Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk

Språk, texter och samtal

Skickas följande arbetsdag

Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk

Språk, texter och samtal

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 313 kr inkl. moms
Studora e-bok 194 kr inkl. moms

Ett av de viktigaste verktygen i undervisningen för lärare i svenska som andraspråk är den muntliga kommunikationen. Det är genom den som läraren bland annat kan erbjuda tydliga stödstrukturer, utveckla elevernas metaspråkliga kunskap, främja en kritisk textmedvetenhet, organisera engagerande läs- och textarbete samt skapa lärorika interaktionstillfällen i klassrummet. Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk ger både teoretisk fördjupning i pedagogisk kommunikation och tydliga rå...

Läs mer

Ett av de viktigaste verktygen i undervisningen för lärare i svenska som andraspråk är den muntliga kommunikationen. Det är genom den som läraren bland annat kan erbjuda tydliga stödstrukturer, utveckla elevernas metaspråkliga kunskap, främja en kritisk textmedvetenhet, organisera engagerande läs- och textarbete samt skapa lärorika interaktionstillfällen i klassrummet. Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk ger både teoretisk fördjupning i pedagogisk kommunikation och tydliga råd om hur lärare kan utveckla sin andraspråksdidaktik. Genom rikliga klassrumsexempel från såväl grundskola som vuxenundervisning beskriver författaren vad det är som sker i kommunikationen men också hur den skulle kunna genomföras för att ytterligare stärka elevernas språk- och kunskapsutveckling. Boken är främst avsedd för verksamma och blivande lärare i svenska som andraspråk. Den är även lämplig för den som söker fördjupade språkdidaktiska kunskaper om systemisk-funktionell lingvistik, genrepedagogik, litteracitetspraktiker och utbildnings­sociologi.

Stäng

Förord 9

1. Samtala om språk och text 11

Genrepedagogik och litteraturarbete 14

Bokens kapitel 15

2. Pedagogisk kommunikation och litteracitetspraktiker 17

Att styra klassrumsinteraktion 18

En social teori om språkanvändning 20

Ideationella resurser: rörelser mellan det konkreta och det abstrakta 21

Interpersonella språkliga resurser: att värdera och ta ställning 25

En teori om litteracitetspraktiker 26

Vad är litteracitet? 26

Att involvera elever i litteracitetspraktiker 27

3. Att förklara ord och uttryck 33

Samtal om ord i en kapitelbok i årskurs 1 33

Ordförklaringar under ett litteraturarbete i vuxenutbildningen 40

Att förklara idiom och dolda metaforer 40

Att fästa uppmärksamheten vid ordens beståndsdelar och stilvärde 48

Förklaringar av ämnesspecifika och abstrakta ord i årskurs 6 52

Att relatera ord till skolerfarenheter och normer för beteende 56

Att ordna upprepande möten med orden och uttrycken 62

Vilka ord och uttryck ska man fokusera på? 67

Det finns mer att orda om 68

4. Att bjuda in elevers erfarenheter och ge språklig återkoppling 69

Öppna samtal i årskurs 1 70

Samtal under morgonsamlingar 70

Samtal om ordbetydelser i årskurs 1 74

Personligt återkopplande samtal om skönlitteratur på grundvux 78

Att balansera stark och svag inramning 84

5. Narrativ text i de tidiga skolåren 87

Modellering och dekonstruktion av narrativ text 88

Att modellera genom bildserier och texter 89

Genomgång av modelltext 92

Gemensam konstruktion av en saga 98

Genre: mer än bara en textstruktur 100

Att leda gemensamt skrivande 103

Undervisning på genreteoretisk grund 115

6. Att undervisa om argumenterande texter och sambandsord 119

Genrestruktur och logiska samband i arbete med diskussioner 120

Kontextuell metafor: om icke-typiska genrestrukturer 129

Att modellera en mer skriftspråklig argumentation 133

Exempel på vardagliga och mer skriftspråkliga formuleringar 134

Att bygga ut en genrestruktur 136

Möjligheter och risker med att modellera sambandsord 144

Argumentation ur ett didaktiskt och genreteoretiskt perspektiv 147

7. Att leda ett betydelseskapande litteraturarbete 151

Att stötta betydelseskapande på konkreta och abstrakta nivåer 153

Betydelseskapande samtal under språkfokuserade aktiviteter 153

Att förstå karaktärerna, hitta den röda tråden och utforska centrala teman 158

Att sätta punkt för litteraturarbetet 165

En stöttande didaktisk läsning 168

Att utforska litterärt bildspråk och låta eleverna bidra med erfarenheter 169

Bildspråk i Flätan 170

Att ta tillvara elevernas erfarenheter 176

Att värdera karaktärer och visa sin förståelse 178

Att jämföra karaktärerna och närma sig centrala teman 191

Utrymme för betydelseskapande 194

En dialogisk undervisning 195

8. Att objektifiera texter och läsa dem kritiskt 197

Att stötta förståelse genom att objektifiera texten 198

Att skapa förförståelse genom verkets paratext 198

Att stötta betydelseskapandet genom att diskutera berättarteknik 202

Att relatera berättarteknik till elevernas upplevelse av romanen 203

Textanalytiska samtal om romanernas språk 205

Kritiska samtal med stöd i elevernas olika kunskaper och erfarenheter 208

Att värdera romanen 212

Varför läsa skönlitteratur? 214

Betydelsen av metaspråkliga kunskaper 216

Potential för kritisk läsning 216

Att stötta betydelseskapande 218

9. Att stötta och ge utrymme för språk- och kunskapsutveckling i svenska som andraspråk 219

Fyra undervisningsfokus 219

Att styra och stötta 221

Att öppna upp för elevernas erfarenheter och aktiva språkanvändning 223

Slutord 224

Litteraturförteckning 227

Sakregister 233

Information

Författare:

Robert Walldén

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144137872

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

40888-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

240
 ;

Ett av de viktigaste verktygen i undervisningen för lärare i svenska som andraspråk är den muntliga kommunikationen. Det är genom den som läraren bland annat kan erbjuda tydliga stödstrukturer, utveckla elevernas metaspråkliga kunskap, främja en kritisk textmedvetenhet, organisera engagerande läs- och textarbete samt skapa lärorika interaktionstillfällen i klassrummet. Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk ger både teoretisk fördjupning i pedagogisk kommunikation och tydliga råd ...

Läs mer

Ett av de viktigaste verktygen i undervisningen för lärare i svenska som andraspråk är den muntliga kommunikationen. Det är genom den som läraren bland annat kan erbjuda tydliga stödstrukturer, utveckla elevernas metaspråkliga kunskap, främja en kritisk textmedvetenhet, organisera engagerande läs- och textarbete samt skapa lärorika interaktionstillfällen i klassrummet. Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk ger både teoretisk fördjupning i pedagogisk kommunikation och tydliga råd om hur lärare kan utveckla sin andraspråksdidaktik. Genom rikliga klassrumsexempel från såväl grundskola som vuxenundervisning beskriver författaren vad det är som sker i kommunikationen men också hur den skulle kunna genomföras för att ytterligare stärka elevernas språk- och kunskapsutveckling. Boken är främst avsedd för verksamma och blivande lärare i svenska som andraspråk. Den är även lämplig för den som söker fördjupade språkdidaktiska kunskaper om systemisk-funktionell lingvistik, genrepedagogik, litteracitetspraktiker och utbildnings­sociologi.

Stäng
Information

Författare:

Robert Walldén

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144183848

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

40888-SB01

Upplaga:

Första
 ;