Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skrivutveckling i gymnasiet

Kritiskt och analytiskt textarbete

Skickas följande arbetsdag

Skrivutveckling i gymnasiet

Kritiskt och analytiskt textarbete

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 300 kr inkl. moms
Studora e-bok 186 kr inkl. moms

Svenskämnet har ett ansvar för att utveckla elevernas kritiska och analytiska medvetenhet. De nya ämnesplanerna för gymnasiet ger stora möjligheter för deras lärare att ta ett helhetsgrepp på svenskämnet och att arbeta med elevernas skrivutveckling i sann progression. Författaren beskriver hur lärare kan integrera svenskämnets inne­håll, språk och litteratur, och utifrån denna integrering lägga upp undervisningen i det formella skrivandet. I boken besvaras exempelvis frågor som: Hur arbetar ...

Läs mer

Svenskämnet har ett ansvar för att utveckla elevernas kritiska och analytiska medvetenhet. De nya ämnesplanerna för gymnasiet ger stora möjligheter för deras lärare att ta ett helhetsgrepp på svenskämnet och att arbeta med elevernas skrivutveckling i sann progression. Författaren beskriver hur lärare kan integrera svenskämnets inne­håll, språk och litteratur, och utifrån denna integrering lägga upp undervisningen i det formella skrivandet. I boken besvaras exempelvis frågor som: Hur arbetar du i progression med olika typer av formella texter? Hur undervisar du för att eleverna ska kunna skriva utförliga, välutvecklade och nyanserade texter? Hur tränas begreppsutredningar och definitioner? Och hur uppövar du elevernas kritiska och analytiska medvetenhet så att de står rustade för samtida och framtida samhällsliv? Skrivutveckling i gymnasiet riktar sig till svensklärare och ämnes­lärarstudenter i svenska, men kan också ge inspiration till lärare i grundskolans senare år. Efter varje kapitel finns övningar som kan göras i grupp eller enskilt, som eftertanke eller som stöd vid planeringen av olika undervisningsmoment.

Stäng

Förord 7

Författarpresentation 11

1. Att närma sig ett vetenskapligt skrivande 15

Vad är vetenskapligt läsande och skrivande? 16

Kritiskt och analytiskt 19

Bokens upplägg 22

Övningar 25

Övningar till kapitel 1 – Vad är vetenskapligt skrivande? 26

2. Allt börjar med uppgiften 31

Att konstruera en uppgift 32

Att skapa en uppgift – steg för steg 35

Att ställa frågor i uppgifter 45

Det nationella skrivprovets uppgiftkonstruktion 46

Sammanfattning 50

Övningar till kapitel 2 – Allt börjar med uppgiften 52

3. Begreppen: ett ämnes-specifikt språk 55

Många begrepp blir det! 56

Begreppslärande 57

Olika typer av begrepp och begreppslärande 58

Att lära begrepp multimodalt 60

Arbete med utredning av begrepp 62

Sammanfattning 67

Övningar till kapitel 3 – Arbete med ämnesspecifika begrepp 68

4. Kunskaps-utvecklande skrivhandlingar 71

Som man frågar får man svar 79

Funktionell skrivundervisning 80

Återberätta, sammanfatta och referera 81

Presentera och beskriva 85

Förklara, definiera, utreda 88

Analysera 91

Diskutera, ta ställning, resonera och reflektera 95

Skrivhandlingar i nationella proven i svenska 97

Sammanfattning 103

Övningar till kapitel 4 – Kunskapsutvecklande skrivhandlingar 105

5. Kritiskt och analytiskt textarbete 109

Varför behövs arbete med kritisk medvetenhet? 109

Textnära läsning och skrivande för kritisk medvetenhet och analys 112

Stanna upp! 115

Analys och granskning steg för steg 117

Innehållsbaserad läsning 117

Det retoriska – de språkliga greppen i texten 118

Kritisk läsning 120

Tolkande analytiskt läsande och skrivande 122

Textanalytiska frågor – kritiskt arbete med olika typer av texter 124

Frågor till texter som har avsikt att ge kunskap och information 125

Textvärldar – vilken bild av omvärlden framställs? 130

Kritisk analys av propaganda 135

Skriva analys av sakprosatexter och multimodala texter 141

Jämförelse 145

Sammanfattning 145

Övningar till kapitel 5 – Kritisk och analytisk läsning och skrivande 147

6. För att skriva vetenskap måste man göra vetenskap 151

Planera en undersökning 152

Resultaten växer fram 155

Slutsats och ställningstagande 158

Det som kommer först skrivs sist 160

Att formulera syfte och frågeställningar 162

Miniforskning – ett enkelt och naturligt inslag i undervisningen 166

Sammanfattning 171

Övningar kapitel 6 – För att skriva vetenskap måste man göra vetenskap 173

7. Ge respons på innehåll och form 177

Vad är respons? 178

Tredelad responsmodell 178

Den röda tråden? 185

Responsschema 186

Felanalyser 188

Sammanfattning 192

Övningar till kapitel 7 – Ge respons på innehåll och form 193

8. Planering för formellt skrivande 197

Svenskämnet – en helhet 198

Teman 200

Att planera och arbeta mot ett lärandemål 204

Sammanfattning och slutord 206

Övningar till kapitel 8 – Planering för formellt skrivande 208

Litteratur-förteckning 209

Förteckning över textexempel 212

Register 213

Upplägget är anpassat för ämnesbetygsreformen 2025 där svenskämnet skrivs fram i tre framåtskridande nivåer. [­...] En mycket bra bok som visar vägar för att tillsammans med gymnasieeleverna utveckla deras kunskaper i svenska språket.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144160078

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

45387-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

216
 ;

Svenskämnet har ett ansvar för att utveckla elevernas kritiska och analytiska medvetenhet. De nya ämnesplanerna för gymnasiet ger stora möjligheter för deras lärare att ta ett helhetsgrepp på svenskämnet och att arbeta med elevernas skrivutveckling i sann progression. Författaren beskriver hur lärare kan integrera svenskämnets inne­håll, språk och litteratur, och utifrån denna integrering lägga upp undervisningen i det formella skrivandet. I boken besvaras exempelvis frågor som: Hur arbetar ...

Läs mer

Svenskämnet har ett ansvar för att utveckla elevernas kritiska och analytiska medvetenhet. De nya ämnesplanerna för gymnasiet ger stora möjligheter för deras lärare att ta ett helhetsgrepp på svenskämnet och att arbeta med elevernas skrivutveckling i sann progression. Författaren beskriver hur lärare kan integrera svenskämnets inne­håll, språk och litteratur, och utifrån denna integrering lägga upp undervisningen i det formella skrivandet. I boken besvaras exempelvis frågor som: Hur arbetar du i progression med olika typer av formella texter? Hur undervisar du för att eleverna ska kunna skriva utförliga, välutvecklade och nyanserade texter? Hur tränas begreppsutredningar och definitioner? Och hur uppövar du elevernas kritiska och analytiska medvetenhet så att de står rustade för samtida och framtida samhällsliv? Skrivutveckling i gymnasiet riktar sig till svensklärare och ämnes­lärarstudenter i svenska, men kan också ge inspiration till lärare i grundskolans senare år. Efter varje kapitel finns övningar som kan göras i grupp eller enskilt, som eftertanke eller som stöd vid planeringen av olika undervisningsmoment.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144189666

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

45387-SB01

Upplaga:

Första
 ;