
Flerspråkighet och digitala resurser i förskolan
1. Flerspråkighet, inkludering och
delaktighet 13
Vikten av att välja med omsorg 15
Vilka är de digitala resurserna? 16
Multimodal flerspråkighet – att få uttrycka sig på många olika sätt 18
Bokens kapitel 19
2. Komma i gång med digitala, flerspråkiga aktiviteter 21
Varför fler språk i förskolan? 23
Ett komplement till modersmålsundervisning 24
Göra föräldrar delaktiga 25
Vad krävs? 26
3. Inkludera barnens språkkompetens i vardagliga händelser 29
Fruktstund på alla språk med pekboks-applikationer 31
Arbeta i projekt med många språk – nyckelbegrepp 33
Sagostund på fler språk med sagoapplikationer 36
Berika med flera språk på lässtunden 37
Disco på många språk med musikapplikationer 39
4. Skapa multimodalt material med
barnens språk 43
Berätta en saga 45
Skapa egna digitala böcker 46
Föräldrasamverkan – Kan du läsa en saga för oss? 47
Samarbete med modersmålslärare 48
Barnen skapar eget digitalt memory-spel med inspelat tal 49
5. Dokumentera och reflektera på flera språk 53
Rita, berätta och reflektera på flera språk 55
Spela in barnens reflektion 56
Bild- och filmskapar-appar för multimodal dokumentation 57
Flerspråkiga aktiviteter i hela barngruppen – en demokratifråga 59
6. Digitala resurser på de nationella minoritetsspråken 61
De nationella minoritetsspråken 63
Arbete med minoritetsspråk med hjälp av digitala resurser 65
Videosamtal och sångsamling med barn på andra förskolor 66
Videosamtal på flera språk 66
Skapa nätverk mellan förskolor 69
Robotprogrammering på minoritetsspråk 71
Minoritetsspråk på ett nutida, spännande sätt 74
7. Hur skapa delaktighet för alla barn
oavsett språk? 77
Translanguaging med hjälp av digitala resurser 79
Pedagogisk translanguaging 79
Erkännande av flerspråkighet som en tillgång 80
Är det inte viktigare att barnen lär sig svenska ordentligt? 81
Det kompetenta barnet och barns delaktighet i en flerspråkig miljö 82
8. App-genrer 87
Val utifrån kvalitet och innehåll 89
Vilka möjligheter får barnen att höra eller använda sina modersmål? 89
Vilka möjligheter får barnen att vara aktivt delaktiga? 90
Är det barnen som skapar innehållet? Finns det öppenhet för flerspråkigt innehåll skapat av barnen? 90
Finns det en öppenhet att skapa innehåll med hjälp av andra kommunikationsformer, så att alla kan använda appen på lika villkor? 91
Användningen av digitala resurser i förskolan – när ger det ett mervärde? 92
Digital kompetens – en kritisk blick 93
Pedagogrollen och användandet av digitala resurser 94
9. Diskutera, utveckla, förändra 97
Miljörunda med fokus på flerspråkighet 99
Översikt av digitala resurser och applikationer 99
Praktisk användning av flerspråkiga digitala resurser 99
Få överblick över flerspråkighetskompetensen 100
Skapa flerspråkiga nätverk 100
10. Digitalt material på flera språk 103
De fem minoritetsspråken i Sverige 105
Finska 105
Jiddisch 105
Samiska 106
Romani chib 106
Meänkieli 107
Fler språk 107
Afrikaans 107
Albanska 108
Amhariska 108
Arabiska 109
Azerbadjani 109
Belarusiska 109
Bengali 110
Bosniska 110
Bulgariska 110
Burmesiska 111
Danska 111
Dari 111
Engelska 112
Estniska 112
Farsi 113
Filipino 113
Franska 113
Färöiska 114
Georgiska 114
Grekiska 114
Grönländska 115
Hebreiska 115
Hindi 115
Igbo 116
Indonesiska 116
Iriska 117
Isländska 117
Italienska 117
Japanska 118
Kanada 118
Katalanska 118
Kazakiska 119
Kinesiska 119
Koreanska 120
Kroatiska 120
Kurdiska (badini) 120
Kurdiska (kurmanji) 121
Kurdiska (sorani) 121
Kvänska 121
Lettiska 122
Litauiska 122
Makedonska 122
Malajiska 122
Mongoliska 123
Nederländska 123
Nepali 123
Norska 124
Pashto 124
Persiska 124
Polska 125
Portugisiska 126
Punjabi 126
Rumänska 126
Ryska 127
Serbiska 127
Serbokroatiska 128
Singalesiska 128
Slovakiska 128
Slovenska 128
Somaliska 129
Spanska 129
Svenska 130
Swahili 130
Syriska 131
Tagalog 131
Tamil 131
Teckenspråk och TAKK 131
Telugu 132
Thai 132
Tigrinja 132
Tjeckiska 133
Turkiska 133
Tyska 134
Ukrainska 134
Ungerska 135
Urdu 135
Vietnamesiska 135
Älvdalska 136
Referenser 137
Bildförteckning 141
Sakregister 143
Flerspråkighet och digitala resurser i förskolan fyller en lucka i den pedagogiska litteraturen och ger pedagogerna ytterligare en användbar verktygslåda till att arbeta med och utveckla barnets språk. I det sista kapitlet redovisas en grundlig och välstrukturerad förteckning över applikationer och andra digitala hjälpmedel.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144142395Utgivningsår:
2022Artikelnummer:
43507-01Upplaga:
FörstaSidantal:
144