
Mångfaldens förskola
Flerspråkighet, omsorg och undervisning
Kopieringsmaterial
Ladda och skriv ut "Språkdomäner för skola", från s, 217 i boken
Filer
Förord 13
Författarens förord 17
1. Några inledande ord om språk, identitet och lärande 21
Från enspråkig till flerspråkig norm 23
Hög grad av exponering är nyckeln 25
Språkets betydelse för identitetsskapande och lärande 27
Bokens innehåll 28
Rekommendationer och tips 30
2. Teori och praktik – en komplex relation 35
Adekvat kompetens för uppdraget 36
Se sambandet mellan förhållningssätt och måluppfyllelse 37
Sträva efter fördjupad kunskap om barnens lärande 40
Omsätta nyvunnen kunskap och höjd kompetens 42
Kvalitet i pedagogiska relationer 43
Kvalitetens brännpunkt 45
3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt 47
Vad innebär språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt? 48
En social syn på lärande 50
En funktionell språkteori 53
Måluppfyllelse genom fokus på språket 53
Den pedagogiska guldåldern och de yngsta barnen 56
Utgå från barnens förförståelse 61
4. Stöttning 65
Samspel mellan nybörjaren och experten 65
Exempel stöttning i stunden: Noshörningen 67
Utvärdering av stöttning och kognitiv utmaning 71
Marianis fyrfältare som tankeverktyg 72
Trygghetszonen 73
Utmaningszonen 74
Frustrationszonen 75
Uttråkningszonen 76
Stöttning är ett förhållningssätt – inte en metod 77
5. Höga förväntningar 79
Vikten av pedagogens förväntningar på sig själv 80
Anpassa efter kognitiv utveckling 82
Matteuseffekten 85
Exempel 1 höga förväntningar med stöttning: Meningsskapande kring trafik 87
Exempel 2 höga förväntningar med stöttning: Beskriva gråsuggan 88
6. Interaktion 93
Lärande uppstår i interaktion 93
Social, emotionell och kognitivt stödjande interaktion 94
Omsorg, närhet och lyhördhet räcker inte 95
Kvaliteten på interaktionen behöver stärkas 96
Interaktionsmönster i dialog och monolog 97
Dialogisk interaktion – att skapa mening tillsammans 97
Monologiskt berättande – att uttrycka sammanhang 98
Att ställa frågor 102
Den viktiga responsen 103
Exempel 1 interaktion: Stötta barnen att spinna vidare 103
Exempel 2 interaktion: Barn uppe i varv 105
Fråga–svar-mönstret IRF 107
Aktivt lyssnande krävs för respons 109
Samtalsmodellen EPA 109
7. Vardagsspråk och kunskapsrelaterat språk 113
Språk som tankeverktyg 113
Distinktion mellan vardagsspråk och kunskapsrelaterat språk 116
Det är i det lilla, nära det sker mest 121
Kunskapsrelaterat språk i husprojektet 123
Teorin om vardags- och kunskapsrelaterat språk 126
Cummins fyrfältare 128
Hur kan vi tänka vidare kring modellen? 137
Barnutforskande och stöttande undervisningsmiljö 140
Skillnaden mellan språkutveckling och språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt 140
Det kunskapsrelaterade språket är ingens modersmål 143
8. En likvärdig förskola 145
Likvärdighet enligt skollagen 146
Förskolans betydelse för ökad jämlikhet 147
Förskolans kompensatoriska uppdrag 148
Det kompensatoriska uppdraget i praktiken 149
Att gå en mil i någon annans skor 154
Vikten av adekvat kompetens för likvärdighet 157
9. Socialisation och lärande …|i ett flerspråkighets-perspektiv 159
Barn i ett förändrat samhälle 160
Kulturell mångfald 162
Interkulturellt förhållningssätt 163
Isbergsmodellen – olika nivåer av kultur 165
När samarbetet med hemmet upplevs komplext 168
Empowerment – känsla av självförmåga 170
Representation 171
Erfarenhetsbaserad pedagogik 172
Barns berättelser tar stor plats i utbildningen 177
Förskolepersonalens språkbruk och känslan av tillhörighet 186
10. Flerspråkig utveckling 187
Möte med flera språk 187
Modersmål – ett mångfacetterat begrepp 189
Att hålla flera språk vid liv kräver mycket 191
Förlust eller ofullständig inlärning av språk 192
Vem är egentligen flerspråkig? 194
Simultan och successiv flerspråkighet 195
Förskolan ska främja flerspråkighet 196
Olika syften med utveckling av modersmål 198
Transspråkande 204
Vårdnadshavares aktiva val vad gäller barnens språkutveckling 207
Att sätta upp mål för flerspråkigheten 209
Språkkartläggningssamtal 214
11. Andraspråks-utveckling 219
Inlärardrag och språklig variation 220
Den grundläggande språkutvecklingen 220
Att lära sig ett nytt språk – en krävande process 224
Utveckling av flera språk parallellt 226
Språkbeteenden: Språkblandning, kodväxling och interferens 227
Vad betyder svenska som andraspråk i förskolans kontext? 228
Att bedöma flerspråkiga barns språkutveckling i svenska 230
Språkanvändning eller språkutveckling 234
TAKK – tecken som kommunikationsstöd 235
12. Kommunikativ kompetens …|i ett andraspråksperspektiv 237
Mångfacetterad språklig kompetens 237
Språkets fonologi, ljudsystem 240
Ordförrådsutveckling 242
Ordförrådets omfång 243
Systematiskt arbete med ordförrådsutvecklingen 262
Grammatik i ett andraspråksperspektiv 264
Substantiv: En rot eller ett rot? 266
Substantiv: Ändelser och böjning 267
Prepositioner: Går jag i eller på bussen? 269
Verben: Tempus och betydelse 270
Textuell kompetens 274
Pragmatisk kompetens 280
Språklig medvetenhet 285
13. Exceptionellt språkmedvetna pedagoger 289
Att ta vara på alla tillfällen till språkande 290
Inflöde, intag, utflöde 292
Exempel 1: Utveckla ordförrådet kring förskolegården 295
Exempel 2: Lärmiljön skötrummet 297
Stretchat språk leder vidare 303
Exempel 1 stretchat språk: Fordonsprojektet 303
Exempel 2 stretchat språk: Lek med en robot 307
Exempel 3 stretchat språk: Vårdcentralen 310
Lekens betydelse 311
Barninitierad lek utan vuxnas närvaro ett hinder för barns språkutveckling 316
14. Dialogiskt litteracitetsarbete 321
Olika utgångsläge för möte med litteratur 322
Exempel: Dialogisk lässtund med myror i byxorna 325
Vad innebär dialogisk läsning? 328
Språk i böcker skiljer sig från muntligt tal 334
Skapa läsengagemang hos alla barn 335
Flera syften med dialogiskt litteraturarbete 343
Upplevelsebaserad läsning 344
Skapa representation och synliggöra mångfald 346
Dialogisk läsning för språk- och tankeutveckling 351
Meningsskapande genom olika uttrycksformer 361
15. Att lyssna aktivt 363
Hur ska vi förstå lyssnande? 363
Lyssnandet är nyckeln till språkutveckling 364
Lyssnande är mer än att bara känna igen ljud och ord 365
Lyssnande i fyra sorters sammanhang 365
Envägslyssnande 366
Tvåvägslyssnande 367
Stötta barnens lyssnande 367
Exempel 1 lyssna aktivt: Identifiera ljudet 369
Exempel 2 lyssna aktivt: Informationsklyfta 370
Pedagogers förmåga att lyssna aktivt 371
Efterord …|: Kompetensutveckling och systematiskt kvalitetsarbete 375
Att utforska den egna praktiken 375
En utbildning som svarar mot de nationella målen 376
Systematiskt kvalitetsarbete – vad är det egentligen? 377
Litteraturförteckning 381
Barnlitteratur 395
Sakregister 397
Läsaren får en grundlig genomgång av vad som krävs för att alla barn ska få sin rätt till likvärdig språkutveckling i förskolan. På ett imponerande enkelt språk ger författaren en utförlig redovisning av den aktuella andraspråks- och flerspråkighetsforskningen och hur denna språkinlärning specifikt fungerar. Därifrån utvecklar hon varför och hur pedagogerna behöver arbeta. /…/ Mångfaldens förskola är en mycket värdefull, viktig och välskriven bok som särskilt vänder sig till blivande och verksamma barnskötare, förskollärare och rektorer.
Anniqa Sandell Ring lyckas med det som kan tyckas omöjligt, nämligen att skriva 400 sidor där varje sida är intressant. Mångfaldens förskola ger läsaren en bred insikt i ett språk och kunskapsutvecklande arbetssätt. Boken behandlar bland annat språkets betydelse för identitetsskapande samt vikten av stöttning, höga förväntningar och interaktion. Boken ger tydliga exempel och kopplar till aktuell forskning.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144133263Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
40373-01Upplaga:
FörstaSidantal:
400