
Akademiskt läsande och skrivande
Förord till andra upplagan 11
Kapitel 1 Utbildning på högskolan 13
Studera på högskolenivå 15
Akademiska studier – en språklig utmaning 15
Läsa och skriva på högskolan 17
Hur är utbildningen uppbyggd? 19
Hur ser undervisningen ut? 20
Vilka undervisar på högskolan? 21
Vilken är högskolelärarens roll i relation till en enskild student? 21
Vad är syftet med en föreläsning? 22
Hur regleras kurser? 24
Vad är kunskap? 26
Vad är ett kritisk-analytiskt förhållningssätt? 29
Examination 31
Vad är plagiat och fusk? 32
Hur undviker man att plagiera? 32
Läs- och skrivsituationer på högskolan 33
Uppgifter
Uppgift 1.1 Sammanfatta ett kapitel 36
Uppgift 1.2 Vad är kunskap? 37
Uppgift 1.3 Skriva med stöd i källor utan att plagiera dem 38
Kapitel 2 Studieteknik – att läsa och skriva för att lära 41
Vad krävs för att lyckas med studierna? 43
Bilda studiegrupp med kurskamrater 43
Anteckna på föreläsningar 44
Skaffa kurslitteraturen i god tid innan kursen börjar 45
Självstudier och eget ansvar 46
På vilket sätt lär du dig bäst? 47
Läsa för att lära 48
Olika sätt att läsa 48
Skriva för att lära 50
Språkets betydelse för dina studier 51
Effektivisera din språkutveckling 51
Utöka ditt ordförråd 52
Använd andra texter som förebilder 53
Vad motiverar dig? 53
Reflektera över din studiesituation 54
Skapa egna mål 54
Anteckna på föreläsningar 55
Det viktiga arbetsminnet 56
Anteckna på dator eller med papper och penna? 57
Att tänka på när man ska föra anteckningar 58
Räcker inte lärarens powerpoint som anteckningar? 59
Vilken anteckningsteknik passar bäst på föreläsningar? 59
Hur vet man vad som är viktigt att anteckna? 60
Cornellmetoden 60
Anteckna vid läsning 61
Stryka under i texten – sparsamt och strategiskt 62
Anteckna nyckelord 63
Anteckna kärnmeningar 63
Skapa tankekarta 64
Skriva rubriker på stycken 65
Skriva sammanfattningar 66
Schematiska bilder 66
Dokumentera och reflektera i loggbok 67
Använda anteckningar 68
Planera självstudietiden 69
Undvik att prokrastinera 69
Pomodorometoden 70
Planera hela kursens självstudier 72
Planera veckans självstudier 73
Uppgifter
Uppgift 2.1 Diskutera inlärning 76
Uppgift 2.2 Hur är du själv som inlärare? 77
Uppgift 2.3 Översiktsläsning 78
Uppgift 2.4 Sökläsning och djupläsning 79
Uppgift 2.5 Djupläsning 80
Uppgift 2.6 Anteckna på föreläsning 81
Uppgift 2.7 Sammanfatta en föreläsning 82
Uppgift 2.8 Från text till tankekarta 83
Uppgift 2.9 Bekanta dig med kurslitteraturen 84
Uppgift 2.10 Gör en övergripande planering för en kurs/delkurs 86
Uppgift 2.11 Veckoplanera dina studier 87
Uppgift 2.12 Utvärdera din planering 88
Kapitel 3 Att läsa texter på högskolan 89
Vad läser man på högskolan? 91
Läsprocessen 93
1. Översiktsläsning 95
2. Fördjupning 95
3. Bearbetning 96
Lästekniker 96
Anpassa lässtrategi efter syftet med läsningen 96
Börja läsa i tid 97
Öka läshastigheten 98
Anpassa och variera läshastigheten 99
Fokusera på det grafiskt markerade 100
Läsa kursböcker 100
Bekanta dig med kursboken 101
Orientera dig i kursboken 101
Översiktsläs kursboken 102
Djupläs kursboken 102
Läsa vetenskapliga artiklar 103
Förbered läsningen av artikeln 103
Bekanta dig med artikeln 104
Orientera dig i artikeln 104
Översiktsläs artikeln 105
Djupläs artikeln 106
Att förstå sambandsmarkörerna 107
Referenser till andra texter 109
Referatverben 111
a) Hänvisa till hela texten eller forskaren 112
b) Hänvisa till forskningen eller dess resultat 113
c) Hänvisa till tolkningen av vad forskaren framhåller 113
d) Hänvisa till forskarens ståndpunkter 114
Läsa och kommentera icke-löpande text 115
Uppgifter
Uppgift 3.1 Se och förstå strukturen i en text 118
Uppgift 3.2 Öva upp läshastigheten 119
Uppgift 3.3 Identifiera kärnmening 120
Uppgift 3.4 Textförståelse som kollektiv process 121
Uppgift 3.5 Göra styckeindelning av text 122
Uppgift 3.6 Läsa och förstå en forskningsartikel 124
Uppgift 3.7 Läsa och förstå en kursbok 126
Uppgift 3.8 Identifiera sambandsmarkörer 128
Uppgift 3.9 Vad signalerar referatverben? 129
Kapitel 4 Att skriva texter på högskolan 131
Skrivande på högskolan 133
Examinerande skrivuppgifter 133
Kursmål, betyg och uppgiftsformulering 134
Verb motsvarar olika textaktiviteter 137
Beskriva och redogöra 138
Utreda och jämföra 138
Diskutera och resonera 140
Argumentera 142
Motivera och värdera 143
Analysera, tolka och dra slutsatser 143
Reflektera 144
Sammanfatta 145
Kvaliteten på textaktiviteten 148
Utmärkande drag i akademisk text 150
Objektivt 150
Opersonligt 151
Precision 152
Koncentration 154
Den svåra mellannivån 155
Hjälp finns att få 156
Stycket 157
Meningarna 168
Orden och fraserna 174
Använda referenser som stöd 180
Vilka påståenden i texten behöver jag ange referenser till? 180
Alla referenser väger inte lika tungt 181
Hur refererar man till andra i sin hemtenta? 182
Hur citerar man andra i sin text? 186
Läsa och skriva referenslista 187
Skriva hemtenta 189
Arbetsgång 190
Fixa layouten 192
Checklista för inlämning av hemtentamen 194
Respons och granskning 195
Uppgifter
Uppgift 4.1 Identifiera textaktiviteten 197
Uppgift 4.2 Analysera särdraget objektivt i akademisk text 198
Uppgift 4.3 Analysera särdraget opersonligt i akademisk text 199
Uppgift 4.4 Analysera särdraget precision i akademisk text 200
Uppgift 4.5 Analysera särdraget koncentration i akademisk text 201
Uppgift 4.6 Revidera text i enlighet med råd och regler i Svenska skrivregler 202
Uppgift 4.7 Analys av ett stycke 203
Uppgift 4.8 Analys av styckestruktur i akademisk text 204
Uppgift 4.9 Analysera inledande meningen i examinationsuppgifter 206
Uppgift 4.10 Analysera avslutande stycken 207
Uppgift 4.11 Analysera meningar 208
Uppgift 4.12 Skriva utan tillkrånglade ord 209
Uppgift 4.13 Avgöra var referenser behövs 210
Uppgift 4.14 Läsa och förstå en referenslista 211
Uppgift 4.15 Finn fem fel i referenslista 212
Uppgift 4.16 Citera och referera 213
Uppgift 4.17 Från tankekarta till text 214
Kapitel 5 Den vetenskapliga texten 215
Dokumentera forskning 217
Den vetenskapliga textens uppbyggnad 219
Textaktiviteter i vetenskaplig text 223
Skriva uppsats 234
Redovisa inte hela arbetsprocessen 234
Uppgifter
Uppgift 5.1 Analysera strukturen med hjälp av en innehållsförteckning 239
Uppgift 5.2 Struktur i vetenskaplig text 240
Uppgift 5.3 Struktur i abstract 241
Uppgift 5.4 Metatext i vetenskaplig text 242
Kapitel 6 Utveckla språket, läsandet och skrivandet 243
Språkets betydelse för högre studier 245
Utveckla språkfärdigheten 245
Observera, analysera och använda språket 246
Bygg ut ditt ordförråd 246
Utveckla läsförståelsen 247
Lässtrategier 248
Olika sätt att läsa 248
Hur läser man en faktatext? 249
Tabeller och diagram 250
Utveckla skrivandet 253
Kommunikation i skrift 253
Skrivprocessen 254
Hur bygger man upp en text? 255
Skriva i grupp 260
Skrivande som utvecklar olika färdigheter 261
Skriva referat 262
Referatannonsering 263
Skriva argumenterande text 263
Skriva utredande text 265
Ange källa, citera och referera 266
Kommentera tabeller och diagram 268
Skapa sammanhang i text 269
Förkortningar i text 270
Meningar, stycken och rubriker 271
Undvik vanliga misstag 271
Uppgifter
Uppgift 6.1 Du själv som läsare och skribent 275
Uppgift 6.2 Ordövning 276
Uppgift 6.3 Synonymer 277
Uppgift 6.4 Vanligt förekommande ord i akademiska texter 278
a) Verb 278
b) Substantiv 279
c) Adjektiv 280
Uppgift 6.5 Läsa och förstå en text 281
Uppgift 6.6 Sammanfatta en populärvetenskaplig text 283
Uppgift 6.7 Från tankekarta till text och från text till tankekarta 284
Uppgift 6.8 Den retoriska arbetsprocessen som verktyg för skrivande 285
Uppgift 6.9 Redogöra för och motivera innehållet i en kurs 286
Uppgift 6.10 Analysera ett referat 287
Uppgift 6.11 Skriva referatannonsering 289
Uppgift 6.12 Skriva referat 290
Uppgift 6.13 Analys av en insändare 291
Uppgift 6.14 Analys av argumenterande text 292
Uppgift 6.15 Skriva en argumenterande text 294
Uppgift 6.16 Beskriva, jämföra, utreda och diskutera 296
Uppgift 6.17 Utreda orsakssammanhang 298
Uppgift 6.18 Skriva utredande text 300
Uppgift 6.19 Läsa och analysera statistik – samspel mellan löpande och icke-löpande text 301
Uppgift 6.20 Tolka och kommentera statistik skriftligt 302
Uppgift 6.21 Tolka, reflektera och dra slutsatser kring statistik 303
Uppgift 6.22 Referera skriftligt till publicerad statistik 304
Uppgift 6.23 Logiskt uppbyggda stycken 310
Uppgift 6.24 Identifiera sambandsmarkörer i autentiska texter 311
Uppgift 6.25 Sammanfatta en föreläsning 312
Uppgift 6.26 Undvik vanliga misstag 314
a) De eller dem? 314
b) Identifiera särskrivna ord 315
c) Identifiera stilbrott 315
Kapitel 7 Utveckla skrivandet genom respons från andra 317
Fördelar med att ge och ta emot respons 319
Olika typer av respons 320
Strategier för responsarbete 321
1. Förbereda respons 322
2. Ge och ta emot respons 323
3. Bearbeta respons 325
Reflektera över mottagen respons 326
Arbeta i responsgrupper 326
Verktyg för respons 327
Kritisk granskning 330
Uppgifter
Uppgift 7.1 Reflektera över mottagen respons 333
Uppgift 7.2 Reflektera över responsarbete 334
Uppgift 7.3 Responssamtal i grupp 335
Avslutande ord 336
Litteraturförteckning 337
Lösningsförslag 339
a) Verb 351
b) Substantiv 351
c) Adjektiv 351
a) De eller dem? 353
b) Identifiera särskrivna ord 353
c) Identifiera stilbrott 353
Sakregister 355
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144151045Utgivningsår:
2015Revisionsår:
2021Artikelnummer:
37782-02Upplaga:
AndraSidantal:
356