
Skriva och samtala
Lärande genom responsgrupper
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 9Några ord till läsaren
- 11Inledning
- 11Responsgrupper – en gammal nyhet?
- 12Läroplaner
- 13Responsgrupper i skolvardagen
- 15Mina egna erfarenheter av responsgrupper
- 16Eleverna som läromästare
- 17Teoretiska grunder och lärosyn
- 18Responsgrupper – ett mellanstadium i skrivandet eller en kontinuerlig läroprocess?
- 20Responsgrupper mellan makt och ansvar, styrning och frihet
- 22Bokens syfte
- 22Bokens uppbyggnad
- 125Skrivteorier och skrivprocesser – en presentation
- 25Skrivande som överföring av tankar
- 26Skrivande som utforskning och upptäcktsresa
- 27Kognitiva processer
- 27Samordning av deloperationer
- 27Olika nivåer
- 30”Nedglidning”
- 31En spiralformad skrivprocess
- 31Tre studier av skrivprocesser
- 34Många olika skrivprocesser
- 35Skrivande ur ett sociointeraktivt perspektiv
- 36Skrivande som en interaktion mellan skribent och läsare
- 37Mening skapas genom interaktion
- 38Kommunikativ jämvikt
- 39Ett preliminärt gemensamt förståelserum
- 40Individ, kultur, diskursmiljö
- 41Textperspektiv och intertextualitet
- 43Tolkningsposition
- 245Läsning och skrivning går hand i hand
- 45Läsprocesser och läsarter
- 45Läsprocesser och läsförståelse
- 48Kontext, syfte och läsart
- 49Förhållandet mellan skribent och läsare i läsprocessen
- 51Mottagare och mottagarmedvetenhet i skrivandet
- 51Mottagarmedvetenhet – reflektioner på hög nivå
- 53Olika uppfattningar om mottagarmedvetenhet
- 53Mottagarmedvetenhet som ”brist”
- 55Skrivande som ett mentalt koordineringsproblem
- 56Skribent och läsare – skilda perspektiv
- 57Normer i diskursmiljön
- 57Generell eller situationsberoende mottagarmedvetenhet?
- 59Genrer
- 59Genrer är tillgängliga mönster för kommunikativa yttringar
- 61Skrivkompetens – intuitiv eller inlärd?
- 61Läsning och skrivning – ett automatiskt samband?
- 64Modellinlärning och imitation – vad, hur, när?
- 70Sammanfattning
- 70Genrer i skolan
- 70Synen på genrer
- 71Genrer och responsgrupper
- 373Tal och samtal i skrivprocessen
- 73Språket som stöd för tanken
- 74Tal och samtal som led i skrivarbetet
- 74Att skriva och att samtala – olika abstraktionsnivåer och kontexter
- 78Språkliga repertoarer och språkfunktioner i klassrum och grupper
- 80Att förklara är att lära
- 82Att tala, samtala och skriva – en kort sammanfattning
- 82Att tala, samtala och skriva – en kort sammanfattning
- 485Lärande genom samarbete
- 485Lärande genom samarbete
- 85Asymmetriska eller jämlika samarbetssituationer?
- 85Asymmetriska eller jämlika samarbetssituationer?
- 86Det sociokulturella perspektivet
- 86Det sociokulturella perspektivet
- 86Den närmaste utvecklingszonen
- 86Den närmaste utvecklingszonen
- 90Den närmaste utvecklingszonen – ett mångtydigt begrepp
- 90Den närmaste utvecklingszonen – ett mångtydigt begrepp
- 93Kompetens och komplementära roller
- 93Kompetens och komplementära roller
- 94Sammanfattning om den närmaste utvecklingszonen
- 94Sammanfattning om den närmaste utvecklingszonen
- 95Samtal och interaktion som ”byggnadsställning”
- 95Samtal och interaktion som ”byggnadsställning”
- 96Internalisering och imitation
- 96Internalisering och imitation
- 99Det individorienterade perspektivet
- 99Det individorienterade perspektivet
- 99Kognitiva och sociokognitiva konflikter
- 99Kognitiva och sociokognitiva konflikter
- 100Gruppsammansättning
- 100Gruppsammansättning
- 100Tre principiella punkter
- 100Tre principiella punkter
- 104Gruppsammansättning – frågor utan svar?
- 104Gruppsammansättning – frågor utan svar?
- 5108Från responsmodell till responsstrategier i praktiken
- 5108Från responsmodell till responsstrategier i praktiken
- 108Responser – tre fokuseringar
- 108Responser – tre fokuseringar
- 108Läsarfokuserade responser
- 108Läsarfokuserade responser
- 109Kriteriefokuserade responser
- 109Kriteriefokuserade responser
- 110Skrivarfokuserade responser
- 110Skrivarfokuserade responser
- 110En grundmodell
- 110En grundmodell
- 112Positiv inställning
- 112Positiv inställning
- 115Att ställa frågor till texten
- 115Att ställa frågor till texten
- 120”Autentiska” och ”pedagogiska” frågor
- 120”Autentiska” och ”pedagogiska” frågor
- 121Att inte svara på frågor
- 121Att inte svara på frågor
- 123Samtalsreglerna som ramverk
- 123Samtalsreglerna som ramverk
- 123Regler skapar trygghet
- 1Regler skapar trygghet
- 124Åsiktsmotsättningar är konstruktiva
- 125Grundmodellen som skyddsnät
- 126Grundmodellen har ett begränsat bruksvärde
- 128Dialogen i responssamtalen
- 128Responsproblem och responsstrategier i praktiken
- 128Responsproblem ur elevernas perspektiv
- 130Responsstrategier – en bred repertoar
- 131Responsstrategier i förhållande till skrivproblem och responsproblem
- 139Responsstrategier i förhållande till responssituationer och responsmottagare
- 142Responsgivning som balansgång
- 143Två responsgrupper i årskurs 8
- 6147Eleven som responsgivare
- 147Responsgivning och kompetens
- 147Responskompetens
- 150Tendenser i responsgivningen i förhållande till text- och skrivkompetens
- 153Eleven i lärarrollen
- 153Responsgivarens dubbla roller
- 153Textnormer
- 154Lärarnormer
- 155Att läsa av ett själviskt intresse
- 157”Responsklubben”
- 157Responsgrupper och etiska aspekter
- 158Responsgrupper som kunskapsmässig och social gemenskap
- 160”Responsklubben” – innanför eller utanför?
- 162Individualisterna
- 165”Vad händer med de svaga eleverna?”
- 168Vilken status ska elevresponser ha?
- 170Kön och responsgrupper
- 171Grundmodellen i förhållande till kön
- 173Samarbete och konkurrens
- 175Ansvarskänsla
- 177Motprestationer och ömsesidighet
- 7182Responsgrupper i undervisningssammanhang
- 182Att bygga upp en responsmiljö
- 182Det börjar med klassrumskulturen
- 185Några principer för språkligt deltagande
- 187Tankespråk och presentationsspråk
- 188Att skriva för olika mottagare och med olika syften
- 188Öppna uppgifter
- 189Ett utvidgat responsbegrepp: respons är reaktion
- 190Att träna upp text- och språkkompetensen
- 193Responsarbete – upplärning och övning
- 193Upplärningen är viktig
- 194Läraren som modell för responsarbetet
- 196Elever som modell för responsarbetet
- 199Självbedömning av och feedback på responsarbetet
- 200Progression
- 200Allmänt om progression
- 201Ett exempel på progression
- 8203Några utvalda aspekter på responser, responsgrupper och skrivande
- 203”Vad ska vi söka efter i texten?”
- 203Kriteriefokuserade responser som ett problem
- 204Responsformulär fyller flera funktioner
- 205Responsformulär som sociokulturell byggnadsställning
- 207Responsformulär – ett flexibelt stöd
- 208Auditiva och spontana responser eller visuella och förberedda responser?
- 208Två olika typer av responser
- 208Kvalitet och lärovärde
- 210Samtalen är nödvändiga
- 211En varierad responspraxis – några exempel
- 211Responser kan vara så mycket
- 213Fokuserade och selektiva responser eller totala och övergripande responser?
- 216Responser och omarbetning av texten
- 216Inget automatiskt samband mellan responser och omskrivning
- 217Responssamtal och skrivsituation – två olika kommunikationssituationer
- 219Abstraktionsnivå och reflektionsnivå
- 219Tolkningspositioner i förändring
- 220Att känna igen och att själv tillämpa – två olika typer av kunskap
- 221Psykisk press och motivation
- 9223Att skriva på dator och elevresponser
- 223Ordbehandlingsprogram som redskap i skrivprocessen
- 223Praktiska aspekter
- 224Professionellt utseende
- 225Motivation
- 225Responsarbete
- 225Textsamlingar
- 226Elever med läs- och skrivsvårigheter
- 226Vad händer med handskriften?
- 227Ett hjälpmedel med begränsningar
- 227E-post – ett smidigt kommunikationsmedel
- 229Att skriva på dator och elevresponser
- 229Nybörjarträning redan i första klass
- 233Att skriva berättelser tillsammans på dator – ett exempel från årskurs 3
- 235Att skriva berättelser tillsammans på dator – ett exempel från högstadiet
- 236Datorer och elevsamarbete – fler förslag
- 237Tillbakablick
- 237Att avliva myter
- 238Att lära sig av kamraternas texter
- 238Att lära sig genom att ge feedback
- 238Metaspråk och begrepp
- 239Kollektiv bedömningskultur
- 239Medvetenhet om det egna lärandet
- 239Forum för reflektioner och personlig utveckling
- 240Lärande bortom klassrummet
- 241Bilagor
- 241A Responsformulär
- 242I. Responser på sagor
- 243II. Responser på berättelser
- 245III. Skribentens språkliga checklista
- 246IV. Responser på intervjuer
- 247V. Responser på argumenterande texter
- 248VI. Responser på insändare
- 249VII. Responser på föredrag
- 250VIII. Responser på episka texter
- 251IX. Responser på kåserier
- 252X. Responser på facktexter
- 253XI. Texttriangeln som responsformulär
- 254B Självbedömning av responsarbetet
- 256C Fördjupning av olika moment i en text
- 257Litteratur
- 271Personregister
- 275Sakregister
Information
Översättare:
Sten AnderssonSpråk:
SvenskaISBN:
9789144016733Utgivningsår:
2001Artikelnummer:
7593-01Upplaga:
FörstaSidantal:
278