Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Glittrig diamant dansar

Små barn och språkdidaktik

Skickas följande arbetsdag

Detta är en bok om små barns kreativa språklek och lärande i form av poesi. Upprepning, metaforer, rytm, onomatopoetiska ord – mycket av det som utmärker poesi finns naturligt i barns språklek. I själva verket kan man se poesi som ett ”svar” på utmaningen att vilja uttrycka något som ens språk inte riktigt räcker till för. Genom diktskapandet får barnen använda bekanta ord på nya sätt och skapa nya ord på basis av andra, bekanta ord. För första gången i Sverige beskrivs ingående hur lärare ...

Läs mer

Detta är en bok om små barns kreativa språklek och lärande i form av poesi. Upprepning, metaforer, rytm, onomatopoetiska ord – mycket av det som utmärker poesi finns naturligt i barns språklek. I själva verket kan man se poesi som ett ”svar” på utmaningen att vilja uttrycka något som ens språk inte riktigt räcker till för. Genom diktskapandet får barnen använda bekanta ord på nya sätt och skapa nya ord på basis av andra, bekanta ord. För första gången i Sverige beskrivs ingående hur lärare och barn i åldrarna 3–7 arbetar med diktskapande. Hur kan man arbeta medvetet med poesi i verksamheten och vad händer i sådana situationer? I Glittrig diamant dansar studeras såväl barnens egna dikter som det pedagogiska, kommunikativa arbetet med att skapa dessa. Vidare introduceras ”poesins redskap” med vilka man kan betrakta och skapa dikter. Boken vänder sig till alla som är intresserade av barns språkliga utveckling och lek: forskare, lärarutbildare, lärarstudenter samt verksamma lärare för yngre åldrar.

Stäng
    • 9
      Förord
      • 1
        11
         Inledning
        • 12
          Bakgrund
        • 13
          Terminologi och kunskapsfält
        • 15
          En språkdidaktik i tiden
        • 17
          Kommunikation, tal och skriftspråkande
        • 21
          Språkdidaktik
        • 25
          Hur boken är upplagd
      • 2
        27
         Tidigare studier och teoretiska redskap
        • 29
          Några teoretiska redskap för att förstå barns lärande
        • 29
          Appropriering av kulturella redskap och ’scaffolding’
        • 32
          Att börja tala om texter i tidiga år
        • 32
          Poesi – ett sätt att tala om något som 
 an inte riktigt har ett språk för
        • 36
          Studier av barn och poetiskt språkbruk
      • 3
        41
         Poesins byggklossar – redskap för ordkonst
        • 41
          Heards modell
        • 43
          Poesins redskap
      • 4
        48
         Mellan sens och nonsens
        • 49
          Från ljudrelationer till meningsrelationer (från rim till dikt)
      • 5
        58
         Barns dikter
        • 58
          Cykeldäckens poesi – dikt och sång
        • 60
          De yngsta barnens ordskapelser
        • 62
          Att språkliggöra musikupplevelse
        • 63
          Egenskapad dikt: En inblick i barnets världar?
        • 64
          Att ta tillfället i akt
        • 65
          Onomatopoetiska ord framkallar bilder
        • 66
          Liknelse
        • 66
          Att strukturera texter
        • 67
          Koncentrationens konst
        • 68
          Oavsiktligt, spontant diktskapande
        • 69
          Vardaglig poesi och konventionella metaforer
        • 71
          En sammanfattning och ett avstamp
      • 6
        73
         Gemensamt diktskapande
        • 74
          Aktiviteten introduceras
        • 76
          Barnen ger förslag
        • 76
          Läraren skriver: Expansion och reduktion
        • 79
          Som det är eller som om det vore
        • 84
          Ord, skrift och publik
        • 87
          Strukturering av texten: Tematik, 
 nkludering och exkludering
        • 90
          Förhandling och distinktion
        • 93
          Från text till ljud
        • 98
          Rösten och ljudet
        • 102
          Med en annan röst
        • 106
          Läsning och omstrukturering av texten
        • 108
          Radklyvning och dess konsekvenser för läsningen 
 ch hur ljudet bär mening
        • 111
          Dikten och ägarskapet
        • 112
          Spänningar och slutsatser
      • 7
        116
         
Från ljudkonst till ordkonst – att språkliggöra 
musikalisk upplevelse
        • 116
          Ljudet av ett datorspel
        • 117
          Parallella spår och koordinering
        • 119
          Svårigheten att tala om hur något låter
        • 121
          Att se likhet (enhet) i skillnad (mångfald)
        • 123
          Spontant ljudande, benämnande och rörelser till musiken
        • 125
          Datorspel och onomatopoesi
        • 125
          Att fånga höga och låga ljud grafiskt i text
        • 126
          Alla gråter till Beethoven
        • 127
          Metaforer och gester som respons på kommunikativ 
 tmaning
        • 128
          Vad som hänt och hur det låter
        • 131
          Skapar gemensam berättelse
        • 132
          Att ge ett narrativt motiv till en händelse
        • 132
          Anaforer
        • 134
          Alla gråter i den sorgliga dikten
        • 134
          Uppläsningens sociala akt
        • 137
          Musikens sommarregn
        • 137
          Aktiviteten introduceras
        • 138
          Ett tema för dikten
        • 140
          Ägarskap och att koordinera text och musik
        • 142
          Från musik till text, från text till musik
        • 143
          Man hör ju ingen granne i musiken
        • 146
          Onomatopoetik, låter som
        • 147
          Ägarskap och motivering
        • 150
          Sammanfattning
      • 8
        152
         
Olika genrer – olika redskap och olika 
pedagogiska praktiker
        • 153
          Berättelseskapande med sagokort
        • 159
          Att väva berättelser
      • 9
        162
         
Att utmana och hjälpa barn vidare 
i språkliga världar
        • 162
          Kommunikation och diktsamtal
        • 165
          Språkutvecklande arbete
        • 166
          Flerspråkighet som en tillgång
        • 167
          Till frågan om estetisk kvalitet
        • 168
          Att knyta an till barnens erfarenheter
        • 169
          Engagemang, lust och lekfullhet
        • 170
          Som det är och som om det vore: 
 onvention och kreativitet
        • 172
          Grundläggande socialitet, kreativitet och 
 ärares betydelse
        • 174
          Varför poesi och estetik?
    • 177
      Referenser
    • 185
      Register
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144115207

Utgivningsår:

2010

Revisionsår:

2016

Artikelnummer:

37971-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

185
 ;