
Den svårfångade socialpedagogiken
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- Del 1
- 7Förord
- 111Inledning
- 12Bokens uppläggning
- 214Socialpedagogikens idéhistoriska rötter
- 14Den kontinentala traditionen
- 14Paul Natorp och hans socialfilosofi
- 21Några samhällstänkare i Natorps idétradition
- 23Den amerikanska traditionen
- 24Jane Addams
- 28Mary Richmond
- 31Några andra företrädare för den amerikanska traditionen
- 32Pedagogikens klassiker och socialpedagogik
- 33John Dewey
- 34Det rationella tänkandet
- 43Paulo Freire
- 48Några andra pedagogiska tankar med relevans för socialpedagogik
- 52Bildning
- 362Samhällsutvecklingen på det sociala fältet
- 62Utvecklingen i Europa från 1500-talet
- 66Begreppet socialpedagogik: 1800-talet och första hälften av 1900-talet
- 69Gustav Jonsson (Skå-Gustav)
- 71Från institution till öppen socialpedagogisk verksamhet
- 73Det socialpedagogiska uppdraget
- Del 2
- 76Socialpedagogikens roll i dagens samhälle
- 481Förklaringsmodeller inom det sociala fältet
- 83Biologiologiska och psykologiska förklaringsmodeller
- 85Socialpsykologiska förklaringsmodeller
- 85Sociologiska förklaringsmodeller
- 86Ett pluralistiskt perspektiv
- 87Teorier med relevans för socialpedagogik 1 – självbegreppet
- 88Det psykoanalytiska självbegreppet
- 90Det social-kognitiva självbegreppet
- 91Det fenomenologiska självbegreppet
- 93En jämförelse mellan de olika perspektiven
- 96Betydelse och relevans för socialpedagogik
- 97Teorier med relevans för socialpedagogik 2 – grupp och samspel
- 98Grupp
- 101Formering av grupper och gruppens funktion
- 103Teorier med relevans för socialpedagogik 3 – roll, rolltilldelning och rolltagning i grupper
- 104Rolltilldelning
- 106Personlighet och roll
- 108Rollfigurer
- 109Rolluppsättning och rollkonflikter
- 109Rollförändring
- 111Teoriernas relevans för socialpedagogik
- 111Teorier med relevans för socialpedagogik 4 – symbolisk interaktionism, stämplingsteori och anomiteori
- 112Symbolisk interaktionism
- 116Stämplingsteori
- 119Anomiteori
- 5124Metoder med relevans för praktiskt socialpedagogiskt arbete
- 124Att angripa sociala problem
- 127Samhällsarbete i det svenska välfärdssamhället – arbete på strukturell nivå
- 131Dilemman i samhällsarbete
- 132Behandlingsarbete – några exempel
- 133Grupp- och individinriktat arbete
- 134Miljöterapeutiskt arbete
- 137Socialt nätverksarbete
- 141Familjeinriktat arbete och familjeterapi
- 144Lösningsfokuserat arbete med familjer och enskilda
- 145Kognitivt förhållningssätt
- 148Sammanfattande kommentar
- 6151Villkor för mötet mellan klient och socialpedagog
- 151Kommunikation
- 153Hermeneutisk dialog
- 154Avståndets och närhetens praktik
- 155Street-level bureaucracy – en ram för institutionella samtal
- 156Institutionella samtal som möten
- 157Dilemman
- 159Relationen professionell–klient
- 162Makt och socialpedagogik
- 162Makt som ett relationsbegrepp
- 164Den tredje makten
- 165Maktens maskeringar
- 167Motmakt
- 167Mikromakt
- 169Socialpedagogisk professionalitet
- Del 3
- 173Socialpedagogisk kompetens
- 7181Den mångfaldiga socialpedagogiken
- 181En tysk tradition
- 185Definitioner på socialpedagogik
- 8189Den svårfångade socialpedagogiken
- 189Några socialpedagogiska ställningstaganden
- 194Socialpedagogikens arenor
- 196Hur kan man tänka kring socialpedagogik?
- 197Fronesis
- 201Socialpedagogik
- 205Socialpedagogik som fronesis
- 209Socialpedagogikens tre ben
- 214Referenser
- 229Personregister
- 231Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144012889Utgivningsår:
2000Artikelnummer:
7212-01Upplaga:
FörstaSidantal:
236