge läsningen tid, röst och kropp
5. bli i bilderboken 105
Att umgås med bilderbokens komplexitet
Heidi Höglund & Katrina Åkerholm
Bilderbokens komplexitet 106
Vi är lajon! – En lek med form och fantasi 109
Att umgås med bilderbokens komplexitet 114
Referenser 115
6. Poetiskt språk, makt och bemäktigande …|i bilderboksläsning 117
Johan Alfredsson
Kris och utveckling 118
Att delta i bemäktigandet 120
Språkinlärning och poesi 122
Spänningen mellan styrka och ensamhet 124
Rubbade cirklar: ”Allt är vanligt. Allt känns bra” 128
Referenser 134
7. Att utforska bilderböcker med dramatekniker 137
Kristina Hermansson
Bakgrund 137
Drama och bilderboksläsning 140
Bilderboksläsning och dramatekniker med blivande förskollärare 142
Övning 1. Heta stolen 144
Övning 2. Rubriksättning 147
Övning 3. Nyhetssändningen 149
Deltagarnas egna reflektioner 151
Avslutande reflektioner 152
Referenser 155
Didaktiska uppslag tema III 159
Tema IV Att gå ut
8. Läsfrämjande projekt i förskola och bibliotek 167
Sandra Hillén
Att följeforska i läsfrämjande projekt 168
Framträdande diskurser 169
Bristdiskurser kring det läsande barnet 169
Läsning i och utanför hemmet och den goda barndomen 171
Att göra ålder i läsning 174
Diskurser om det läsande, lekande och lärande barnet 178
Avslutande diskussion 180
Referenser 182
9. Läsa berättelsen i bilden 185
Samverkan mellan förskola och museum
Maria Malmberg Wallin, Anna Nordlund & Maria Wennerström Wohrne
Bilderboken gestaltad i rummet 185
Visning med verkstad 189
Möten mellan förväntningar och förkunskaper 194
Utforskande samtal i temaplaneringar 199
Att tänka på 202
Referenser 202
Didaktiska uppslag tema IV 205
Avslutning
10. Vad gör bilderboken med förskolan? 211
Mia Österlund
Bakgrund 211
Hur berättas förskolan? 213
Förskolans tidslighet 214
Motstånd mot att gå till förskolan 218
Kollektiva uteslutningsmekanismer 222
Mobbning på förskolan 225
Kollektivets trygghet 228
Ett fönster mot världen 230
En förskola utan barn 232
Avslutande diskussion 233
Referenser 234
Didaktiska uppslag 237
Läs vidare – ett urval 239
Författarpresentationer 241
Person- och sakregister 245
Boken behandlar även hur barnen möter bilderböckerna och problematiserar förståelsen och möjlighet till lässtunder i förskolan. [...] Bra grund för att påbörja arbetet med läsning redan i förskolan.
Sammanfattningsvis finns det utan tvekan rum för Rum för läsning, både i förskollärarutbildningen och i förskolan. Det är en uppslagsrik antologi som genom sin tillgänglighet skulle kunna öppna dörrarna till nya rum för läsning i många förskolor.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144180489Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
47203-01Upplaga:
FörstaSidantal:
248Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144187594Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
47203-SB01Upplaga:
Första