Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Litteracitet i andraspråksundervisning för vuxna

Skickas följande arbetsdag

Litteracitet i andraspråksundervisning för vuxna

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 353 kr inkl. moms
Studora e-bok 218 kr inkl. moms

Begreppet litteracitet är användbart för att beskriva och analysera människors handlingar, känslor, värderingar och attityder som är direkt eller indirekt kopplade till skrift. Den här antologin belyser såväl användning som utveckling av litteracitet inom andraspråksundervisning för vuxna, framför allt inom utbildning i svenska för invandrare. Författarna behandlar flera betydelsefulla aspekter av lärares praktik i klassrummet och samarbetet med kollegor, men också elevernas lärande och de o...

Läs mer

Begreppet litteracitet är användbart för att beskriva och analysera människors handlingar, känslor, värderingar och attityder som är direkt eller indirekt kopplade till skrift. Den här antologin belyser såväl användning som utveckling av litteracitet inom andraspråksundervisning för vuxna, framför allt inom utbildning i svenska för invandrare. Författarna behandlar flera betydelsefulla aspekter av lärares praktik i klassrummet och samarbetet med kollegor, men också elevernas lärande och de olika typer av stöd som underlättar deras andraspråksutveckling. Flera av kapitlen lyfter fram grundläggande litteracitetsundervisning för vuxna som före migrationen till Sverige haft begränsade möjligheter till formell utbildning. Boken vänder sig främst till lärarstuderande och verksamma lärare med intresse för litteracitet, andraspråksundervisning och vuxenutbildning.

Stäng

Författarpresentation 15

 

1. Introduktion 21

Annika Norlund Shaswar, Birgitta Ljung Egeland, Jenny Rosén & Åsa Wedin

Sfi-utbildning i förändring 24

Teoretiska perspektiv på litteracitet 25

Litteracitet och andraspråk 27

Litteracitet och flerspråkighet 29

Bokens kapitel 29

Referenser 38

 

2. Kartläggning av nyanländas litteracitet 41

Maria Eklund Heinonen & Eva Lindström

Elevens erfarenheter och intressen 41

Syfte och frågeställningar 43

Teoretiska utgångspunkter 43

Resursperspektiv 45

Kartläggning av litteracitet 47

Kartläggarens förhållningssätt 50

Elever med kortare utbildningsbakgrund 50

Elever med längre utbildningsbakgrund 51

Material och metod 52

Utdrag ur kartläggningssamtal 53

Enkäter och intervjuer med lärarna 54

Resultat 56

Kartläggningssamtal med Abadit 56

Kartläggningssamtal med Narek 59

Kartläggningssamtal med Laila 61

Lärarnas uppfattningar om kartläggning av litteracitet 63

Diskussion 68

Pedagogiska implikationer 71

Referenser 71

 

3. Kartläggning ur ett flerspråkighetsperspektiv 73

Birgitta Ljung Egeland & Jenny Rosén

Kartläggning 74

Perspektiv på flerspråkighet 76

Investering i lärandet av ett andraspråk 78

Metod och material 80

Legitima språk i kartläggningen 82

Flerspråkighetens komplexitet 90

Investering i andraspråket 92

Diskussion och didaktiska implikationer 94

Referenser 96

 

4. Sfi-lärares bokstavsundervisning 99

Åsa Wedin & Annika Norlund Shaswar

Att utveckla grundläggande skriftspråksfärdigheter som vuxen 100

Svenskans fonologi i kontrastivt perspektiv 101

Bokstavspresentation 103

Att utveckla funktionell litteracitet 105

Elevers litteracitetspraktiker 105

Det digitala samhället och den digitala undervisningen 106

Studiens material 107

Lärarnas bokstavspresentationer 109

Bokstävernas koppling till uttal 109

Ortografisk bokstavspresentation 111

Diskussion 114

Referenser 115

 

5. Sfi-lärares syn på uttalsundervisning  119

Annika Norlund Shaswar & Akki Sidén

Teoretiska utgångspunkter 120

Forskning om uttalsundervisning för andraspråksinlärare 121

Delstudie om uttalsundervisning 124

Metodologi, dataproduktion och data 125

Analys 126

Resultat 126

Lärarnas syn på uttalsundervisning 127

Prioriteringar i uttalsundervisningen 132

Att separera uttalsundervisning från lästräning 134

Sammanfattning 135

Diskussion och didaktiska implikationer 137

Referenser 139

 

6. Med andra ögon – kritiskt textarbete på sfi studieväg 1 143

Tímea Bergsten Provaznik

Tidigare forskning 144

Perspektiv på litteracitet 145

Teoretiska utgångspunkter 146

Kompetens och kunskap hos andraspråkselever 148

Metod och material 149

Resultat 151

Funktionell litteracitet och kritisk textanvändning i lärarnas tal 151

Textaktiviteter på sfi studieväg 1 152

Den kodande praktiken 152

Den meningsskapande praktiken 153

Den textanvändande praktiken 155

Den kritiskt textutforskande praktiken 156

Elevernas litteracitetserfarenheter och behov 158

Diskussion 164

Pedagogiska implikationer 165

Referenser 168

 

7. Att skapa strategier för lärande som vuxen 171

Caroline Ekwall & Åsa Wedin

Bakgrund 172

Medvetenhet om sitt lärande 173

Teorier om elevers kontroll över det egna lärandet 175

Material 177

Temaarbetet 177

Sömn 180

Mat 181

Rörelse 182

Ansvar och planering 182

Engagemang för att lära sig svenska 185

Diskussion 189

Referenser 191

 

8. Samverkan mellan språkstödjare och lärare på studieväg 1 193

Pernilla Gren Edvardsson & Emma Lanäs

Elevens behov och tidigare erfarenheter 194

Bakgrund och tidigare forskning 195

Språkstöd för vuxna andraspråkselever 196

Språkstödjarens roller 197

Transspråkande, investering och agens 198

Transspråkande 199

Investering 200

Agens 201

Språkstödets syfte och organisation 202

Förutsättningar för samverkan 202

Sfi-lärarrollen i samarbetet med språkstödjare 203

Handledning för språkstödjare 205

Språkstödjarnas arbete 207

Språkstödjaren i undervisningen 208

Rollspel 211

Diskussion 212

Pedagogiska implikationer 213

Referenser 215

 

9. Litteratursamtal i sfi-undervisning studieväg 1 217

Annika Norlund Shaswar & Åsa Gustafsson

Kursplanen för sfi om läsning av skönlitteratur 218

Teoretiskt och analytiskt ramverk 219

Efferent och estetisk läsning av skönlitteratur 222

Forskning om läsning av skönlitteratur 223

Kontexten 226

Den lästa romanen 226

Materialproduktion, material och analysmetod 227

Resultat 228

Kodknäckarpraktiker 228

Meningsskapande praktiker 230

Textanvändningspraktiker 239

Textanalyspraktiker 240

Diskussion och didaktiska implikationer 242

Referenser 244

 

10. Skrivdidaktiska diskurser på sfi 247

Elisabeth Zetterholm

Läs- och skrivkunskaper 248

Skriva på svenska 249

Den aktuella studien 250

Skrivdidaktiska diskurser 251

Texttriangeln 253

Tidigare forskning om skrivdidaktiska diskurser 254

Intervjuer 256

Lärarröster 258

Färdighetsdiskursen 259

Kreativitetsdiskursen 261

Diskursen om att lära och tänka 263

Processdiskursen 264

Genrediskursen 265

Diskursen om sociala praktiker 267

Den sociopolitiska diskursen 268

Diskussion 269

Pedagogiska implikationer 271

Referenser 272

 

11. Undervisning av kortutbildade som praktikgemenskap 275

Helena Colliander

Sfi-lärarens roll i undervisningen 275

Perspektiv på litteracitet och dess konsekvenser för undervisningen 277

Teoretisk utgångspunkt – ett situerat lärande 278

Kontext, material och metod 280

Kännetecken på undervisningen 281

Lektionsaktiviteter i relation till eleverna som kortutbildade 282

Elevers deltagande i undervisningen 283

Stöd för kommunikationen med eleverna 285

En utgångspunkt tagen i elevernas vardagsliv 288

Hänsyn tagna till elevers olika behov 291

Diskussion 294

Pedagogiska implikationer 297

Referenser 297

 

12. Språkligt omsorgsarbete i sfi-undervisning 299

Enni Paul & Liz Adams Lyngbäck

Semiotiska resurser och språkligt omsorgsarbete 302

Språkundervisning för vuxna d/db/h-elever 304

Kropp, blick och teknik i samspel 308

Kroppen som resurs 308

Kollektivt meningsskapande 312

Tid och visuella villkor för kommunikation 317

Diskussion 319

Pedagogiska implikationer 320

Referenser 321

 

13. Ressursmodellen for numerasitet 325

Marianne Eek

Ressursmodellen for litterasitet og numerasitet 327

Avkodingspraksiser for litterasitet og numerasitet 330

Meningsskapende praksiser for litterasitet og numerasitet 332

Tekstanvendelsespraksiser for litterasitet og numerasitet 333

Kritiske praksiser for litterasitet og numerasitet 334

Sammenfatning – en ressursmodell for numerasitetsundervisning 336

Metode og datamateriale 337

Numerasitetsundervisning i lys av ressursmodellen 341

Meningsskapende praksiser i numerasitets­undervisning – Oppgaver som gir mening 341

Avkodingspraksiser – å få forståelse for tallsymboler, tallsystemet og regnestrategier 344

Tekstanvendelsespraksiser – bruk av autentiske tekster med matematisk informasjon 346

Kritiske praksiser – å vurdere matematisk informasjon kritisk 347

Sammenfatning og implikasjoner for praksis 349

Referanseliste 352

 

14. Transspråkande i litteracitetsundervisning 355

Åsa Wedin & Lovisa Berg

Transspråkande pedagogik 356

Flerspråkiga litteraciteter 358

Hornbergers kontinuum av flerspråkighet 359

Metod och material 361

Kontinuum av flerspråkighet i undervisningen 362

Innehåll 362

Kontext 366

Medier 369

Utveckling 371

Sammanfattande diskussion 376

Referenser 378

 

15. Efterord: Sfi-undervisning tagen på allvar 381

Robert Walldén

Att bygga vidare på elevernas befintliga kunskaper och erfarenheter 381

Att främja en variation av textkompetenser 384

Vikten av medvetna didaktiska val i sfi-undervisningen 386

Vägen framåt 388

Referenser 389

Register 391

Information

Författare

 ;

Begreppet litteracitet är användbart för att beskriva och analysera människors handlingar, känslor, värderingar och attityder som är direkt eller indirekt kopplade till skrift. Den här antologin belyser såväl användning som utveckling av litteracitet inom andraspråksundervisning för vuxna, framför allt inom utbildning i svenska för invandrare. Författarna behandlar flera betydelsefulla aspekter av lärares praktik i klassrummet och samarbetet med kollegor, men också elevernas lärande och de o...

Läs mer

Begreppet litteracitet är användbart för att beskriva och analysera människors handlingar, känslor, värderingar och attityder som är direkt eller indirekt kopplade till skrift. Den här antologin belyser såväl användning som utveckling av litteracitet inom andraspråksundervisning för vuxna, framför allt inom utbildning i svenska för invandrare. Författarna behandlar flera betydelsefulla aspekter av lärares praktik i klassrummet och samarbetet med kollegor, men också elevernas lärande och de olika typer av stöd som underlättar deras andraspråksveckling. Flera av kapitlen lyfter fram grundläggande litteracitetsundervisning för vuxna som före migrationen till Sverige haft begränsade möjligheter till formell utbildning. Boken vänder sig främst till lärarstuderande och verksamma lärare med intresse för litteracitet, andraspråksundervisning och vuxenutbildning.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144195643

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

45973-SB01

Upplaga:

Första

Författare

 ;