
Fatta texten
Analys av texter som elever på mellanstadiet läser och skriver

Fatta texten
Analys av texter som elever på mellanstadiet läser och skriver
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 11
1 Introduktion 15
Att läsa och skriva på mellanstadiet 16
Att läsa och skriva för att utvecklas som människa – texten som attitydskapare 16
Att läsa och skriva för att lära – texten som källa till kunskap 17
Att läsa för att skriva – texten som förebild för språkutveckling 18
Olika slags texter i skolans styrdokument 19
Om elevers skrivande i styrdokumenten 20
Vad är en text? 22
Språkvetenskapligt grundad textanalys 25
Strukturell, funktionell och kritisk analys 25
Den här bokens funktionellt inriktade analys av mellanstadiets texter 26
Bokens två analysmodeller 27
Modellen om textaktiviteter som redskap för funktionell textanalys 27
Modellen texttriangeln som redskap för funktionell textanalys 30
Del I Att analysera texter som elever läser
2 Analys av texters kontextnivå 37
Textens sociala och strukturella roll 38
Textens mottagare 40
Textens avsändare 41
Texttyp och textaktiviteter 41
3 Analys av texters dispositionsnivå 43
Texthelhet och textkomposition 44
Olika textelement och grad av visuell framskjutenhet 44
Teman och rubriker 47
Styckeindelning och kärnmeningar 49
Ingresser 50
Visuella textelement 51
Berättande bilder i form av illustrationer 51
Berättande bilder i form av fotografier 52
Förklarande bilder i form av uppställningar, diagram och annat 54
Dispositionsprinciper 56
Kronologisk disposition i berättelser och återberättelser 56
Kronologisk disposition i instruktioner 60
Tematisk eller generell-specifik disposition i beskrivningar 62
Orsak−verkan-disposition i förklaringar 65
Argumenterande dispositionsprincip i ställningstaganden 68
Textbindning på dispositionsnivå 70
Referensbindning 70
4 Analys av texters meningsnivå 77
Syntaktiska aspekter 78
Grafiska meningar 78
Fundament och finita verb 80
Satser 83
Fraser 84
Textbindning på meningsnivå 87
Konnektivbindning 87
5 Analys av texters ordnivå 93
Vardagsspråk och skolspråk för vardagskunskaper och skolkunskaper 94
Skolord 96
Allmänord 97
Stil och stilaxlar 101
Formell och informell stil 102
Generell och specifik stil 103
Abstrakt och konkret stil 104
Nominal och verbal stil 106
Distanserad och närhetsskapande stil 108
Olika slags ord i olika slags texter 109
Orden i berättelser och återberättelser 111
Orden i instruktioner 112
Orden i faktatexters beskrivningar och förklaringar 113
Orden i ställningstaganden 115
6 Analys av texters teckennivå 117
Betydelsen av tecken i text 118
Skiljetecken, skrivtecken och typografiska tecken 119
Skiljetecken 119
Skrivtecken 121
Typografiska tecken 123
7 Exempelanalyser av texter elever läser 127
Att genomföra och presentera textanalys 127
En heltäckande analys av en läromedelstext 128
Analys av textens kontextnivå 130
Analys av textens dispositionsnivå 130
Analys av textens meningsnivå 133
Analys av textens ordnivå 134
Analys av textens teckennivå 135
Visuell analys 136
Sammanfattande kommentar om läromedelsanalysen 139
En funktionell, kortfattad analys av en faktabok för barn 140
Analys av textens kontextnivå 140
Analys av textens dispositionsnivå 141
Analys av textens meningsnivå 142
Analys av textens ordnivå 142
Visuell analys 143
Sammanfattande kommentar om faktaboksanalysen 143
Del II Att analysera texter som elever skriver
8 Analys av elevers texter på kontextnivå 147
Elevtexters sociala och strukturella roller 148
Skrivsituationen 149
Skrivuppgiften 150
Texttyper och textaktiviteter i elevers texter 153
Textlängd 156
9 Analys av elevers texter på dispositionsnivå 159
Berättande elevtexter 161
Berättelsens början, mitt och slut 162
Tidsdimension 168
Berättarperspektiv 170
Karaktärer 172
Gestaltning 176
Återgiven dialog 177
Disposition och textbindning i återberättande elevtexter 179
Disposition och textbindning i instruerande elevtexter 183
Elevers faktatexter 186
Disposition och textbindning i elevers beskrivande faktatexter 187
Disposition och textbindning i elevers förklarande faktatexter 190
Disposition och textbindning i argumenterande elevtexter 192
10 Analys av elevers texter på meningsnivå 197
Syntaktiska aspekter i elevers texter 199
Grafiska och syntaktiska meningar 200
Syntaktiska mönster och syntaktisk komplexitet 203
Satsradningar och meningsfragment 206
Meningslängd 208
Språkriktighet 208
Grammatiska avvikelser i elevers texter 209
Grammatiska avvikelser som är specifika för elever som är nya i det svenska språket 212
11 Analys av elevers texter på ordnivå 217
Ordanvändning 218
Skolord och vardagsord i elevers diskursiva texter 218
Allmänna och specifika ord i elevers berättande texter 220
Långa och korta, vanliga och ovanliga ord 220
Ordvariation 221
Användbara fraser 222
Talspråkliga ord 223
Värderande ord och uttryck 224
Stavning 225
Fyra vanliga stavfelstyper 226
Exempel på olika slags stavfel i en elevtext 227
12 Analys av elevers texter på teckennivå 229
Interpunktion i mellanstadieelevers texter 230
Stora och små bokstäver 231
Särskrivning 233
Styckemarkering 233
Hantering av anföring 236
Expressiv interpunktion och känsloikoner 237
13 Exempelanalyser av texter elever skriver 241
Att genomföra och presentera en elevtextanalys 241
En heltäckande analys av en berättande elevtext 242
Analys av elevtextens kontextnivå 242
Analys av elevtextens dispositionsnivå 244
Analys av elevtextens meningsnivå 246
Analys av elevtextens ordnivå 248
Analys av elevtextens teckennivå 249
Sammanfattande kommentar om elevtextanalysen 249
En funktionell, kortfattad analys av en elevs faktatext 250
Analys av faktatextens kontextnivå 251
Analys av faktatextens dispositionsnivå 252
Analys av faktatextens meningsnivå 252
Analys av faktatextens ordnivå 253
Analys av faktatextens teckennivå 253
Sammanfattande kommentar om analysen av faktatexten 254
Referenser 255
Register 261
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144136455Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
40774-01Upplaga:
FörstaSidantal:
264Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144195094Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
40774-SB01Upplaga:
Första