
Förskolor i förändring - med literacyperspektiv som verktyg
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt provexemplar av den här produkten.
Ett provexemplar ger dig möjlighet att i lugn och ro utvärdera hur produkten passar in i din undervisning. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan naturligtvis alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Introduktion 9
Tidigare forskning och teoretiska perspektiv
Kapitel ett
Projekt som begrepp 19
Vad främjar och hämmar varaktig förändring? 20
Styrkedja, styrnät och ledarskap 25
Kapitel två
Literacy-perspektiv på läs- och språkutveckling i förskolan 29
Lekskrivande – ett verktyg för upptäcktsfärder i skriftspråkets magi 31
Emergent literacy – en växande språklig medvetenhet 34
Flerspråkiga barns utveckling av språk och literacy 37
Samarbetet mellan hem och förskola 40
Högläsningens roll i förskolan 42
När teori blir praktik
Kapitel tre
Literacy-aktiviteter i verksamheten 51
Vad gjorde man? 52
Vad lyckades man med? 57
Våra tankar om det som hände 58
Kapitel fyra
Arbete i en flerspråkig miljö 61
Vad gjorde man? 62
Vad lyckades man med? 68
Våra tankar om det som hände 69
Kapitel fem
Samarbete med vårdnadshavare 71
Vad gjorde man? 71
Vad lyckades man med? 77
Våra tankar om det som hände 78
Kapitel sex
Stöttning åt alla barn 81
Vad gjorde man? 81
Vad lyckades man med? 88
Våra tankar om det som hände 89
Kapitel sju
Delat ansvar för förändring 91
Vad gjorde man? 91
Vad lyckades man med? 96
Våra tankar om det som hände 97
Slutord 101
Referenser 105
Register 113
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144175645Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
46530-01Upplaga:
FörstaSidantal:
116