
Grunderna i läs- och skrivinlärning
Förord 11
Författarens tack 15
1. Inledning 17
2. Grundläggande förutsättningar för en god läs- och skrivinlärning 23
Barnets språkliga förmåga och den kommande läsutvecklingen 24
Språkets nivåer 27
Den fonologiska nivån 27
Den semantiska nivån 29
Den grammatiska nivån 31
Den pragmatiska nivån 33
Språklig medvetenhet 34
Hemmets läsvanor 37
Skriftspråkliga konventioner och skriftspråklig kompetens 40
Att se nyttan av att kunna läsa 41
Kunskap om bokstävernas funktion 41
Att förstå läsriktningen 42
Att förstå vanliga begrepp 42
Stora och små bokstäver 43
Motivationens betydelse för läsutvecklingen 43
Betydelsen av pedagogernas kompetens och erfarenhet 44
3. Hur kan vi tidigt stimulera och arbeta med barns skriftspråks-utveckling? 47
Förskola och skola i samverkan 47
Språkstimulering i förskolan och skolan 50
Muntligt berättande 54
Grammatiska och pragmatiska övningar 59
Stimulering av ords betydelse 62
Övningar i fonologisk medvetenhet 64
Tidig språkstimulans för de språksvaga barnen 71
Bokstäver blir till text 76
Fonologisk medvetenheten före bokstavsinlärning 78
Integrering av fonologisk träning och bokstavsinlärning i sammanljudningen 79
Bokstavsnamn eller bokstavsljud 80
Den skriftspråkliga miljön 82
Lärarens förhållningssätt 84
Metodens betydelse 87
Forskning om läsinlärning och läs- och skrivsvårigheter 88
4. Från att tala till att kunna läsa 93
Likheter men också viktiga skillnader 93
Läs- och skrivutvecklingens olika nivåer 95
Logografisk läsning 97
Alfabetisk läsning 99
Ortografisk och morfologisk läsning 100
Vad är egentligen en ordbild? 101
5. Läsinlärning – en kontrovers 103
Whole Language – läsinlärning med hela texter som utgångspunkt 104
Phonics – läsinlärning som utgår från ordens fonem 106
Vilken metod är att föredra? 107
Att ta tillvara de båda lästraditionernas fördelar 111
Den svenska läsinlärningsdebatten 112
LTG – Läsning på Talets Grund 115
Wittingmetoden 117
6. Den första läsinlärningen 121
Barn behöver olika inlärningstakt 121
Fonologisk medvetenhetsträning i den första läsinlärningen 123
Läseboken 125
Läsinlärningens huvudprinciper 127
Syntetisk och analytisk metod 127
Ljudningsmetoden 129
Analytisk metod 132
Ordbildsmetoden 135
Val av metod 139
Betydelsen av att kunna avkoda ord 142
Övningar i fonemisk medvetenhet och avkodning påverkar varandra 144
Vikten av att kunna sammanljuda 145
Bokstavsinlärningen 147
Bokstäver med visuella och auditiva likheter 148
I vilken ordning lärs bokstäverna in? 150
Metodik vid den första sammanljudningen 151
Sammanljudningens olika svårighetsnivåer 151
Dikteringar och lässpel 156
Läsning av text 158
Kontextens roll vid den första läsinlärningen 159
7. Skrivinlärning 167
Sambandet mellan skrivning och läsning 167
Olika ändamål med skrivträning 168
Skriften är avslöjande 168
Skrivträning – form och funktion 169
Svårigheter att uttrycka sig i skrift 170
Skriva – ett sätt att lära sig att läsa 171
Skrivutvecklingens olika nivåer 175
Logografisk skrivning 175
Alfabetisk skrivning 176
Ortografisk skrivning 177
Morfologisk skrivning 178
Läsinlärning genom skrivning 178
Upptäckarskrivning 180
Strukturerad skrivning 190
Handstil 204
8. Den fortsatta läs- och skrivutvecklingen 209
Mönster i skriftspråket 209
Vanliga bokstavskombinationer 210
Att dra nytta av ordens stam, förstavelser och ändelser 212
Onset and rime 216
Rättstavning 217
Det funktionella skrivandet 223
Att skriva är kommunikation 223
Att skriva kan understödja läsförståelsen 224
Eget berättande 224
Ämnesövergripande övningar 225
Individuella övningar 226
Självständig tyst läsning 226
Att kunna välja bok till den fria och självständiga läsningen 229
Uppföljning av den fria läsningen 231
Fri läsning och faktasökning 232
Den fria läsningen och de lässvaga barnens läsutveckling 234
Egen fri läsning och ordförrådsutvecklingen 235
Läsförståelse 237
Innebörden av en bra läsförståelse 238
Att samtala om texternas innehåll 243
Högläsning och läsförståelse 245
Att veta om man förstått eller inte har förstått 250
Inferenser 251
Hur mäter vi läsförståelse? 255
Oral Language Programme 257
Reciprocal teaching 258
Vokabulär – utveckla barns ordförråd 260
9. Skolors beredskap att hjälpa barn med läs- och skrivsvårigheter 263
En tillbakablick 263
Från 1900-tal till 1990-tal 263
Från speciallärare till specialpedagoger 266
Grupptimmar 268
10. Läs- och skrivsvårigheter 271
Läsning och självförtroendet 271
Tidig upptäckt 274
Vikten av tid till träning 276
Grunden för fortsatt läsutveckling 277
Dyslexi 280
Att definiera dyslexi 281
Utredning av dyslexi 283
Kartläggning av nybörjare 284
Varför ska man kartlägga elevernas läs- och skrivutveckling? 285
Kartläggning av fonologisk medvetenhet vid skolstart 288
Fortsatt kartläggning av samtliga elever 292
Kartläggning av elevernas avkodning 292
Kartläggning av läsförståelse 294
Kartläggning av rättstavning 294
Kartläggning av enskilda elever 296
Exempel på typiska läsfel 297
Kartläggning av elevens läsvanor 298
Att avgöra vilken avkodningsstrategi barnet använder 299
Elevens fonologiska förmåga 302
Pedagogiska insatser 302
Svårigheter med läsförståelsen 303
Lärarens kompetens och skicklighet 306
Situationen i klassrummet 308
Kan handledning ersätta specialundervisning? 308
Vad gör egentligen riskbarnen under läsinlärningstimmarna? 309
Organisering av klassarbetet 311
Specialpedagogiska insatser 314
Specialundervisning som preventiv insats 315
Innehållet i specialundervisningen 316
Elevens egen insats och medverkan 317
Individuell träning eller gruppundervisning 319
Organisation gällande läsinlärning för riskbarnen 320
Elevexempel 323
Preventiva insatser 326
Meningsfull läsning – vad innebär det? 327
Bilaga 1 331
Bilaga 2 335
Termordlista 337
Litteraturförteckning 341
Person- och sakregister 349
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144134376Utgivningsår:
2008Revisionsår:
2020Artikelnummer:
32562-03Upplaga:
TredjeSidantal:
360