Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommunikativa klassrumspraktiker

Tidig läs- och skrivundervisning

Skickas följande arbetsdag

Kommunikativa klassrumspraktiker

Tidig läs- och skrivundervisning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 323 kr inkl. moms
Studora e-bok 200 kr inkl. moms

Den här boken presenterar metodik som leder till att yngre elever lär sig att skriva och läsa samt använda texter som kombinerar skrift, bild och ljud. Syftet är att ge en allsidig uppsättning didaktiska verktyg för språk- och kunskapsutvecklande arbete i tidig läs- och skrivundervisning. Författarens utgångspunkt är att du som lärare planerar och organi­serar för undervisning som möjliggör för eleverna att visa kunskap på delvis olika nivåer, men inom samma sammanhang. Inledningsvis får du ...

Läs mer

Den här boken presenterar metodik som leder till att yngre elever lär sig att skriva och läsa samt använda texter som kombinerar skrift, bild och ljud. Syftet är att ge en allsidig uppsättning didaktiska verktyg för språk- och kunskapsutvecklande arbete i tidig läs- och skrivundervisning. Författarens utgångspunkt är att du som lärare planerar och organi­serar för undervisning som möjliggör för eleverna att visa kunskap på delvis olika nivåer, men inom samma sammanhang. Inledningsvis får du ta del av didaktiska förhållningssätt för under­visning som tar avstamp i villkor och möjligheter för barns språk­utveckling. Utifrån dessa förhållningssätt fokuseras sedan på klassrumsarbete där elever skriver och läser, både gemensamt och sedan alltmer självständigt. Här diskuteras bland annat platsbaserad undervisning, barnlitteraturens potential samt kritisk textgranskning. Genomgående betonas undervisningens betydelse för elevernas lärande och lärarens roll i detta. Kommunikativa klassrumspraktiker vänder sig särskilt till dig som ska bli lärare i förskoleklassen och årskurs 1–3 eller som nyss blivit klar med din lärarutbildning.

Stäng

Förord 11

Inledning 13

Del 1

Didaktiska utgångspunkter

 1 Ett rum för lärande 19

Eleverna 20

Ett relationellt förhållningssätt 21

Observation och samtal 22

Undervisningens innehåll 25

Bokstäver och ljud 25

Kommunikativa språkliga förmågor 26

Undervisningens möjliga innehåll – olika alternativ 26

Undervisningens metodik 28

Visa kunskap på olika sätt 28

Den medvetna reflektionen 30

Repertoarer för undervisning 31

Lärarens interaktion och kommunikation 32

Elevernas interaktion och kommunikation 33

Tillsammans och på egen hand 34

Läsa tillsammans och nå förståelse 35

Skriva tillsammans och förstå skriftens princip 36

 2 Barns tidiga utforskande av språkljud, tecken och symboler 39

Från joller till ord 40

Använda språk för att utveckla språk 40

Språkliga variationer 41

Språkets bas och utbyggnad 43

Språklig medvetenhet 44

Fonologisk medvetenhet 47

Samtal med Jonas fem år 48

Undervisa om fonologisk medvetenhet 49

Symboler och tecken 52

Multimodal kommunikation och meningsskapande 53

Mot skriftspråket 55

Tidigt skrivande 55

Tidigt läsande 57

Bokstavskunskap 59

Ordförråd 62

Läs- och skrivberedd 63

 3 Språk- och kunskapsutvecklande undervisning 65

Skolframgång för alla elever 66

Höga förväntningar och högt engagemang 67

Här duger jag – här vill jag bidra 70

Aktiv språkanvändning 73

Del 2

Klassrummet

 4 Metodik för tidig läs- och skrivundervisning 91

Skrivande och läsning tillsammans 92

Klassens namn 93

Lära sig bokstäver och ord 94

Ramsor och sånger 104

Gemensamt samtalande, skrivande och läsande 106

Skrivande och läsning på egen hand 115

Berättande i bild och skrift 116

Att skriva sig till läsning (ASL) 118

Skriva sig till lärande (STL) 118

Stödstrukturer för skrivande 119

Skriva poesi 121

Processkrivande 124

Undervisning i stavning 126

Läsning på egen hand 127

Didaktiska reflektioner 131

Differentierad undervisning 131

Från det gemensamma till det alltmer självständiga 132

En metod är bara en metod 132

… men det finns ett synsätt bakom 132

Skriva via tangentbord och för hand 134

Undervisningens literacypraktiker 134

 5 Barnlitteratur 137

Barnlitteraturens potential 138

En definition av barnlitteratur 139

Tillgång till barnlitteratur 139

Barns olika läsprofiler 141

Olika läspraktiker 141

Möta texten och visa förståelse 142

Kollektiv textrörlighet 143

Strategier för läsförståelse 144

Litteraturdidaktiska exemplifieringar 145

Bilderboken 145

Fascinerande faktaböcker 152

Fakta och fiktion 157

Kapitelböcker 158

 6 Med platsen som utgångspunkt 165

Tre praktiknära forskningsstudier 166

Exempel 1: Berättelsen om oss 166

Exempel 2: Skogsdungen 169

Exempel 3: Bostadsområde i förändring 172

Platsbaserat lärande 174

Ökat klimathot 175

 7 Dra slutsatser, tänka och ifrågasätta 177

Visa kunskap 178

Praktisk och konstnärlig kunskap 179

Teoretisk och exakt kunskap 179

Praktisk klokhet 180

Kompletterande kunskapsformer 180

Klassrummets textrepertoar 181

Läsa aktivt, dra slutsatser och nå förståelse 182

Sammanställa information och visa förståelse 183

Kritisk textgranskning 187

Från en viss tillgång till en ny tillgång av texter 188

 8 Läsningens och skrivandets kunskapssyner 197

Läs- och skrivkunnighet 198

Psykologiska kognitiva perspektiv 198

Sociokulturella perspektiv 200

En balanserad kunskapssyn 201

Funktionellt läsande och skrivande 202

Upplevelsebaserat läsande och skrivande 203

Reflekterande och kritiskt läsande och skrivande 203

Lärarens professionella roll och kritiska medvetenhet 204

Del 3

Klassrummet i världen

 9 Existentiella och historiska perspektiv  209

Människan – en språklig varelse 210

Från talet till skriften 211

Kilskrift, hieroglyfer och bildskrift 211

Skriften och boktryckarkonsten 213

Lilla katekesen 214

Läskunnighet på 1700-talet 214

Folkskola för alla 215

Från bokstaveringsmetoden till ljudmetoden 216

Grundskolans läseböcker 218

Digitala och analoga lärresurser 220

 10 Klassrummet i ett demokratiskt samhälle 223

Demokratisk värdegrund 224

Kompensatoriskt uppdrag och likvärdig undervisning 225

Personlig utveckling och kunskapsutveckling 225

Social rättvisa 226

Ett resursperspektiv 227

Språk, skrift, texter och medier – vanor och maktstrukturer 228

Vuxnas minnen av undervisning 229

Språk och makt 230

Universella och partikulära värden 231

Mänskliga rättigheter 231

Dialogisk och interkulturell pedagogik 232

Globala framtidshot 232

Didaktiska val 233

Bedömande och lärande situationer 234

Bedömningens konsekvenser i undervisning 234

Läsläxa 235

Läromedel – medel för lärande 238

En utbildning som gör skillnad 238

Litteraturförteckning 241

Register 253

Information

Författare:

Catarina Schmidt

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144141961

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

43546-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

256
 ;

Den här boken presenterar metodik som leder till att yngre elever lär sig att skriva och läsa samt använda texter som kombinerar skrift, bild och ljud. Syftet är att ge en allsidig uppsättning didaktiska verktyg för språk- och kunskapsutvecklande arbete i tidig läs- och skrivundervisning. Författarens utgångspunkt är att du som lärare planerar och organi­serar för undervisning som möjliggör för eleverna att visa kunskap på delvis olika nivåer, men inom samma sammanhang. Inledningsvis får du ...

Läs mer

Den här boken presenterar metodik som leder till att yngre elever lär sig att skriva och läsa samt använda texter som kombinerar skrift, bild och ljud. Syftet är att ge en allsidig uppsättning didaktiska verktyg för språk- och kunskapsutvecklande arbete i tidig läs- och skrivundervisning. Författarens utgångspunkt är att du som lärare planerar och organi­serar för undervisning som möjliggör för eleverna att visa kunskap på delvis olika nivåer, men inom samma sammanhang. Inledningsvis får du ta del av didaktiska förhållningssätt för under­visning som tar avstamp i villkor och möjligheter för barns språk­utveckling. Utifrån dessa förhållningssätt fokuseras sedan på klassrumsarbete där elever skriver och läser, både gemensamt och sedan alltmer självständigt. Här diskuteras bland annat platsbaserad undervisning, barnlitteraturens potential samt kritisk textgranskning. Genomgående betonas undervisningens betydelse för elevernas lärande och lärarens roll i detta. Kommunikativa klassrumspraktiker vänder sig särskilt till dig som ska bli lärare i förskoleklassen och årskurs 1–3 eller som nyss blivit klar med din lärarutbildning.

Stäng
Information

Författare:

Catarina Schmidt

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144182056

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

43546-SB01

Upplaga:

Första
 ;