
Examensarbete i språk- och litteraturdidaktik

Examensarbete i språk- och litteraturdidaktik
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Inledning 17
1. Att genomföra en vetenskaplig undersökning 23
Bengt-Göran Martinsson
Att lära sig något som ännu inte finns 23
Den vetenskapliga undersökningen 24
Empirisk undersökning och skriftlig framställning 26
Några ord om vårt behov av teori 28
Faser i den empiriska undersökningen 30
Att identifiera ett kunskapsintresse 30
Att formulera problemställning, syfte och frågeställningar 32
Empiriskt fokus 34
Datagenerering 35
Data och analysobjekt 39
Analysmetod 42
Att designa en empirisk undersökning 45
Några avslutande ord om den skriftliga presentationen 47
Referenser 48
2. Att undersöka förhållandet mellan läsare och texter genom receptionsstudier 49
Maritha Johansson
Inledning 49
Teoretisk bakgrund och forskning om reception 50
Några exempel på receptionsstudier 51
Formulering av syfte och frågeställningar 52
Insamling av data – att designa en undersökning 53
Att välja texter 54
Insamlingsmetod och generering av data 55
Analysmetoder 58
Övergripande tematisk analys 58
Presentation av resultat 66
Alternativa insamlingsmetoder 70
Komparativa studier 72
Avslutande reflektion 73
Referenser 76
3. Litterär analys i ett didaktiskt perspektiv 79
Maritha Johansson & Bengt-Göran Martinsson
Litterär analys som kunskapsintresse 79
Att formulera syften och frågeställningar 82
Att välja litterära texter 85
Tidigare forskning 86
Exempelstudie 87
Berättarstrukturer 88
Tolkningsmöjligheter 93
Etiska dilemman 95
Att presentera resultat 97
Utmaningar med metoden 98
Referenser 100
4. Multimodala analyser av fiktionstexter 103
Simon Wessbo
Inledning 103
Multimodalitet som teori och metod 105
Multimodal analys av fiktion och adaption 107
Insamlingsmetod och datagenerering 108
Exempelstudien 109
Kärnfunktioner som analysobjekt 112
Affordanser i filmen och novellen 118
Att fördjupa analysen med andra teoretiska perspektiv 120
Didaktisk potential 121
Att presentera resultat 126
Avslutande reflektion 127
Förslag på vidare läsning 128
Referenser 129
5. Att undersöka litteraturhistoriska representationer genom multimodal läromedelsanalys 133
Stina-Karin Skillermark
Inledning 133
Att formulera ett preliminärt syfte 134
Val av insamlingsmetod 136
Definition och val av läromedel 137
Läromedelsanalys som analysmetod 140
Multimodal läromedelsanalys 141
Teoretiska perspektiv och utgångspunkter 142
Det empiriska materialet 144
Analysobjekt, datainsamling och analys 145
Studiens analysobjekt 146
Att systematiskt samla in data – en slags första analys 147
Övergripande analys och möjliga slutsatser 154
Att presentera studien och dess resultat 155
Avslutande reflektion 157
Förslag på vidare läsning 160
Referenser 161
6. Svenskämnets innehåll och gränser under debatt – diskurs- och fältanalys 165
Bengt-Göran Martinsson
Att identifiera ett kunskapsintresse 165
Orientering i tidigare forskning 168
Teoretiska verktyg 170
Kunskapsintressets förvandling och precisering 172
Att formulera preliminära frågeställningar och val av empiri 173
Datagenerering 174
Att genomföra analysen 176
Att fördjupa analysen 178
Att presentera resultat 184
Avslutande reflektion 186
Referenser 187
7. Kritisk strukturell textanalys – exemplet uppgiftstexter 191
Suzanne Parmenius Swärd
Inledning 191
Teoretisk bakgrund 192
Perspektivtagande 195
Meningsskapande – affordans och agens 196
Exempelstudiens syfte, frågeställningar och material 197
Insamling av material 198
Analys av det kringliggande materialet 199
Exempelanalysen 200
Situationskontexten 201
Textanalysen 203
Att presentera resultat 209
Resultat av analysen 210
Alternativa insamlingsmetoder 213
Förslag på vidare läsning 215
Referenser 217
8. Att studera svensklärares föreställningar genom semi-strukturerade kvalitativa intervjuer 219
Helen Winzell
Att identifiera ett kunskapsintresse 220
Att formulera problemställning och forskningsfrågor 221
Att generera data 221
Förarbete 223
Utformningen av en intervjuguide 224
Att genomföra intervjuerna 234
Efterarbete 238
Att bestämma analysobjekt och analysmetod 241
Att presentera resultatet 243
Att använda citat 244
Grafiska resurser i resultat-presentationen 246
Avslutande reflektion 247
Förslag på vidare läsning 248
Referenser 248
9. Mikroetnografi i skolans textvärld 251
Per Holmberg
Etnografiska metoder – vad och varför? 251
Etnografi – från antropologi till didaktik 253
Exempelstudien 255
Att identifiera ett kunskapsintresse 255
Att formulera problemställning och forskningsfrågor 257
Att bestämma empiriskt fokus och generera data 258
Att bestämma analysobjekt och analysmetod 263
Resultat 265
Möjligheter och utmaningar 273
Referenser 275
10. Grammatisk analys av elevtexter 277
Kajsa Thyberg & Per Holmberg
Att formulera relevanta frågeställningar 277
Induktiva eller deduktiva frågeställningar 278
Kvalitativt eller kvantitativt inriktade frågeställningar 279
Teoretiska val 281
Form eller funktion 281
Systemisk-funktionell teori 282
Exempelstudiens syfte, frågeställningar och material 285
Datagerering och analysmetod 287
Betydelse som analysobjekt 287
Val av modala uttryck 289
Att tänka på 290
Att presentera resultat 291
Delstudie 1 – kvantitativa resultat 292
Delstudie 2 – kvalitativa resultat 297
Avslutande diskussion 300
Andra grammatiska variabler att undersöka 301
Didaktisk intervention – att undersöka en undervisningsmetod 302
Förslag på vidare läsning 303
Referenser 304
11. Elevers språkkunskap ur kognitivt perspektiv – experimentell metod 307
Julia Prentice & Sarah Paetzke
Inledning 307
Psykolingvistiska metoder 309
Exempel på experiment som undersöker språklig perception 310
Exempel på experiment som undersöker språklig produktion 311
Labb eller laptop? 313
Kognitiva perspektiv på språkanvändning och språkinlärning 314
Exempelstudien 315
Att identifiera ett kunskapsintresse 315
Att formulera en problemställning och välja empiriskt fokus 316
Att generera data 317
Analys 324
Resultat 326
Avslutande reflektion 328
Referenser 330
12. Att analysera klassrumsinteraktion från ett etnometodologiskt samtalsanalytiskt perspektiv 333
Ali Reza Majlesi & Klara Skogmyr Marian
Att identifiera ett kunskapsintresse 333
Teoretiskt och konceptuellt ramverk 334
Metodologiska antaganden 335
Centrala begrepp 337
Sekventiell organisation och sekventiell analys 337
Tur och turtagning 338
Intersubjektivitet 339
Kontext 340
Turkonstruktionsenhet och turbytesplats 341
Villkorlig relevans 342
Reparation 342
Preferensstruktur 343
Metod för datagenerering och analys 344
Fältarbete 344
Observation 345
Materialbearbetning och transkribering 346
Analys 349
Fallstudie eller samlingsstudie 349
Sammanfattning av metodologin 350
Exempelstudie 352
Avslutande reflektion 360
Förslag på vidare läsning 362
Referenser 363
Författarpresentationer 367
Register 371
Information
Illustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144161143Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
45595-01Upplaga:
FörstaSidantal:
372Information
Illustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144190778Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
45595-SB01Upplaga:
Första