
Lyft språket, lyft tänkandet
Språk och lärande
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 11Förord till den svenska översättningen
- 15Förord av Jim Cummins
- 21Författarens tack
- 123Lyft tänkandet – språk och lärande i ett andraspråksperspektiv
- 23Vad boken handlar om: att öka förväntningarna
- 26Litteraciteten under den senare delen av grundskolan
- 32Eleverna
- 38Aktuella perspektiv på ”kognitiv kvalitet”
- 41Strategi för undervisning och lärande: kognitivt utmanande klassrum med mycket stöttning
- 44De följande kapitlen
- 45Sammanfattning
- 45Att fundera över …
- 46För vidare läsning
- 247Kognitivt krävande uppgifter i praktiken
- 47Vad är kognitiv kvalitet?
- 49Sju kognitivt krävande aktiviteter
- 62Att utveckla kognitivt krävande uppgifter i klassrummet
- 76Sammanfattning
- 77Att fundera över …
- 77För vidare läsning
- 78Noter
- 379Litteracitet i undervisningen
- 79Vad innebär det att vara ”litterat”?
- 82Litteracitet i undervisningen
- 85Vad är det som gör skolspråket svårt?
- 97Sammanfattning
- 98Att fundera över …
- 98För vidare läsning
- 499Att utveckla elevernas litteracitet
- 100Allmänna principer för utveckling av litteracitet
- 105Att integrera språkliga aktiviteter med ämnesundervisningen
- 123Sammanfattning
- 123Att fundera över …
- 123För vidare läsning
- 5125Bygga broar till text
- 126Vilket är det bästa sättet att lära sig läsa?
- 132Att lägga pusslet
- 134Några läsrelaterade aktiviteter
- 157Sammanfattning
- 157Att fundera över …
- 158För vidare läsning
- 6
- 162Vad är en genre?
- 170Introduktion och stöttning av genrer i klassrummet
- 179Att använda en matris för bedömning av genrer
- 187Sammanfattning
- 188Att fundera över …
- 188För vidare läsning
- 7190Talet, lärandet och litteraciteten – planering
- 191Vilket slags samtal stöder andraspråksinlärningen?
- 197Gör klassrumssamtalet till en språklig lärsituation
- 208Att se till att samtal mellan eleverna blir givande
- 216Sammanfattning
- 217Att fundera över …
- 217För vidare läsning
- 8218lanera undervisning med höga kognitiva utmaningar och mycket stöttning
- 220Planerad och interaktiv stöttning
- 227Fem steg för planering av ett integrerat program
- 230Ett ramverk för att öka språkmedvetenheten i ämnesundervisningen
- 233Bedömning
- 234Att lära i utmaningszonen
- 237För vidare läsning
- 238Appendix
- 247Referenser
- 256Register
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144128955Utgivningsår:
2013Revisionsår:
2018Artikelnummer:
40060-03Upplaga:
TredjeSidantal:
264