Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Det flerstämmiga klassrummet

Att skriva och samtala för att lära

Skickas följande arbetsdag

Det flerstämmiga klassrummet är ett klassrum där lärarens röst bara är en av många som hörs, där eleverna lär av varandra och där både muntligt och skriftligt språk intar en central plats. I denna bok jämför författaren tre klasser. Gemensamt för alla tre är att läraren, oavsett vilket ämne han eller hon undervisar i, använder skrivande och samtal som viktiga redskap i undervisningen. Läsaren får möta elever från olika samhällen och etniska grupper och lärare som har modet att pröva nya metod...

Läs mer

Det flerstämmiga klassrummet är ett klassrum där lärarens röst bara är en av många som hörs, där eleverna lär av varandra och där både muntligt och skriftligt språk intar en central plats. I denna bok jämför författaren tre klasser. Gemensamt för alla tre är att läraren, oavsett vilket ämne han eller hon undervisar i, använder skrivande och samtal som viktiga redskap i undervisningen. Läsaren får möta elever från olika samhällen och etniska grupper och lärare som har modet att pröva nya metoder. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare.

Stäng
      • 5
        Förord
      • 1
        9
        Elev för en vecka
      • 2
        14
        I skolan som forskare
        • 14
          Vad jag ville ha reda på och hur jag bar mig åt
        • 16
          Klasserna och skolorna
        • 18
          Lärarna
        • 21
          Något om forskningsmetoderna
      • 3
        29
        Vilka är undervisningen till för?
        • 29
          Baywater-klassen
        • 33
          Greyville-klassen
        • 39
          Nordstad-klassen
        • 45
          Sammanfattande synpunkter
      • 4
        46
        Teoretisk förankring – en socialt interaktiv och dialogisk inlärningsmodell
        • 46
          Kunskapssyn och inlärningssyn
        • 55
          Viktiga begrepp i analysen
        • 61
          Bakhtin och dialogen
        • 74
          Lothmans ”funktionella dualism”
        • 77
          En ny version av 1970-talets dialogpedagogik?
        • 79
          Förhållandet mellan skriftligt och muntligt
        • 89
          Varför lär vi oss genom att skriva?
        • 92
          Två huvudsakliga former av skrivande
      • 5
        96
        Klassrumsstudierna
        • 96
          Baywater-klassen
        • 148
          Greyville-klassen
        • 166
          Nordstad-klassen
        • 202
          Sammanfattning och jämförelse mellan tre klassrum
      • 6
        220
        Det flerstämmiga och dialogiska klassrummet
        • 220
          Teoretiska och praktiska konsekvenser
        • 222
          Det monologiska och det dialogiska klassrummet
        • 227
          Grundläggande aspekter på det dialogiska klassrummet
        • 232
          Hur ska vi praktisera en dialogisk undervisning?
        • 238
          Några villkor för lärande
        • 243
          Lärarens roll i det dialogiska klassrummet
        • 246
          Det inre övertygande ordet
        • 248
          Det dialogiska och flerstämmiga klassrummet – utopi eller nödvändighet?
      • 250
        Litteratur
      • 260
        Register
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144616315

Utgivningsår:

1996

Artikelnummer:

6163-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

264
 ;