Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Examensarbete i språk- och litteraturdidaktik

Skickas följande arbetsdag

Examensarbete i språk- och litteraturdidaktik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 348 kr inkl. moms
Studora e-bok 215 kr inkl. moms

I utbildningen till lärare ingår att producera ett självständigt arbete, ofta kallat examensarbete. Detta innebär att man som student ska genomföra en mindre vetenskaplig undersökning för att på ett konkret och praktiskt sätt få insikt i hur ny kunskap blir till genom forskning och hur den kan prövas och granskas vad gäller teori, metod och resultat. Syftet med denna antologi är att komplettera förekommande metodlitteratur med konkreta exempel på hur undersökningar inom språk- och litteratur...

Läs mer

I utbildningen till lärare ingår att producera ett självständigt arbete, ofta kallat examensarbete. Detta innebär att man som student ska genomföra en mindre vetenskaplig undersökning för att på ett konkret och praktiskt sätt få insikt i hur ny kunskap blir till genom forskning och hur den kan prövas och granskas vad gäller teori, metod och resultat. Syftet med denna antologi är att komplettera förekommande metodlitteratur med konkreta exempel på hur undersökningar inom språk- och litteraturdidaktik kan genomföras. Boken består, förutom ett inledande kapitel som beskriver den principiella gången i en empirisk undersökning, av elva kapitel som presenterar olika exempelundersökningar. Dessa bygger på faktiska studier som författarna tidigare gjort, men som här anpassats till vad man kan förvänta sig av ett examensarbete. Sammantagna ger kapitlen en god bild av de forskningsområden, teorier och metoder som är aktuella inom den språk- och litteraturdidaktiska forskningen. Examensarbete i språk- och litteraturdidaktik vänder sig till lärarstuderande i ämnena svenska, svenska som andraspråk eller något av de främmande språken.

Stäng

Inledning 17

1. Att genomföra en vetenskaplig undersökning 23

Bengt-Göran Martinsson

Att lära sig något som ännu inte finns 23

Den vetenskapliga undersökningen 24

Empirisk undersökning och skriftlig framställning 26

Några ord om vårt behov av teori 28

Faser i den empiriska undersökningen 30

Att identifiera ett kunskapsintresse 30

Att formulera problemställning, syfte och frågeställningar 32

Empiriskt fokus 34

Datagenerering 35

Data och analysobjekt 39

Analysmetod 42

Att designa en empirisk undersökning 45

Några avslutande ord om den skriftliga presentationen 47

Referenser 48

2. Att undersöka förhållandet mellan läsare och texter genom receptionsstudier 49

Maritha Johansson

Inledning 49

Teoretisk bakgrund och forskning om reception 50

Några exempel på receptionsstudier 51

Formulering av syfte och frågeställningar 52

Insamling av data – att designa en undersökning 53

Att välja texter 54

Insamlingsmetod och generering av data 55

Analysmetoder 58

Övergripande tematisk analys 58

Presentation av resultat 66

Alternativa insamlingsmetoder 70

Komparativa studier 72

Avslutande reflektion 73

Referenser 76

3. Litterär analys i ett didaktiskt perspektiv 79

Maritha Johansson & Bengt-Göran Martinsson

Litterär analys som kunskapsintresse 79

Att formulera syften och frågeställningar 82

Att välja litterära texter 85

Tidigare forskning 86

Exempelstudie 87

Berättarstrukturer 88

Tolkningsmöjligheter 93

Etiska dilemman 95

Att presentera resultat 97

Utmaningar med metoden 98

Referenser 100

4. Multimodala analyser av fiktionstexter 103

Simon Wessbo

Inledning 103

Multimodalitet som teori och metod 105

Multimodal analys av fiktion och adaption 107

Insamlingsmetod och datagenerering 108

Exempelstudien 109

Kärnfunktioner som analysobjekt 112

Affordanser i filmen och novellen 118

Att fördjupa analysen med andra teoretiska perspektiv 120

Didaktisk potential 121

Att presentera resultat 126

Avslutande reflektion 127

Förslag på vidare läsning 128

Referenser 129

5. Att undersöka litteraturhistoriska representationer genom multimodal läromedelsanalys 133

Stina-Karin Skillermark

Inledning 133

Att formulera ett preliminärt syfte 134

Val av insamlingsmetod 136

Definition och val av läromedel 137

Läromedelsanalys som analysmetod 140

Multimodal läromedelsanalys 141

Teoretiska perspektiv och utgångspunkter 142

Det empiriska materialet 144

Analysobjekt, datainsamling och analys 145

Studiens analysobjekt 146

Att systematiskt samla in data – en slags första analys 147

Övergripande analys och möjliga slutsatser 154

Att presentera studien och dess resultat 155

Avslutande reflektion 157

Förslag på vidare läsning 160

Referenser 161

6. Svenskämnets innehåll och gränser under debatt – diskurs- och fältanalys 165

Bengt-Göran Martinsson

Att identifiera ett kunskapsintresse 165

Orientering i tidigare forskning 168

Teoretiska verktyg 170

Kunskapsintressets förvandling och precisering 172

Att formulera preliminära frågeställningar och val av empiri 173

Datagenerering 174

Att genomföra analysen 176

Att fördjupa analysen 178

Att presentera resultat 184

Avslutande reflektion 186

Referenser 187

7. Kritisk strukturell textanalys – exemplet uppgiftstexter 191

Suzanne Parmenius Swärd

Inledning 191

Teoretisk bakgrund 192

Perspektivtagande 195

Meningsskapande – affordans och agens 196

Exempelstudiens syfte, frågeställningar och material 197

Insamling av material 198

Analys av det kringliggande materialet 199

Exempelanalysen 200

Situationskontexten 201

Textanalysen 203

Att presentera resultat 209

Resultat av analysen 210

Alternativa insamlingsmetoder 213

Förslag på vidare läsning 215

Referenser 217

8. Att studera svensklärares föreställningar genom semi-strukturerade kvalitativa intervjuer 219

Helen Winzell

Att identifiera ett kunskapsintresse 220

Att formulera problemställning och forskningsfrågor 221

Att generera data 221

Förarbete 223

Utformningen av en intervjuguide 224

Att genomföra intervjuerna 234

Efterarbete 238

Att bestämma analysobjekt och analysmetod 241

Att presentera resultatet 243

Att använda citat 244

Grafiska resurser i resultat-presentationen 246

Avslutande reflektion 247

Förslag på vidare läsning 248

Referenser 248

9. Mikroetnografi i skolans textvärld 251

Per Holmberg

Etnografiska metoder – vad och varför? 251

Etnografi – från antropologi till didaktik 253

Exempelstudien 255

Att identifiera ett kunskapsintresse 255

Att formulera problemställning och forskningsfrågor 257

Att bestämma empiriskt fokus och generera data 258

Att bestämma analysobjekt och analysmetod 263

Resultat 265

Möjligheter och utmaningar 273

Referenser 275

10. Grammatisk analys av elevtexter 277

Kajsa Thyberg & Per Holmberg

Att formulera relevanta frågeställningar 277

Induktiva eller deduktiva frågeställningar 278

Kvalitativt eller kvantitativt inriktade frågeställningar 279

Teoretiska val 281

Form eller funktion 281

Systemisk-funktionell teori 282

Exempelstudiens syfte, frågeställningar och material 285

Datagerering och analysmetod 287

Betydelse som analysobjekt 287

Val av modala uttryck 289

Att tänka på 290

Att presentera resultat 291

Delstudie 1 – kvantitativa resultat 292

Delstudie 2 – kvalitativa resultat 297

Avslutande diskussion 300

Andra grammatiska variabler att undersöka 301

Didaktisk intervention – att undersöka en undervisningsmetod 302

Förslag på vidare läsning 303

Referenser 304

11. Elevers språkkunskap ur kognitivt perspektiv – experimentell metod 307

Julia Prentice & Sarah Paetzke

Inledning 307

Psykolingvistiska metoder 309

Exempel på experiment som undersöker språklig perception 310

Exempel på experiment som undersöker språklig produktion 311

Labb eller laptop? 313

Kognitiva perspektiv på språkanvändning och språkinlärning 314

Exempelstudien 315

Att identifiera ett kunskapsintresse 315

Att formulera en problemställning och välja empiriskt fokus 316

Att generera data 317

Analys 324

Resultat 326

Avslutande reflektion 328

Referenser 330

12. Att analysera klassrumsinteraktion från ett etnometodologiskt samtalsanalytiskt perspektiv 333

Ali Reza Majlesi & Klara Skogmyr Marian

Att identifiera ett kunskapsintresse 333

Teoretiskt och konceptuellt ramverk 334

Metodologiska antaganden 335

Centrala begrepp 337

Sekventiell organisation och sekventiell analys 337

Tur och turtagning 338

Intersubjektivitet 339

Kontext 340

Turkonstruktionsenhet och turbytesplats 341

Villkorlig relevans 342

Reparation 342

Preferensstruktur 343

Metod för datagenerering och analys 344

Fältarbete 344

Observation 345

Materialbearbetning och transkribering 346

Analys 349

Fallstudie eller samlingsstudie 349

Sammanfattning av metodologin 350

Exempelstudie 352

Avslutande reflektion 360

Förslag på vidare läsning 362

Referenser 363

Författarpresentationer 367

Register 371

Information

Illustratör:

Jonny Hallberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144161143

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

45595-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

372

Författare

 ;

I utbildningen till lärare ingår att producera ett självständigt arbete, ofta kallat examensarbete. Detta innebär att man som student ska genomföra en mindre vetenskaplig undersökning för att på ett konkret och praktiskt sätt få insikt i hur ny kunskap blir till genom forskning och hur den kan prövas och granskas vad gäller teori, metod och resultat. Syftet med denna antologi är att komplettera förekommande metodlitteratur med konkreta exempel på hur undersökningar inom språk- och litteratur...

Läs mer

I utbildningen till lärare ingår att producera ett självständigt arbete, ofta kallat examensarbete. Detta innebär att man som student ska genomföra en mindre vetenskaplig undersökning för att på ett konkret och praktiskt sätt få insikt i hur ny kunskap blir till genom forskning och hur den kan prövas och granskas vad gäller teori, metod och resultat. Syftet med denna antologi är att komplettera förekommande metodlitteratur med konkreta exempel på hur undersökningar inom språk- och litteraturdidaktik kan genomföras. Boken består, förutom ett inledande kapitel som beskriver den principiella gången i en empirisk undersökning, av elva kapitel som presenterar olika exempelundersökningar. Dessa bygger på faktiska studier som författarna tidigare gjort, men som här anpassats till vad man kan förvänta sig av ett examensarbete. Sammantagna ger kapitlen en god bild av de forskningsområden, teorier och metoder som är aktuella inom den språk- och litteraturdidaktiska forskningen. Examensarbete i språk- och litteraturdidaktik vänder sig till lärarstuderande i ämnena svenska, svenska som andraspråk eller något av de främmande språken.

Stäng
Information

Illustratör:

Jonny Hallberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144190778

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

45595-SB01

Upplaga:

Första

Författare

 ;