Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Svenskämnets retorik

Handbok för lärare

Skickas följande arbetsdag

Svenskämnets retorik

Handbok för lärare

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 314 kr inkl. moms
Studora e-bok 194 kr inkl. moms

I centrum för all undervisning står vår kommunikativa förmåga som en förutsättning för att utvecklas och lära i samspel med andra. Detta är demokratiskt viktigt – det är en färdighet för alla medborgare. Ett tema i den här boken är just vad retoriken kan bidra med till en demokratisk medborgarbildning. Retoriken handlar ju i grunden om människan som en tänkande och handlande varelse. Retorik är obligatoriskt inom svenskämnet på gymnasiet. Också i grundskolan arbetar eleverna systematiskt med...

Läs mer

I centrum för all undervisning står vår kommunikativa förmåga som en förutsättning för att utvecklas och lära i samspel med andra. Detta är demokratiskt viktigt – det är en färdighet för alla medborgare. Ett tema i den här boken är just vad retoriken kan bidra med till en demokratisk medborgarbildning. Retoriken handlar ju i grunden om människan som en tänkande och handlande varelse. Retorik är obligatoriskt inom svenskämnet på gymnasiet. Också i grundskolan arbetar eleverna systematiskt med att tala och skriva liksom att reflektera över språkets former och bruk. Författarna till den här boken visar hur retoriken även kan fungera sammanhållande mellan svenskämnets kommunikativa färdigheter: samtala, tala, skriva och läsa. Genom att utnyttja retoriska begrepp och övningsformer kan alla dessa moment stödja varandra. Avslutningsvis presenterar de retoriken som en didaktisk konst, som ger ett språk och en metod även för yrkesrollen som lärare. Svenskämnets retorik riktar sig i första hand till lärarstudenter och lärare i svenska och svenska som andraspråk som strävar efter en kommunikativ och dialogisk undervisning.

Stäng

Förord 13

Del I RETORIKEN SOM KONST OCH VETENSKAP

1. Retoriken som konst 19

Primär och sekundär retorik 21

Kommunikationens konst 22

Talekonst och tankekonst 24

2. Retoriken som vetenskap 27

Textvetenskap 28

Stilistik 29

Informell logik 32

Strategisk kommunikation 34

Språkfilosofi 35

Del II RETORIK OCH SVENSKA

3. Skolan i världen 39

Globalisering 40

Digitalisering 41

Medialisering 42

Professionalisering 44

Transformering 45

4. Svenskan i skolan 47

Språkfärdighet 49

Kunskap om språk och litteratur 51

Demokratisk fostran 52

Personlig bildning 53

5. Retoriken i svenskan 55

Mångsidig kommunikation 57

Reflekterande deliberation 59

Kritisk kunskapsutveckling 61

Del III FYRA MEDBORGARKONSTER

6. Konsten att samtala 65

Vad krävs av ett samtal? 67

Tala 68

Lyssna 68

Svara 69

Vad gör ett samtal bra? 69

Öppenhet 70

Samarbete 71

Balans 71

Respekt 73

Hur kan samtal fungera? 73

Social funktion 74

Explorativ funktion 74

Deliberativ funktion 76

Dialogen i svenskämnet 79

7. Konsten att tala 81

Hur kan du stödja? 83

Samarbete 83

Samtal 84

Närhet 85

Styrning 85

Process 86

Vad kan du öva? 86

Berättelse 87

Beskrivning 88

Förklaring 89

Argumentation 89

Hur är ett bra tal? 90

Socialt 91

Klart 92

Intressant 93

Personligt 94

Klassiska övningar 95

8. Konsten att skriva 99

Varför skriva i skolan? 100

Vad kan man skriva? 101

Expressivt 103

Inventivt 104

Informativt 104

Kritiskt 105

Hur kan du stödja? 106

Hur är en bra text? 109

Läsbar 109

Läsvärd 110

Adekvat 111

9. Konsten att läsa 115

Varför läsa i skolan? 117

Vad kan man läsa? 119

Skönlitteratur 120

Saklitteratur 122

Medietexter 123

Läsa kritiskt 124

Del IV KONSTERNAS SAMSPEL

10. Arbetsprocessen 131

Partesläran 132

Intellectio – att förstå uppgiften 132

Inventio – att hitta uppslag 134

Dispositio – att finna en tråd 136

Elocutio – att forma språket 137

Memoria – att lägga på minnet 139

Actio – att möta publiken 140

Emendatio – att göra bättre 141

11. Lärprocessen 143

Pistis – att känna tillit 145

Ethos – att träda fram som person  146

Pathos – att visa och väcka känslor 148

Logos – att skapa mening 149

Decorum – att anpassa sig 151

Persuasio – att vilja nå fram 152

12. Bedömning 155

Retorisk kompetens 156

Bedömningssätt 158

Multimodalitet 159

Svårighet 160

Samtal 160

Medbedömning 161

Rätt nivå 161

Temauppgifter 162

Betygsättning 162

Del V RETORIK SOM DEMOKRATISK DIDAKTIK

13. Konsten att undervisa 167

Process och produkt 170

Dialogen med klassen 171

Skolan och livet 175

14. Läraren som retoriker 177

Fatta läget 178

Samla uppslag 179

Ordna stoffet 180

Finna formen 181

Öva minnet 181

Möta klassen 182

Granska och förbättra 183

Plats för det oväntade 184

15. Tilliten som grund 187

Självtillit 188

Tillit och tvivel 189

Odla tilliten 190

16. Personer och relationer 195

Läraren och ämnet 196

Eleven och klassen 196

Tilldelat värde 198

Finna sin röst 200

Lärardygder 201

17. Känslornas roll 205

Känslor och kunskap 206

Känslor och lärande 207

Känslor och gemenskap 209

Känslokompetens 210

18. Språkets mening och makt 213

Blicken på världen 215

Mening och sammanhang 216

Språk, grupp och makt 217

Språkkritik 219

19. Övertygande undervisning 221

Viljan att påverka 223

Kunskap som övertygelse 225

Övervägandets konst 226

Litteratur 229

Referenser 241

Register 253

Det bästa med boken är att den är väldigt innehållsrik, och har ett fräscht och kritiskt perspektiv som jag verkligen tycker om. Ambitionen att koppla ihop retoriken med svenskämnets alla delar är begriplig och helt relevant. Med andra ord är boken matnyttig och inspirerande.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144153957

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

44528-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

254
 ;

I centrum för all undervisning står vår kommunikativa förmåga som en förutsättning för att utvecklas och lära i samspel med andra. Detta är demokratiskt viktigt – det är en färdighet för alla medborgare. Ett tema i den här boken är just vad retoriken kan bidra med till en demokratisk medborgarbildning. Retoriken handlar ju i grunden om människan som en tänkande och handlande varelse. Retorik är obligatoriskt inom svenskämnet på gymnasiet. Också i grundskolan arbetar eleverna systematiskt med...

Läs mer

I centrum för all undervisning står vår kommunikativa förmåga som en förutsättning för att utvecklas och lära i samspel med andra. Detta är demokratiskt viktigt – det är en färdighet för alla medborgare. Ett tema i den här boken är just vad retoriken kan bidra med till en demokratisk medborgarbildning. Retoriken handlar ju i grunden om människan som en tänkande och handlande varelse. Retorik är obligatoriskt inom svenskämnet på gymnasiet. Också i grundskolan arbetar eleverna systematiskt med att tala och skriva liksom att reflektera över språkets former och bruk. Författarna till den här boken visar hur retoriken även kan fungera sammanhållande mellan svenskämnets kommunikativa färdigheter: samtala, tala, skriva och läsa. Genom att utnyttja retoriska begrepp och övningsformer kan alla dessa moment stödja varandra. Avslutningsvis presenterar de retoriken som en didaktisk konst, som ger ett språk och en metod även för yrkesrollen som lärare. Svenskämnets retorik riktar sig i första hand till lärarstudenter och lärare i svenska och svenska som andraspråk som strävar efter en kommunikativ och dialogisk undervisning.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144182063

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

44528-SB01

Upplaga:

Första
 ;