Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Akademiskt läsande och skrivande

Skickas följande arbetsdag

Studier på universitet och högskola innebär en utmaning för de allra flesta studenter, inte minst vad gäller de höga kraven på läs- och skrivförmåga. Texterna uppfattas ofta som svårtillgängliga och de skriftliga uppgifterna som komplicerade. Så hur gör man då för att ta sig an de högt ställda förväntningarna och planera studierna på ett effektivt sätt? Hur utvecklar man lässtrategier som leder till att man på djupet förstår innehållet i en vetenskaplig text? Och hur gör man för att förbättra...

Läs mer

Studier på universitet och högskola innebär en utmaning för de allra flesta studenter, inte minst vad gäller de höga kraven på läs- och skrivförmåga. Texterna uppfattas ofta som svårtillgängliga och de skriftliga uppgifterna som komplicerade. Så hur gör man då för att ta sig an de högt ställda förväntningarna och planera studierna på ett effektivt sätt? Hur utvecklar man lässtrategier som leder till att man på djupet förstår innehållet i en vetenskaplig text? Och hur gör man för att förbättra sitt eget skrivande i riktning mot ökad anpassning till den akademiska genren och stilnivån? Genom sina resonerande textavsnitt och praktiska övningar ger boken tydlig vägledning i hur man kan utveckla läs- och skrivförmågan i akademiska sammanhang. Författarna beskriver högskolan som studiemiljö, ger konkreta råd om studieteknik och beskriver hur läsningen kan anpassas efter olika syften. De förklarar också hur man utvecklar sitt akademiska skrivande och sin språkfärdighet genom respons från andra samt lyfter fram utmärkande drag i den vetenskapliga texten och i det akademiska språkbruket. I denna andra upplaga av boken har innehållet utvecklats och blivit mer omfattande. Nya övningsuppgifter har tillkommit och till flera finns även lösningsförslag, vilket gör det möjligt att använda boken vid självstudier. Akademiskt läsande och skrivande passar lika väl för kurser vid universitet och högskola som för avancerade kurser i svenska och svenska som andraspråk på gymnasium och i vuxenutbildning. Den kan med fördel kompletteras med boken Muntlig interaktion i akademiska sammanhang.

Stäng

Förord till andra upplagan11

 

Kapitel 1 Utbildning på högskolan 13

Studera på högskolenivå 15

Akademiska studier – en språklig utmaning 15

Läsa och skriva på högskolan 17

Hur är utbildningen uppbyggd? 19

Hur ser undervisningen ut? 20

Vilka undervisar på högskolan? 21

Vilken är högskolelärarens roll i relation till en enskild student? 21

Vad är syftet med en föreläsning? 22

Hur regleras kurser? 24

Vad är kunskap? 26

Vad är ett kritisk-analytiskt förhållningssätt? 29

Examination 31

Vad är plagiat och fusk? 32

 Hur undviker man att plagiera? 32

Läs- och skrivsituationer på högskolan 33

 

Uppgifter

Uppgift 1.1 Sammanfatta ett kapitel 36

Uppgift 1.2 Vad är kunskap? 37

Uppgift 1.3 Skriva med stöd i källor utan att plagiera dem 38

 

Kapitel 2 Studieteknik – att läsa och skriva för att lära 41

Vad krävs för att lyckas med studierna? 43

 Bilda studiegrupp med kurskamrater 43

 Anteckna på föreläsningar 44

 Skaffa kurslitteraturen i god tid innan kursen börjar 45

Självstudier och eget ansvar 46

På vilket sätt lär du dig bäst? 47

Läsa för att lära 48

 Olika sätt att läsa 48

Skriva för att lära 50

Språkets betydelse för dina studier 51

 Effektivisera din språkutveckling 51

 Utöka ditt ordförråd 52

 Använd andra texter som förebilder 53

Vad motiverar dig? 53

 Reflektera över din studiesituation 54

Skapa egna mål 54

Anteckna på föreläsningar 55

 Det viktiga arbetsminnet 56

 Anteckna på dator eller med papper och penna? 57

 Att tänka på när man ska föra anteckningar 58

 Räcker inte lärarens powerpoint som anteckningar? 59

 Vilken anteckningsteknik passar bäst på föreläsningar? 59

 Hur vet man vad som är viktigt att anteckna? 60

 Cornellmetoden 60

Anteckna vid läsning 61

 Stryka under i texten – sparsamt och strategiskt 62

 Anteckna nyckelord 63

 Anteckna kärnmeningar 63

 Skapa tankekarta 64

 Skriva rubriker på stycken 65

 Skriva sammanfattningar 66

 Schematiska bilder 66

 Dokumentera och reflektera i loggbok 67

 Använda anteckningar 68

Planera självstudietiden 69

 Undvik att prokrastinera 69

 Pomodorometoden 70

 Planera hela kursens självstudier 72

 Planera veckans självstudier 73

 

Uppgifter

Uppgift 2.1 Diskutera inlärning 76

Uppgift 2.2 Hur är du själv som inlärare? 77

Uppgift 2.3 Översiktsläsning 78

Uppgift 2.4 Sökläsning och djupläsning 79

Uppgift 2.5 Djupläsning 80

Uppgift 2.6 Anteckna på föreläsning 81

Uppgift 2.7 Sammanfatta en föreläsning 82

Uppgift 2.8 Från text till tankekarta 83

Uppgift 2.9 Bekanta dig med kurslitteraturen 84

Uppgift 2.10 Gör en övergripande planering för en kurs/delkurs 86

Uppgift 2.11 Veckoplanera dina studier 87

Uppgift 2.12 Utvärdera din planering 88

 

Kapitel 3 Att läsa texter på högskolan 89

Vad läser man på högskolan? 91

Läsprocessen 93

 1. Översiktsläsning 95

 2. Fördjupning 95

 3. Bearbetning 96

Lästekniker 96

 Anpassa lässtrategi efter syftet med läsningen 96

 Börja läsa i tid 97

 Öka läshastigheten 98

 Anpassa och variera läshastigheten 99

 Fokusera på det grafiskt markerade 100

Läsa kursböcker 100

 Bekanta dig med kursboken 101

 Orientera dig i kursboken 101

 Översiktsläs kursboken 102

 Djupläs kursboken 102

Läsa vetenskapliga artiklar 103

 Förbered läsningen av artikeln 103

 Bekanta dig med artikeln 104

 Orientera dig i artikeln 104

 Översiktsläs artikeln 105

 Djupläs artikeln 106

Att förstå sambandsmarkörerna 107

Referenser till andra texter 109

 Referatverben 111

 a) Hänvisa till hela texten eller forskaren 112

 b) Hänvisa till forskningen eller dess resultat 113

 c) Hänvisa till tolkningen av vad forskaren framhåller 113

 d) Hänvisa till forskarens ståndpunkter 114

Läsa och kommentera icke-löpande text 115

 

Uppgifter

Uppgift 3.1 Se och förstå strukturen i en text 118

Uppgift 3.2 Öva upp läshastigheten 119

Uppgift 3.3 Identifiera kärnmening 120

Uppgift 3.4 Textförståelse som kollektiv process 121

Uppgift 3.5 Göra styckeindelning av text 122

Uppgift 3.6 Läsa och förstå en forskningsartikel 124

Uppgift 3.7 Läsa och förstå en kursbok 126

Uppgift 3.8 Identifiera sambandsmarkörer 128

Uppgift 3.9 Vad signalerar referatverben? 129

 

Kapitel 4 Att skriva texter på högskolan 131

Skrivande på högskolan 133

Examinerande skrivuppgifter 133

 Kursmål, betyg och uppgiftsformulering 134

Verb motsvarar olika textaktiviteter 137

 Beskriva och redogöra 138

 Utreda och jämföra 138

 Diskutera och resonera 140

 Argumentera 142

 Motivera och värdera 143

 Analysera, tolka och dra slutsatser 143

 Reflektera 144

 Sammanfatta 145

Kvaliteten på textaktiviteten 148

Utmärkande drag i akademisk text 150

 Objektivt 150

 Opersonligt 151

 Precision 152

 Koncentration 154

Den svåra mellannivån 155

 Hjälp finns att få 156

 Stycket 157

 Meningarna 168

 Orden och fraserna 174

Använda referenser som stöd 180

 Vilka påståenden i texten behöver jag ange referenser till? 180

 Alla referenser väger inte lika tungt 181

 Hur refererar man till andra i sin hemtenta? 182

 Hur citerar man andra i sin text? 186

 Läsa och skriva referenslista 187

Skriva hemtenta 189

 Arbetsgång 190

 Fixa layouten 192

 Checklista för inlämning av hemtentamen 194

Respons och granskning 195

 

Uppgifter

Uppgift 4.1 Identifiera textaktiviteten 197

Uppgift 4.2 Analysera särdraget objektivt i akademisk text 198

Uppgift 4.3 Analysera särdraget opersonligt i akademisk text 199

Uppgift 4.4 Analysera särdraget precision i akademisk text 200

Uppgift 4.5 Analysera särdraget koncentration i akademisk text 201

Uppgift 4.6 Revidera text i enlighet med råd och regler i Svenska skrivregler 202

Uppgift 4.7 Analys av ett stycke 203

Uppgift 4.8 Analys av styckestruktur i akademisk text 204

Uppgift 4.9 Analysera inledande meningen i examinationsuppgifter 206

Uppgift 4.10 Analysera avslutande stycken 207

Uppgift 4.11 Analysera meningar 208

Uppgift 4.12 Skriva utan tillkrånglade ord 209

Uppgift 4.13 Avgöra var referenser behövs 210

Uppgift 4.14 Läsa och förstå en referenslista 211

Uppgift 4.15 Finn fem fel i referenslista 212

Uppgift 4.16 Citera och referera 213

Uppgift 4.17 Från tankekarta till text 214

 

Kapitel 5 Den vetenskapliga texten 215

Dokumentera forskning 217

Den vetenskapliga textens uppbyggnad 219

Textaktiviteter i vetenskaplig text 223

Skriva uppsats 234

 Redovisa inte hela arbetsprocessen 234

 

Uppgifter

Uppgift 5.1 Analysera strukturen med hjälp av en innehållsförteckning 239

Uppgift 5.2 Struktur i vetenskaplig text 240

Uppgift 5.3 Struktur i abstract 241

Uppgift 5.4 Metatext i vetenskaplig text 242

 

Kapitel 6 Utveckla språket, läsandet och skrivandet 243

Språkets betydelse för högre studier 245

Utveckla språkfärdigheten 245

 Observera, analysera och använda språket 246

 Bygg ut ditt ordförråd 246

Utveckla läsförståelsen 247

 Lässtrategier 248

 Olika sätt att läsa 248

 Hur läser man en faktatext? 249

 Tabeller och diagram 250

Utveckla skrivandet 253

 Kommunikation i skrift 253

Skrivprocessen 254

 Hur bygger man upp en text? 255

 Skriva i grupp 260

Skrivande som utvecklar olika färdigheter 261

 Skriva referat 262

 Referatannonsering 263

 Skriva argumenterande text 263

 Skriva utredande text 265

Ange källa, citera och referera 266

 Kommentera tabeller och diagram 268

Skapa sammanhang i text 269

 Förkortningar i text 270

 Meningar, stycken och rubriker 271

 Undvik vanliga misstag 271

 

Uppgifter

Uppgift 6.1 Du själv som läsare och skribent 275

Uppgift 6.2 Ordövning 276

Uppgift 6.3 Synonymer 277

Uppgift 6.4 Vanligt förekommande ord i akademiska texter 278

 a) Verb 278

 b) Substantiv 279

 c) Adjektiv 280

Uppgift 6.5 Läsa och förstå en text 281

Uppgift 6.6 Sammanfatta en populärvetenskaplig text 283

Uppgift 6.7 Från tankekarta till text och från text till tankekarta 284

Uppgift 6.8 Den retoriska arbetsprocessen som verktyg för skrivande 285

Uppgift 6.9 Redogöra för och motivera innehållet i en kurs 286

Uppgift 6.10 Analysera ett referat 287

Uppgift 6.11 Skriva referatannonsering 289

Uppgift 6.12 Skriva referat 290

Uppgift 6.13 Analys av en insändare 291

Uppgift 6.14 Analys av argumenterande text 292

Uppgift 6.15 Skriva en argumenterande text 294

Uppgift 6.16 Beskriva, jämföra, utreda och diskutera 296

Uppgift 6.17 Utreda orsakssammanhang 298

Uppgift 6.18 Skriva utredande text 300

Uppgift 6.19 Läsa och analysera statistik – samspel mellan löpande och icke-löpande text 301

Uppgift 6.20 Tolka och kommentera statistik skriftligt 302

Uppgift 6.21 Tolka, reflektera och dra slutsatser kring statistik 303

Uppgift 6.22 Referera skriftligt till publicerad statistik 304

Uppgift 6.23 Logiskt uppbyggda stycken 310

Uppgift 6.24 Identifiera sambandsmarkörer i autentiska texter 311

Uppgift 6.25 Sammanfatta en föreläsning 312

Uppgift 6.26 Undvik vanliga misstag 314

 a) De eller dem? 314

 b) Identifiera särskrivna ord 315

 c) Identifiera stilbrott 315

 

Kapitel 7 Utveckla skrivandet genom respons från andra 317

Fördelar med att ge och ta emot respons 319

Olika typer av respons 320

Strategier för responsarbete 321

 1. Förbereda respons 322

 2. Ge och ta emot respons 323

 3. Bearbeta respons 325

Reflektera över mottagen respons 326

Arbeta i responsgrupper 326

Verktyg för respons 327

Kritisk granskning 330

 

Uppgifter

Uppgift 7.1 Reflektera över mottagen respons 333

Uppgift 7.2 Reflektera över responsarbete 334

Uppgift 7.3 Responssamtal i grupp 335

Avslutande ord 336

 

Litteraturförteckning 337

 

Lösningsförslag 339

a) Verb 351

b) Substantiv 351

c) Adjektiv 351

a) De eller dem? 353

b) Identifiera särskrivna ord 353

c) Identifiera stilbrott 353

 

Sakregister 355

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144151045

Utgivningsår:

2015

Revisionsår:

2021

Artikelnummer:

37782-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

356
 ;