Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Mångfaldens förskola

Flerspråkighet, omsorg och undervisning

Skickas följande arbetsdag

Kunskap om flerspråkiga förskolebarns socialisation, identitets­skapande, lärande och utveckling blir allt viktigare i en tid av ökad mångfald i samhället. Ett uttryck för detta är den reviderade läroplanen för förskolan, Lpfö 18, som i hög grad präglas av värden som rör demokrati, delaktighet och alla människors lika värde, liksom vikten av välutvecklad svenska och andra modersmål. Sammantaget är det ett omfattande uppdrag som förskolan har och därför av största betydelse att förstå på djup...

Läs mer

Kunskap om flerspråkiga förskolebarns socialisation, identitets­skapande, lärande och utveckling blir allt viktigare i en tid av ökad mångfald i samhället. Ett uttryck för detta är den reviderade läroplanen för förskolan, Lpfö 18, som i hög grad präglas av värden som rör demokrati, delaktighet och alla människors lika värde, liksom vikten av välutvecklad svenska och andra modersmål. Sammantaget är det ett omfattande uppdrag som förskolan har och därför av största betydelse att förstå på djupet. Men vad är det som i grunden bidrar till en mer jämlik förskola för alla barn? Och hur når man dit? Anniqa Sandell Ring lyfter fram praktiknära forskning om likvär­dighet, andraspråks- och flerspråkighetsutveckling samt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i förskolan. Boken ger på så vis ett handfast stöd på vetenskaplig grund och visar genom en mängd exempel från praktisk verksamhet hur teorin kan omsättas i förskolans vardag. Författaren beskriver ett systematiskt, kompetensutvecklande arbete där kvalitet i pedagogiska relationer är ledord. Mångfaldens förskola: Flerspråkighet, omsorg och undervisning riktar sig främst till blivande och verksamma barnskötare, förskollärare och rektorer.

Stäng
Kopieringsmaterial

Ladda och skriv ut "Språkdomäner för skola", från s, 217 i boken

Filer

Förord 13

Författarens förord 17

 

1. Några inledande ord om språk, identitet och lärande 21

Från enspråkig till flerspråkig norm 23

Hög grad av exponering är nyckeln 25

Språkets betydelse för identitetsskapande och lärande 27

Bokens innehåll 28

Rekommendationer och tips 30

 

2. Teori och praktik – en komplex relation 35

Adekvat kompetens för uppdraget 36

Se sambandet mellan förhållningssätt och måluppfyllelse 37

Sträva efter fördjupad kunskap om barnens lärande 40

Omsätta nyvunnen kunskap och höjd kompetens 42

Kvalitet i pedagogiska relationer 43

Kvalitetens brännpunkt 45

 

3. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt 47

Vad innebär språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt? 48

En social syn på lärande 50

En funktionell språkteori 53

Måluppfyllelse genom fokus på språket 53

Den pedagogiska guldåldern och de yngsta barnen 56

Utgå från barnens förförståelse 61

 

4. Stöttning 65

Samspel mellan nybörjaren och experten 65

Exempel stöttning i stunden: Noshörningen 67

Utvärdering av stöttning och kognitiv utmaning 71

Marianis fyrfältare som tankeverktyg 72

Trygghetszonen 73

Utmaningszonen 74

Frustrationszonen 75

Uttråkningszonen 76

Stöttning är ett förhållningssätt – inte en metod 77

 

5. Höga förväntningar 79

Vikten av pedagogens förväntningar på sig själv 80

Anpassa efter kognitiv utveckling 82

Matteuseffekten 85

Exempel 1 höga förväntningar med stöttning: Meningsskapande kring trafik 87

Exempel 2 höga förväntningar med stöttning: Beskriva gråsuggan 88

 

6. Interaktion 93

Lärande uppstår i interaktion 93

Social, emotionell och kognitivt stödjande interaktion 94

Omsorg, närhet och lyhördhet räcker inte 95

Kvaliteten på interaktionen behöver stärkas 96

Interaktionsmönster i dialog och monolog 97

Dialogisk interaktion – att skapa mening tillsammans 97

Monologiskt berättande – att uttrycka sammanhang 98

Att ställa frågor 102

Den viktiga responsen 103

Exempel 1 interaktion: Stötta barnen att spinna vidare 103

Exempel 2 interaktion: Barn uppe i varv 105

Fråga–svar-mönstret IRF 107

Aktivt lyssnande krävs för respons 109

Samtalsmodellen EPA 109

 

7. Vardagsspråk och kunskapsrelaterat språk 113

Språk som tankeverktyg 113

Distinktion mellan vardagsspråk och kunskapsrelaterat språk 116

Det är i det lilla, nära det sker mest 121

Kunskapsrelaterat språk i husprojektet 123

Teorin om vardags- och kunskapsrelaterat språk 126

Cummins fyrfältare 128

Hur kan vi tänka vidare kring modellen? 137

Barnutforskande och stöttande undervisningsmiljö 140

Skillnaden mellan språkutveckling och språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt 140

Det kunskapsrelaterade språket är ingens modersmål 143

 

8. En likvärdig förskola 145

Likvärdighet enligt skollagen 146

Förskolans betydelse för ökad jämlikhet 147

Förskolans kompensatoriska uppdrag 148

Det kompensatoriska uppdraget i praktiken 149

Att gå en mil i någon annans skor 154

Vikten av adekvat kompetens för likvärdighet 157

 

9. Socialisation och lärande …|i ett flerspråkighets-perspektiv 159

Barn i ett förändrat samhälle 160

Kulturell mångfald 162

Interkulturellt förhållningssätt 163

Isbergsmodellen – olika nivåer av kultur 165

När samarbetet med hemmet upplevs komplext 168

Empowerment – känsla av självförmåga 170

Representation 171

Erfarenhetsbaserad pedagogik 172

Barns berättelser tar stor plats i utbildningen 177

Förskolepersonalens språkbruk och känslan av tillhörighet 186

 

10. Flerspråkig utveckling 187

Möte med flera språk 187

Modersmål – ett mångfacetterat begrepp 189

Att hålla flera språk vid liv kräver mycket 191

Förlust eller ofullständig inlärning av språk 192

Vem är egentligen flerspråkig? 194

Simultan och successiv flerspråkighet 195

Förskolan ska främja flerspråkighet 196

Olika syften med utveckling av modersmål 198

Transspråkande 204

Vårdnadshavares aktiva val vad gäller barnens språkutveckling 207

Att sätta upp mål för flerspråkigheten 209

Språkkartläggningssamtal 214

 

11. Andraspråks-utveckling 219

Inlärardrag och språklig variation 220

Den grundläggande språkutvecklingen 220

Att lära sig ett nytt språk – en krävande process 224

Utveckling av flera språk parallellt 226

Språkbeteenden: Språkblandning, kodväxling och interferens 227

Vad betyder svenska som andraspråk i förskolans kontext? 228

Att bedöma flerspråkiga barns språkutveckling i svenska 230

Språkanvändning eller språkutveckling 234

TAKK – tecken som kommunikationsstöd 235

 

12. Kommunikativ kompetens …|i ett andraspråksperspektiv 237

Mångfacetterad språklig kompetens 237

Språkets fonologi, ljudsystem 240

Ordförrådsutveckling 242

Ordförrådets omfång 243

Systematiskt arbete med ordförrådsutvecklingen 262

Grammatik i ett andraspråksperspektiv 264

Substantiv: En rot eller ett rot? 266

Substantiv: Ändelser och böjning 267

Prepositioner: Går jag i eller bussen? 269

Verben: Tempus och betydelse 270

Textuell kompetens 274

Pragmatisk kompetens 280

Språklig medvetenhet 285

 

13. Exceptionellt språkmedvetna pedagoger 289

Att ta vara på alla tillfällen till språkande 290

Inflöde, intag, utflöde 292

Exempel 1: Utveckla ordförrådet kring förskolegården 295

Exempel 2: Lärmiljön skötrummet 297

Stretchat språk leder vidare 303

Exempel 1 stretchat språk: Fordonsprojektet 303

Exempel 2 stretchat språk: Lek med en robot 307

Exempel 3 stretchat språk: Vårdcentralen 310

Lekens betydelse 311

Barninitierad lek utan vuxnas närvaro ett hinder för barns språkutveckling 316

 

14. Dialogiskt litteracitetsarbete 321

Olika utgångsläge för möte med litteratur 322

Exempel: Dialogisk lässtund med myror i byxorna 325

Vad innebär dialogisk läsning? 328

Språk i böcker skiljer sig från muntligt tal 334

Skapa läsengagemang hos alla barn 335

Flera syften med dialogiskt litteraturarbete 343

Upplevelsebaserad läsning 344

Skapa representation och synliggöra mångfald 346

Dialogisk läsning för språk- och tankeutveckling 351

Meningsskapande genom olika uttrycksformer 361

 

15. Att lyssna aktivt 363

Hur ska vi förstå lyssnande? 363

Lyssnandet är nyckeln till språkutveckling 364

Lyssnande är mer än att bara känna igen ljud och ord 365

Lyssnande i fyra sorters sammanhang 365

Envägslyssnande 366

Tvåvägslyssnande 367

Stötta barnens lyssnande 367

Exempel 1 lyssna aktivt: Identifiera ljudet 369

Exempel 2 lyssna aktivt: Informationsklyfta 370

Pedagogers förmåga att lyssna aktivt 371

Efterord …|: Kompetensutveckling och systematiskt kvalitetsarbete 375

Att utforska den egna praktiken 375

En utbildning som svarar mot de nationella målen 376

Systematiskt kvalitetsarbete – vad är det egentligen? 377

Litteraturförteckning 381

Barnlitteratur 395

Sakregister 397

Läsaren får en grundlig genomgång av vad som krävs för att alla barn ska få sin rätt till likvärdig språkutveckling i förskolan. På ett imponerande enkelt språk ger författaren en utförlig redovisning av den aktuella andraspråks- och flerspråkighetsforskningen och hur denna språkinlärning specifikt fungerar. Därifrån utvecklar hon varför och hur pedagogerna behöver arbeta. /…/ Mångfaldens förskola är en mycket värdefull, viktig och välskriven bok som särskilt vänder sig till blivande och verksamma barnskötare, förskollärare och rektorer.

Anniqa Sandell Ring lyckas med det som kan tyckas omöjligt, nämligen att skriva 400 sidor där varje sida är intressant. Mångfaldens förskola ger läsaren en bred insikt i ett språk och kunskapsutvecklande arbetssätt. Boken behandlar bland annat språkets betydelse för identitetsskapande samt vikten av stöttning, höga förväntningar och interaktion. Boken ger tydliga exempel och kopplar till aktuell forskning.

Information

Författare:

Anniqa Sandell Ring

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144133263

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

40373-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

400
 ;