Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Glädjen i att förstå

Språk- och textarbete med barn

Skickas följande arbetsdag

Glädjen i att förstå

Språk- och textarbete med barn

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 300 kr inkl. moms
Studora e-bok 186 kr inkl. moms

Hur kan pedagoger på ett jämställt och demokratiskt sätt ge barn möjlighet att inte bara läsa och skriva om världen utan också att samtala, läsa och skriva fram en annorlunda och förändrad värld? I den här boken beskriver författarna en aspekt som ofta får alltför lite fokus i arbetet med yngre barn, nämligen ett demokratiskt och kritiskt språkarbete kring sociala rättvisefrågor – s.k. critical literacy. Kärnan i ett sådant arbete är att barnen undersöker texter av alla de olika slag som omg...

Läs mer

Hur kan pedagoger på ett jämställt och demokratiskt sätt ge barn möjlighet att inte bara läsa och skriva om världen utan också att samtala, läsa och skriva fram en annorlunda och förändrad värld? I den här boken beskriver författarna en aspekt som ofta får alltför lite fokus i arbetet med yngre barn, nämligen ett demokratiskt och kritiskt språkarbete kring sociala rättvisefrågor – s.k. critical literacy. Kärnan i ett sådant arbete är att barnen undersöker texter av alla de olika slag som omger dem med fokus på makt, genus, etnicitet och rättvisa: Vem är det som talar i texten? Vad säger texten oss? Varför? Skulle det kunna vara på något annat sätt? Genom praktiska exempel diskuterar författarna hur läroplanernas språk-, kunskaps-, identitets- och demokratiuppdrag kan hållas samman som ett och samma uppdrag. Målet är att ge alla barn tillträde till ett skriftspråkligt medborgarskap Denna andra upplaga har uppdaterats utifrån aktuell forskning och nya styrdokument. Glädjen i att förstå vänder sig främst till blivande och verksamma förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år.

Stäng

Till läsaren 9

Författarpresentation11

1 Glädjen i att förstå 13

Det franska kaféet13

Språk, kunskap, identitet och demokrati16

Begreppet ett kritiskt språk- och textarbete18

Intellektuella samtal och konkret handlande22

Sju R är mer än tre R22

Critical literacy – ett demokratiskt och kritiskt språk- och textarbete24

Att få komma till tals25

Bokens kapitel26

2 Critical literacy 29

Literacy – komplexa förmågor29

Lukes & Freebodys repertoarmodell31

Det franska kaféet – hur arbetet utvecklades35

Hur kan vi göra?36

Att skriva en petition39

Att ge barnen en röst42

Vasquez utgångspunkter för arbetet43

Klassrummet och klassrumsrutiner43

Lärandetavlan46

Läsning av skönlitteratur50

Vad är det Vasquez gör?53

Critical literacy – en definition53

3 Språkets lärkraft 55

Rädda vitvalen – att bygga stödstrukturer för barns språkutveckling och lärande55

Att hjälpa barn att bygga ett innehåll med hjälp av språket57

Att hjälpa barn att hitta vem som talar i texten60

Att hjälpa barn att hitta textens budskap eller innehåll62

Att hjälpa barn att röra sig i och mellan texter64

Att lära i en ny tid – stödstrukturer som hjälper barn att själva producera svar och ståndpunkter66

Vitvalsarbetet i backspegeln69

Janks förändringsmodell69

Plats att få vara demokratiska personer71

Att hålla samman läroplanernas olika uppdrag73

Sammanhang och komplext tänkande i undervisningen74

4 Skönlitterära texter i nytt ljus 77

Skönlitterära texter i ett kritiskt språk- och textarbete – The Lady in the Box77

Att välja böcker med en ny typ av innehåll78

Läsning och samtal som en trygg plats80

Att bearbeta genom att skriva, skapa bilder och byta perspektiv81

Vad har ändrats – att störa det normala82

Skönlitteraturens möjlighet att utmana föreställningar84

Att ställa en ny typ av frågor till texter85

Ett kritiskt språk- och textarbete kring sagor87

Bockarna Bruse – det onda och det goda88

Färger: mörker betyder ondska90

Författarens makt – och läsarens92

5 Populärkulturella texter – språk, genus och makt 95

Barns sätt att hantera makt och maktlöshet95

Våld eller makt – vad är det som fascinerar barnen?97

Förbjuda eller utforska100

Att fånga tillfället i flykten102

Barn vill förstå sig själva och världen103

6 Kollektiva texter växer fram 107

Att fånga och bygga vidare på barnens frågor och reflektioner – Riddarborgen107

Berättelsens dubbla kraft111

Att undersöka texter – Hans och Greta i Riddarborgen112

Att bygga föreställningsvärldar118

Att låta arbetet få ta tid120

Att välja böcker121

7 Vardagens texter – barns frågor och lärarens frågor och uppgifter 123

Svårigheter och utmaningar123

Texter är platser125

Ett nytt sätt att samtala om texter – arbete med Hans och Greta126

Att undersöka och analysera texter för att förstå världen omkring sig – arbete med reklamkataloger127

Katalogmammor och riktiga mammor129

Mammornas röster131

Genusarbetet i backspegeln – fyra repertoarer132

Språkanvändning kring ett innehåll133

8 Det skriftspråkliga medborgarskapet 135

Plats och identitet – Westwood135

Fas 1leverna arbetar som assistenter till personal i stadsplaneringsprojektet Westwood136

Fas 2årt hus och Mitt bostadsområde – undersökningar av den egna stadsdelen137

Fas 3us och drömhus138

Fas 4in plats i framtiden138

Fas 5iktiga platser – funderingar och synpunkter139

Westwoodarbetet i backspegeln140

Vägen till ett skriftspråkligt medborgarskap141

Vardagsliv, kultur, identitet, språk och makt143

Om att vara jag145

9 Medlemskap i critical literacyklubben 149

Skriftspråkligt medborgarskap149

Att bli medlem i critical literacyklubben151

Att få tillgång till språk, att få tillgång till makt153

Critical i begreppet critical literacy155

Förskollärare och lärare spelar roll156

Vad utmärker ett critical literacyarbete?157

Glädjen i att förstå161

Litteratur163

Skönlitteratur169

Register171

Glädjen i att förstå riktar sig till blivande och verksamma förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år. [...] Det är angeläget, välskrivet och mycket användbart.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144179445

Utgivningsår:

2012

Revisionsår:

2024

Artikelnummer:

35627-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

174
 ;

Hur kan pedagoger på ett jämställt och demokratiskt sätt ge barn möjlighet att inte bara läsa och skriva om världen utan också att samtala, läsa och skriva fram en annorlunda och förändrad värld? I den här boken beskriver författarna en aspekt som ofta får alltför lite fokus i arbetet med yngre barn, nämligen ett demokratiskt och kritiskt språkarbete kring sociala rättvisefrågor – s.k. critical literacy. Kärnan i ett sådant arbete är att barnen undersöker texter av alla de olika slag som omg...

Läs mer

Hur kan pedagoger på ett jämställt och demokratiskt sätt ge barn möjlighet att inte bara läsa och skriva om världen utan också att samtala, läsa och skriva fram en annorlunda och förändrad värld? I den här boken beskriver författarna en aspekt som ofta får alltför lite fokus i arbetet med yngre barn, nämligen ett demokratiskt och kritiskt språkarbete kring sociala rättvisefrågor – s.k. critical literacy. Kärnan i ett sådant arbete är att barnen undersöker texter av alla de olika slag som omger dem med fokus på makt, genus, etnicitet och rättvisa: Vem är det som talar i texten? Vad säger texten oss? Varför? Skulle det kunna vara på något annat sätt? Genom praktiska exempel diskuterar författarna hur läroplanernas språk-, kunskaps-, identitets- och demokratiuppdrag kan hållas samman som ett och samma uppdrag. Målet är att ge alla barn tillträde till ett skriftspråkligt medborgarskap Denna andra upplaga har uppdaterats utifrån aktuell forskning och nya styrdokument. Glädjen i att förstå vänder sig främst till blivande och verksamma förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144190860

Utgivningsår:

2012

Revisionsår:

2024

Artikelnummer:

35627-SB02

Upplaga:

Andra
 ;