Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Utsatthet, marginalisering och utanförskap

Skickas följande arbetsdag

Utsatthet, marginalisering och utanförskap

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 419 kr inkl. moms
Studora e-bok 261 kr inkl. moms

Hur kan vi förstå den pågående samhällsdiskussionen om fattigdom? Varför betonas enskilda människors ansvar framför kollektivets eller samhällets? Hur kan utsatthet inte bara förstås, utan åtgärdas? Boken berör ovanstående frågor utifrån teoretiska presentationer i relation till empiriska exempel, med ambitionen att reda ut de olika begreppen främst i förhållande till socialt arbete. Utsatthet, marginalisering och utanförskap presenterar teoretiska begrepp med avstamp i konkreta analyser. För...

Läs mer

Hur kan vi förstå den pågående samhällsdiskussionen om fattigdom? Varför betonas enskilda människors ansvar framför kollektivets eller samhällets? Hur kan utsatthet inte bara förstås, utan åtgärdas? Boken berör ovanstående frågor utifrån teoretiska presentationer i relation till empiriska exempel, med ambitionen att reda ut de olika begreppen främst i förhållande till socialt arbete. Utsatthet, marginalisering och utanförskap presenterar teoretiska begrepp med avstamp i konkreta analyser. Författarna söker svar på frågor om olika begrepps innebörd och hur de förhåller sig till varandra. Här beskrivs hur utanförskapet kan uppkomma i många olika sammanhang och av skilda orsaker. Författarna beskriver utsatthet och marginalisering i skolan, genom arbetslöshet, sjukdom eller funktionsnedsättning, fattigdom och etnisk diskriminering, missbruk och misshandel, men ger även förslag på tänkbara åtgärder för att minska marginalisering och utanförskap. Antologin riktar sig till blivande socionomer och andra samhälls- och beteendevetare.

Stäng
  • Förord
    • Tapio Salonen
    • 14
      Litteraturförteckning
  • 15
    Författarpresentationer
  • 17
    KAPITEL 1 Social utsatthet och marginalisering – en introduktion
    • Ulla Rantakeisu, Kirsti Kuusela & Lis Bodil Karlsson
    • 18
      Ökande sociala klyftor
    • 19
      Från rättigheter till skyldigheter
    • 20
      Paradigmskifte i idéer
    • 21
      Utanförskap som tillstånd
    • 22
      Skillnad mellan moraliska och analytiska frågor
    • 22
      Perspektiv på utsatthet utifrån människo- och samhällssyn
    • 24
      Konflikten mellan individuella och strukturella perspektiv
    • 25
      Ett socialpsykologiskt perspektiv
    • 26
      Förståelse av maktrelationers inbördes påverkan och konsekvenser
    • 27
      Människor som varor på en marknad – avfärdande av samhällsproblem
    • 29
      Vår egen utgångspunkt
    • 30
      Presentation av författarnas bidrag
    • 38
      Litteraturförteckning
  • 43
    KAPITEL 2 Att benämna den sociala utsattheten – från fattigdom till utanförskap
    • Lars Svedberg & Filip Wollter
    • 45
      En tillbakablick på begreppen fattigdom, underklass, utslagning och marginalitet
    • 45
      Fattigdom
    • 48
      Underklass
    • 49
      Utslagning
    • 50
      Marginalitet
    • 55
      Social utestängning
    • 55
      Begreppets ursprung
    • 56
      En exkurs om fransk samhällsgemenskap
    • 57
      Från Frankrike till det övriga Europa
    • 60
      Utanförskap – ett begrepp med svenska rötter
    • 62
      Den allmänna samhällsutvecklingen, den sociala utsattheten och utopin som försvann
    • 63
      De som hamnade utanför eller i kanten av
    • 64
      Benämnandet av den nygamla utsattheten eller från vertikal till horisontell förståelse
    • 66
      Den sociala utsattheten i olika modernitetsskeden
    • 67
      Avslutning
    • 68
      Litteraturförteckning
  • 75
    KAPITEL 3 Stigma, skam och fattigdom
    • Bengt Starrin
    • 75
      Fattigdom – en relation mellan den fattige och den icke fattige
    • 76
      Fattigdom och känslor av skam
    • 77
      Sociala jämförelser
    • 78
      Är det skamligt att vara fattig
    • 78
      Stigma och skam
    • 79
      Fattigdomens stigma
    • 80
      Dölja stigmat
    • 81
      Skam och emotioner
    • 82
      Skam och stolthet som markörer för sociala band
    • 83
      Känslan av underlägsenhet och skam
    • 84
      Summering och empirisk sondering
    • 85
      (1) Allmänhetens attityder
    • 87
      (2) Fattigas föreställningar om allmänhetens attityder
    • 87
      (3) Fattigas egna erfarenheter och upplevelser
    • 87
      Socialbidragstagande och skam
    • 89
      (4) Fattigas emotionshantering och strategier
    • 90
      (5) Fattigdom och psykisk ohälsa
    • 93
      Litteraturförteckning
  • 97
    KAPITEL 4 En skola för alla? Förutsättningar och utmaningar i det skolsociala arbetet
    • Åsa Backlund
    • 99
      Om begreppen skolsocialt arbete och marginalisering
    • 100
      Historisk tillbakablick
    • 101
      Elevvård – en verksamhet med vaga konturer och oklara roller
    • 101
      Olika perspektiv på barns svårigheter
    • 102
      Elevhälsan i dag
    • 104
      Arenor för att diskutera skolsvårigheter
    • 104
      Arbetslag
    • 105
      Elevhälsoteam
    • 106
      Konsultation till lärare
    • 107
      Externa resursenheter
    • 109
      Elevvårdskonferensen
    • 116
      Individualisering och segregering – på oklara grunder
    • 116
      Stigmatisering
    • 117
      Utmaningar och möjligheter i det skolsociala arbetet
    • 117
      Perspektiv
    • 118
      Relationen skola-hem
    • 118
      Relationen lärare-elev
    • 119
      Relationen elev-elev
    • 119
      Inkluderande och exkluderande processer
    • 120
      Det skolsociala arbetet i organisationen
    • 121
      Avslutande reflektioner
    • 122
      Litteraturförteckning
  • 129
    KAPITEL 5 Arbetslösa unga möter en välfärdsinstitution – om emotioner och institutionell exklusion
    • Ulla Rantakeisu
    • 131
      Institutionell exklusion, normer och emotioner
    • 133
      Laddade möten – arbetarklasspraktiken möter arbetsförmedlingen
    • 134
      Emotionella yttringar i en arbetarpraktik
    • 137
      Avspända möten – medelklasspraktiken möter arbetsförmedlingen
    • 138
      Emotionella yttringar i en medelklasspraktik
    • 140
      Olika laddningar – arbetarklassens könspraktiker
    • 142
      Olika emotionella yttringar i arbetarklassens könspraktiker
    • 144
      Mot en teoretisk förståelse
    • 145
      En institutionell exklusionsprocess
    • 146
      Vad kan förstärka en institutionell exklusionsprocess
    • 147
      Hur ska socialt förändringsarbete åstadkommas
    • 148
      Litteraturförteckning
  • 151
    KAPITEL 6 Det är aldrig för sent – vad orsakar och motverkar barns och ungas utanförskap i utsatta bostadsområden
    • Kirsti Kuusela
    • 151
      Inledning
    • 153
      Utsatta bostadsområden och avancerad marginalitet
    • 155
      Vad orsakar barns och ungas utanförskap
    • 155
      Maktstrukturer och föreställningar om invandrargruppers kultur
    • 156
      De vuxnas utanförskap påverkar barns och ungdomars vardag
    • 157
      Droger och kriminalitet
    • 159
      Marginaliserade identiteter, frustration och föreställningar om förortskillar
    • 161
      Bristande resurser och stöd för traumatiserade flyktingfamiljer
    • 162
      Skolresultat och skolans resurser
    • 165
      Vad motverkar barns och ungdomars utanförskap
    • 165
      Strukturella förändringar
    • 167
      Drog- och brottsförebyggande arbete
    • 168
      Fritidsgårdar och andra mötesplatser
    • 169
      Starka familjeband och global familjetillhörighet
    • 170
      Kritiskt socialt arbete och social mobilisering
    • 172
      Antidiskriminerande arbete och etnisk sensitivitet
    • 174
      Mobilisering kring invandrarföreningar och andra lokala krafter
    • 175
      Hiphop – modern folkbildning
    • 177
      Goda exempel
    • 178
      Avslutande reflektioner
    • 180
      Litteraturförteckning
  • 185
    KAPITEL 7 Unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning – motstånd, makt och gemenskap
    • Magnus Tideman & Ove Svensson
    • 186
      Lång historia av marginalisering
    • 187
      Utvecklingsstörning – intellektuell funktionsnedsättning
    • 189
      Ökad kategorisering och växande motstånd
    • 190
      Gemenskap genom organisering i en förening
    • 191
      Att bli kund och brukare
    • 192
      Privatekonomiska svårigheter
    • 194
      Kvardröjande synsätt från anstaltsepoken
    • 195
      Maktförhållanden och sociala strukturer
    • 196
      Förutsättningar att styra sitt liv
    • 198
      Att erövra en identitet
    • 200
      Exitprocess
    • 201
      Uppbrott
    • 202
      Nyorientering
    • 204
      Empowerment och företrädarskap
    • 205
      Professionellas förhållningssätt
    • 207
      Litteraturförteckning
  • 211
    KAPITEL 8 En familj som alla andra – samtal med mödrar till vuxna barn med psykisk funktionsnedsättning
    • Katarina Piuva & Helene Brodin
    • 211
      Inledning
    • 213
      Det sociala trycket på familjerna
    • 214
      Innanför eller utanför marginalen
    • 216
      Vad är en normal familj
    • 217
      Presentation av mödrarna
    • 219
      Marginalisering som erfarenhet och process
    • 221
      Vägar in och ur krisfasen
    • 223
      Om att bli osynliggjord
    • 225
      Utanför gemenskapen
    • 226
      Föräldrarnas ekonomi påverkas
    • 227
      Kontakter med den psykiatriska vården
    • 230
      Kontakter med socialtjänsten
    • 231
      Att möta andra i samma situation
    • 232
      En diskussion om integrering, marginalisering och utslagning
    • 235
      Det sociala arbetets betydelse för personer med psykisk funktionsnedsättning
    • 236
      Litteraturförteckning
  • 241
    KAPITEL 9 Dubbelt trubbel – en analys av en kvinnas uppbrott från ett liv som (ut)slagen till behandlare
    • Lis Bodil Karlsson
    • 242
      Avfärdande av missbrukande och misshandlade kvinnors erfarenheter
    • 243
      Teoretisk utgångspunkt – genus och exit
    • 244
      Exitprocessen – en teori om uppbrott
    • 245
      Presentation av Ariadne
    • 247
      Överväganden av livsval – den första vändan på behandlingshem
    • 249
      Söka alternativa livsvägar – drogfri men våldsutsatt
    • 250
      Ariadne klandras och våldsberättelsen avfärdas
    • 251
      Vändpunkten – psykisk kollaps och självanklagelser
    • 252
      Marginell mellanposition – den andra vändan på behandlingshem
    • 252
      Bryta destruktiva livsmönster
    • 253
      Förhållningssätt till egna erfarenheter i behandlingsarbetet
    • 255
      Utsatthet associeras felaktigt till inkompetens
    • 257
      Offerskap som utsatthet
    • 258
      Könsstrukturernas konsekvenser för missbrukande misshandlade kvinnor
    • 259
      Uppbrott som komplicerad process
    • 260
      Diskussion och slutsatser
    • 263
      Litteraturförteckning
    • 264
      Internetkälla
  • 265
    Person- och sakregister
Information

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144077178

Utgivningsår:

2013

Artikelnummer:

35847-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

268

Författare

 ;

Hur kan vi förstå den pågående samhällsdiskussionen om fattigdom? Varför betonas enskilda människors ansvar framför kollektivets eller samhällets? Hur kan utsatthet inte bara förstås, utan åtgärdas? Boken berör ovanstående frågor utifrån teoretiska presentationer i relation till empiriska exempel, med ambitionen att reda ut de olika begreppen främst i förhållande till socialt arbete. Utsatthet, marginalisering och utanförskap presenterar teoretiska begrepp med avstamp i konkreta analyser. Fö...

Läs mer

Hur kan vi förstå den pågående samhällsdiskussionen om fattigdom? Varför betonas enskilda människors ansvar framför kollektivets eller samhällets? Hur kan utsatthet inte bara förstås, utan åtgärdas? Boken berör ovanstående frågor utifrån teoretiska presentationer i relation till empiriska exempel, med ambitionen att reda ut de olika begreppen främst i förhållande till socialt arbete. Utsatthet, marginalisering och utanförskap presenterar teoretiska begrepp med avstamp i konkreta analyser. Författarna söker svar på frågor om olika begrepps innebörd och hur de förhåller sig till varandra. Här beskrivs hur utanförskapet kan uppkomma i många olika sammanhang och av skilda orsaker. Författarna beskriver utsatthet och marginalisering i skolan, genom arbetslöshet, sjukdom eller funktionsnedsättning, fattigdom och etnisk diskriminering, missbruk och misshandel, men ger även förslag på tänkbara åtgärder för att minska marginalisering och utanförskap. Antologin riktar sig till blivande socionomer och andra samhälls- och beteendevetare.

Stäng
Information

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144168890

Utgivningsår:

2013

Artikelnummer:

35847-SB01

Upplaga:

Första

Författare

 ;