
Glädjen i att förstå
Språk- och textarbete med barn

Glädjen i att förstå
Språk- och textarbete med barn
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Till läsaren 9
Författarpresentation 11
1 Glädjen i att förstå 13
Det franska kaféet 13
Språk, kunskap, identitet och demokrati 16
Begreppet ett kritiskt språk- och textarbete 18
Intellektuella samtal och konkret handlande 22
Sju R är mer än tre R 22
Critical literacy – ett demokratiskt och kritiskt språk- och textarbete 24
Att få komma till tals 25
Bokens kapitel 26
2 Critical literacy 29
Literacy – komplexa förmågor 29
Lukes & Freebodys repertoarmodell 31
Det franska kaféet – hur arbetet utvecklades 35
Hur kan vi göra? 36
Att skriva en petition 39
Att ge barnen en röst 42
Vasquez utgångspunkter för arbetet 43
Klassrummet och klassrumsrutiner 43
Lärandetavlan 46
Läsning av skönlitteratur 50
Vad är det Vasquez gör? 53
Critical literacy – en definition 53
3 Språkets lärkraft 55
Rädda vitvalen – att bygga stödstrukturer för barns språkutveckling och lärande 55
Att hjälpa barn att bygga ett innehåll med hjälp av språket 57
Att hjälpa barn att hitta vem som talar i texten 60
Att hjälpa barn att hitta textens budskap eller innehåll 62
Att hjälpa barn att röra sig i och mellan texter 64
Att lära i en ny tid – stödstrukturer som hjälper barn att själva producera svar och ståndpunkter 66
Vitvalsarbetet i backspegeln 69
Janks förändringsmodell 69
Plats att få vara demokratiska personer 71
Att hålla samman läroplanernas olika uppdrag 73
Sammanhang och komplext tänkande i undervisningen 74
4 Skönlitterära texter i nytt ljus 77
Skönlitterära texter i ett kritiskt språk- och textarbete – The Lady in the Box 77
Att välja böcker med en ny typ av innehåll 78
Läsning och samtal som en trygg plats 80
Att bearbeta genom att skriva, skapa bilder och byta perspektiv 81
Vad har ändrats – att störa det normala 82
Skönlitteraturens möjlighet att utmana föreställningar 84
Att ställa en ny typ av frågor till texter 85
Ett kritiskt språk- och textarbete kring sagor 87
Bockarna Bruse – det onda och det goda 88
Färger: mörker betyder ondska 90
Författarens makt – och läsarens 92
5 Populärkulturella texter – språk, genus och makt 95
Barns sätt att hantera makt och maktlöshet 95
Våld eller makt – vad är det som fascinerar barnen? 97
Förbjuda eller utforska 100
Att fånga tillfället i flykten 102
Barn vill förstå sig själva och världen 103
6 Kollektiva texter växer fram 107
Att fånga och bygga vidare på barnens frågor och reflektioner – Riddarborgen 107
Berättelsens dubbla kraft 111
Att undersöka texter – Hans och Greta i Riddarborgen 112
Att bygga föreställningsvärldar 118
Att låta arbetet få ta tid 120
Att välja böcker 121
7 Vardagens texter – barns frågor och lärarens frågor och uppgifter 123
Svårigheter och utmaningar 123
Texter är platser 125
Ett nytt sätt att samtala om texter – arbete med Hans och Greta 126
Att undersöka och analysera texter för att förstå världen omkring sig – arbete med reklamkataloger 127
Katalogmammor och riktiga mammor 129
Mammornas röster 131
Genusarbetet i backspegeln – fyra repertoarer 132
Språkanvändning kring ett innehåll 133
8 Det skriftspråkliga medborgarskapet 135
Plats och identitet – Westwood 135
Fas 1 leverna arbetar som assistenter till personal i stadsplaneringsprojektet Westwood 136
Fas 2 årt hus och Mitt bostadsområde – undersökningar av den egna stadsdelen 137
Fas 3 us och drömhus 138
Fas 4 in plats i framtiden 138
Fas 5 iktiga platser – funderingar och synpunkter 139
Westwoodarbetet i backspegeln 140
Vägen till ett skriftspråkligt medborgarskap 141
Vardagsliv, kultur, identitet, språk och makt 143
Om att vara jag 145
9 Medlemskap i critical literacyklubben 149
Skriftspråkligt medborgarskap 149
Att bli medlem i critical literacyklubben 151
Att få tillgång till språk, att få tillgång till makt 153
Critical i begreppet critical literacy 155
Förskollärare och lärare spelar roll 156
Vad utmärker ett critical literacyarbete? 157
Glädjen i att förstå 161
Litteratur 163
Skönlitteratur 169
Register 171
Glädjen i att förstå riktar sig till blivande och verksamma förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år. [...] Det är angeläget, välskrivet och mycket användbart.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144179445Utgivningsår:
2012Revisionsår:
2024Artikelnummer:
35627-02Upplaga:
AndraSidantal:
174Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144190860Utgivningsår:
2012Revisionsår:
2024Artikelnummer:
35627-SB02Upplaga:
Andra