
Skrivutveckling i gymnasiet
Kritiskt och analytiskt textarbete

Skrivutveckling i gymnasiet
Kritiskt och analytiskt textarbete
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 7
Författarpresentation 11
1. Att närma sig ett vetenskapligt skrivande 15
Vad är vetenskapligt läsande och skrivande? 16
Kritiskt och analytiskt 19
Bokens upplägg 22
Övningar 25
Övningar till kapitel 1 – Vad är vetenskapligt skrivande? 26
2. Allt börjar med uppgiften 31
Att konstruera en uppgift 32
Att skapa en uppgift – steg för steg 35
Att ställa frågor i uppgifter 45
Det nationella skrivprovets uppgiftkonstruktion 46
Sammanfattning 50
Övningar till kapitel 2 – Allt börjar med uppgiften 52
3. Begreppen: ett ämnes-specifikt språk 55
Många begrepp blir det! 56
Begreppslärande 57
Olika typer av begrepp och begreppslärande 58
Att lära begrepp multimodalt 60
Arbete med utredning av begrepp 62
Sammanfattning 67
Övningar till kapitel 3 – Arbete med ämnesspecifika begrepp 68
4. Kunskaps-utvecklande skrivhandlingar 71
Som man frågar får man svar 79
Funktionell skrivundervisning 80
Återberätta, sammanfatta och referera 81
Presentera och beskriva 85
Förklara, definiera, utreda 88
Analysera 91
Diskutera, ta ställning, resonera och reflektera 95
Skrivhandlingar i nationella proven i svenska 97
Sammanfattning 103
Övningar till kapitel 4 – Kunskapsutvecklande skrivhandlingar 105
5. Kritiskt och analytiskt textarbete 109
Varför behövs arbete med kritisk medvetenhet? 109
Textnära läsning och skrivande för kritisk medvetenhet och analys 112
Stanna upp! 115
Analys och granskning steg för steg 117
Innehållsbaserad läsning 117
Det retoriska – de språkliga greppen i texten 118
Kritisk läsning 120
Tolkande analytiskt läsande och skrivande 122
Textanalytiska frågor – kritiskt arbete med olika typer av texter 124
Frågor till texter som har avsikt att ge kunskap och information 125
Textvärldar – vilken bild av omvärlden framställs? 130
Kritisk analys av propaganda 135
Skriva analys av sakprosatexter och multimodala texter 141
Jämförelse 145
Sammanfattning 145
Övningar till kapitel 5 – Kritisk och analytisk läsning och skrivande 147
6. För att skriva vetenskap måste man göra vetenskap 151
Planera en undersökning 152
Resultaten växer fram 155
Slutsats och ställningstagande 158
Det som kommer först skrivs sist 160
Att formulera syfte och frågeställningar 162
Miniforskning – ett enkelt och naturligt inslag i undervisningen 166
Sammanfattning 171
Övningar kapitel 6 – För att skriva vetenskap måste man göra vetenskap 173
7. Ge respons på innehåll och form 177
Vad är respons? 178
Tredelad responsmodell 178
Den röda tråden? 185
Responsschema 186
Felanalyser 188
Sammanfattning 192
Övningar till kapitel 7 – Ge respons på innehåll och form 193
8. Planering för formellt skrivande 197
Svenskämnet – en helhet 198
Teman 200
Att planera och arbeta mot ett lärandemål 204
Sammanfattning och slutord 206
Övningar till kapitel 8 – Planering för formellt skrivande 208
Litteratur-förteckning 209
Förteckning över textexempel 212
Register 213
Upplägget är anpassat för ämnesbetygsreformen 2025 där svenskämnet skrivs fram i tre framåtskridande nivåer. [...] En mycket bra bok som visar vägar för att tillsammans med gymnasieeleverna utveckla deras kunskaper i svenska språket.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144160078Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
45387-01Upplaga:
FörstaSidantal:
216Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144189666Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
45387-SB01Upplaga:
Första