Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Fatta texten

Analys av texter som elever på mellanstadiet läser och skriver

Skickas följande arbetsdag

Fatta texten

Analys av texter som elever på mellanstadiet läser och skriver

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 341 kr inkl. moms
Studora e-bok 212 kr inkl. moms

Många elever drabbas av en textchock när de börjar i årskurs 4. Mellanstadiets texter är nämligen fler, längre och mer komplexa än vad eleverna är vana vid från lågstadiet. De kan förvisso läsa och skriva, men måste arbeta mycket med att förstå och producera olika typer av texter för att inhämta kunskap, utveckla sitt språk och växa som människor. I Fatta texten presenteras funktionellt inriktad analys av skrift och bild. Bokens språkvetenskapligt grundade analysmodeller ger redskap för att...

Läs mer

Många elever drabbas av en textchock när de börjar i årskurs 4. Mellanstadiets texter är nämligen fler, längre och mer komplexa än vad eleverna är vana vid från lågstadiet. De kan förvisso läsa och skriva, men måste arbeta mycket med att förstå och producera olika typer av texter för att inhämta kunskap, utveckla sitt språk och växa som människor. I Fatta texten presenteras funktionellt inriktad analys av skrift och bild. Bokens språkvetenskapligt grundade analysmodeller ger redskap för att granska texter på olika språkliga nivåer och bena ut vad det är som gör att texterna fungerar (eller inte) för sina syften och mottagare. I bokens första del presenteras analys av texter som mellanstadieelever läser, särskilt läromedel men även andra texter som används i undervisningen. Bokens andra del uppmärksammar texter som eleverna själva skriver inom svenska och andra skolämnen. Boken erbjuder lärarstudenter och verksamma mellanstadielärare verktyg för att stötta elever att bli bättre läsare och skribenter.

Stäng

Förord 11

1 Introduktion 15

Att läsa och skriva på mellanstadiet 16

Att läsa och skriva för att utvecklas som människa – texten som attitydskapare 16

Att läsa och skriva för att lära – texten som källa till kunskap 17

Att läsa för att skriva – texten som förebild för språkutveckling 18

Olika slags texter i skolans styrdokument 19

Om elevers skrivande i styrdokumenten 20

Vad är en text? 22

Språkvetenskapligt grundad textanalys 25

Strukturell, funktionell och kritisk analys 25

Den här bokens funktionellt inriktade analys av mellanstadiets texter 26

Bokens två analysmodeller 27

Modellen om textaktiviteter som redskap för funktionell textanalys 27

Modellen texttriangeln som redskap för funktionell textanalys 30

Del I Att analysera texter som elever läser

2 Analys av texters kontextnivå 37

Textens sociala och strukturella roll 38

Textens mottagare 40

Textens avsändare 41

Texttyp och textaktiviteter 41

3 Analys av texters dispositionsnivå 43

Texthelhet och textkomposition 44

Olika textelement och grad av visuell framskjutenhet 44

Teman och rubriker 47

Styckeindelning och kärnmeningar 49

Ingresser 50

Visuella textelement 51

Berättande bilder i form av illustrationer 51

Berättande bilder i form av fotografier 52

Förklarande bilder i form av uppställningar, diagram och annat 54

Dispositionsprinciper 56

Kronologisk disposition i berättelser och återberättelser 56

Kronologisk disposition i instruktioner 60

Tematisk eller generell-specifik disposition i beskrivningar 62

Orsak−verkan-disposition i förklaringar 65

Argumenterande dispositionsprincip i ställningstaganden 68

Textbindning på dispositionsnivå 70

Referensbindning 70

4 Analys av texters meningsnivå 77

Syntaktiska aspekter 78

Grafiska meningar 78

Fundament och finita verb 80

Satser 83

Fraser 84

Textbindning på meningsnivå 87

Konnektivbindning 87

5 Analys av texters ordnivå 93

Vardagsspråk och skolspråk för vardagskunskaper och skolkunskaper 94

Skolord 96

Allmänord 97

Stil och stilaxlar 101

Formell och informell stil 102

Generell och specifik stil 103

Abstrakt och konkret stil 104

Nominal och verbal stil 106

Distanserad och närhetsskapande stil 108

Olika slags ord i olika slags texter 109

Orden i berättelser och återberättelser 111

Orden i instruktioner 112

Orden i faktatexters beskrivningar och förklaringar 113

Orden i ställningstaganden 115

6 Analys av texters teckennivå 117

Betydelsen av tecken i text 118

Skiljetecken, skrivtecken och typografiska tecken 119

Skiljetecken 119

Skrivtecken 121

Typografiska tecken 123

7 Exempelanalyser av texter elever läser 127

Att genomföra och presentera textanalys 127

En heltäckande analys av en läromedelstext 128

Analys av textens kontextnivå 130

Analys av textens dispositionsnivå 130

Analys av textens meningsnivå 133

Analys av textens ordnivå 134

Analys av textens teckennivå 135

Visuell analys 136

Sammanfattande kommentar om läromedelsanalysen 139

En funktionell, kortfattad analys av en faktabok för barn 140

Analys av textens kontextnivå 140

Analys av textens dispositionsnivå 141

Analys av textens meningsnivå 142

Analys av textens ordnivå 142

Visuell analys 143

Sammanfattande kommentar om faktaboksanalysen 143

Del II Att analysera texter som elever skriver

8 Analys av elevers texter på kontextnivå 147

Elevtexters sociala och strukturella roller 148

Skrivsituationen 149

Skrivuppgiften 150

Texttyper och textaktiviteter i elevers texter 153

Textlängd 156

9 Analys av elevers texter på dispositionsnivå 159

Berättande elevtexter 161

Berättelsens början, mitt och slut 162

Tidsdimension 168

Berättarperspektiv 170

Karaktärer 172

Gestaltning 176

Återgiven dialog 177

Disposition och textbindning i återberättande elevtexter 179

Disposition och textbindning i instruerande elevtexter 183

Elevers faktatexter 186

Disposition och textbindning i elevers beskrivande faktatexter 187

Disposition och textbindning i elevers förklarande faktatexter 190

Disposition och textbindning i argumenterande elevtexter 192

10 Analys av elevers texter på meningsnivå 197

Syntaktiska aspekter i elevers texter 199

Grafiska och syntaktiska meningar 200

Syntaktiska mönster och syntaktisk komplexitet 203

Satsradningar och meningsfragment 206

Meningslängd 208

Språkriktighet 208

Grammatiska avvikelser i elevers texter 209

Grammatiska avvikelser som är specifika för elever som är nya i det svenska språket 212

11 Analys av elevers texter på ordnivå 217

Ordanvändning 218

Skolord och vardagsord i elevers diskursiva texter 218

Allmänna och specifika ord i elevers berättande texter 220

Långa och korta, vanliga och ovanliga ord 220

Ordvariation 221

Användbara fraser 222

Talspråkliga ord 223

Värderande ord och uttryck 224

Stavning 225

Fyra vanliga stavfelstyper 226

Exempel på olika slags stavfel i en elevtext 227

12 Analys av elevers texter på teckennivå 229

Interpunktion i mellanstadie­elevers texter 230

Stora och små bokstäver 231

Särskrivning 233

Styckemarkering 233

Hantering av anföring 236

Expressiv interpunktion och känsloikoner 237

13 Exempelanalyser av texter elever skriver 241

Att genomföra och presentera en elevtextanalys 241

En heltäckande analys av en berättande elevtext 242

Analys av elevtextens kontextnivå 242

Analys av elevtextens dispositionsnivå 244

Analys av elevtextens meningsnivå 246

Analys av elevtextens ordnivå 248

Analys av elevtextens teckennivå 249

Sammanfattande kommentar om elevtextanalysen 249

En funktionell, kortfattad analys av en elevs faktatext 250

Analys av faktatextens kontextnivå 251

Analys av faktatextens dispositionsnivå 252

Analys av faktatextens meningsnivå 252

Analys av faktatextens ordnivå 253

Analys av faktatextens teckennivå 253

Sammanfattande kommentar om analysen av faktatexten 254

Referenser 255

Register 261

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144136455

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

40774-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

264
 ;

Många elever drabbas av en textchock när de börjar i årskurs 4. Mellanstadiets texter är nämligen fler, längre och mer komplexa än vad eleverna är vana vid från lågstadiet. De kan förvisso läsa och skriva, men måste arbeta mycket med att förstå och producera olika typer av texter för att inhämta kunskap, utveckla sitt språk och växa som människor. I Fatta texten presenteras funktionellt inriktad analys av skrift och bild. Bokens språkvetenskapligt grundade analysmodeller ger redskap för att...

Läs mer

Många elever drabbas av en textchock när de börjar i årskurs 4. Mellanstadiets texter är nämligen fler, längre och mer komplexa än vad eleverna är vana vid från lågstadiet. De kan förvisso läsa och skriva, men måste arbeta mycket med att förstå och producera olika typer av texter för att inhämta kunskap, utveckla sitt språk och växa som människor. I Fatta texten presenteras funktionellt inriktad analys av skrift och bild. Bokens språkvetenskapligt grundade analysmodeller ger redskap för att granska texter på olika språkliga nivåer och bena ut vad det är som gör att texterna fungerar (eller inte) för sina syften och mottagare. I bokens första del presenteras analys av texter som mellanstadieelever läser, särskilt läromedel men även andra texter som används i undervisningen. Bokens andra del uppmärksammar texter som eleverna själva skriver inom svenska och andra skolämnen. Boken erbjuder lärarstudenter och verksamma mellanstadielärare verktyg för att stötta elever att bli bättre läsare och skribenter.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144195094

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

40774-SB01

Upplaga:

Första
 ;