
Svensklärarens påverkan och praktik
På spaning efter konsten att undervisa
- 7Förord
- 9Inledning
- Svensklärarens påverkan
- Bo Renberg
- 15Ämnet, eleven och läraren
- 15Humanistisk syn
- 16Svenskämnets kärna
- 17Eleven i centrum
- 19Reflekterande praktiker
- 23Svensklärarens dygder
- 23En bra lärare
- 25Retorikens dygder
- 31Lärarens övertygelsemedel
- 61Tala
- 61Tänkande och språk
- 64Tal och skrift
- 65Elevens retorik
- 72Konsten att lyssna
- 73Den lyssnande läraren
- 75Kamratrespons
- 77Retoriken i praktiken: ett argumenterande tal
- 85Kamratrespons
- 99Skriva
- 99Kunskapssyn
- 102Skrivprocessen
- 106Från tanke till text
- 117Feedback och kamratrespons
- 127Problem i processen
- 134Processen i praktiken
- 150Skrivregler och språkriktighet
- 152Grammatik
- 155Läsa
- 155Skönlitteratur i skolan
- 161Litteratursamtal och litteraturanalys
- 187Att läsa dikter
- 209Att studera litteraturhistoria
- 223På spaning efter konsten att undervisa
- 223Konsten att undervisa
- 224Läraren – ämnet – eleverna
- 229”Den fulländade svenskläraren”
- Svensklärarens praktik
- Ingemar Friberg
- 235Kartan och terrängen
- 235Teori och praktik
- 237Klassrummets språkspel
- 240Praktikens totalitet
- 241Praktikens samtidighet
- 243Praxis – kunskap genom erfarenhet
- 246Yrkespraktikens dygd
- 249Verklighetschocken
- 249Ideal möter verklighet
- 252Förklaringar till verklighetschocken
- 255Lärares motivation
- 259Lärares effektivitet
- 265Praktiskt lärande
- 265Från universitet till praxis
- 270Phronesis – den praktiska kunskapen
- 275Den praktiska kunskapens etik
- 277Kunskapsformernas interaktion
- 283Praxis och kompetensutveckling
- 283Behovet att tillsammans utveckla praktisk kunskap
- 284Den pedagogiska krisen
- 286Evidensbaserad forskning
- 291Forskningsbevisen och praktiken
- 295Slutord
- 299Litteratur
- 303Person- och sakregister
Denna verklighetschock, som många lärare upplever, finns beskriven i en nyligen utkommen bok, som borde bli en sorts bibel för svensklärare. [...] Den boken hade jag behövt då [som nybakad magister, red. anmärkning] för att inse att jag inte var ensam om min verklighetschock och för att få idéer om hur jag skulle undervisa.
Vad utmärker en förstklassig svensklärare? Det är huvudtemat i denna utmärkta bok om konsten att undervisa – i svenska och litteratur – i grundskolans senare år och på gymnasiet. [...] Många konkreta undervisningsupplägg i svenskämnets centrala delar beskrivs och hur man ska se på yrkesidentitet. Det är tänkvärt och lärorikt för lärarkandidater, men även för rutinerade svensklärare.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144106236Utgivningsår:
2015Artikelnummer:
38898-01Upplaga:
FörstaSidantal:
312