
Litteracitet i andraspråksundervisning för vuxna

Litteracitet i andraspråksundervisning för vuxna
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Författarpresentation 15
1. Introduktion 21
Annika Norlund Shaswar, Birgitta Ljung Egeland, Jenny Rosén & Åsa Wedin
Sfi-utbildning i förändring 24
Teoretiska perspektiv på litteracitet 25
Litteracitet och andraspråk 27
Litteracitet och flerspråkighet 29
Bokens kapitel 29
Referenser 38
2. Kartläggning av nyanländas litteracitet 41
Maria Eklund Heinonen & Eva Lindström
Elevens erfarenheter och intressen 41
Syfte och frågeställningar 43
Teoretiska utgångspunkter 43
Resursperspektiv 45
Kartläggning av litteracitet 47
Kartläggarens förhållningssätt 50
Elever med kortare utbildningsbakgrund 50
Elever med längre utbildningsbakgrund 51
Material och metod 52
Utdrag ur kartläggningssamtal 53
Enkäter och intervjuer med lärarna 54
Resultat 56
Kartläggningssamtal med Abadit 56
Kartläggningssamtal med Narek 59
Kartläggningssamtal med Laila 61
Lärarnas uppfattningar om kartläggning av litteracitet 63
Diskussion 68
Pedagogiska implikationer 71
Referenser 71
3. Kartläggning ur ett flerspråkighetsperspektiv 73
Birgitta Ljung Egeland & Jenny Rosén
Kartläggning 74
Perspektiv på flerspråkighet 76
Investering i lärandet av ett andraspråk 78
Metod och material 80
Legitima språk i kartläggningen 82
Flerspråkighetens komplexitet 90
Investering i andraspråket 92
Diskussion och didaktiska implikationer 94
Referenser 96
4. Sfi-lärares bokstavsundervisning 99
Åsa Wedin & Annika Norlund Shaswar
Att utveckla grundläggande skriftspråksfärdigheter som vuxen 100
Svenskans fonologi i kontrastivt perspektiv 101
Bokstavspresentation 103
Att utveckla funktionell litteracitet 105
Elevers litteracitetspraktiker 105
Det digitala samhället och den digitala undervisningen 106
Studiens material 107
Lärarnas bokstavspresentationer 109
Bokstävernas koppling till uttal 109
Ortografisk bokstavspresentation 111
Diskussion 114
Referenser 115
5. Sfi-lärares syn på uttalsundervisning 119
Annika Norlund Shaswar & Akki Sidén
Teoretiska utgångspunkter 120
Forskning om uttalsundervisning för andraspråksinlärare 121
Delstudie om uttalsundervisning 124
Metodologi, dataproduktion och data 125
Analys 126
Resultat 126
Lärarnas syn på uttalsundervisning 127
Prioriteringar i uttalsundervisningen 132
Att separera uttalsundervisning från lästräning 134
Sammanfattning 135
Diskussion och didaktiska implikationer 137
Referenser 139
6. Med andra ögon – kritiskt textarbete på sfi studieväg 1 143
Tímea Bergsten Provaznik
Tidigare forskning 144
Perspektiv på litteracitet 145
Teoretiska utgångspunkter 146
Kompetens och kunskap hos andraspråkselever 148
Metod och material 149
Resultat 151
Funktionell litteracitet och kritisk textanvändning i lärarnas tal 151
Textaktiviteter på sfi studieväg 1 152
Den kodande praktiken 152
Den meningsskapande praktiken 153
Den textanvändande praktiken 155
Den kritiskt textutforskande praktiken 156
Elevernas litteracitetserfarenheter och behov 158
Diskussion 164
Pedagogiska implikationer 165
Referenser 168
7. Att skapa strategier för lärande som vuxen 171
Caroline Ekwall & Åsa Wedin
Bakgrund 172
Medvetenhet om sitt lärande 173
Teorier om elevers kontroll över det egna lärandet 175
Material 177
Temaarbetet 177
Sömn 180
Mat 181
Rörelse 182
Ansvar och planering 182
Engagemang för att lära sig svenska 185
Diskussion 189
Referenser 191
8. Samverkan mellan språkstödjare och lärare på studieväg 1 193
Pernilla Gren Edvardsson & Emma Lanäs
Elevens behov och tidigare erfarenheter 194
Bakgrund och tidigare forskning 195
Språkstöd för vuxna andraspråkselever 196
Språkstödjarens roller 197
Transspråkande, investering och agens 198
Transspråkande 199
Investering 200
Agens 201
Språkstödets syfte och organisation 202
Förutsättningar för samverkan 202
Sfi-lärarrollen i samarbetet med språkstödjare 203
Handledning för språkstödjare 205
Språkstödjarnas arbete 207
Språkstödjaren i undervisningen 208
Rollspel 211
Diskussion 212
Pedagogiska implikationer 213
Referenser 215
9. Litteratursamtal i sfi-undervisning studieväg 1 217
Annika Norlund Shaswar & Åsa Gustafsson
Kursplanen för sfi om läsning av skönlitteratur 218
Teoretiskt och analytiskt ramverk 219
Efferent och estetisk läsning av skönlitteratur 222
Forskning om läsning av skönlitteratur 223
Kontexten 226
Den lästa romanen 226
Materialproduktion, material och analysmetod 227
Resultat 228
Kodknäckarpraktiker 228
Meningsskapande praktiker 230
Textanvändningspraktiker 239
Textanalyspraktiker 240
Diskussion och didaktiska implikationer 242
Referenser 244
10. Skrivdidaktiska diskurser på sfi 247
Elisabeth Zetterholm
Läs- och skrivkunskaper 248
Skriva på svenska 249
Den aktuella studien 250
Skrivdidaktiska diskurser 251
Texttriangeln 253
Tidigare forskning om skrivdidaktiska diskurser 254
Intervjuer 256
Lärarröster 258
Färdighetsdiskursen 259
Kreativitetsdiskursen 261
Diskursen om att lära och tänka 263
Processdiskursen 264
Genrediskursen 265
Diskursen om sociala praktiker 267
Den sociopolitiska diskursen 268
Diskussion 269
Pedagogiska implikationer 271
Referenser 272
11. Undervisning av kortutbildade som praktikgemenskap 275
Helena Colliander
Sfi-lärarens roll i undervisningen 275
Perspektiv på litteracitet och dess konsekvenser för undervisningen 277
Teoretisk utgångspunkt – ett situerat lärande 278
Kontext, material och metod 280
Kännetecken på undervisningen 281
Lektionsaktiviteter i relation till eleverna som kortutbildade 282
Elevers deltagande i undervisningen 283
Stöd för kommunikationen med eleverna 285
En utgångspunkt tagen i elevernas vardagsliv 288
Hänsyn tagna till elevers olika behov 291
Diskussion 294
Pedagogiska implikationer 297
Referenser 297
12. Språkligt omsorgsarbete i sfi-undervisning 299
Enni Paul & Liz Adams Lyngbäck
Semiotiska resurser och språkligt omsorgsarbete 302
Språkundervisning för vuxna d/db/h-elever 304
Kropp, blick och teknik i samspel 308
Kroppen som resurs 308
Kollektivt meningsskapande 312
Tid och visuella villkor för kommunikation 317
Diskussion 319
Pedagogiska implikationer 320
Referenser 321
13. Ressursmodellen for numerasitet 325
Marianne Eek
Ressursmodellen for litterasitet og numerasitet 327
Avkodingspraksiser for litterasitet og numerasitet 330
Meningsskapende praksiser for litterasitet og numerasitet 332
Tekstanvendelsespraksiser for litterasitet og numerasitet 333
Kritiske praksiser for litterasitet og numerasitet 334
Sammenfatning – en ressursmodell for numerasitetsundervisning 336
Metode og datamateriale 337
Numerasitetsundervisning i lys av ressursmodellen 341
Meningsskapende praksiser i numerasitetsundervisning – Oppgaver som gir mening 341
Avkodingspraksiser – å få forståelse for tallsymboler, tallsystemet og regnestrategier 344
Tekstanvendelsespraksiser – bruk av autentiske tekster med matematisk informasjon 346
Kritiske praksiser – å vurdere matematisk informasjon kritisk 347
Sammenfatning og implikasjoner for praksis 349
Referanseliste 352
14. Transspråkande i litteracitetsundervisning 355
Åsa Wedin & Lovisa Berg
Transspråkande pedagogik 356
Flerspråkiga litteraciteter 358
Hornbergers kontinuum av flerspråkighet 359
Metod och material 361
Kontinuum av flerspråkighet i undervisningen 362
Innehåll 362
Kontext 366
Medier 369
Utveckling 371
Sammanfattande diskussion 376
Referenser 378
15. Efterord: Sfi-undervisning tagen på allvar 381
Robert Walldén
Att bygga vidare på elevernas befintliga kunskaper och erfarenheter 381
Att främja en variation av textkompetenser 384
Vikten av medvetna didaktiska val i sfi-undervisningen 386
Vägen framåt 388
Referenser 389
Register 391
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144166094Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
45973-01Upplaga:
FörstaSidantal:
394Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144195643Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
45973-SB01Upplaga:
Första