Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lärande genom skönlitteratur

Djupläsning, förståelse, kunskap

Skickas följande arbetsdag

Lärande genom skönlitteratur

Djupläsning, förståelse, kunskap

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok + digital produkt 335 kr inkl. moms
Studora e-bok 208 kr inkl. moms

Läsning och arbete med skönlitteratur i skolan förknippas ofta starkt med svenskämnet. I den här boken lyfter författaren fram skönlitteraturens roll i kunskapsutveckling och lärande även i andra ämnen än svenska. Här beskrivs bland annat läsningens grundförutsättningar - textsamtal och omläsning - som tillsammans skapar den djupläsning som leder till gediget lärande. Med avstamp i litteraturdidaktisk teori om läsning och litterära föreställningsvärldar resonerar författaren om hur lärare oc...

Läs mer

Läsning och arbete med skönlitteratur i skolan förknippas ofta starkt med svenskämnet. I den här boken lyfter författaren fram skönlitteraturens roll i kunskapsutveckling och lärande även i andra ämnen än svenska. Här beskrivs bland annat läsningens grundförutsättningar - textsamtal och omläsning - som tillsammans skapar den djupläsning som leder till gediget lärande. Med avstamp i litteraturdidaktisk teori om läsning och litterära föreställningsvärldar resonerar författaren om hur lärare och elever i ett antal svenska och amerikanska klassrum arbetar med skönlitterära texter med historiskt innehåll och med fokus på migration, miljö och etik. Barns och ungdomars läsglädje är grundläggande, och genom välstrukturerade textsamtal, goda lässtrategier och engagerande ämnen väcks elevernas läslust och kunskapandet tar fart. I denna andra, reviderade upplaga av boken har tre helt nyskrivna kapitel tillkommit. I dessa ger författaren ett totalupplägg för textarbete och boksamtal som lärare kan använda direkt i klassrummet i åk F-3, 4-6 och 7-9. Lärande genom skönlitteratur vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i grundskolans olika ämnen, inte minst samhällsorienterande och naturorienterande ämnen.

Stäng

Foreword 11

Författarens förord 15

1. Om läsning   17

Läsandets förutsättningar i barndom och skola   17

Bokens disposition   28

2. Läsa för livet   31

Djupläsning och textval   31

Läsandets cirkel   42

Djupförståelse vid skönlitterär läsning   46

Beprövat och strukturerat textsamtal   47

Textsamtal i praktiken   53

3. Envisioning literature i teori och praktik59

Vad innebär fördjupande läsning?   59

Langers fem läsarhållningar   64

Att skapa föreställningsvärldar i praktiken   69

Att skapa djup läsförståelse – exemplet Drakskeppet av Maj Bylock   72

Djupläsning av en skönlitterär historisk roman   72

Om bokval och läsningens förutsättningar   76

Undervisningens och undersökningens moment   77

Emmas utvecklade historiemedvetande   82

Sofies utvecklade historiemedvetande   94

Simons utvecklade historiemedvetande   105

Läs-, skriv- och samtalsprocessens betydelse för lärande112

Eleven i rollen som läsare   114

4. Kvinnlig migration och självbemyndigande i historiska romaner   119

Flickors livsvillkor genom tiderna   120

Självbemyndigade karaktärer   123

Romanerna i korthet   125

Bilden av kvinnlig migration och självbemyndigande128

Lära genom litteraturen   138

Elevernas möte med texten   140

5. Djupläsning av historiska skönlitterära texter i praktiken145

Textsamtal med elever i årskurs 5   145

Förutsättningar och uppstart   146

Texterna   147

Fasbaserade frågor vid textsamtalen   149

Textsamtal 1: Ronja Rövardotter   151

Genomförande av textsamtalen   151

Innehåll i textsamtalen   154

En möjlig uppföljning   159

Textsamtal 2: Sorkspolingen160

Genomförande av textsamtalen   160

Innehåll i textsamtalen   162

Textsamtal 3: Snapphaneland   164

Genomförande av textsamtalen   164

Innehåll i textsamtalen   165

Textsamtal 4: Spring! Fanny, spring!169

Genomförande av textsamtalen   169

Innehåll i textsamtalen   171

Skolbesök i Albany   173

Litterära föreställningsvärldar hos elever i Albany173

Pågående läsning i Albany 4 år senare   180

6. Lärare lär om läsdidaktik   185

Förutsättningar   186

Upplägg och processbeskrivning   187

Textsamtal med återkoppling   190

Monica, lärare i årskurs 5, läser ”Rikard”
ur Madicken i sin klass194

Elna, lärare i årskurs F–1, läser
Emil i Lönneberga i sin klass195

Maria, lärare i åk 5, läser Det osynliga barnet i sin klass197

Tina, lärare i årskurs 3 och 4, läser Vikingaträl i sin klass198

Mårten, lärare i årskurs 6–7, läser Skämmerskans dotter i sin klass201

Erfarenheter från lärarnas textsamtal   202

7. Låt läsandet ta fart   207

Läsglädje och läslust   208

Läsa, samtala, skriva   211

8. Textsamtal F–3: Madicken och Junibackens Pims   215

Val av text och bokens potential   215

Om författaren   216

Bokens innehåll   217

Läsförberedelser   219

Planering och lärarförberedelse   219

Läsprocess och djupläsning   221

Kapitlet ”Madicken känner livet i sig” – introducerande samtal223

Kapitlet ”Fattigdomens hjälplöshet, vad är det?”   225

Kapitlet ”Mammas födelsedag”   226

Kapitlet ”Mia”   226

Kapitlet ”Sommardag med löss”   228

Kapitlet ”Livet på landet är inte så
farligt som mamma tror”228

Kapitlet ”Alva på bal”   228

Kapitlet ”Min son flygbaronen”   229

Kapitlet ”Madicken och Lisabet får en salighetssak”229

Kapitlet ”O, hur härligt majsol ler!”   230

Tankar på slutet   230

9. Textsamtal 4–6: Tulpanpojken   233

Val av text och bokens potential   234

Om författaren   235

Bokens innehåll   235

Läsförberedelser   236

Planering och lärarförberedelse   236

Läsprocess och djupläsning   238

Kapitlet ”Wim/Britta 1”: ankomsten
– introducerande samtal240

Kapitlet ”Wim/Britta 2”: den första tiden och bakgrund243

Kapitlet ”Wim/Britta 3”: vardag i Tystberga244

Kapitlen ”Wim/Britta 4, 5”: mardrömmar och mat244

Kapitlet ”Wim/Britta 6”: krig och fred   245

Kapitlen ”Wim/Britta 7–10”: vinter och julfirande245

Kapitlen ”Wim/Britta 11–12”: holländskt tronföljarbesök och hajk246

Kapitlen ”Wim/Britta 13–15”: våren och läsning247

Kapitlen ”Wim/Britta 16” och ”Wim 17”:
hemma och avsked247

Tankar på slutet   248

10. Textsamtal 7–9: Kattvinden   251

Val av text och bokens potential   252

Om författaren och illustratören   252

Bokens innehåll   253

Läsförberedelser   254

Planering och lärarförberedelse   255

Läsprocess och djupläsning   256

Del I, kapitel 1–7: Introducerande samtal om nu och då258

Del I, kapitel 8–12: Påminnelser från förr i tiden i Villa Bellevue   260

Del II: Martin, Henri och hans föräldrars liv i Villa Bellevue261

Del III, kapitel 13–22: Nutid och dåtid knyts ihop263

Tankar på slutet   264

Referenser 267

Länkar om Judith Langers arbete   273

Skönlitteratur använd i texten   273

Bilaga 1 277

Bilaga 2 279

Bilaga 3 281

Bilaga 4 283

Person- och sakregister 285

Information

Författare:

Mary Ingemansson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144136172

Utgivningsår:

2016

Revisionsår:

2020

Artikelnummer:

38830-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

288

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:

24 mån
 ;

Läsning och arbete med skönlitteratur i skolan förknippas ofta starkt med svenskämnet. I den här boken lyfter författaren fram skönlitteraturens roll i kunskapsutveckling och lärande även i andra ämnen än svenska. Här beskrivs bland annat läsningens grundförutsättningar - textsamtal och omläsning - som tillsammans skapar den djupläsning som leder till gediget lärande. Med avstamp i litteraturdidaktisk teori om läsning och litterära föreställningsvärldar resonerar författaren om hur lärare oc...

Läs mer

Läsning och arbete med skönlitteratur i skolan förknippas ofta starkt med svenskämnet. I den här boken lyfter författaren fram skönlitteraturens roll i kunskapsutveckling och lärande även i andra ämnen än svenska. Här beskrivs bland annat läsningens grundförutsättningar - textsamtal och omläsning - som tillsammans skapar den djupläsning som leder till gediget lärande. Med avstamp i litteraturdidaktisk teori om läsning och litterära föreställningsvärldar resonerar författaren om hur lärare och elever i ett antal svenska och amerikanska klassrum arbetar med skönlitterära texter med historiskt innehåll och med fokus på migration, miljö och etik. Barns och ungdomars läsglädje är grundläggande, och genom välstrukturerade textsamtal, goda lässtrategier och engagerande ämnen väcks elevernas läslust och kunskapandet tar fart. I denna andra, reviderade upplaga av boken har tre helt nyskrivna kapitel tillkommit. I dessa ger författaren ett totalupplägg för textarbete och boksamtal som lärare kan använda direkt i klassrummet i åk F-3, 4-6 och 7-9. Lärande genom skönlitteratur vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i grundskolans olika ämnen, inte minst samhällsorienterande och naturorienterande ämnen.

Stäng
Information

Författare:

Mary Ingemansson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144190570

Utgivningsår:

2016

Revisionsår:

2020

Artikelnummer:

38830-SB02

Upplaga:

Andra
 ;