Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skriva och samtala

Lärande genom responsgrupper

Skickas följande arbetsdag

Denna bok handlar om att skriva genom att samtala. Den bygger på en processorienterad skrivpedagogik där elevernas texter växer fram och diskuteras i dialog med läraren och andra elever inom så kallade responsgrupper.Responsgrupper är en relativt ny form av metodik, en lärprocess där texter, språk och mänsklig interaktion står i centrum. Utgångspunkten är ett sociokulturellt och interaktivt perspektiv på skrivande, lärande och undervisning. Att skriva är inte det samma som att passivt överför...

Läs mer

Denna bok handlar om att skriva genom att samtala. Den bygger på en processorienterad skrivpedagogik där elevernas texter växer fram och diskuteras i dialog med läraren och andra elever inom så kallade responsgrupper.Responsgrupper är en relativt ny form av metodik, en lärprocess där texter, språk och mänsklig interaktion står i centrum. Utgångspunkten är ett sociokulturellt och interaktivt perspektiv på skrivande, lärande och undervisning. Att skriva är inte det samma som att passivt överföra ett redan färdigt budskap till läsaren. Läsaren är en aktiv person som tolkar och omskapar texten, vilken därigenom blir ett slags gemensamt författarskap mellan den som skriver och den som läser. Boken spänner över ett vitt fält och bygger på modern forskning om skrivning, läsning, genrer, samtal, interaktion, responsgivning – och sträcker sig alltifrån olika skrivteorier till deras praktiska tillämpning i klassrumskulturen. Skriva och samtala vänder sig till såväl lärare som studerande vid lärarutbildningen och inom universitetsämnen som språkvetenskap och pedagogik, samt till lärare på grund- och gymnasieskolan.

Stäng
      • 9
        Några ord till läsaren
      • 11
        Inledning
      • 11
        Responsgrupper – en gammal nyhet?
      • 12
        Läroplaner
      • 13
        Responsgrupper i skolvardagen
      • 15
        Mina egna erfarenheter av responsgrupper
      • 16
        Eleverna som läromästare
      • 17
        Teoretiska grunder och lärosyn
      • 18
        Responsgrupper – ett mellanstadium i skrivandet eller en kontinuerlig läroprocess?
      • 20
        Responsgrupper mellan makt och ansvar, styrning och frihet
      • 22
        Bokens syfte
      • 22
        Bokens uppbyggnad
      • 1
        25
        Skrivteorier och skrivprocesser – en presentation
        • 25
          Skrivande som överföring av tankar
        • 26
          Skrivande som utforskning och upptäcktsresa
        • 27
          Kognitiva processer
        • 27
          Samordning av deloperationer
        • 27
          Olika nivåer
        • 30
          ”Nedglidning”
        • 31
          En spiralformad skrivprocess
        • 31
          Tre studier av skrivprocesser
        • 34
          Många olika skrivprocesser
        • 35
          Skrivande ur ett sociointeraktivt perspektiv
        • 36
          Skrivande som en interaktion mellan skribent och läsare
        • 37
          Mening skapas genom interaktion
        • 38
          Kommunikativ jämvikt
        • 39
          Ett preliminärt gemensamt förståelserum
        • 40
          Individ, kultur, diskursmiljö
        • 41
          Textperspektiv och intertextualitet
        • 43
          Tolkningsposition
      • 2
        45
        Läsning och skrivning går hand i hand
        • 45
          Läsprocesser och läsarter
        • 45
          Läsprocesser och läsförståelse
        • 48
          Kontext, syfte och läsart
        • 49
          Förhållandet mellan skribent och läsare i läsprocessen
        • 51
          Mottagare och mottagarmedvetenhet i skrivandet
        • 51
          Mottagarmedvetenhet – reflektioner på hög nivå
        • 53
          Olika uppfattningar om mottagarmedvetenhet
        • 53
          Mottagarmedvetenhet som ”brist”
        • 55
          Skrivande som ett mentalt koordineringsproblem
        • 56
          Skribent och läsare – skilda perspektiv
        • 57
          Normer i diskursmiljön
        • 57
          Generell eller situationsberoende mottagarmedvetenhet?
        • 59
          Genrer
        • 59
          Genrer är tillgängliga mönster för kommunikativa yttringar
        • 61
          Skrivkompetens – intuitiv eller inlärd?
        • 61
          Läsning och skrivning – ett automatiskt samband?
        • 64
          Modellinlärning och imitation – vad, hur, när?
        • 70
          Sammanfattning
        • 70
          Genrer i skolan
        • 70
          Synen på genrer
        • 71
          Genrer och responsgrupper
      • 3
        73
        Tal och samtal i skrivprocessen
        • 73
          Språket som stöd för tanken
        • 74
          Tal och samtal som led i skrivarbetet
        • 74
          Att skriva och att samtala – olika abstraktionsnivåer och kontexter
        • 78
          Språkliga repertoarer och språkfunktioner i klassrum och grupper
        • 80
          Att förklara är att lära
        • 82
          Att tala, samtala och skriva – en kort sammanfattning
        • 82
          Att tala, samtala och skriva – en kort sammanfattning
      • 4
        85
        Lärande genom samarbete
      • 4
        85
        Lärande genom samarbete
        • 85
          Asymmetriska eller jämlika samarbetssituationer?
        • 85
          Asymmetriska eller jämlika samarbetssituationer?
        • 86
          Det sociokulturella perspektivet
        • 86
          Det sociokulturella perspektivet
        • 86
          Den närmaste utvecklingszonen
        • 86
          Den närmaste utvecklingszonen
        • 90
          Den närmaste utvecklingszonen – ett mångtydigt begrepp
        • 90
          Den närmaste utvecklingszonen – ett mångtydigt begrepp
        • 93
          Kompetens och komplementära roller
        • 93
          Kompetens och komplementära roller
        • 94
          Sammanfattning om den närmaste utvecklingszonen
        • 94
          Sammanfattning om den närmaste utvecklingszonen
        • 95
          Samtal och interaktion som ”byggnadsställning”
        • 95
          Samtal och interaktion som ”byggnadsställning”
        • 96
          Internalisering och imitation
        • 96
          Internalisering och imitation
        • 99
          Det individorienterade perspektivet
        • 99
          Det individorienterade perspektivet
        • 99
          Kognitiva och sociokognitiva konflikter
        • 99
          Kognitiva och sociokognitiva konflikter
        • 100
          Gruppsammansättning
        • 100
          Gruppsammansättning
        • 100
          Tre principiella punkter
        • 100
          Tre principiella punkter
        • 104
          Gruppsammansättning – frågor utan svar?
        • 104
          Gruppsammansättning – frågor utan svar?
      • 5
        108
        Från responsmodell till responsstrategier i praktiken
      • 5
        108
        Från responsmodell till responsstrategier i praktiken
        • 108
          Responser – tre fokuseringar
        • 108
          Responser – tre fokuseringar
        • 108
          Läsarfokuserade responser
        • 108
          Läsarfokuserade responser
        • 109
          Kriteriefokuserade responser
        • 109
          Kriteriefokuserade responser
        • 110
          Skrivarfokuserade responser
        • 110
          Skrivarfokuserade responser
        • 110
          En grundmodell
        • 110
          En grundmodell
        • 112
          Positiv inställning
        • 112
          Positiv inställning
        • 115
          Att ställa frågor till texten
        • 115
          Att ställa frågor till texten
        • 120
          ”Autentiska” och ”pedagogiska” frågor
        • 120
          ”Autentiska” och ”pedagogiska” frågor
        • 121
          Att inte svara på frågor
        • 121
          Att inte svara på frågor
        • 123
          Samtalsreglerna som ramverk
        • 123
          Samtalsreglerna som ramverk
        • 123
          Regler skapar trygghet
        • 1
          Regler skapar trygghet
        • 124
          Åsiktsmotsättningar är konstruktiva
        • 125
          Grundmodellen som skyddsnät
        • 126
          Grundmodellen har ett begränsat bruksvärde
        • 128
          Dialogen i responssamtalen
        • 128
          Responsproblem och responsstrategier i praktiken
        • 128
          Responsproblem ur elevernas perspektiv
        • 130
          Responsstrategier – en bred repertoar
        • 131
          Responsstrategier i förhållande till skrivproblem och responsproblem
        • 139
          Responsstrategier i förhållande till responssituationer och responsmottagare
        • 142
          Responsgivning som balansgång
        • 143
          Två responsgrupper i årskurs 8
      • 6
        147
        Eleven som responsgivare
        • 147
          Responsgivning och kompetens
        • 147
          Responskompetens
        • 150
          Tendenser i responsgivningen i förhållande till text- och skrivkompetens
        • 153
          Eleven i lärarrollen
        • 153
          Responsgivarens dubbla roller
        • 153
          Textnormer
        • 154
          Lärarnormer
        • 155
          Att läsa av ett själviskt intresse
        • 157
          ”Responsklubben”
        • 157
          Responsgrupper och etiska aspekter
        • 158
          Responsgrupper som kunskapsmässig och social gemenskap
        • 160
          ”Responsklubben” – innanför eller utanför?
        • 162
          Individualisterna
        • 165
          ”Vad händer med de svaga eleverna?”
        • 168
          Vilken status ska elevresponser ha?
        • 170
          Kön och responsgrupper
        • 171
          Grundmodellen i förhållande till kön
        • 173
          Samarbete och konkurrens
        • 175
          Ansvarskänsla
        • 177
          Motprestationer och ömsesidighet
      • 7
        182
        Responsgrupper i undervisningssammanhang
        • 182
          Att bygga upp en responsmiljö
        • 182
          Det börjar med klassrumskulturen
        • 185
          Några principer för språkligt deltagande
        • 187
          Tankespråk och presentationsspråk
        • 188
          Att skriva för olika mottagare och med olika syften
        • 188
          Öppna uppgifter
        • 189
          Ett utvidgat responsbegrepp: respons är reaktion
        • 190
          Att träna upp text- och språkkompetensen
        • 193
          Responsarbete – upplärning och övning
        • 193
          Upplärningen är viktig
        • 194
          Läraren som modell för responsarbetet
        • 196
          Elever som modell för responsarbetet
        • 199
          Självbedömning av och feedback på responsarbetet
        • 200
          Progression
        • 200
          Allmänt om progression
        • 201
          Ett exempel på progression
      • 8
        203
        Några utvalda aspekter på responser, responsgrupper och skrivande
        • 203
          ”Vad ska vi söka efter i texten?”
        • 203
          Kriteriefokuserade responser som ett problem
        • 204
          Responsformulär fyller flera funktioner
        • 205
          Responsformulär som sociokulturell byggnadsställning
        • 207
          Responsformulär – ett flexibelt stöd
        • 208
          Auditiva och spontana responser eller visuella och förberedda responser?
        • 208
          Två olika typer av responser
        • 208
          Kvalitet och lärovärde
        • 210
          Samtalen är nödvändiga
        • 211
          En varierad responspraxis – några exempel
        • 211
          Responser kan vara så mycket
        • 213
          Fokuserade och selektiva responser eller totala och övergripande responser?
        • 216
          Responser och omarbetning av texten
        • 216
          Inget automatiskt samband mellan responser och omskrivning
        • 217
          Responssamtal och skrivsituation – två olika kommunikationssituationer
        • 219
          Abstraktionsnivå och reflektionsnivå
        • 219
          Tolkningspositioner i förändring
        • 220
          Att känna igen och att själv tillämpa – två olika typer av kunskap
        • 221
          Psykisk press och motivation
      • 9
        223
        Att skriva på dator och elevresponser
        • 223
          Ordbehandlingsprogram som redskap i skrivprocessen
        • 223
          Praktiska aspekter
        • 224
          Professionellt utseende
        • 225
          Motivation
        • 225
          Responsarbete
        • 225
          Textsamlingar
        • 226
          Elever med läs- och skrivsvårigheter
        • 226
          Vad händer med handskriften?
        • 227
          Ett hjälpmedel med begränsningar
        • 227
          E-post – ett smidigt kommunikationsmedel
        • 229
          Att skriva på dator och elevresponser
        • 229
          Nybörjarträning redan i första klass
        • 233
          Att skriva berättelser tillsammans på dator – ett exempel från årskurs 3
        • 235
          Att skriva berättelser tillsammans på dator – ett exempel från högstadiet
        • 236
          Datorer och elevsamarbete – fler förslag
        • 237
          Tillbakablick
        • 237
          Att avliva myter
        • 238
          Att lära sig av kamraternas texter
        • 238
          Att lära sig genom att ge feedback
        • 238
          Metaspråk och begrepp
        • 239
          Kollektiv bedömningskultur
        • 239
          Medvetenhet om det egna lärandet
        • 239
          Forum för reflektioner och personlig utveckling
        • 240
          Lärande bortom klassrummet
        • 241
          Bilagor
        • 241
          A Responsformulär
        • 242
          I. Responser på sagor
        • 243
          II. Responser på berättelser
        • 245
          III. Skribentens språkliga checklista
        • 246
          IV. Responser på intervjuer
        • 247
          V. Responser på argumenterande texter
        • 248
          VI. Responser på insändare
        • 249
          VII. Responser på föredrag
        • 250
          VIII. Responser på episka texter
        • 251
          IX. Responser på kåserier
        • 252
          X. Responser på facktexter
        • 253
          XI. Texttriangeln som responsformulär
        • 254
          B Självbedömning av responsarbetet
        • 256
          C Fördjupning av olika moment i en text
      • 257
        Litteratur
      • 271
        Personregister
      • 275
        Sakregister
Information

Översättare:

Sten Andersson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144016733

Utgivningsår:

2001

Artikelnummer:

7593-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

278
 ;