
Barn utvecklar sitt språk

Barn utvecklar sitt språk
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 7Förord till andra upplagan
- 9Presentation
- 9Bokens kapitel
- 13Bokens författare
- 17KAPITEL 1 Språk i sammanhang
- Louise Bjar och Caroline Liberg
- 18Språk och kommunikation
- 19Språkliga funktioner
- 21Språklig socialisation
- 27Litteratur
- 29KAPITEL 2 Barndomen – en kritisk period för språkutveckling
- Niclas Abrahamsson och Kenneth Hyltenstam
- 30Vad är en kritisk period – och varför är den kritisk
- 34Genie – det förbjudna experimentet
- 40Andraspråksinlärning – ett rimligare experiment
- 45Exceptionella vuxna andraspråksinlärare – det ultimata experimentet
- 48Infödd slutnivå – eller ”bara” nästan?
- 51Slutord
- 53Litteratur
- 57KAPITEL 3 Barns tidiga språkutveckling
- Sven Strömqvist
- 58Vad krävs av en teori om barns språkutveckling
- 59Språket börjar ta form i spädbarnsåldern
- 62Ordförrådsspurten, analys och böjningsmorfologi
- 66Strukturen hos barns tidiga yttranden
- 67Att tala om spatiala relationer
- 69Samtalsfärdigheter och textutveckling
- 71Litteratur
- 77KAPITEL 4 Samtalskulturer – samtal i utveckling
- Caroline Liberg
- 77Olika former av samtal
- 84Samtal och språklig utveckling
- 84Sammanhang och ämnen i utveckling
- 95Likheter och skillnader
- 96Slutord
- 97Litteratur
- 101KAPITEL 5 Orden tar form – om barns uttalsutveckling
- Louise Bjar
- 101Fonetik och fonologi
- 109Barns uttalsutveckling
- 119Erik – en fallstudie
- 122Slutord
- 122Litteratur
- 125KAPITEL 6 Andraspråksinlärning i ett utvecklingsperspektiv
- Monica Axelsson
- 126Kommunikativ språkförmåga
- 129Specifika drag i inlärarspråket
- 139Vardagsspråk och skolspråk
- 144Litteratur
- 151KAPITEL 7 Svenska som andraspråk och kulturmöten
- Ulf Fredriksson och Karin Taube
- 152Stora skillnader bland barn och ungdomar med invandrarbakgrund
- 153Kulturmöten
- 155Skolprestationer bland elever med invandrarbakgrund
- 164Hur kan hem och skola stödja den språkliga utvecklingen bland elever med invandrarbakgrund
- 165Slutord
- 166Litteratur
- 171KAPITEL 8 När samspelet inte fungerar – pragmatiska problem hos barn
- Ulrika Nettelbladt och Christina Reuterskiöld Wagner
- 172Vad är pragmatik
- 182Hur kan man hjälpa barn med pragmatiska problem
- 183Björn – en fallstudie
- 189Litteratur
- 193KAPITEL 9 Att bedöma barns språk och kommunikation
- Kristina Hansson
- 193Gustav – en fallstudie
- 196Charlotte – en fallstudie
- 200Språkstörning hos barn
- 210Litteratur
- 215KAPITEL 10 Möten i skriftspråket
- Caroline Liberg
- 216Skrift och skriftspråk
- 219Barns möten i skriftspråkets värld
- 230Barnets läs- och skrivutveckling
- 232Slutord
- 232Litteratur
- 239KAPITEL 11 Elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
- Ingrid Häggström
- 239Vad skiljer läs- och skrivsvårigheter och dyslexi åt
- 241Dyslexi vad är det
- 245Hur yttrar sig läs- och skrivsvårigheter
- 247Att förebygga med hjälp av språklekar
- 249Betydelsen av att fånga upp de lässvaga
- 251Läsning och skrivning utifrån elevernas intressen
- 252Litteratur
- 255KAPITEL 12 Bokstavsbarnen och bokstäverna
- Barbro Bruce
- 256Kommunikation i tal och skrift
- 262ADHD och språkstörning
- 264Pedagogiska åtgärder
- 267Pelle och Lisa – två exempel
- 275Slutord
- 276Litteratur
- 279KAPITEL 13 Språkstörningar i tal och skrift
- Kerstin Nauclér och Eva Magnusson
- 280Martin och Patrik – två fallstudier
- 290Slutord
- 291Litteratur
- 296Bilaga
Information
Illustratör:
Lova ErnforsSpråk:
SvenskaISBN:
9789144067438Utgivningsår:
2003Revisionsår:
2010Artikelnummer:
31258-02Upplaga:
AndraSidantal:
296Information
Illustratör:
Lova ErnforsSpråk:
SvenskaISBN:
9789144175300Utgivningsår:
2003Revisionsår:
2010Artikelnummer:
31258-SB02Upplaga:
Andra