Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Läsa, skriva och förstå texter

Skickas följande arbetsdag

Vilka texter möter och använder barn i dag och vad kan denna erfarenhet få för betydelse för det läsande och skrivande som äger rum i skolan? Vilka förmågor behöver samspela och stödja varandra för att elever ska kunna läsa, förstå och kritiskt granska alla de texter de möter i och utanför skolan? I den här boken står dessa frågeställningar, och framförallt den undervisning som ska stödja eleverna, i centrum. Startpunkten är de texter och aktiviteter kring dem som elever i en svensk småstadss...

Läs mer

Vilka texter möter och använder barn i dag och vad kan denna erfarenhet få för betydelse för det läsande och skrivande som äger rum i skolan? Vilka förmågor behöver samspela och stödja varandra för att elever ska kunna läsa, förstå och kritiskt granska alla de texter de möter i och utanför skolan? I den här boken står dessa frågeställningar, och framförallt den undervisning som ska stödja eleverna, i centrum. Startpunkten är de texter och aktiviteter kring dem som elever i en svensk småstadsskola möter under årskurs 3–6, men också hemma och på sin fritid. Författaren resonerar om hur lärare i enlighet med grundskolans uppdrag kan arbeta med läsning och skrivande i alla ämnen samtidigt som eleverna görs delaktiga. Språkutvecklande arbetssätt samt individanpassad undervisning lyfts fram liksom lärares medvetna reflektion och kollegiala lärande. Läsa, skriva och förstå texter vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i grundskolan men också till utbildningsansvariga, skol- och barnbibliotekarier samt forskare inom ämnesområdet.

Stäng
    • Förord
      • 1
        9
        Inledning
        • 9
          Villkor för läs- och skrivlärande
        • 13
          Småstadsskolan i Småstaden
        • 15
          Till dig som läsare
        • 15
          Bokens upplägg
      • 2
        17
        Läsförmågor i samspel
        • 17
          Definitioner av läsning
        • 18
          Olika utgångspunkter
        • 22
          Internationella läsundersökningar
        • 24
          Nedåtgående resultat
        • 26
          Reflektioner
      • 3
        29
        Språk, texter och medier
        • 29
          Språklig mångfald
        • 30
          Texter i vår tid
        • 32
          Barndomens språk, medier och texter
        • 33
          Digitala medier
        • 34
          Populärkulturella texter
        • 36
          Medborgare i en värld full av texter
      • 4
        39
        Forskning och teoretiska perspektiv
        • 39
          Literacy
        • 41
          Repertoarer som stödjer literacy
        • 44
          Critical literacy
        • 44
          Kritisk textgranskning
        • 47
          Identitets- och meningsskapande
        • 47
          Skapa mening genom tecken
        • 48
          Tolkning, förundran och dialog
        • 49
          Att föreställa sig handlingen framåt
        • 52
          Att skapa något nytt
        • 53
          Läsa och skriva för att förstå och lära
        • 53
          Läsa och förstå
        • 54
          Skriva, förstå och uttrycka sig
        • 55
          Språkutvecklande sammanhang
        • 59
          Flera språk
      • 5
        61
        Texter och aktiviteter kring dem i Småstadsskolan
        • 61
          Texter och aktiviteter
        • 62
          Gemensam läsning
        • 62
          En gemensam läsebok
        • 64
          Lärares högläsning
        • 67
          Läsgrupper
        • 74
          Läromedelstexter
        • 78
          Att läsa på egen hand
        • 82
          Att läsa och förstå
        • 84
          Textproduktion
        • 85
          Egna erfarenheter
        • 85
          Läsa, skriva och lära
        • 88
          Olika texttyper
        • 90
          Stavningsregler och grammatik
        • 90
          Att stava ord rätt
        • 92
          Lärandepotentialer i sammanfattning
      • 6
        95
        Texter och aktiviteter kring dem hemma och på fritiden
        • 95
          Texter och aktiviteter
        • 96
          Pappersbaserade texter
        • 96
          Böcker
        • 97
          Tidningar
        • 100
          Texter på skärmar
        • 101
          Webbplatser
        • 103
          Medieanvändande med flera syften
        • 114
          Lärandepotentialer i sammanfattning
      • 7
        117
        Fem barns perspektiv
        • 117
          Hampus
        • 121
          Vad säger Hampus berättelse?
        • 122
          Elin
        • 125
          Vad säger Elins berättelse?
        • 126
          Hassan
        • 130
          Vad säger Hassans berättelse?
        • 131
          Amal
        • 134
          Vad säger Amals berättelse?
        • 135
          Anton
        • 140
          Vad säger Antons berättelse?
        • 141
          Lärandepotentialer i sammanfattning
      • 8
        145
        Villkor och möjligheter för språk- och textarbete i år 3–6
        • 145
          Villkor och möjligheter
        • 146
          Kunskapssyn och elevsyn
        • 149
          Språkutvecklande undervisning
        • 159
          Undervisningens textrepertoar
        • 167
          Att tänka om språk och förstå formella aspekter
        • 173
          En tolkningsgemenskap
        • 182
          Kritiskt tänkande
        • 185
          Att bli en sån som läser och skriver
    • 187
      Litteraturförteckning
        • 195
          Läromedel
        • 196
          Barn- och ungdomslitteratur
        • 197
          Tidningar
        • 198
          Spel
        • 198
          Webbplatser
    • 201
      Sakregister
Information

Författare:

Catarina Schmidt

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144102849

Utgivningsår:

2016

Artikelnummer:

38687-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

208
 ;