Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum

Skickas följande arbetsdag

Elever och lärare kan ha olika språk och skiftande kulturell bakgrund men glädjen i berättandet förenar, och mötet som det muntliga berättandet kan skapa är unikt. Det är inte skenet från den karismatiska berättaren utan snarare närvaron av den berättande läraren som bäst beskriver berättande i didaktiska sammanhang. Författarna beskriver hur lärare och elever kan använda det muntliga berättandet i syfte att utveckla språkliga färdigheter, reflektera över händelser, skapa mening och förståels...

Läs mer

Elever och lärare kan ha olika språk och skiftande kulturell bakgrund men glädjen i berättandet förenar, och mötet som det muntliga berättandet kan skapa är unikt. Det är inte skenet från den karismatiska berättaren utan snarare närvaron av den berättande läraren som bäst beskriver berättande i didaktiska sammanhang. Författarna beskriver hur lärare och elever kan använda det muntliga berättandet i syfte att utveckla språkliga färdigheter, reflektera över händelser, skapa mening och förståelse av ämnesundervisningen samt väcka nyfikenhet och intresse. De resonerar även kring berättandets och berättelsers hälsobefrämjande och identitetsstärkande potential. Genom en mängd förslag på lekar, övningar och berättelser att starta med visar författarna hur lärare och elever kan utveckla och öva upp sin förmåga att berätta. Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum vänder sig till lärarstudenter och yrkesverksamma lärare i alla ämnen och skolformer samt till andra praktiker i pedagogisk verksamhet.

Stäng
    • 7 
      Förord
    • 11
      Författarnas förord
    • 17
      Författarpresentationer
      • 1
        19
        Den berättande människan
        • 19
          Varför berättar vi?
        • 24
          Vad berättar vi?
        • 24
          Att lyssna efter berättelser
        • 25
          Genrer
        • 38
          Hur berättar vi?
        • 38
          Den strukturella aspekten
        • 39
          Den fenomenologiska aspekten
        • 44
          Den estetiska aspekten
        • 46
          Den sociala aspekten
      • 2
        51
        Det berättande barnet
        • 51
          Barn berättar spontant
        • 55
          Lek och skapande
        • 59
          Vad lockar till berättande?
        • 62
          Sammanhang och identitet
        • 65
          Salutogenes
        • 66
          KASAM – den inre berättelsen
        • 70
          Barn i trängda lägen
        • 72
          Leende häxor
        • 74
          Pedagogers möjligheter och ansvar
        • 76
          Barns uttryck och reaktioner
        • 78
          Barnperspektiv
        • 80
          Barnkonventionen
        • 82
          Metaforers kraft
      • 3
        87
        Den berättande pedagogen
        • 87
          Då – berättande från katedern och predikstolen
        • 91
          Pedagoger berättar i flerspråkiga klassrum
        • 92
          Planerat och spontant berättande
        • 104
          När berättelsens värld levandegörs
        • 113
          Muntligt berättande är mer än bara ord
        • 115
          Jag berättar om dig och mig
        • 117
          Modersmålslärare en ovärderlig resurs
      • 4
        119
        Öva och pröva
        • 119
          Bli en berättande pedagog
        • 121
          Välj en berättelse
        • 123
          Du och berättelsen
        • 124
          Du som berättare
        • 127
          Berättarstunden
        • 129
          Estetiska uttrycksformer
        • 130
          Bli en berättande klass
        • 132
          Ha kul med berättande
        • 138
          Eleven berättar
        • 144
          Berätta ur livet
        • 146
          Bli en berättande skola
      • 5
        149
        Och så var sagan all ...
        • 149
          De stora berättelserna om makt och övertygelse
        • 151
          Berättande som hinder eller möjlighet
    • 155
      Litteraturförteckning
        • 161
          Berättelser
        • 161
          Ljuset i ladan
        • 162
          Fisken med en önskning
        • 163
          Lejonet och musen
        • 164
          Spöket med ett blått öga
        • 165
          Äppelträdet och tallen
        • 166
          Bocken som inte ville gå hem
        • 167
          Trollen i Fjällboberget
        • 167
          Gengångaren
        • 168
          Djabutti, den pratglada sköldpaddan
        • 169
          Mot solen
        • 169
          Bellman på en öde ö
        • 169
          Solen och vinden
        • 170
          Mamma Katt
        • 170
          Guldnyckeln
        • 171
          Tips på böcker med berättelser att berätta
    • 175
      Person- och sakregister

Att berättandet har en kraft som både kan stärka och läka blir tydligt i Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum, och boken ger mängder av förslag på berättelser, övningar och lekar som övar upp förmågan att berätta hos såväl elever som lärare.

Boken belyser berättandets konst från många olika synvinklar på ett mycket intresseväckande sätt. Framställning kryddas med exempel och läraren får många tips och idéer om hur man på enkla sätt kan få in ett lustfyllt och strukturerat berättande som naturliga inslag i det språkutvecklande arbetet.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144100692

Utgivningsår:

2016

Artikelnummer:

38584-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

179
 ;