
Mötesplatser - texter för svenskämnet
- 9Författarpresentationer
- 13Inledning
- 13Svenskämnets mötesplatser
- 14Fram till 1970
- 161970- och 80-talen
- 171990-talet och 2000-talets första decennium
- 192011 nu och framtiden
- TEMA 1: TEXT OCH LÄSNING
- 27KAPITEL 1 Att ha och inte ha
- Om kunskap, mätning och deltagande i litteraturundervisning
- Christian Mehrstam
- 28Ryggrader, styrdokument och traditioner
- 29Cullers litterära kompetens
- 32Torells litterära kompetens
- 35Ytterligare problem med kompetensbegreppet
- 37Ett radikalkonstruktivistiskt alternativ
- 40Mot det dubbla kundperspektivet
- 47KAPITEL 2 Läsandet och sammanhanget
- Läspositioner i olika ämnen i skolan
- Åsa af Geijerstam
- 47Inledning och syfte
- 47Teoretisk inramning
- 49Tidigare forskning om läsande och läsförståelse av olika typer av texter
- 50Material
- 51Ett första analytiskt steg – textrörlighet
- 57Resultat textrörlighet
- 57Ett andra analytiskt steg ‒ textrörlighetspositioner
- 59Resultat av textrörlighetspositioner
- 61Sammanfattning och diskussion
- TEMA 2: TEXT OCH SAMTAL
- 67KAPITEL 3 Texten, läsarna och samtalet
- Om elevers förhållningssätt till litteratursamtalet som kunskapskälla
- Michael Tengberg
- 67Inledning
- 70Tidigare forskning
- 72Undersökningen
- 72Metod och material
- 73Analysperspektiv
- 73Resultat
- 76Diskussion
- 76Textförståelse
- 77Monologiska och dialogiska samtal
- 85KAPITEL 4 Samtal som lärandestöd
- En samtalsanalytisk studie av klassrumsinteraktion
- Karolina Wirdenäs
- 85Inledning
- 86Samtalsanalys som teori och metod
- 89Materialöversikt och klassrumskontext
- 93Analys
- 93Lärarens iscensättning av modellsamtalet
- 96Lärarens samtalsledning
- 99Lärarens frågor om texten
- 101Elevernas initiativ i samtalet
- 103Avslutningsvis
- 107Bilaga: Transkriptionsprinciper
- TEMA 3: TEXT OCH GENRE
- 111KAPITEL 5 Genre under förhandling
- Gymnasister skriver deckare
- Per Holmberg
- 112Teoretiska utgångspunkter: deckare som genre och textaktiviteter
- 115Material och metod
- 118Deckare som tillägnat lärandeobjekt: elevernas deckarkapitel
- 121Deckare som avsett lärandeobjekt: lärarens betygsättning och kommentarer
- 123Deckare som iscensatt lärandeobjekt: de lästa deckarna och tankekartorna
- 126Didaktiska slutsatser
- 131KAPITEL 6 Att läsa som en detektiv
- Deckargenrens didaktiska möjligheter
- Ann Boglind
- 132Syfte
- 133Material och metod
- 133Deckargenren och kreativ läsning
- 136Tonårsdeckarens förhållande till genrekonventionerna
- 140Deckargenren och narrativ fantasi
- 142Magnus Nordins Svart drama
- 144Deckargenren och demokratisk fostran
- 146Mats Wahls Den osynlige
- 147Avslutning
- TEMA 4: TEXT OCH BILD
- 155KAPITEL 7 Läroboksbilden som resurs i svenskämnets debattunder-visning
- Ett multimodalitetsperspektiv
- Anita Norlund
- 156Syfte och frågeställningar
- 157Urval och material
- 158En modell för bildanalys
- 160Analys
- 1601. Den ideationella metafunktionen
- 1642. Den interpersonella metafunktionen
- 1693. Den textuella metafunktionen
- 171Diskussion
- 175Avslutande kommentar
- 179KAPITEL 8 Gränsöverskridande grafiska romaner
- En hemtam hybridform för unga läsare
- Mia Österlund
- 182Ungas visuella läskunnighet
- 183Omdebatterad läsning
- 185Rehabiliterad pojkläsare
- 194Uppgörelser med flickskapet
- 200På väg mot nya paradigm
- TEMA 5: TEXT OCH NYA MEDIER
- 209KAPITEL 9 ”Till salu: Bit av runsten”
- Om literacy, källkritik och digital visdom i ett nytt medielandskap
- Christina Olin-Scheller
- 211Berättande och textbegrepp i omvandling
- 213Literacies i det nya medielandskapet
- 216Kollektivt lärande
- 223KAPITEL 10 Digitalt språkbruk – vad är det?
- En analys av en artonårings språkliga val
- Theres Bellander
- 224Tidigare studier om ungdomars språkanvändning
- 225Teoretiska utgångspunkter och analytiska verktyg
- 227Analys av Gustavs språkbruk utifrån verksamhetsramar, mål och roller
- 228Gustavs digitala kommunikation
- 231Jämförelse med muntlig interaktion i hemmet
- 233Jämförelse med muntlig interaktion på arbetsplatsen
- 235Jämförelse med texttypen rapplåt
- 238Målens, rollernas och teknikens betydelse för Gustavs språkbruk
- TEMA 6: TEXT OCH VÄRLDEN
- 245KAPITEL 11 Textval i en global värld
- Lärares tankar om val av texter i svenska på gymnasiet
- Lotta Bergman
- 246Utbildningspolitik och tidigare forskning
- 249Metod
- 251Tradition och förändring
- 253Gemensam läsning och bearbetning
- 255Läsning som utmanar
- 257Pluralism med förhinder
- 260Avslutande diskussion
- 265KAPITEL 12 Sverige = Världen?
- 2011Svensk samtidsrealistisk ungdomsroman
- Anna Nordenstam
- 266Syfte och frågeställningar
- 268Ungdomslitteratur – ett svårdefinierat begrepp
- 271Urval, metod, material
- 273Analys
- 273Utlandsresor
- 277Om världen i Sverige
- 279Avslutande reflektion
- 285Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144077802Utgivningsår:
2014Artikelnummer:
35937-01Upplaga:
FörstaSidantal:
288