Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Den svårfångade socialpedagogiken

Skickas följande arbetsdag

Representerar socialpedagogik en särskild kunskapsform som förutsätter en speciell socialpedagogisk kompetens?Begreppet socialpedagogik har blivit allt vanligare inom olika verksamhetsområden i Sverige. Det är emellertid fortfarande ganska oklart vad som egentligen avses. Socialpedagogik är ett mångtydigt begrepp som kan ges olika innebörder. I denna bok görs ett försök att belysa begreppet socialpedagogik som kunskapsområde, som ämne och hur det kan omsättas i praktisk handling i arbetet med...

Läs mer

Representerar socialpedagogik en särskild kunskapsform som förutsätter en speciell socialpedagogisk kompetens?Begreppet socialpedagogik har blivit allt vanligare inom olika verksamhetsområden i Sverige. Det är emellertid fortfarande ganska oklart vad som egentligen avses. Socialpedagogik är ett mångtydigt begrepp som kan ges olika innebörder. I denna bok görs ett försök att belysa begreppet socialpedagogik som kunskapsområde, som ämne och hur det kan omsättas i praktisk handling i arbetet med människor.Författarna presenterar det som de uppfattar som socialpedagogikens idéhistoriska rötter, det vill säga den kontinentala traditionen med framför allt Natorp som förgrundsgestalt, den amerikanska traditionen av socialt arbete, där Jane Adams och Mary Richmond intar centrala platser, samt pedagogikens klassiker från 1900-talet, med bland andra John Dewey och Paulo Freire. Förutom att spåra traditionens idéhistoria sätts socialpedagogiken in i sitt samhälleliga sammanhang och kopplas till samtida diskussioner om kommunikation och makt.

Stäng
      • Del 1
      • 7
        Förord
      • 1
        11
        Inledning
        • 12
          Bokens uppläggning
      • 2
        14
        Socialpedagogikens idéhistoriska rötter
        • 14
          Den kontinentala traditionen
          • 14
            Paul Natorp och hans socialfilosofi
          • 21
            Några samhällstänkare i Natorps idétradition
        • 23
          Den amerikanska traditionen
          • 24
            Jane Addams
          • 28
            Mary Richmond
          • 31
            Några andra företrädare för den amerikanska traditionen
        • 32
          Pedagogikens klassiker och socialpedagogik
          • 33
            John Dewey
          • 34
            Det rationella tänkandet
          • 43
            Paulo Freire
          • 48
            Några andra pedagogiska tankar med relevans för socialpedagogik
          • 52
            Bildning
      • 3
        62
        Samhällsutvecklingen på det sociala fältet
        • 62
          Utvecklingen i Europa från 1500-talet
        • 66
          Begreppet socialpedagogik: 1800-talet och första hälften av 1900-talet
          • 69
            Gustav Jonsson (Skå-Gustav)
        • 71
          Från institution till öppen socialpedagogisk verksamhet
        • 73
          Det socialpedagogiska uppdraget
      • Del 2
        • 76
          Socialpedagogikens roll i dagens samhälle
      • 4
        81
        Förklaringsmodeller inom det sociala fältet
        • 83
          Biologiologiska och psykologiska förklaringsmodeller
        • 85
          Socialpsykologiska förklaringsmodeller
        • 85
          Sociologiska förklaringsmodeller
        • 86
          Ett pluralistiskt perspektiv
        • 87
          Teorier med relevans för socialpedagogik 1 – självbegreppet
          • 88
            Det psykoanalytiska självbegreppet
          • 90
            Det social-kognitiva självbegreppet
          • 91
            Det fenomenologiska självbegreppet
          • 93
            En jämförelse mellan de olika perspektiven
          • 96
            Betydelse och relevans för socialpedagogik
        • 97
          Teorier med relevans för socialpedagogik 2 – grupp och samspel
          • 98
            Grupp
          • 101
            Formering av grupper och gruppens funktion
        • 103
          Teorier med relevans för socialpedagogik 3 – roll, rolltilldelning och rolltagning i grupper
          • 104
            Rolltilldelning
          • 106
            Personlighet och roll
          • 108
            Rollfigurer
          • 109
            Rolluppsättning och rollkonflikter
          • 109
            Rollförändring
          • 111
            Teoriernas relevans för socialpedagogik
        • 111
          Teorier med relevans för socialpedagogik 4 – symbolisk interaktionism, stämplingsteori och anomiteori
          • 112
            Symbolisk interaktionism
          • 116
            Stämplingsteori
          • 119
            Anomiteori
      • 5
        124
        Metoder med relevans för praktiskt socialpedagogiskt arbete
        • 124
          Att angripa sociala problem
        • 127
          Samhällsarbete i det svenska välfärdssamhället – arbete på strukturell nivå
          • 131
            Dilemman i samhällsarbete
        • 132
          Behandlingsarbete – några exempel
          • 133
            Grupp- och individinriktat arbete
          • 134
            Miljöterapeutiskt arbete
          • 137
            Socialt nätverksarbete
          • 141
            Familjeinriktat arbete och familjeterapi
          • 144
            Lösningsfokuserat arbete med familjer och enskilda
          • 145
            Kognitivt förhållningssätt
          • 148
            Sammanfattande kommentar
      • 6
        151
        Villkor för mötet mellan klient och socialpedagog
        • 151
          Kommunikation
        • 153
          Hermeneutisk dialog
        • 154
          Avståndets och närhetens praktik
        • 155
          Street-level bureaucracy – en ram för institutionella samtal
        • 156
          Institutionella samtal som möten
        • 157
          Dilemman
        • 159
          Relationen professionell–klient
        • 162
          Makt och socialpedagogik
          • 162
            Makt som ett relationsbegrepp
          • 164
            Den tredje makten
          • 165
            Maktens maskeringar
          • 167
            Motmakt
          • 167
            Mikromakt
        • 169
          Socialpedagogisk professionalitet
      • Del 3
          • 173
            Socialpedagogisk kompetens
      • 7
        181
        Den mångfaldiga socialpedagogiken
        • 181
          En tysk tradition
        • 185
          Definitioner på socialpedagogik
      • 8
        189
        Den svårfångade socialpedagogiken
        • 189
          Några socialpedagogiska ställningstaganden
        • 194
          Socialpedagogikens arenor
        • 196
          Hur kan man tänka kring socialpedagogik?
          • 197
            Fronesis
          • 201
            Socialpedagogik
          • 205
            Socialpedagogik som fronesis
        • 209
          Socialpedagogikens tre ben
      • 214
        Referenser
      • 229
        Personregister
      • 231
        Sakregister
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144012889

Utgivningsår:

2000

Artikelnummer:

7212-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

236
 ;