
Läsa högt för barn
- 5Förord
- 17Inledning
- 7Högläsning för små barn
- 8Bokens innehåll
- 10Några i boken återkommande begrepp
- 213Läsa högt för barn
- 13Vilka effekter kan högläsning ge
- 21Varför blir det effekter av högläsning
- 29Olika typer av samspel – olika socialisation
- 31Läsa högt för barn med synskada
- 337Bild och bildläsning
- 38Vad är en bild
- 40Att betrakta bilder
- 41Bildens roll för vårt tänkande
- 43Att läsa bilder
- 45Begreppsinlärning genom bilder
- 46Bildens betydelse vid högläsning
- 48Bilder för synskadade
- 453Bilderböcker för barn
- 53Bilderböcker – en kort historik
- 55Bilderböcker i dag
- 56Bildkommunikation
- 61Den moderna fabeln
- 579Tidig literacyutveckling
- 80Små barns interagerande med böcker
- 85Skrivutveckling
- 85Literacykompetenser
- 88Literacyutveckling med punktskrift
- 695Två lässituationer
- 95Fredrik
- 106Anna
- 118Reflektioner över två lässituationer
- 7131Läsa högt – en pedagogisk situation
- 132Läsa högt för en barngrupp
- 8151Avslutande funderingar
- 151Flera vägar till literacyutveckling
- 154Kulturarv
- 155Bilagor
- 159Referenser
- 169Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144035222Utgivningsår:
2006Artikelnummer:
31748-01Upplaga:
FörstaSidantal:
176