Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Rum för läsning

Att arbeta med litteratur i förskolan

Skickas följande arbetsdag

Rum för läsning

Att arbeta med litteratur i förskolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 323 kr inkl. moms
Studora e-bok 200 kr inkl. moms

Litteraturläsning kan öppna dörrar till fantasin, språket och världen. Att erbjuda högläsning och litteratursamtal ingår också i förskolans uppdrag. I fyra teman ger författarna ingångar till hur läsning och litteraturarbete kan bedrivas på varierade sätt. Det handlar om hur bilderböcker kan öppna för svåra samtal om döden, klimatet och pengar, om digital läsning, om läsfrämjande och samverkan med det lokala kulturlivet samt om hur rösten och kroppen kan användas vid litteraturläsning. En av...

Läs mer

Litteraturläsning kan öppna dörrar till fantasin, språket och världen. Att erbjuda högläsning och litteratursamtal ingår också i förskolans uppdrag. I fyra teman ger författarna ingångar till hur läsning och litteraturarbete kan bedrivas på varierade sätt. Det handlar om hur bilderböcker kan öppna för svåra samtal om döden, klimatet och pengar, om digital läsning, om läsfrämjande och samverkan med det lokala kulturlivet samt om hur rösten och kroppen kan användas vid litteraturläsning. En avslutande del belyser hur förskolan skildras i samtida bilderböcker. Till varje tema hör ett avsnitt med didaktiska uppslag, som ger konkreta förslag på övningar och frågor avsedda för såväl pedagogens förberedelser som arbetet med barngruppen. Rum för läsning innehåller tio nyskrivna kapitel av forskare i litteraturvetenskap, litteraturdidaktik, pedagogik och etnologi – alla med ett gemensamt intresse för förskolans litteraturläsning och för vad som sker i mötet med barnen. Rum för läsning vänder sig främst till förskollärarutbildningen och verksamma pedagoger i förskolan.

Stäng

Introduktion 9
 

Tema I Att utforska natur och samhälle…| i bilderböcker

1. Vad ska vi med naturen till? 21

Ekokritiska perspektiv på bilderböcker

Anna Karlskov Skyggebjerg

Bilderböcker om björnar och barn 22

Ekokritik och barnlitteratur 23

En lång tradition av intresse för naturen 25

Björnen sover 27

Vad betyder Naturen? 31

Naturförståelse och ekologiskt medborgarskap 34

Referenser 36
 

2. Pengar och känsliga frågor 39

Om bilderboken Veckan före barnbidraget

Anna Nordenstam

Läsning av Veckan före barnbidraget40

Fakta om ekonomiska förhållanden i Sverige 41

Kontroversiella och känsliga frågor 43

Barnlitteratur om fattigdom 45

Undersökningen 46

Avslutande reflektioner 52

Referenser 53
 

Didaktiska uppslag tema I 55
 

Tema II Att läsa digitalt

3. Digital litteratur-läsning i förskolan 61

Malin Nilsen

Grundläggande kompetenser 62

Vad är digital litteraturläsning? 63

Möjligheter och utmaningar vid digital litteraturläsning 66

En mångfald av boktitlar 66

Att projicera boken på väggen 67

Digitalt flerspråkande 68

Automatisk uppläsning 69

En förändrad pedagogroll vid digital litteraturläsning 71

Att hantera tekniska aspekter vid läsning 71

Att välja bok – en viktig fråga 73

Automatisk uppläsning eller högläsning av pedagog 75

Pedagogiska rekommendationer kring digital läsning 78

Att samtala kring samspel mellan text och bild 78

Att förbereda och följa upp den digitala läsningen 79

Flerspråkig litteraturläsning för alla barn 80

Att inkludera vårdnadshavare i digital litteraturläsning 80

Referenser 81
 

4. Barns läs-engagemang i en digital bilderbok 83

Trude Hoel

Bakgrund 85

Bilderbokens användargränssnitt 87

Den digitala bilderboken Jakob og Neikob88

Barnens interaktion med texten 91

Förskollärarens roll 95

Referenser 98
 

Didaktiska uppslag tema II 99
 

Tema III Att ge läsningen tid, röst och kropp

5. bli i bilderboken 105

Att umgås med bilderbokens komplexitet

Heidi Höglund & Katrina Åkerholm

Bilderbokens komplexitet 106

Vi är lajon! – En lek med form och fantasi 109

Att umgås med bilderbokens komplexitet 114

Referenser 115
 

6. Poetiskt språk, makt och bemäktigande …|i bilderboksläsning 117

Johan Alfredsson

Kris och utveckling 118

Att delta i bemäktigandet 120

Språkinlärning och poesi 122

Spänningen mellan styrka och ensamhet 124

Rubbade cirklar: ”Allt är vanligt. Allt känns bra” 128

Referenser 134
 

7. Att utforska bilderböcker med dramatekniker 137

Kristina Hermansson

Bakgrund 137

Drama och bilderboksläsning 140

Bilderboksläsning och dramatekniker med blivande förskollärare 142

Övning 1. Heta stolen 144

Övning 2. Rubriksättning 147

Övning 3. Nyhetssändningen 149

Deltagarnas egna reflektioner 151

Avslutande reflektioner 152

Referenser 155
 

Didaktiska uppslag tema III 159
 

Tema IV Att gå ut

8. Läsfrämjande projekt i förskola och bibliotek 167

Sandra Hillén

Att följeforska i läsfrämjande projekt 168

Framträdande diskurser 169

Bristdiskurser kring det läsande barnet 169

Läsning i och utanför hemmet och den goda barndomen 171

Att göra ålder i läsning 174

Diskurser om det läsande, lekande och lärande barnet 178

Avslutande diskussion 180

Referenser 182
 

9. Läsa berättelsen i bilden 185

Samverkan mellan förskola och museum

Maria Malmberg Wallin, Anna Nordlund & Maria Wennerström Wohrne

Bilderboken gestaltad i rummet 185

Visning med verkstad 189

Möten mellan förväntningar och förkunskaper 194

Utforskande samtal i temaplaneringar 199

Att tänka på 202

Referenser 202
 

Didaktiska uppslag tema IV 205
 

Avslutning

10. Vad gör bilderboken med förskolan? 211

Mia Österlund

Bakgrund 211

Hur berättas förskolan? 213

Förskolans tidslighet 214

Motstånd mot att gå till förskolan 218

Kollektiva uteslutningsmekanismer 222

Mobbning på förskolan 225

Kollektivets trygghet 228

Ett fönster mot världen 230

En förskola utan barn 232

Avslutande diskussion 233

Referenser 234
 

Didaktiska uppslag 237

Läs vidare – ett urval 239

Författarpresentationer 241

Person- och sakregister 245

Boken behandlar även hur barnen möter bilderböckerna och problematiserar förståelsen och möjlighet till lässtunder i förskolan. [...] Bra grund för att påbörja arbetet med läsning redan i förskolan.

Sammanfattningsvis finns det utan tvekan rum för Rum för läsning, både i förskollärarutbildningen och i förskolan. Det är en uppslagsrik antologi som genom sin tillgänglighet skulle kunna öppna dörrarna till nya rum för läsning i många förskolor.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144180489

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

47203-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

248

Författare

 ;

Litteraturläsning kan öppna dörrar till fantasin, språket och världen. Att erbjuda högläsning och litteratursamtal ingår också i förskolans uppdrag. I fyra teman ger författarna ingångar till hur läsning och litteraturarbete kan bedrivas på varierade sätt. Det handlar om hur bilderböcker kan öppna för svåra samtal om döden, klimatet och pengar, om digital läsning, om läsfrämjande och samverkan med det lokala kulturlivet samt om hur rösten och kroppen kan användas vid litteraturläsning. En av...

Läs mer

Litteraturläsning kan öppna dörrar till fantasin, språket och världen. Att erbjuda högläsning och litteratursamtal ingår också i förskolans uppdrag. I fyra teman ger författarna ingångar till hur läsning och litteraturarbete kan bedrivas på varierade sätt. Det handlar om hur bilderböcker kan öppna för svåra samtal om döden, klimatet och pengar, om digital läsning, om läsfrämjande och samverkan med det lokala kulturlivet samt om hur rösten och kroppen kan användas vid litteraturläsning. En avslutande del belyser hur förskolan skildras i samtida bilderböcker. Till varje tema hör ett avsnitt med didaktiska uppslag, som ger konkreta förslag på övningar och frågor avsedda för såväl pedagogens förberedelser som arbetet med barngruppen. Rum för läsning innehåller tio nyskrivna kapitel av forskare i litteraturvetenskap, litteraturdidaktik, pedagogik och etnologi – alla med ett gemensamt intresse för förskolans litteraturläsning och för vad som sker i mötet med barnen. Rum för läsning vänder sig främst till förskollärarutbildningen och verksamma pedagoger i förskolan.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144187594

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

47203-SB01

Upplaga:

Första

Författare

 ;