Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Svensklärarens påverkan och praktik

På spaning efter konsten att undervisa

Skickas följande arbetsdag

Vad utmärker en förstklassig svensklärare? Hur utvecklar man förhållningssätt, egenskaper och handlag som leder till professionalitet? Dessa frågor är vägledande för vår ”spaning efter konsten att undervisa”. Bokens första del, Svensklärarens påverkan, fokuserar på de färdigheter som utgör svenskämnets centrala innehåll: tala, lyssna, läsa och skriva. Kärnan i svensklärarens yrkesidentitet – att stimulera elevernas språkutveckling och främja deras litteraturintresse och litteraturförståelse –...

Läs mer

Vad utmärker en förstklassig svensklärare? Hur utvecklar man förhållningssätt, egenskaper och handlag som leder till professionalitet? Dessa frågor är vägledande för vår ”spaning efter konsten att undervisa”. Bokens första del, Svensklärarens påverkan, fokuserar på de färdigheter som utgör svenskämnets centrala innehåll: tala, lyssna, läsa och skriva. Kärnan i svensklärarens yrkesidentitet – att stimulera elevernas språkutveckling och främja deras litteraturintresse och litteraturförståelse – kopplas till den klassiska retorikens tre medel för intellektuell och emotionell påverkan: Hur vinner man elevernas förtroende (ethos), hur får man dem att förstå undervisningens syfte och innehåll (logos), och hur får man dem engagerade, motiverade och aktiva (pathos)? Andra delen, Svensklärarens praktik, diskuterar hur man förenar teori och praktik, ideal och verklighet, på grundval av beprövad erfarenhet och erkänd vetenskap. Med utgångspunkt i bl.a. Aristoteles kunskapssyn och aktuell forskning analyseras både den ”verklighetschock” som blivande lärare ofta upplever och den värdefulla potential som finns i den ”tysta” kunskap som erfarna lärare äger. Svensklärarens påverkan och praktik vänder sig främst till svensk­lärarstudenter och verksamma svensklärare i grundskolans senare år och på gymnasiet.

Stäng
      • 7
        Förord
      • 9
        Inledning
  • Svensklärarens påverkan
        • Bo Renberg
      • 15
        Ämnet, eleven och läraren
        • 15
          Humanistisk syn
        • 16
          Svenskämnets kärna
        • 17
          Eleven i centrum
        • 19
          Reflekterande praktiker
      • 23
        Svensklärarens dygder
        • 23
          En bra lärare
        • 25
          Retorikens dygder
        • 31
          Lärarens övertygelsemedel
      • 61
        Tala
        • 61
          Tänkande och språk
        • 64
          Tal och skrift
        • 65
          Elevens retorik
        • 72
          Konsten att lyssna
        • 73
          Den lyssnande läraren
        • 75
          Kamratrespons
        • 77
          Retoriken i praktiken: ett argumenterande tal
        • 85
          Kamratrespons
      • 99
        Skriva
        • 99
          Kunskapssyn
        • 102
          Skrivprocessen
        • 106
          Från tanke till text
        • 117
          Feedback och kamratrespons
        • 127
          Problem i processen
        • 134
          Processen i praktiken
        • 150
          Skrivregler och språkriktighet
        • 152
          Grammatik
      • 155
        Läsa
        • 155
          Skönlitteratur i skolan
        • 161
          Litteratursamtal och litteraturanalys
        • 187
          Att läsa dikter
        • 209
          Att studera litteraturhistoria
      • 223
        På spaning efter konsten att undervisa
        • 223
          Konsten att undervisa
        • 224
          Läraren – ämnet – eleverna
        • 229
          ”Den fulländade svenskläraren”
  • Svensklärarens praktik
        • Ingemar Friberg
      • 235
        Kartan och terrängen
        • 235
          Teori och praktik
        • 237
          Klassrummets språkspel
        • 240
          Praktikens totalitet
        • 241
          Praktikens samtidighet
        • 243
          Praxis – kunskap genom erfarenhet
        • 246
          Yrkespraktikens dygd
      • 249
        Verklighetschocken
        • 249
          Ideal möter verklighet
        • 252
          Förklaringar till verklighetschocken
        • 255
          Lärares motivation
        • 259
          Lärares effektivitet
        • 265
          Praktiskt lärande
        • 265
          Från universitet till praxis
        • 270
          Phronesis – den praktiska kunskapen
        • 275
          Den praktiska kunskapens etik
        • 277
          Kunskapsformernas interaktion
      • 283
        Praxis och kompetensutveckling
        • 283
          Behovet att tillsammans utveckla praktisk kunskap
        • 284
          Den pedagogiska krisen
        • 286
          Evidensbaserad forskning
        • 291
          Forskningsbevisen och praktiken
    • 295
      Slutord
    • 299
      Litteratur
    • 303
      Person- och sakregister

Denna verklighetschock, som många lärare upplever, finns beskriven i en nyligen utkommen bok, som borde bli en sorts bibel för svensklärare. [...] Den boken hade jag behövt då [som nybakad magister, red. anmärkning] för att inse att jag inte var ensam om min verklighetschock och för att få idéer om hur jag skulle undervisa.

Vad utmärker en förstklassig svensklärare? Det är huvudtemat i denna utmärkta bok om konsten att undervisa – i svenska och litteratur – i grundskolans senare år och på gymnasiet. [...] Många konkreta undervisningsupplägg i svenskämnets centrala delar beskrivs och hur man ska se på yrkesidentitet. Det är tänkvärt och lärorikt för lärarkandidater, men även för rutinerade svensklärare.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144106236

Utgivningsår:

2015

Artikelnummer:

38898-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

312
 ;