

Lärande genom skönlitteratur
Djupläsning, förståelse, kunskap

Lärande genom skönlitteratur
Djupläsning, förståelse, kunskap
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Foreword 11
Författarens förord 15
1. Om läsning 17
Läsandets förutsättningar i barndom och skola 17
Bokens disposition 28
2. Läsa för livet 31
Djupläsning och textval 31
Läsandets cirkel 42
Djupförståelse vid skönlitterär läsning 46
Beprövat och strukturerat textsamtal 47
Textsamtal i praktiken 53
3. Envisioning literature i teori och praktik 59
Vad innebär fördjupande läsning? 59
Langers fem läsarhållningar 64
Att skapa föreställningsvärldar i praktiken 69
Att skapa djup läsförståelse – exemplet Drakskeppet av Maj Bylock 72
Djupläsning av en skönlitterär historisk roman 72
Om bokval och läsningens förutsättningar 76
Undervisningens och undersökningens moment 77
Emmas utvecklade historiemedvetande 82
Sofies utvecklade historiemedvetande 94
Simons utvecklade historiemedvetande 105
Läs-, skriv- och samtalsprocessens betydelse för lärande 112
Eleven i rollen som läsare 114
4. Kvinnlig migration och självbemyndigande i historiska romaner 119
Flickors livsvillkor genom tiderna 120
Självbemyndigade karaktärer 123
Romanerna i korthet 125
Bilden av kvinnlig migration och självbemyndigande 128
Lära genom litteraturen 138
Elevernas möte med texten 140
5. Djupläsning av historiska skönlitterära texter i praktiken 145
Textsamtal med elever i årskurs 5 145
Förutsättningar och uppstart 146
Texterna 147
Fasbaserade frågor vid textsamtalen 149
Textsamtal 1: Ronja Rövardotter 151
Genomförande av textsamtalen 151
Innehåll i textsamtalen 154
En möjlig uppföljning 159
Textsamtal 2: Sorkspolingen 160
Genomförande av textsamtalen 160
Innehåll i textsamtalen 162
Textsamtal 3: Snapphaneland 164
Genomförande av textsamtalen 164
Innehåll i textsamtalen 165
Textsamtal 4: Spring! Fanny, spring! 169
Genomförande av textsamtalen 169
Innehåll i textsamtalen 171
Skolbesök i Albany 173
Litterära föreställningsvärldar hos elever i Albany 173
Pågående läsning i Albany 4 år senare 180
6. Lärare lär om läsdidaktik 185
Förutsättningar 186
Upplägg och processbeskrivning 187
Textsamtal med återkoppling 190
Monica, lärare i årskurs 5, läser ”Rikard”
ur Madicken i sin klass 194
Elna, lärare i årskurs F–1, läser
Emil i Lönneberga i sin klass 195
Maria, lärare i åk 5, läser Det osynliga barnet i sin klass 197
Tina, lärare i årskurs 3 och 4, läser Vikingaträl i sin klass 198
Mårten, lärare i årskurs 6–7, läser Skämmerskans dotter i sin klass 201
Erfarenheter från lärarnas textsamtal 202
7. Låt läsandet ta fart 207
Läsglädje och läslust 208
Läsa, samtala, skriva 211
8. Textsamtal F–3: Madicken och Junibackens Pims 215
Val av text och bokens potential 215
Om författaren 216
Bokens innehåll 217
Läsförberedelser 219
Planering och lärarförberedelse 219
Läsprocess och djupläsning 221
Kapitlet ”Madicken känner livet i sig” – introducerande samtal 223
Kapitlet ”Fattigdomens hjälplöshet, vad är det?” 225
Kapitlet ”Mammas födelsedag” 226
Kapitlet ”Mia” 226
Kapitlet ”Sommardag med löss” 228
Kapitlet ”Livet på landet är inte så
farligt som mamma tror” 228
Kapitlet ”Alva på bal” 228
Kapitlet ”Min son flygbaronen” 229
Kapitlet ”Madicken och Lisabet får en salighetssak” 229
Kapitlet ”O, hur härligt majsol ler!” 230
Tankar på slutet 230
9. Textsamtal 4–6: Tulpanpojken 233
Val av text och bokens potential 234
Om författaren 235
Bokens innehåll 235
Läsförberedelser 236
Planering och lärarförberedelse 236
Läsprocess och djupläsning 238
Kapitlet ”Wim/Britta 1”: ankomsten
– introducerande samtal 240
Kapitlet ”Wim/Britta 2”: den första tiden och bakgrund 243
Kapitlet ”Wim/Britta 3”: vardag i Tystberga 244
Kapitlen ”Wim/Britta 4, 5”: mardrömmar och mat 244
Kapitlet ”Wim/Britta 6”: krig och fred 245
Kapitlen ”Wim/Britta 7–10”: vinter och julfirande 245
Kapitlen ”Wim/Britta 11–12”: holländskt tronföljarbesök och hajk 246
Kapitlen ”Wim/Britta 13–15”: våren och läsning 247
Kapitlen ”Wim/Britta 16” och ”Wim 17”:
hemma och avsked 247
Tankar på slutet 248
10. Textsamtal 7–9: Kattvinden 251
Val av text och bokens potential 252
Om författaren och illustratören 252
Bokens innehåll 253
Läsförberedelser 254
Planering och lärarförberedelse 255
Läsprocess och djupläsning 256
Del I, kapitel 1–7: Introducerande samtal om nu och då 258
Del I, kapitel 8–12: Påminnelser från förr i tiden i Villa Bellevue 260
Del II: Martin, Henri och hans föräldrars liv i Villa Bellevue 261
Del III, kapitel 13–22: Nutid och dåtid knyts ihop 263
Tankar på slutet 264
Referenser 267
Länkar om Judith Langers arbete 273
Skönlitteratur använd i texten 273
Bilaga 1 277
Bilaga 2 279
Bilaga 3 281
Bilaga 4 283
Person- och sakregister 285
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144136172Utgivningsår:
2016Revisionsår:
2020Artikelnummer:
38830-02Upplaga:
AndraSidantal:
288Digital produkt
Giltighetstid från aktivering:
24 månInformation
Språk:
SvenskaISBN:
9789144190570Utgivningsår:
2016Revisionsår:
2020Artikelnummer:
38830-SB02Upplaga:
Andra