
Kommande
Perspektivtagande i skola och högre utbildning
Innebörder och konsekvenser för professionalitet, undervisning och lärande
Förord 13
1. Inledning 19
Grunden för ett perspektiv 29
Kvalitativt skilda perspektiv 30
Sanning och giltighetsanspråk 32
Argumentera för ett perspektiv 33
Hegemoni – inflytande och dominans 34
Evidens 35
Perspektivtagande och professionalism 36
Granskande blick på perspektivtagande 37
2. Från erfarenhet till perspektiv 39
Föränderlig erfarenhet i en föränderlig omvärld 40
Hur kan vi undersöka hur vi erfar vår omvärld? 43
Att närma sig ett perspektiv 46
Synliggörande av kvalitativa skillnader mellan erfarenheter 46
Att urskilja de kritiska aspekterna 47
Sammanfattning 50
3. Olika perspektiv 53
Exemplet läs- och skrivlärande
Phonics 54
Fonologisk medvetenhet 56
Avkodning och förståelse 57
Minnets betydelse i läsförståelse 61
Att läsa med flyt 62
Ordkunskap och läsförståelse 65
Whole language 69
Framväxande, tidigt och bekvämt läsande 71
Delad läsning 74
Vägledd läsning 75
Självständig läsning 77
Running records 78
Reading recovery 82
Skilda utgångspunkter – skilda tillvägagångssätt 85
Normerade och icke-normerade analysverktyg 87
Deltagande observation 92
Sammanfattning 94
4. Sanning och perspektivtagande 95
Sanning som rättfärdigande 96
Sanning som reflexiv argumentation 97
Sanning som giltighetsanspråk 99
Gemensamt ställda giltighetsanspråk bland lärare? 103
Sanning och perspektivtagande 107
Giltighetsanspråk och perspektiv på läs- och skrivlärande 108
Sammanfattning 111
5. Argumentationens betydelse 113
Argumentationsanalys 113
Argumentens beviskraft 115
Argumentationens premiss 116
Perspektiv som premiss 118
Tvivlet – en förutsättning för argumentationen 120
En disputerande argumentation 121
Den ideala argumentationen 121
Att argumentera utifrån skilda perspektiv 122
Att blanda perspektiv 123
Det sunda förnuftet 125
Att ta det bästa av allt 125
Ett balanserat synsätt 127
Sammanfattning 128
6. Innebörder och implikationer av hegemoni 129
Samtycke och sunt förnuft 130
Utbildning och hegemoni 131
Mothegemoniska krafter 132
Hegemonikris – exemplet Läsning på Talets Grund 132
Leimars Läsning på Talets Grund 133
En struktur som motsvarar barnets synsätt 134
Att ta hänsyn till barnets språkliga förutsättningar 136
Dialogens betydelse i läsundervisningen 137
Läsinlärning på upptäcktens väg 138
Leimars förändringsarbete 139
På jakt efter ett perspektiv 143
I mötet med den fonetiska traditionen och whole language 144
Från metod till perspektiv? 147
Brist på gemensamma giltighets-anspråk – en hegemonikris 148
Implikationer av hegemonin 148
Sammanfattning 149
7. Perspektiv på evidens 151
Evidens i skola och utbildning 153
En spänning i evidensfrågan 156
Evidensbasering eller evidensinformering 159
Konsensuspositionen 161
Konsensus om läs- och skrivsvårigheternas natur 162
Pedagogik som förebygger läs- och skrivsvårigheter 164
Läromedel, arbetssätt, metoder och program av mindre effektiv karaktär 167
Position och sanning 169
Konsensuspositionen – en ersättningsposition? 171
Evidens och perspektiv på läs- och skrivlärande 171
Konsensus och hegemoni 173
Sammanfattning 174
8. Perspektivtagande 177
Ett uttryck för lärarprofessionalism?
Målstyrd skola och professionella lärare 178
Inifrån- och utifrån-styrning 180
En professionell kunskapsbas? 184
Professionellt ansvar och redovisningsskyldighet 186
Perspektivtagande – ett professionellt ansvar 194
Avsaknad av perspektivtagande – en deprofessionalisering? 197
Sammanfattning 199
9. Att arbeta med perspektivtagande 201
Profession, hegemoni och evidens 201
En granskande blick 204
Samstämmighet avseende målen 204
Olika perspektiv – skilda sätt att handla 205
Meningsbärande argumentation 206
Att analysera argumentation – ett exempel 207
Att förstå en argumentation 214
Sammanfattning 215
Slutord 217
Referenser 221
Person- och sakregister 231
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144070728Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
34237-01Upplaga:
FörstaSidantal:
234