
Litteracitet och språklig mångfald
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 9Förord
- 113Bilitteracitet och skriftspråkstillägnande
- Litteracitetspraktiker under de första skolåren
- Helle Pia Laursen
- 17Den socialsemiotiska utgångspunkten
- 19Studien Tegn på sprog
- 21Aktiv utforskning av skriftspråket
- 30Språk och skrift som social och subjektiv erfarenhet
- 34Litteracitet och identitet
- 42”Den tvåspråkiga eleven"
- 50Litteracitet ur ett andraspråksperspektiv
- 56Avslutande kommentarer
- 57Litteratur
- 263Becoming biliterate
- How children learn about different writing systems
- Charmian Kenner
- 66The Signs of Difference project
- 67Understanding how writing systems work
- 69Comparing systems
- 70Complexity and variety of understandings
- 70Directionality and spatiality
- 73A range of multimodal resources
- 73Children’s individual interpretations
- 74Living in ‘simultaneous worlds’
- 77Implications for teachers
- 78References
- 379All världens alfabet
- Att upptäcka den alfabetiska principen genom tvärspråkligt arbete
- Winnie Østergaard
- 81Den alfabetiska principen – en av skriftens principer
- 84All världens alfabet i förskolan
- 87All världens alfabet i första klass
- 87Erfarenheter med alfabet och skriftsystem
- 89Arbete med alfabetsramsor – fokus på bokstavsnamn och bokstavsljud
- 90De bortblåsta bokstäverna – fokus på bokstavsformen
- 93Att beskriva och rita en illustration från en ABC-bok – fokus på bok-stavsform och bokstavsnamn
- 98Ordkort på arabiska: en bokstav har en form och ett – eller flera – ljud
- 103Medvetenhet om bokstavstillägnande och skriftspråkstillägnande
- 105Favoritbokstäver – skriften som en subjektiv erfarenhet
- 106De tvärspråkliga möjligheterna
- 108Litteratur
- 4109”Jag brukar avkoda
- Läsförståelse och lässtrategier ur ett tvärspråkligt perspektiv
- Winnie Østergaard
- 113Hashir som säker avkodare – bakgrund till aktionsforskningsförloppet
- 117”Hur gör man när man vill förstå det man läser?"
- 121Metasamtalet som begrepp och metod
- 121Det första metasamtalet – den grönländska textens potential
- 126Det kompletterande metasamtalet – att förstå utan att kunna avkoda
- 127Andra metasamtalet: Hur gör man när man vill förstå det man läser?
- 131Tredje metasamtalet – framåtriktat arbete med att avkoda och förstå
- 133Perspektiv rörande mål, strategier och investering
- 134Litteratur
- 5137Läsupplevelser på flera språk
- Ett metalingvistiskt möjlighetsrum
- Line Møller Daugaard
- 140Tvåspråkiga böcker – en väg in i det metalingvistiska möjlighets-rummet
- 142Fysiska avspeglingar av det metalingvistiska möjlighetsrummet
- 144Utrymme för metalingvistisk förhandling
- 146Strukturerad språkjämförelse som ingång till det metalingvistiska möjlighetsrummet
- 146På upptäcktsfärd i språk och litteracitet
- 148Spänningar i det metalingvistiska möjlighetsrummet
- 149Barnen kritiserar och formar det metalingvistiska möjlighetsrummet
- 152Förhandling av språklig expertis
- 154Avslutande kommentarer
- 155Litteratur
- 6157När tvåspråkiga barn ger betydelsen form
- Utvecklingen från barnstavning till konventionell skrift
- Uffe Ladegaard
- 167När fokus på formen blir explicit
- 170”Var blev barnen av?"
- 171Litteratur
- 7173Barns möjligheter att uttrycka sig själva i ämnesskrivande
- Skrivaridentiteter i det flerspråkiga klassrummet
- Uffe Ladegaard
- 176Förhållandet mellan skrivande och identitet
- 178Genre och arbetssätt som möjligheter att uttrycka sig själv
- 179Klassens lexikon – beskrivning av arbetsgång
- 181Flerspråkigheten som en möjlighet i litteracitetspedagogiken
- 182Möjligheter att utnyttja artefakter i och utanför klassrummet
- 185Möjligheter att uttrycka sig själv vid en litteracitetshändelse
- 188Möjligheterna sätter spår i det ämnesmässiga
- 190Litteratur
- 8193Klass 2a som meteorologer
- Interaktion med vädertexter
- Line Møller Daugaard
- 196Meteorologi, meteorologer och skriftspråkspraktiker
- 197Vad räknas som vädertexter i NO-undervisningen?
- 201Vardagens professionella vädertexter
- 204Vind som betydelsesystem
- 206När facktexten (också) är en hörförståelsetext
- 208Att förstå ett väderklipp – med och utan ljud
- 213När hörförståelsetexten är spansk
- 215Slask på somaliska?
- 217En litteracitetspraktik som inbjuder till att vidga språket
- 219Litteratur
- 9221Processbeskrivning och nominalisering
- Läsande och skrivande i NO på lågstadiet
- Ulla Lundqvist
- 227Nominalisering
- 228Undervisningen
- 229Arbete med cykliska processbeskrivningar
- 232Arbete med nominalisering
- 233Från vardagsspråkliga nominaliseringar till NO-nominaliseringar
- 235Sammanfattning
- 236Litteratur
- 10237Vad ska vi leka
- Produktion av lekinstruktioner i årskurs tre
- Birgit Orluf
- 242Stöttning av barnens skrivprocesser
- 249Undervisningsförloppet i översiktsform
- 251Utrymme för metaspråkliga samtal
- 254Från temporalt bundna texter till punktuppställda texter
- 256Det tvärspråkliga perspektivet
- 261Sammanfattning
- 262Litteratur
- 11263Språk på kroppen
- Undervisning i idiom och sammansatta substantiv
- Birgit Orluf
- 270Hjärtat i halsgropen
- 274Två exempel på elevtexter
- 276Att införliva barnens flerspråkiga erfarenheter
- 280Genrepedagogikens potential och utmaningar ur ett andraspråksper-spektiv
- 282Sammanfattning och utblick
- 282Litteratur
- 12285Etnografi och skriftspråkstillägnande
- Undersökande skriftspråkspraktiker i den första skriv- och läsunder-visningen
- Ulla Lundqvist
- 288Förlopp 1: Skrivstrategier
- 294Förlopp 2: På språklig upptäcktsfärd
- 296Mötesplatser mellan arabiska, svenska och danska
- 297Ett samtal om direktionalitet
- 299Förlopp 3: Språketnografi på Nørrebro
- 300Att undersöka BGP-språket
- 302Avslutning
- 303Litteratur
- 13305Flerspråkiga barn utvecklar litteracitet
- Att läsa och skriva på flera språk
- Monica Axelsson
- 307Forskning om flerspråkiga barns skolframgång
- 311Interdependenshypotesen
- 312BICS och CALP
- 313Effektiva skolor för minoritetsspråkselever
- 314Thomas och Colliers slutsatser
- 318Litteracitetsutveckling och litteracitetspraktik i förskolan
- 320Litteracitetsutveckling och litteracitetspraktik i skolan
- 322Modersmål – en problematisering
- 327Språk- och litteracitetsanvändning i och utanför skolan
- 330Slutord
- 331Litteratur
- 337Författare
- 341Sakregister
Information
Översättare:
Nils-Martin LundsgårdSpråk:
SvenskaISBN:
9789144103181Utgivningsår:
2015Artikelnummer:
38696-01Upplaga:
FörstaSidantal:
344