
Svenskämnets retorik
Handbok för lärare

Svenskämnets retorik
Handbok för lärare
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Förord 13
Del I RETORIKEN SOM KONST OCH VETENSKAP
1. Retoriken som konst 19
Primär och sekundär retorik 21
Kommunikationens konst 22
Talekonst och tankekonst 24
2. Retoriken som vetenskap 27
Textvetenskap 28
Stilistik 29
Informell logik 32
Strategisk kommunikation 34
Språkfilosofi 35
Del II RETORIK OCH SVENSKA
3. Skolan i världen 39
Globalisering 40
Digitalisering 41
Medialisering 42
Professionalisering 44
Transformering 45
4. Svenskan i skolan 47
Språkfärdighet 49
Kunskap om språk och litteratur 51
Demokratisk fostran 52
Personlig bildning 53
5. Retoriken i svenskan 55
Mångsidig kommunikation 57
Reflekterande deliberation 59
Kritisk kunskapsutveckling 61
Del III FYRA MEDBORGARKONSTER
6. Konsten att samtala 65
Vad krävs av ett samtal? 67
Tala 68
Lyssna 68
Svara 69
Vad gör ett samtal bra? 69
Öppenhet 70
Samarbete 71
Balans 71
Respekt 73
Hur kan samtal fungera? 73
Social funktion 74
Explorativ funktion 74
Deliberativ funktion 76
Dialogen i svenskämnet 79
7. Konsten att tala 81
Hur kan du stödja? 83
Samarbete 83
Samtal 84
Närhet 85
Styrning 85
Process 86
Vad kan du öva? 86
Berättelse 87
Beskrivning 88
Förklaring 89
Argumentation 89
Hur är ett bra tal? 90
Socialt 91
Klart 92
Intressant 93
Personligt 94
Klassiska övningar 95
8. Konsten att skriva 99
Varför skriva i skolan? 100
Vad kan man skriva? 101
Expressivt 103
Inventivt 104
Informativt 104
Kritiskt 105
Hur kan du stödja? 106
Hur är en bra text? 109
Läsbar 109
Läsvärd 110
Adekvat 111
9. Konsten att läsa 115
Varför läsa i skolan? 117
Vad kan man läsa? 119
Skönlitteratur 120
Saklitteratur 122
Medietexter 123
Läsa kritiskt 124
Del IV KONSTERNAS SAMSPEL
10. Arbetsprocessen 131
Partesläran 132
Intellectio – att förstå uppgiften 132
Inventio – att hitta uppslag 134
Dispositio – att finna en tråd 136
Elocutio – att forma språket 137
Memoria – att lägga på minnet 139
Actio – att möta publiken 140
Emendatio – att göra bättre 141
11. Lärprocessen 143
Pistis – att känna tillit 145
Ethos – att träda fram som person 146
Pathos – att visa och väcka känslor 148
Logos – att skapa mening 149
Decorum – att anpassa sig 151
Persuasio – att vilja nå fram 152
12. Bedömning 155
Retorisk kompetens 156
Bedömningssätt 158
Multimodalitet 159
Svårighet 160
Samtal 160
Medbedömning 161
Rätt nivå 161
Temauppgifter 162
Betygsättning 162
Del V RETORIK SOM DEMOKRATISK DIDAKTIK
13. Konsten att undervisa 167
Process och produkt 170
Dialogen med klassen 171
Skolan och livet 175
14. Läraren som retoriker 177
Fatta läget 178
Samla uppslag 179
Ordna stoffet 180
Finna formen 181
Öva minnet 181
Möta klassen 182
Granska och förbättra 183
Plats för det oväntade 184
15. Tilliten som grund 187
Självtillit 188
Tillit och tvivel 189
Odla tilliten 190
16. Personer och relationer 195
Läraren och ämnet 196
Eleven och klassen 196
Tilldelat värde 198
Finna sin röst 200
Lärardygder 201
17. Känslornas roll 205
Känslor och kunskap 206
Känslor och lärande 207
Känslor och gemenskap 209
Känslokompetens 210
18. Språkets mening och makt 213
Blicken på världen 215
Mening och sammanhang 216
Språk, grupp och makt 217
Språkkritik 219
19. Övertygande undervisning 221
Viljan att påverka 223
Kunskap som övertygelse 225
Övervägandets konst 226
Litteratur 229
Referenser 241
Register 253
Det bästa med boken är att den är väldigt innehållsrik, och har ett fräscht och kritiskt perspektiv som jag verkligen tycker om. Ambitionen att koppla ihop retoriken med svenskämnets alla delar är begriplig och helt relevant. Med andra ord är boken matnyttig och inspirerande.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144153957Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
44528-01Upplaga:
FörstaSidantal:
254Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144182063Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
44528-SB01Upplaga:
Första