Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommande

Perspektivtagande i skola och högre utbildning

Innebörder och konsekvenser för professionalitet, undervisning och lärande

När man som lärare utgår från ett perspektiv framför ett annat, har man en tydlig utgångspunkt för att undervisa och argumentera för sitt pedagogiska handlande. På så sätt kan man underbygga vad man gör och varför man går till väga på ett sätt framför ett annat i undervisningen, och goda möjligheter för elevers lärande kan skapas. Det ger också förutsättningar för lärare att förklara sina ståndpunkter och diskutera med kollegor, skolledare, elever och deras föräldrar. Vad innebär det då att ...

Läs mer

När man som lärare utgår från ett perspektiv framför ett annat, har man en tydlig utgångspunkt för att undervisa och argumentera för sitt pedagogiska handlande. På så sätt kan man underbygga vad man gör och varför man går till väga på ett sätt framför ett annat i undervisningen, och goda möjligheter för elevers lärande kan skapas. Det ger också förutsättningar för lärare att förklara sina ståndpunkter och diskutera med kollegor, skolledare, elever och deras föräldrar. Vad innebär det då att utgå från ett vetenskapligt perspektiv i ord och handling? I boken används genomgående två exempel på perspektiv: phonics och whole language, som rör läs- och skrivlärande. Med hjälp av dem exemplifieras resonemangen om perspektivtagande. Här beskrivs relationer mellan perspektivet i egenskap av premiss och de val man gör av överväganden, argument samt agerande i undervisningen. Begrepp som kvalitativt skilda perspektiv, sanning och giltighetsanspråk, inflytande och dominans samt evidens belyses i diskussionen. Boken vänder sig främst till lärarstudenter på grund- och ämneslärarprogrammen samt till verksamma lärare.

Stäng

Förord 13

1. Inledning 19

Grunden för ett perspektiv 29

Kvalitativt skilda perspektiv 30

Sanning och giltighetsanspråk 32

Argumentera för ett perspektiv 33

Hegemoni – inflytande och dominans 34

Evidens 35

Perspektivtagande och professionalism 36

Granskande blick på perspektivtagande 37

2. Från erfarenhet till perspektiv 39

Föränderlig erfarenhet i en föränderlig omvärld 40

Hur kan vi undersöka hur vi erfar vår omvärld? 43

Att närma sig ett perspektiv 46

Synliggörande av kvalitativa skillnader mellan erfarenheter 46

Att urskilja de kritiska aspekterna 47

Sammanfattning 50

3. Olika perspektiv 53

Exemplet läs- och skrivlärande

Phonics 54

Fonologisk medvetenhet 56

Avkodning och förståelse 57

Minnets betydelse i läsförståelse 61

Att läsa med flyt 62

Ordkunskap och läsförståelse 65

Whole language 69

Framväxande, tidigt och bekvämt läsande 71

Delad läsning 74

Vägledd läsning 75

Självständig läsning 77

Running records 78

Reading recovery 82

Skilda utgångspunkter – skilda tillvägagångssätt 85

Normerade och icke-normerade analysverktyg 87

Deltagande observation 92

Sammanfattning 94

4. Sanning och perspektivtagande 95

Sanning som rättfärdigande 96

Sanning som reflexiv argumentation 97

Sanning som giltighetsanspråk 99

Gemensamt ställda giltighetsanspråk bland lärare? 103

Sanning och perspektivtagande 107

Giltighetsanspråk och perspektiv på läs- och skrivlärande 108

Sammanfattning 111

5. Argumentationens betydelse 113

Argumentationsanalys 113

Argumentens beviskraft 115

Argumentationens premiss 116

Perspektiv som premiss 118

Tvivlet – en förutsättning för argumentationen 120

En disputerande argumentation 121

Den ideala argumentationen 121

Att argumentera utifrån skilda perspektiv 122

Att blanda perspektiv 123

Det sunda förnuftet 125

Att ta det bästa av allt 125

Ett balanserat synsätt 127

Sammanfattning 128

6. Innebörder och implikationer av hegemoni 129

Samtycke och sunt förnuft 130

Utbildning och hegemoni 131

Mothegemoniska krafter 132

Hegemonikris – exemplet Läsning på Talets Grund 132

Leimars Läsning på Talets Grund 133

En struktur som motsvarar barnets synsätt 134

Att ta hänsyn till barnets språkliga förutsättningar 136

Dialogens betydelse i läsundervisningen 137

Läsinlärning på upptäcktens väg 138

Leimars förändringsarbete 139

På jakt efter ett perspektiv 143

I mötet med den fonetiska traditionen och whole language 144

Från metod till perspektiv? 147

Brist på gemensamma giltighets-anspråk – en hegemonikris 148

Implikationer av hegemonin 148

Sammanfattning 149

7. Perspektiv på evidens 151

Evidens i skola och utbildning 153

En spänning i evidensfrågan 156

Evidensbasering eller evidensinformering 159

Konsensuspositionen 161

Konsensus om läs- och skrivsvårigheternas natur 162

Pedagogik som förebygger läs- och skrivsvårigheter 164

Läromedel, arbetssätt, metoder och program av mindre effektiv karaktär 167

Position och sanning 169

Konsensuspositionen – en ersättningsposition? 171

Evidens och perspektiv på läs- och skrivlärande 171

Konsensus och hegemoni 173

Sammanfattning 174

8. Perspektivtagande 177

Ett uttryck för lärarprofessionalism?

Målstyrd skola och professionella lärare  178

Inifrån- och utifrån-styrning 180

En professionell kunskapsbas? 184

Professionellt ansvar och redovisningsskyldighet 186

Perspektivtagande – ett professionellt ansvar 194

Avsaknad av perspektivtagande – en deprofessionalisering? 197

Sammanfattning 199

9. Att arbeta med perspektivtagande 201

Profession, hegemoni och evidens 201

En granskande blick 204

Samstämmighet avseende målen 204

Olika perspektiv – skilda sätt att handla 205

Meningsbärande argumentation 206

Att analysera argumentation – ett exempel 207

Att förstå en argumentation 214

Sammanfattning 215

Slutord 217

Referenser 221

Person- och sakregister 231

Information

Författare:

Kajsa Falkner

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144070728

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

34237-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

234
 ;