
Stärk språket, stärk lärandet
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassr
- 5Förord av Anniqa Sandell Ring
- 13Förord av Carin Rosander
- 17Kapitel 1 Att arbeta språk- och kunskapsutvecklande
- 17En inspirerande berättelse
- 27Två sätt att se på lärande
- 36Bokens struktur
- 38Sammanfattning
- 39Mer att läsa
- 41Kapitel 2 Klassrumssamtal – att skapa sammanhang för språkutveckling
- 42Att skapa förutsättningar för en framgångsrik språkutveckling
- 48Talets roll i lärandet
- 64Sammanfattning
- 65Mer att läsa
- 67Kapitel 3 Grupparbete och andraspråkslärande
- 71Lyckade grupparbeten
- 82Några förslag på par- och gruppaktiviteter i alla ämnen
- 90Övningar för nyanlända
- 92Att utveckla och upprätthålla relationer
- 94Sammanfattning
- 96Mer att läsa
- 97Kapitel 4 Från tal till skrift i ämnesundervisningen
- 97Att använda kommunikationssättets kontinuum: från tal till skrift
- 109Tillämpning i undervisningen
- 111Sammanfattning
- 112Mer att läsa
- 113Kapitel 5 Att skriva på ett andraspråk i en ny kultur
- 114Några utmaningar för andraspråkselever
- 115Vad är genre?
- 127Cykeln för undervisning och lärande
- 139Extra stöttning för yngre elever och nyanlända
- 142Att stötta skrivundervisning
- 145Att bedöma elevers skrivande: vad deras texter kan säga oss
- 151Sammanfattning
- 152Mer att läsa
- 153Kapitel 6 Att läsa på ett andraspråk i en annan kultur
- 153Hinder och broar
- 154Läsprocessen
- 158Läsarperspektiv
- 161Att tänka på för andraspråkselever
- 183Att utveckla fonematisk medvetenhet: hur lyssna och läsa interagerar
- 188Exempel på aktiviteter för att utveckla fonetisk kunskap
- 189Att välja böcker: en orsak till att läsa vidare
- 193Sammanfattning
- 194Mer att läsa
- 195Kapitel 7 Att lyssna
- 196Att förstå det vi hör
- 198Olika sorters lyssnande
- 200Att tänka på för läraren
- 209Fokusera på språkljud
- 214Sammanfattning
- 215Mer att läsa
- 217Kapitel 8 Att utveckla ett ämnesintegrerat arbetssätt
- 217Varför integrera?
- 220Att integrera språk- och ämneslärande – vad behöver vi veta?
- 228Att välja språkbaserade aktiviteter för arbetsområdet
- 230Att summera och dokumentera resultat inom ämne och språk
- 235Lära om språk
- 240Sammanfattning
- 242Mer att läsa
- 245Lista över lärandeaktiviteter
- 259Synpunkter från en praktiker
- 263Mer att läsa
- 265Litteratur
- 273Register
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144128948Utgivningsår:
2016Revisionsår:
2018Artikelnummer:
40048-05Upplaga:
FemteSidantal:
278