Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Flerspråkighet och digitala resurser i förskolan

Skickas följande arbetsdag

Barn har rätt att utveckla sitt modersmål såväl som det svenska språket. Men hur kan förskolan uppnå dessa mål om pedagogerna inte talar barnens språk? Digitala resurser kan vara ett viktigt hjälp­medel för att skapa just flerspråkiga aktiviteter. När barn får bidra i förskolans sociala samvaro, med alla sina språk, skapas också förutsättningar för ett demokratiskt arbetssätt där barnen blir aktiva deltagare. Med avstamp i olika forskningsprojekt beskriver författaren hur barns modersmål och...

Läs mer

Barn har rätt att utveckla sitt modersmål såväl som det svenska språket. Men hur kan förskolan uppnå dessa mål om pedagogerna inte talar barnens språk? Digitala resurser kan vara ett viktigt hjälp­medel för att skapa just flerspråkiga aktiviteter. När barn får bidra i förskolans sociala samvaro, med alla sina språk, skapas också förutsättningar för ett demokratiskt arbetssätt där barnen blir aktiva deltagare. Med avstamp i olika forskningsprojekt beskriver författaren hur barns modersmål och nationella minoritetsspråk kan inkluderas i förskolans vardag med hjälp av digitala resurser. I boken ges en mängd handfasta råd kring praktiska arbetssätt men också aktiviteter som kan genomföras i personalgruppen för att diskutera, utveckla och förändra verksamheten. Boken avslutas med en omfattande förteckning över olika digitala resurser som kan användas tillsammans med barnen. Här finns förslag för de fem nationella minoritets­språken samt för ytterligare 80 språk. Flerspråkighet och digitala resurser i förskolan vänder sig till förskollärare och pedagoger, i såväl grundutbildning som kompetensutveckling, som vill arbeta aktivt med barns flerspråkighet och delaktighet.

Stäng

1. Flerspråkighet, inkludering och
delaktighet    13

Vikten av att välja med omsorg    15

Vilka är de digitala resurserna?    16

Multimodal flerspråkighet – att få uttrycka sig på många olika sätt    18

Bokens kapitel    19

 

2. Komma i gång med digitala, flerspråkiga aktiviteter    21

Varför fler språk i förskolan?    23

Ett komplement till modersmålsundervisning    24

Göra föräldrar delaktiga    25

Vad krävs?    26

 

3. Inkludera barnens språkkompetens i vardagliga händelser    29

Fruktstund på alla språk med pekboks-applikationer    31

Arbeta i projekt med många språk – nyckelbegrepp    33

Sagostund på fler språk med sagoapplikationer    36

Berika med flera språk på lässtunden    37

Disco på många språk med musikapplikationer    39

 

4. Skapa multi­modalt material med
barnens språk    43

Berätta en saga    45

Skapa egna digitala böcker    46

Föräldrasamverkan – Kan du läsa en saga för oss?    47

Samarbete med modersmålslärare    48

Barnen skapar eget digitalt memory-spel med inspelat tal    49

 

5. Dokumentera och reflektera på flera språk    53

Rita, berätta och reflektera på flera språk    55

Spela in barnens reflektion    56

Bild- och filmskapar-appar för multimodal dokumentation    57

Flerspråkiga aktiviteter i hela barngruppen – en demokratifråga    59

 

6. Digitala resurser på de nationella minoritetsspråken    61

De nationella minoritetsspråken    63

Arbete med minoritetsspråk med hjälp av digitala resurser    65

Videosamtal och sångsamling med barn på andra förskolor    66

Videosamtal på flera språk    66

Skapa nätverk mellan förskolor    69

Robotprogrammering på minoritetsspråk    71

Minoritetsspråk på ett nutida, spännande sätt    74

 

7. Hur skapa delaktighet för alla barn
oavsett språk?    77

Translanguaging med hjälp av digitala resurser    79

Pedagogisk translanguaging    79

Erkännande av flerspråkighet som en tillgång    80

Är det inte viktigare att barnen lär sig svenska ordentligt?    81

Det kompetenta barnet och barns delaktighet i en flerspråkig miljö    82

 

8. App-genrer    87

Val utifrån kvalitet och innehåll    89

Vilka möjligheter får barnen att höra eller använda sina modersmål?    89

Vilka möjligheter får barnen att vara aktivt delaktiga?    90

Är det barnen som skapar innehållet? Finns det öppenhet för flerspråkigt innehåll skapat av barnen?    90

Finns det en öppenhet att skapa innehåll med hjälp av andra kommunikationsformer, så att alla kan använda appen på lika villkor?    91

Användningen av digitala resurser i förskolan – när ger det ett mervärde?    92

Digital kompetens – en kritisk blick    93

Pedagogrollen och användandet av digitala resurser    94

 

9. Diskutera, utveckla, förändra    97

Miljörunda med fokus på flerspråkighet    99

Översikt av digitala resurser och applikationer    99

Praktisk användning av flerspråkiga digitala resurser    99

Få överblick över flerspråkighetskompetensen    100

Skapa flerspråkiga nätverk    100

 

10. Digitalt material på flera språk    103

De fem minoritetsspråken i Sverige    105

Finska    105

Jiddisch    105

Samiska    106

Romani chib    106

Meänkieli    107

Fler språk    107

Afrikaans    107

Albanska    108

Amhariska    108

Arabiska    109

Azerbadjani    109

Belarusiska    109

Bengali    110

Bosniska    110

Bulgariska    110

Burmesiska    111

Danska    111

Dari    111

Engelska    112

Estniska    112

Farsi    113

Filipino    113

Franska    113

Färöiska    114

Georgiska    114

Grekiska    114

Grönländska    115

Hebreiska    115

Hindi    115

Igbo    116

Indonesiska    116

Iriska    117

Isländska    117

Italienska    117

Japanska    118

Kanada    118

Katalanska    118

Kazakiska    119

Kinesiska    119

Koreanska    120

Kroatiska    120

Kurdiska (badini)    120

Kurdiska (kurmanji)    121

Kurdiska (sorani)    121

Kvänska    121

Lettiska    122

Litauiska    122

Makedonska    122

Malajiska    122

Mongoliska    123

Nederländska    123

Nepali    123

Norska    124

Pashto    124

Persiska    124

Polska    125

Portugisiska    126

Punjabi    126

Rumänska    126

Ryska    127

Serbiska    127

Serbokroatiska    128

Singalesiska    128

Slovakiska    128

Slovenska    128

Somaliska    129

Spanska    129

Svenska    130

Swahili    130

Syriska    131

Tagalog    131

Tamil    131

Teckenspråk och TAKK    131

Telugu    132

Thai    132

Tigrinja    132

Tjeckiska    133

Turkiska    133

Tyska    134

Ukrainska    134

Ungerska    135

Urdu    135

Vietnamesiska    135

Älvdalska    136

Referenser 137

Bildförteckning 141

Sakregister 143

Flerspråkighet och digitala resurser i förskolan fyller en lucka i den pedagogiska litteraturen och ger pedagogerna ytterligare en användbar verktygslåda till att arbeta med och utveckla barnets språk. I det sista kapitlet redovisas en grundlig och välstrukturerad förteckning över applikationer och andra digitala hjälpmedel.

Information

Författare:

Petra Petersen

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144142395

Utgivningsår:

2022

Artikelnummer:

43507-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

144
 ;