Från och med fredag 21/2 kl. 14 till måndag 24/2 ca kl. 09 kommer det inte vara möjligt att genomföra köp på webbplatsen. Detta beror på en uppgradering av vårt affärssystem. Vi hoppas på din förståelse.

Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lek en bok

Drama och gemensam läsning för språkutveckling och estetiskt engagemang

Skickas följande arbetsdag

När barn bjuds in i eget skapande och gestaltar tematiken i en berättelse, öppnas nya möjligheter för att levandegöra läsningen och reflektera intryck, tankar och känslor. Barnet blir en aktiv, kreativ deltagare som på ett lustfyllt sätt får möjlighet att gå in i och utforska nya världar, påverka dessa, vända och vrida på saker och ting och i det upptäcka nya perspektiv. I Lek en bok ges en mängd idéer och konkreta modeller för hur drama och gemensam läsning kan kombineras för språkutvecklin...

Läs mer

När barn bjuds in i eget skapande och gestaltar tematiken i en berättelse, öppnas nya möjligheter för att levandegöra läsningen och reflektera intryck, tankar och känslor. Barnet blir en aktiv, kreativ deltagare som på ett lustfyllt sätt får möjlighet att gå in i och utforska nya världar, påverka dessa, vända och vrida på saker och ting och i det upptäcka nya perspektiv. I Lek en bok ges en mängd idéer och konkreta modeller för hur drama och gemensam läsning kan kombineras för språkutveckling och estetiskt engagemang, med utgångspunkt i läroplaner och aktuell forskning. Författarna beskriver läsfrämjande genom lek och skapande, äventyr i och utanför roll samt engagerande möten mellan barn och vuxna som utforskar teman tillsammans. Särskilt fokus läggs på metoden processdrama och hur dramaturgin i en bilderbok eller kapitelbok kan anpassas till ett semistrukturerat förlopp. Boken kan med fördel användas i förskollärar- och lärarutbildning samt av verksamma pedagoger, bibliotekarier och andra aktörer inom skola, omsorg och barnkultur.

Stäng

Förord 9

Författar­presentationer 11

1. Varför leka en bok?     13

Historik     14

Barns rätt till känslor och upplevelser     16

Lek, dramatisk lek, drama och teater     18

Kombinationen gemensam läsning och processdrama     20

Narrativa metoder     22

Gemensam läsning och drama i läroplanen     23

Lek en bok med olika lärandemål     25

Att välja en bok     25

Leka en bok på olika sätt     26

Om den här boken     27

2. Forskning till grund för Lek en bok     29

Lek     30

Läs- och skrivutveckling     31

Drama och språkutveckling     35

Relationell pedagogik     37

Estetiskt engagemang och reflektion i handling     38

Dramapedagogiskt ledarskap och värdegrund     38

Gemensam läsning och processdrama     39

3. Dramats didaktik och dramaturgi     43

Från didaktisk triangel till äventyr i segelbåt     44

Fysiska, sociala och mentala rum     46

Teman – existentiella dilemman och universella frågor     47

Dramaturgi     48

Att använda dramaturgi     50

Att skapa fiktion     52

Barnens ”naturliga spelkompetens”     54

Vad är en bra historia?     54

Sinnen och känslor     55

Perspektiv och normkritik     56

4. Tekniker och modeller     59

Processdrama     61

Pre-text, ramberättelsen     61

Att ta steget in i fiktionen     63

Ledaren (i roll) som berättare     64

Rolltagande     65

Dramaäventyr     70

Lekvärld     70

Storyline     71

Bokpresentation     72

5. Ledarskapet     73

Etablera gruppen – ett dramakontrakt     74

Tydliga överenskommelser     75

Flexibilitet och lyhördhet     76

Delaktighet och barnens egna känslor     76

Att växla ledarstilar     77

Pedagogens två parallella processer     78

Ledarens rolltagande – en pedagogisk möjlighet     79

Att våga ta steget – träna dig i högläsning     79

Att segla i kaos och kreativitet     81

6. Nu sätter vi i gång!     83

Planering och sikte på genomförande     84

Konventioner och tekniker     87

Mindmap/inventering     88

Skapa miljö     88

Skapa stämning     88

Objekt/artefakter     89

Portaler     89

Ritualer     89

Kostym     89

Emblem     90

Material och föremål     90

Avspänning     90

Lekar     90

Samarbetsövningar     91

Sånger och ramsor     91

Dans och rörelse     91

Roll på väggen     91

Ledare i roll     92

Kollektiva roller     92

Tanketunnel eller tankeallé     92

Statyer     92

Improvisationer     93

Ljudkuliss     93

Heta stolen     93

Dockspel och figurspel     94

Brev och flaskpost     94

Telefonsamtal     94

Kollektiv teckning     94

Rita i roll     95

Skriva i roll     95

Smyglyssna på samtal     95

Reflektera     95

7. Förslag på förlopp     97

Förlopp 1     98

Spöket Laban     98

Lekvärld utifrån spöket Laban     104

Förlopp 2     106

Molnbullar     106

Förlopp 3     114

Nils Karlsson-Pyssling     114

Förlopp 4     120

Saxen     120

Förlopp 5     127

Gittan och älgbrorsorna     127

Förlopp 6     135

Monster och spöken på äventyr – att utgå från en bild     135

Förlopp 7     142

Lillebror och Nalle – presentation av högläsningsbok     142

Förlopp 8     146

Knacka på!     146

8. Barnen leker en bok på biblioteket     153

Sagorummet     153

Valdemar i världshavet – möte med valarna     154

Flaskpost     155

Sjöresan     156

Valdemar får hjälp     156

Sång och fruktbelöning     157

Avslutningen     158

9. Möten med boklekare     159

Ett språng för språkutvecklingen     159

Utforska frihet, motstånd och gemenskap     162

10. Barnet, boken, dramat och du     165

Tips för vidare läsning 167

Litteraturförteckning 169

Register 173

Boken är underbart metodisk med hänvisning både till forskning och beprövad erfarenhet, som författarna generöst delar med sig av.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144154671

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

44689-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

176
 ;