
Språkinriktad undervisning
- en handbok
Introduktion 7
Förord 10
Kapitel 1. Om språkinriktad undervisning 13
Utgångspunkter 13
Varför behövs en språkinriktad undervisning? 13
Språkundervisning och språkinriktad undervisning:
delar av skolans språkpolicy 17
Bokens fortsatta upplägg 21
Kapitel 2. Didaktikens bakgrund och särdrag 23
Att använda språk i inlärningsprocessen 23
Den språkinriktade undervisningens huvuddrag 25
Hur fungerar språkinriktad undervisning? 30
Hur en språkinriktad undervisning kan se ut 52
Exempel på en språkinriktad lektionsserie 54
Uppmärksamma inlärningsstrategierna 58
IKT och språkinriktad undervisning 66
Var befinner jag mig? Observationsschema/
självskattningsskala 70
Kapitel 3. Att påbörja ett arbete. Motivation, förförståelse och interaktion 73
Ge en stadig bas att bygga vidare på 74
Didaktiska förslag 81
Var befinner jag mig? – Observationsschema/självskattningsskala 102
Kapitel 4. Bearbetning och fördjupning. Bron till skolspråket 105
Att bearbeta stoffet 106
Didaktiska förslag 111
Språklig stöttning kring texten 123
Var befinner jag mig? Observationsschema/självskattningsskala 144
Kapitel 5. Att avsluta ett arbete. Bedömning av språk i lärande 147
Att pröva och bedöma i den språkinriktade undervisningen 148
Didaktiska förslag 162
Var befinner jag mig? Observationsschema/självskattningsskala 184
Kapitel 6. Att införa språkinriktad undervisning 187
Språkpolicy och kvalitetsarbete 188
Samverkan kring språkinriktad undervisning 197
Samarbete och skillnader mellan ämnen 208
Skolledningens och språkhandledarens roll 222
Utvecklingsschema 225
Bilagor
Bilaga 1. Inlärningsstrategier: en översikt 229
Bilaga 2. En checklista för språkinriktad undervisning 232
Bilaga 3. Att använda SIOP-schemat 234
Bilaga 4. Exempel på skrivmallar 237
Referenser och rekommenderad litteratur 239
Register 244
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144151281Utgivningsår:
2014Revisionsår:
2020Artikelnummer:
40057-03Upplaga:
TredjeSidantal:
245