Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommande

Uppgifter i språkundervisningen

Uppgifter i språkundervisningen

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 273 kr inkl. moms
Studora e-bok 178 kr inkl. moms

Att utveckla kommunikativ förmåga på ett nytt språk tar lång tid och ställer höga krav på eleven. Språklärare vill därför undervisa på sätt som är både engagerande och språkutvecklande. Ett alternativ för detta ändamål är uppgiftsbaserad språkundervisning. Den här boken ger språklärare en introduktion till uppgiftsbaserad språkundervisning (eng. task-based language teaching) för elever på nybörjarnivå, A1-A2. Författarna förklarar vad en uppgift i språkundervisning är och hur den skiljer si...

Läs mer

Att utveckla kommunikativ förmåga på ett nytt språk tar lång tid och ställer höga krav på eleven. Språklärare vill därför undervisa på sätt som är både engagerande och språkutvecklande. Ett alternativ för detta ändamål är uppgiftsbaserad språkundervisning. Den här boken ger språklärare en introduktion till uppgiftsbaserad språkundervisning (eng. task-based language teaching) för elever på nybörjarnivå, A1-A2. Författarna förklarar vad en uppgift i språkundervisning är och hur den skiljer sig från andra aktiviteter i språkklassrummet. De redogör även för de grunder som finns från forskning om andraspråksinlärning och i skolans styrdokument för att undervisa uppgiftsbaserat. En central del av boken presenterar fler än 40 exempel på uppgifter med utförliga beskrivningar av hur lärare kan arbeta med dem. Här finns en mängd receptiva uppgifter, som bygger på att eleven lyssnar eller läser på målspråket och visar sin förståelse av det genom att lösa givna uppgifter. Uppgifter i språkundervisningen vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare i engelska, moderna språk och svenska som andraspråk.

Stäng

Inledning 7

Författarnas tack 10

Författarpresentationer 11

Del I

Vad?

1 Vad är en uppgift? 15

Exempeluppgift: Vilken bild? 15

De fyra kriterierna för en uppgift 18

En pedagogisk ansats 20

Fem exempel på vad uppgifter kan vara 25

Olika typer av uppgifter 29

Vad skiljer en uppgift från en övning? 33

Uppgiftens delar och sekvensering 37

2 Vad gör lärare och elever? 41

Lektion 1 och Lektion 2 41

Jämförelser: lärarens och elevernas roller 42

Lärarens roll och undervisningsupplägg 50

Sammanfattning 52

Tre viktiga texter 53

Del II

Hur?

3 Hur började det? 57

Teacher plausibility 57

4 Hur kan läraren skapa uppgifter? 63

Uppgifter med bilder 63

Uppgifter med texter 70

5 Hur kan läraren planera undervisning med uppgifter? 81

Olika former av uppgiftsbasering 81

Repetera och återanvända uppgifter 97

Tre viktiga texter 102

Del III

Varför?

6 Stöd för uppgifter i språkundervisningen 105

Forskning inom andraspråksinlärning 105

Utbildningsfilosofi och allmändidaktik 114

Styrdokumenten i språk 120

Skolinspektionens rapport 122

7 Utmaningar med uppgifter i språkundervisningen 123

Förstå begreppet uppgift 123

Tidskrävande planering 124

Förändringsmotstånd 125

Tre viktiga texter 127

Termordlista 129

Referenser 133

Register 137

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144167459

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

46259-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

137
 ;

Att utveckla kommunikativ förmåga på ett nytt språk tar lång tid och ställer höga krav på eleven. Språklärare vill därför undervisa på sätt som är både engagerande och språkutvecklande. Ett alternativ för detta ändamål är uppgiftsbaserad språkundervisning. Den här boken ger språklärare en introduktion till uppgiftsbaserad språkundervisning (eng. task-based language teaching) för elever på nybörjarnivå, A1-A2. Författarna förklarar vad en uppgift i språkundervisning är och hur den skiljer si...

Läs mer

Att utveckla kommunikativ förmåga på ett nytt språk tar lång tid och ställer höga krav på eleven. Språklärare vill därför undervisa på sätt som är både engagerande och språkutvecklande. Ett alternativ för detta ändamål är uppgiftsbaserad språkundervisning. Den här boken ger språklärare en introduktion till uppgiftsbaserad språkundervisning (eng. task-based language teaching) för elever på nybörjarnivå, A1-A2. Författarna förklarar vad en uppgift i språkundervisning är och hur den skiljer sig från andra aktiviteter i språkklassrummet. De redogör även för de grunder som finns från forskning om andraspråksinlärning och i skolans styrdokument för att undervisa uppgiftsbaserat. En central del av boken presenterar fler än 40 exempel på uppgifter med utförliga beskrivningar av hur lärare kan arbeta med dem. Här finns en mängd receptiva uppgifter, som bygger på att eleven lyssnar eller läser på målspråket och visar sin förståelse av det genom att lösa givna uppgifter. Uppgifter i språkundervisningen vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare i engelska, moderna språk och svenska som andraspråk.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144196190

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

46259-SB01

Upplaga:

Första
 ;