
Glittrig diamant dansar
Små barn och språkdidaktik
- 9Förord
- 111Inledning
- 12Bakgrund
- 13Terminologi och kunskapsfält
- 15En språkdidaktik i tiden
- 17Kommunikation, tal och skriftspråkande
- 21Språkdidaktik
- 25Hur boken är upplagd
- 227Tidigare studier och teoretiska redskap
- 29Några teoretiska redskap för att förstå barns lärande
- 29Appropriering av kulturella redskap och ’scaffolding’
- 32Att börja tala om texter i tidiga år
- 32Poesi – ett sätt att tala om något som an inte riktigt har ett språk för
- 36Studier av barn och poetiskt språkbruk
- 341Poesins byggklossar – redskap för ordkonst
- 41Heards modell
- 43Poesins redskap
- 448Mellan sens och nonsens
- 49Från ljudrelationer till meningsrelationer (från rim till dikt)
- 558Barns dikter
- 58Cykeldäckens poesi – dikt och sång
- 60De yngsta barnens ordskapelser
- 62Att språkliggöra musikupplevelse
- 63Egenskapad dikt: En inblick i barnets världar?
- 64Att ta tillfället i akt
- 65Onomatopoetiska ord framkallar bilder
- 66Liknelse
- 66Att strukturera texter
- 67Koncentrationens konst
- 68Oavsiktligt, spontant diktskapande
- 69Vardaglig poesi och konventionella metaforer
- 71En sammanfattning och ett avstamp
- 673Gemensamt diktskapande
- 74Aktiviteten introduceras
- 76Barnen ger förslag
- 76Läraren skriver: Expansion och reduktion
- 79Som det är eller som om det vore
- 84Ord, skrift och publik
- 87Strukturering av texten: Tematik, nkludering och exkludering
- 90Förhandling och distinktion
- 93Från text till ljud
- 98Rösten och ljudet
- 102Med en annan röst
- 106Läsning och omstrukturering av texten
- 108Radklyvning och dess konsekvenser för läsningen ch hur ljudet bär mening
- 111Dikten och ägarskapet
- 112Spänningar och slutsatser
- 7116Från ljudkonst till ordkonst – att språkliggöra musikalisk upplevelse
- 116Ljudet av ett datorspel
- 117Parallella spår och koordinering
- 119Svårigheten att tala om hur något låter
- 121Att se likhet (enhet) i skillnad (mångfald)
- 123Spontant ljudande, benämnande och rörelser till musiken
- 125Datorspel och onomatopoesi
- 125Att fånga höga och låga ljud grafiskt i text
- 126Alla gråter till Beethoven
- 127Metaforer och gester som respons på kommunikativ tmaning
- 128Vad som hänt och hur det låter
- 131Skapar gemensam berättelse
- 132Att ge ett narrativt motiv till en händelse
- 132Anaforer
- 134Alla gråter i den sorgliga dikten
- 134Uppläsningens sociala akt
- 137Musikens sommarregn
- 137Aktiviteten introduceras
- 138Ett tema för dikten
- 140Ägarskap och att koordinera text och musik
- 142Från musik till text, från text till musik
- 143Man hör ju ingen granne i musiken
- 146Onomatopoetik, låter som
- 147Ägarskap och motivering
- 150Sammanfattning
- 8152Olika genrer – olika redskap och olika pedagogiska praktiker
- 153Berättelseskapande med sagokort
- 159Att väva berättelser
- 9162Att utmana och hjälpa barn vidare i språkliga världar
- 162Kommunikation och diktsamtal
- 165Språkutvecklande arbete
- 166Flerspråkighet som en tillgång
- 167Till frågan om estetisk kvalitet
- 168Att knyta an till barnens erfarenheter
- 169Engagemang, lust och lekfullhet
- 170Som det är och som om det vore: onvention och kreativitet
- 172Grundläggande socialitet, kreativitet och ärares betydelse
- 174Varför poesi och estetik?
- 177Referenser
- 185Register
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144115207Utgivningsår:
2010Revisionsår:
2016Artikelnummer:
37971-02Upplaga:
AndraSidantal:
185