Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lyft språket, lyft tänkandet

Språk och lärande

Skickas följande arbetsdag

Djup förståelse, kritiskt tänkande, goda ämneskunskaper och god behärskning av skolspråket är vad vi vill att alla elever ska uppnå. Utmaningen är att hitta undervisningssätt som hjälper alla i klassen att nå dessa mål. I Lyft språket, lyft tänkandet presenterar Pauline Gibbons en interaktiv didaktik som ger andraspråkselever stöd på den nivå som motsvarar våra högt ställda förväntningar. Här beskriver hon hur man planerar en fokuserad, litteracitetsorienterad och ämnesbaserad undervisning so...

Läs mer

Djup förståelse, kritiskt tänkande, goda ämneskunskaper och god behärskning av skolspråket är vad vi vill att alla elever ska uppnå. Utmaningen är att hitta undervisningssätt som hjälper alla i klassen att nå dessa mål. I Lyft språket, lyft tänkandet presenterar Pauline Gibbons en interaktiv didaktik som ger andraspråkselever stöd på den nivå som motsvarar våra högt ställda förväntningar. Här beskriver hon hur man planerar en fokuserad, litteracitetsorienterad och ämnesbaserad undervisning som på en och samma gång kan vara både kognitivt utmanande och stöttande. Gibbons lyfter fram ett antal avgörande punkter i undervisningen, exempelvis arbete med lässtrategier, ökad säkerhet i det egna skrivandet, interaktion i klassrummet för att göra nya begrepp begripliga och att gå från det muntliga till det skriftliga. Boken innehåller en mängd exempel på fördjupande övningar samt uppgifter som kan användas i olika ämnen och som stöder alla elevers lärande. Lyft språket, lyft tänkandet vänder sig till ämneslärare i grundskola och gymnasium och passar för såväl fortbildning som grundläggande lärarutbildning. Lyft språket, lyft tänkandet ges numera ut av Studentlitteratur. Denna tredje upplaga innehåller inga förändringar av innehållet jämfört med den andra upplagan.

Stäng
    • 11
      Förord till den svenska översättningen
    • 15
      Förord av Jim Cummins
    • 21
      Författarens tack
      • 1
        23
        Lyft tänkandet – språk och lärande i ett 
andraspråksperspektiv
      • Definition av frågorna
        • 23
          Vad boken handlar om: att öka förväntningarna
        • 26
          Litteraciteten under den senare delen av grundskolan
        • 32
          Eleverna
        • 38
          Aktuella perspektiv på ”kognitiv kvalitet”
        • 41
          Strategi för undervisning och lärande: kognitivt utmanande 
klassrum med mycket stöttning
        • 44
          De följande kapitlen
        • 45
          Sammanfattning
        • 45
          Att fundera över …
        • 46
          För vidare läsning
      • 2
        47
        Kognitivt krävande uppgifter i praktiken
      • Klassrumsperspektivet
        • 47
          Vad är kognitiv kvalitet?
        • 49
          Sju kognitivt krävande aktiviteter
        • 62
          Att utveckla kognitivt krävande uppgifter i klassrummet
        • 76
          Sammanfattning
        • 77
          Att fundera över …
        • 77
          För vidare läsning
        • 78
          Noter
      • 3
        79
        Litteracitet i undervisningen
      • Utmaningar för andraspråkselever
        • 79
          Vad innebär det att vara ”litterat”?
        • 82
          Litteracitet i undervisningen
        • 85
          Vad är det som gör skolspråket svårt?
        • 97
          Sammanfattning
        • 98
          Att fundera över …
        • 98
          För vidare läsning
      • 4
        99
        Att utveckla elevernas litteracitet
      • Exempel på klassrumsaktiviteter
        • 100
          Allmänna principer för utveckling av litteracitet
        • 105
          Att integrera språkliga aktiviteter med ämnesundervisningen
        • 123
          Sammanfattning
        • 123
          Att fundera över …
        • 123
          För vidare läsning
      • 5
        125
        Bygga broar till text
      • Stöttning vid läsning av text på hög kognitiv nivå
        • 126
          Vilket är det bästa sättet att lära sig läsa?
        • 132
          Att lägga pusslet
        • 134
          Några läsrelaterade aktiviteter
        • 157
          Sammanfattning
        • 157
          Att fundera över …
        • 158
          För vidare läsning
      • 6
        Att stötta andraspråkselever att bli framgångsrika skribenter
        • 162
          Vad är en genre?
        • 170
          Introduktion och stöttning av genrer 
i klassrummet
        • 179
          Att använda en matris för bedömning 
av genrer
        • 187
          Sammanfattning
        • 188
          Att fundera över …
        • 188
          För vidare läsning
      • 7
        190
        Talet, lärandet och litteraciteten – planering
        • 191
          Vilket slags samtal stöder andraspråks­inlärningen?
        • 197
          Gör klassrumssamtalet till en språklig lärsituation
        • 208
          Att se till att samtal mellan eleverna 
blir givande
        • 216
          Sammanfattning
        • 217
          Att fundera över …
        • 217
          För vidare läsning
      • 8
        218
        lanera undervisning med höga kognitiva 
utmaningar och mycket stöttning
        • 220
          Planerad och interaktiv stöttning
        • 227
          Fem steg för planering av ett integrerat program
        • 230
          Ett ramverk för att öka språkmedvetenheten 
i ämnesundervisningen
        • 233
          Bedömning
        • 234
          Att lära i utmaningszonen
        • 237
          För vidare läsning
    • 238
      Appendix
    • 247
      Referenser
    • 256
      Register
Information

Författare:

Pauline Gibbons

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144128955

Utgivningsår:

2013

Revisionsår:

2018

Artikelnummer:

40060-03

Upplaga:

Tredje

Sidantal:

264
 ;