
Läsa, skriva och förstå texter
- 19Inledning
- 9Villkor för läs- och skrivlärande
- 13Småstadsskolan i Småstaden
- 15Till dig som läsare
- 15Bokens upplägg
- 217Läsförmågor i samspel
- 17Definitioner av läsning
- 18Olika utgångspunkter
- 22Internationella läsundersökningar
- 24Nedåtgående resultat
- 26Reflektioner
- 329Språk, texter och medier
- 29Språklig mångfald
- 30Texter i vår tid
- 32Barndomens språk, medier och texter
- 33Digitala medier
- 34Populärkulturella texter
- 36Medborgare i en värld full av texter
- 439Forskning och teoretiska perspektiv
- 39Literacy
- 41Repertoarer som stödjer literacy
- 44Critical literacy
- 44Kritisk textgranskning
- 47Identitets- och meningsskapande
- 47Skapa mening genom tecken
- 48Tolkning, förundran och dialog
- 49Att föreställa sig handlingen framåt
- 52Att skapa något nytt
- 53Läsa och skriva för att förstå och lära
- 53Läsa och förstå
- 54Skriva, förstå och uttrycka sig
- 55Språkutvecklande sammanhang
- 59Flera språk
- 561Texter och aktiviteter kring dem i Småstadsskolan
- 61Texter och aktiviteter
- 62Gemensam läsning
- 62En gemensam läsebok
- 64Lärares högläsning
- 67Läsgrupper
- 74Läromedelstexter
- 78Att läsa på egen hand
- 82Att läsa och förstå
- 84Textproduktion
- 85Egna erfarenheter
- 85Läsa, skriva och lära
- 88Olika texttyper
- 90Stavningsregler och grammatik
- 90Att stava ord rätt
- 92Lärandepotentialer i sammanfattning
- 695Texter och aktiviteter kring dem hemma och på fritiden
- 95Texter och aktiviteter
- 96Pappersbaserade texter
- 96Böcker
- 97Tidningar
- 100Texter på skärmar
- 101Webbplatser
- 103Medieanvändande med flera syften
- 114Lärandepotentialer i sammanfattning
- 7117Fem barns perspektiv
- 117Hampus
- 121Vad säger Hampus berättelse?
- 122Elin
- 125Vad säger Elins berättelse?
- 126Hassan
- 130Vad säger Hassans berättelse?
- 131Amal
- 134Vad säger Amals berättelse?
- 135Anton
- 140Vad säger Antons berättelse?
- 141Lärandepotentialer i sammanfattning
- 8145Villkor och möjligheter för språk- och textarbete i år 3–6
- 145Villkor och möjligheter
- 146Kunskapssyn och elevsyn
- 149Språkutvecklande undervisning
- 159Undervisningens textrepertoar
- 167Att tänka om språk och förstå formella aspekter
- 173En tolkningsgemenskap
- 182Kritiskt tänkande
- 185Att bli en sån som läser och skriver
- 187Litteraturförteckning
- 195Läromedel
- 196Barn- och ungdomslitteratur
- 197Tidningar
- 198Spel
- 198Webbplatser
- 201Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144102849Utgivningsår:
2016Artikelnummer:
38687-01Upplaga:
FörstaSidantal:
208