
Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum
- 7Förord
- 11Författarnas förord
- 17Författarpresentationer
- 119Den berättande människan
- 19Varför berättar vi?
- 24Vad berättar vi?
- 24Att lyssna efter berättelser
- 25Genrer
- 38Hur berättar vi?
- 38Den strukturella aspekten
- 39Den fenomenologiska aspekten
- 44Den estetiska aspekten
- 46Den sociala aspekten
- 251Det berättande barnet
- 51Barn berättar spontant
- 55Lek och skapande
- 59Vad lockar till berättande?
- 62Sammanhang och identitet
- 65Salutogenes
- 66KASAM – den inre berättelsen
- 70Barn i trängda lägen
- 72Leende häxor
- 74Pedagogers möjligheter och ansvar
- 76Barns uttryck och reaktioner
- 78Barnperspektiv
- 80Barnkonventionen
- 82Metaforers kraft
- 387Den berättande pedagogen
- 87Då – berättande från katedern och predikstolen
- 91Pedagoger berättar i flerspråkiga klassrum
- 92Planerat och spontant berättande
- 104När berättelsens värld levandegörs
- 113Muntligt berättande är mer än bara ord
- 115Jag berättar om dig och mig
- 117Modersmålslärare en ovärderlig resurs
- 4119Öva och pröva
- 119Bli en berättande pedagog
- 121Välj en berättelse
- 123Du och berättelsen
- 124Du som berättare
- 127Berättarstunden
- 129Estetiska uttrycksformer
- 130Bli en berättande klass
- 132Ha kul med berättande
- 138Eleven berättar
- 144Berätta ur livet
- 146Bli en berättande skola
- 5149Och så var sagan all ...
- 149De stora berättelserna om makt och övertygelse
- 151Berättande som hinder eller möjlighet
- 155Litteraturförteckning
- 161Berättelser
- 161Ljuset i ladan
- 162Fisken med en önskning
- 163Lejonet och musen
- 164Spöket med ett blått öga
- 165Äppelträdet och tallen
- 166Bocken som inte ville gå hem
- 167Trollen i Fjällboberget
- 167Gengångaren
- 168Djabutti, den pratglada sköldpaddan
- 169Mot solen
- 169Bellman på en öde ö
- 169Solen och vinden
- 170Mamma Katt
- 170Guldnyckeln
- 171Tips på böcker med berättelser att berätta
- 175Person- och sakregister
Att berättandet har en kraft som både kan stärka och läka blir tydligt i Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum, och boken ger mängder av förslag på berättelser, övningar och lekar som övar upp förmågan att berätta hos såväl elever som lärare.
Boken belyser berättandets konst från många olika synvinklar på ett mycket intresseväckande sätt. Framställning kryddas med exempel och läraren får många tips och idéer om hur man på enkla sätt kan få in ett lustfyllt och strukturerat berättande som naturliga inslag i det språkutvecklande arbetet.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144100692Utgivningsår:
2016Artikelnummer:
38584-01Upplaga:
FörstaSidantal:
179