
Kommunikativa klassrumspraktiker
Tidig läs- och skrivundervisning

Kommunikativa klassrumspraktiker
Tidig läs- och skrivundervisning
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Förord 11
Inledning 13
Del 1
Didaktiska utgångspunkter
1 Ett rum för lärande 19
Eleverna 20
Ett relationellt förhållningssätt 21
Observation och samtal 22
Undervisningens innehåll 25
Bokstäver och ljud 25
Kommunikativa språkliga förmågor 26
Undervisningens möjliga innehåll – olika alternativ 26
Undervisningens metodik 28
Visa kunskap på olika sätt 28
Den medvetna reflektionen 30
Repertoarer för undervisning 31
Lärarens interaktion och kommunikation 32
Elevernas interaktion och kommunikation 33
Tillsammans och på egen hand 34
Läsa tillsammans och nå förståelse 35
Skriva tillsammans och förstå skriftens princip 36
2 Barns tidiga utforskande av språkljud, tecken och symboler 39
Från joller till ord 40
Använda språk för att utveckla språk 40
Språkliga variationer 41
Språkets bas och utbyggnad 43
Språklig medvetenhet 44
Fonologisk medvetenhet 47
Samtal med Jonas fem år 48
Undervisa om fonologisk medvetenhet 49
Symboler och tecken 52
Multimodal kommunikation och meningsskapande 53
Mot skriftspråket 55
Tidigt skrivande 55
Tidigt läsande 57
Bokstavskunskap 59
Ordförråd 62
Läs- och skrivberedd 63
3 Språk- och kunskapsutvecklande undervisning 65
Skolframgång för alla elever 66
Höga förväntningar och högt engagemang 67
Här duger jag – här vill jag bidra 70
Aktiv språkanvändning 73
Del 2
Klassrummet
4 Metodik för tidig läs- och skrivundervisning 91
Skrivande och läsning tillsammans 92
Klassens namn 93
Lära sig bokstäver och ord 94
Ramsor och sånger 104
Gemensamt samtalande, skrivande och läsande 106
Skrivande och läsning på egen hand 115
Berättande i bild och skrift 116
Att skriva sig till läsning (ASL) 118
Skriva sig till lärande (STL) 118
Stödstrukturer för skrivande 119
Skriva poesi 121
Processkrivande 124
Undervisning i stavning 126
Läsning på egen hand 127
Didaktiska reflektioner 131
Differentierad undervisning 131
Från det gemensamma till det alltmer självständiga 132
En metod är bara en metod 132
… men det finns ett synsätt bakom 132
Skriva via tangentbord och för hand 134
Undervisningens literacypraktiker 134
5 Barnlitteratur 137
Barnlitteraturens potential 138
En definition av barnlitteratur 139
Tillgång till barnlitteratur 139
Barns olika läsprofiler 141
Olika läspraktiker 141
Möta texten och visa förståelse 142
Kollektiv textrörlighet 143
Strategier för läsförståelse 144
Litteraturdidaktiska exemplifieringar 145
Bilderboken 145
Fascinerande faktaböcker 152
Fakta och fiktion 157
Kapitelböcker 158
6 Med platsen som utgångspunkt 165
Tre praktiknära forskningsstudier 166
Exempel 1: Berättelsen om oss 166
Exempel 2: Skogsdungen 169
Exempel 3: Bostadsområde i förändring 172
Platsbaserat lärande 174
Ökat klimathot 175
7 Dra slutsatser, tänka och ifrågasätta 177
Visa kunskap 178
Praktisk och konstnärlig kunskap 179
Teoretisk och exakt kunskap 179
Praktisk klokhet 180
Kompletterande kunskapsformer 180
Klassrummets textrepertoar 181
Läsa aktivt, dra slutsatser och nå förståelse 182
Sammanställa information och visa förståelse 183
Kritisk textgranskning 187
Från en viss tillgång till en ny tillgång av texter 188
8 Läsningens och skrivandets kunskapssyner 197
Läs- och skrivkunnighet 198
Psykologiska kognitiva perspektiv 198
Sociokulturella perspektiv 200
En balanserad kunskapssyn 201
Funktionellt läsande och skrivande 202
Upplevelsebaserat läsande och skrivande 203
Reflekterande och kritiskt läsande och skrivande 203
Lärarens professionella roll och kritiska medvetenhet 204
Del 3
Klassrummet i världen
9 Existentiella och historiska perspektiv 209
Människan – en språklig varelse 210
Från talet till skriften 211
Kilskrift, hieroglyfer och bildskrift 211
Skriften och boktryckarkonsten 213
Lilla katekesen 214
Läskunnighet på 1700-talet 214
Folkskola för alla 215
Från bokstaveringsmetoden till ljudmetoden 216
Grundskolans läseböcker 218
Digitala och analoga lärresurser 220
10 Klassrummet i ett demokratiskt samhälle 223
Demokratisk värdegrund 224
Kompensatoriskt uppdrag och likvärdig undervisning 225
Personlig utveckling och kunskapsutveckling 225
Social rättvisa 226
Ett resursperspektiv 227
Språk, skrift, texter och medier – vanor och maktstrukturer 228
Vuxnas minnen av undervisning 229
Språk och makt 230
Universella och partikulära värden 231
Mänskliga rättigheter 231
Dialogisk och interkulturell pedagogik 232
Globala framtidshot 232
Didaktiska val 233
Bedömande och lärande situationer 234
Bedömningens konsekvenser i undervisning 234
Läsläxa 235
Läromedel – medel för lärande 238
En utbildning som gör skillnad 238
Litteraturförteckning 241
Register 253
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144141961Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
43546-01Upplaga:
FörstaSidantal:
256Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144182056Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
43546-SB01Upplaga:
Första