
Kommande
Uppgifter i språkundervisningen

Uppgifter i språkundervisningen
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Inledning 7
Författarnas tack 10
Författarpresentationer 11
Del I
Vad?
1 Vad är en uppgift? 15
Exempeluppgift: Vilken bild? 15
De fyra kriterierna för en uppgift 18
En pedagogisk ansats 20
Fem exempel på vad uppgifter kan vara 25
Olika typer av uppgifter 29
Vad skiljer en uppgift från en övning? 33
Uppgiftens delar och sekvensering 37
2 Vad gör lärare och elever? 41
Lektion 1 och Lektion 2 41
Jämförelser: lärarens och elevernas roller 42
Lärarens roll och undervisningsupplägg 50
Sammanfattning 52
Tre viktiga texter 53
Del II
Hur?
3 Hur började det? 57
Teacher plausibility 57
4 Hur kan läraren skapa uppgifter? 63
Uppgifter med bilder 63
Uppgifter med texter 70
5 Hur kan läraren planera undervisning med uppgifter? 81
Olika former av uppgiftsbasering 81
Repetera och återanvända uppgifter 97
Tre viktiga texter 102
Del III
Varför?
6 Stöd för uppgifter i språkundervisningen 105
Forskning inom andraspråksinlärning 105
Utbildningsfilosofi och allmändidaktik 114
Styrdokumenten i språk 120
Skolinspektionens rapport 122
7 Utmaningar med uppgifter i språkundervisningen 123
Förstå begreppet uppgift 123
Tidskrävande planering 124
Förändringsmotstånd 125
Tre viktiga texter 127
Termordlista 129
Referenser 133
Register 137
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144167459Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
46259-01Upplaga:
FörstaSidantal:
137Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144196190Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
46259-SB01Upplaga:
Första