
Att vara socionom
- från utbildad till erfaren
- 9Förord
- Lennart Nygren
- 13Inledning och författarpresentation
- Gunbritt Sandström
- 14Författarpresentation
- 15Uppläggning
- 17KAPITEL 1 Att studera socialt arbete – vadan och varthän
- Stefan Morn
- 17Att arbeta med människor
- 19En tillbakablick
- 20Socialt arbete i dag
- 21Socialt arbete i hälso- och sjukvården
- 21Socialt arbete i socialtjänsten
- 21Socialt arbete i skolan
- 22Socialt arbete i kriminalvården
- 22Socialt arbete på behandlingsinstitutioner
- 22Socialt arbete med äldre och funktionshindrade
- 23Socialt arbete inom andra områden
- 23Många verksamhetsområden – en profession
- 24Det professionella uppdraget
- 24Kunskap och kompetens
- 26Huset socialt arbete
- 29KAPITEL 2 Nutida socionomutbildning i Sverige – trender och tendenser
- Gunbritt Sandström
- 29Nuläge
- 31Utbildnings- och examensstruktur
- 34Några övriga faktorer som påverkar socionomutbildningen
- 36Socialt arbete som begrepp
- 36Forskarutbildning och forskning i socialt arbete
- 37Praxis i socialt arbete
- 39Till sist
- 41KAPITEL 3 Med världen som arbetsplats
- Sabina Elfmark
- 42Åter för att jobba
- 42Socialt arbete i Nya Zeeland
- 46Mitt budskap
- 47KAPITEL 4 Social omsorg till socialt arbete – de senaste tio årens historia
- Stina Johansson
- 48Högskoleverkets utvärderingar
- 48Utvärdering 1996
- 49Uppföljning 1997
- 49Uppföljning 2000
- 50Individuella lösningar för inträdet i den statliga högskolan
- 51Ansökan om konverteringar
- 51Högskoleverkets utredning 2003 med förslag om sammanslagning
- 52Konsekvenser för utbildningarna
- 52Gränsarbete
- 53Svag motivation till förändring
- 53Implementering – nationellt perspektiv
- 53Konverteringar
- 54Kompetenskrav
- 54Huvudämnet
- 55Den verksamhetsförlagda utbildningen
- 55Implementering – exemplet Umeå
- 55Från formell till total integrering
- 57Erfarenheter av den nya utbildningen
- 58Slutreflektion
- 59KAPITEL 5 Ett roligt jobb som kräver sitt
- Margona Berggren
- 59En dröm förverkligad
- 59Förberedelser under utbildningen
- 59Fältstudier
- 60Praktik
- 60Examinationsuppgifter
- 61Sommarjobb och vikariat
- 61Mina erfarenheter efter examen
- 61Arbetsinnehåll
- 62Ledarskapet
- 63Vad har jag med mig från socionomutbildningen
- 64Mitt budskap
- 65KAPITEL 6 Relationsspel och förväntningseffekter – i undervisning och social pedagogik
- Stig-Arne Berglund
- 66Universitetet hörsal D, 12 november 2009, kl 0915
- 68Socialpedagogiskt förhållningssätt
- 68Cykelpedagogik, relationsspel och bemötande
- 71Vändpunkter och förändringsprocesser
- 74Universitetet hörsal D, 12 november 2009 kl 917
- 75Relationsspel och personliga förhållningssätt
- 79Universitetet hörsal D, 12 november 2009 kl 920
- 81Terapeutisk allians och cykelpedagogik
- 81Vad bestämmer utfall av behandling
- 84Universitetet, hörsal D, 12 november 2009, kl 1158
- 87KAPITEL 7 Våga prioritera arbetsglädjen
- Carolin Nilsson
- 87Samma yrkestitel – skilda upplevelser
- 88Arbetsglädjens betydelse
- 91KAPITEL 8 Vad kan jag egentligen – och hur kan den kunskapen användas
- Gunbritt Sandström
- 91Studenters beskrivning av sitt kunskapskapital i slutet av utbildningen
- 94Erfarenheter från socionomer med inriktning mot socialpeda¬gogik
- 94Anställningar
- 94Arbetsinnehåll
- 95Utbildningen har motsvarat de krav som anställningarna ställt
- 97Socialpedagogiskt förhållningssätt
- 98Det socialpedagogiska innehållet
- 100Att ha en socionomexamen med inriktning
- 101Beskrivningar av socionomens samlade kunskapskapital
- 102Pallen
- 104Slutligen
- 105KAPITEL 9 Min dröm blev sann – från hjälpare till konsult
- Inga Gustavson
- 106Förändringar, omorganiseringar och trender i arbetslivet
- 106Uppsökande, förebyggande arbete
- 106Familjevårdsprincipens inträde i socialtjänsten
- 107Psykiatrin
- 108Företagshälsovård
- 109Starta eget
- 110Engagemang och ledning av socialt arbete
- 113KAPITEL 10 Att känna in klienten Om kunskapsanvändning i klientarbete inom individ- och familjeomsorg
- Marek Perlinski
- 113Socionomexamens centrala ställning inom IFO
- 114Kunskapsproduktion och kunskapsanvändning i praktiskt socialt arbete
- 115Användande av vetenskaplig kunskapsproduktion
- 116Användande av grå dokumentation
- 117Vetenskap, hantverk eller något annat
- 120Metoder inom IFO som används i klientarbetet
- 120Specifika arbetsmetoder
- 121Ospecifika arbetsmetoder
- 123Det specifika är inte så värst specifikt
- 127Relation går före metod
- 129Slutdiskussion
- 133KAPITEL 11 Det var med ungdomar jag skulle arbeta
- Margit Nordgren
- 134Praktikant, ung och kvinna
- 134Ny kuratorsbefattning
- 135Socialassistent
- 136Åter till ungdomsvården I
- 136Utlokaliserad socialtjänst
- 137Behov av vidareutbildning
- 137Åter till ungdomsvården II
- 138Dags för omorientering
- 138Familjerätten
- 139Reflektioner över mitt yrkesliv
- 141KAPITEL 12 Jag vill göra skillnad
- Camilla Björkbom
- 141Bolivia, november 2002
- 142Tillbaka i Sverige
- 143Varför
- 145KAPITEL 13 Ett evidensbaserat socialt arbete för ett livslångt lärande
- Kajsa Svanevie
- 146Den resande EBP-idén
- 148Introduktionen av EBP i socialt arbete
- 150Konsekvenser för socialt arbete
- 151EBP-processen i socialt arbete
- 153En värdeförskjutning som kräver gemensamma krafttag
- 155Utbildning för och i EBP
- 159KAPITEL 14 Ett bra liv, vem avgör
- Hjördis Flodström Enquist
- 159Vad är livskvalitet, och för vem
- 159Laila
- 161Hjälparens hjälplöshet
- 161Märta
- 162Om vi ändå hade facit från början
- 162Familjen Karlsson
- 164Rätten att vara annorlunda
- 164Anders och Britta
- 165Reflektioner omkring yrkesrollen
- 165Från generalist till specialist
- 167Med barn i fokus
- 168Det svåraste: Att skilja barn från sina föräldrar
- 169Det evidensbaserade sociala arbetet
- 170Till sist
- 173KAPITEL 15 Jag skulle bli kurator
- Gunbritt Sandström
- 173Att vara kurator
- 174Att arbeta på ungdomsvårdsskola
- 176Att vara barnavårdssekreterare
- 177Att vara lärare på högskola
- 178Att vara akademisk ledare
- 179Att betrakta sitt yrkesval i backspegeln
- 183Epilog
- Gunbritt Sandström
- 183En förändringsresa med en röd tråd
- 183De äldre socionomernas berättelser
- 184De yngre socionomernas berättelser
- 185Akademins bidrag
- 185Från utbildad till erfaren
- 187BILAGA 1
- 187Examensordningar
- 191BILAGA 2
- 192BILAGA 3
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144059907Utgivningsår:
2010Artikelnummer:
33718-01Upplaga:
FörstaSidantal:
192