
Det flerstämmiga klassrummet
Att skriva och samtala för att lära
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 5Förord
- 19Elev för en vecka
- 214I skolan som forskare
- 14Vad jag ville ha reda på och hur jag bar mig åt
- 16Klasserna och skolorna
- 18Lärarna
- 21Något om forskningsmetoderna
- 329Vilka är undervisningen till för?
- 29Baywater-klassen
- 33Greyville-klassen
- 39Nordstad-klassen
- 45Sammanfattande synpunkter
- 446Teoretisk förankring – en socialt interaktiv och dialogisk inlärningsmodell
- 46Kunskapssyn och inlärningssyn
- 55Viktiga begrepp i analysen
- 61Bakhtin och dialogen
- 74Lothmans ”funktionella dualism”
- 77En ny version av 1970-talets dialogpedagogik?
- 79Förhållandet mellan skriftligt och muntligt
- 89Varför lär vi oss genom att skriva?
- 92Två huvudsakliga former av skrivande
- 596Klassrumsstudierna
- 96Baywater-klassen
- 148Greyville-klassen
- 166Nordstad-klassen
- 202Sammanfattning och jämförelse mellan tre klassrum
- 6220Det flerstämmiga och dialogiska klassrummet
- 220Teoretiska och praktiska konsekvenser
- 222Det monologiska och det dialogiska klassrummet
- 227Grundläggande aspekter på det dialogiska klassrummet
- 232Hur ska vi praktisera en dialogisk undervisning?
- 238Några villkor för lärande
- 243Lärarens roll i det dialogiska klassrummet
- 246Det inre övertygande ordet
- 248Det dialogiska och flerstämmiga klassrummet – utopi eller nödvändighet?
- 250Litteratur
- 260Register
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144616315Utgivningsår:
1996Artikelnummer:
6163-01Upplaga:
FörstaSidantal:
264