
VFU i praktiken
Studentens handbok för verksamhetsförlagd utbildning

VFU i praktiken
Studentens handbok för verksamhetsförlagd utbildning
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 11
Inledning 15
1. Verksamhetsförlagd utbildning 21
Vad är verksamhetsförlagd utbildning (VFU)? 23
VFU utomlands 24
Kursplan och lärandemål 25
Lärandeplan 27
Kontrakt 31
VFU-platsens ansvar 36
Utbildningsinstitutionens ansvar 38
Om det uppstår problem 39
2. Lärande och lärandeprocessen 41
Lärande 43
Lärandeprocessen enligt Kolb 46
Hur används modellen? 48
Reynolds lärandefaser 50
Självcentrering 51
Bära eller brista 53
Förståelse av situationen utan förmåga att handla utifrån förståelsen 55
Förmåga att förstå och handla utifrån förståelsen 58
Förmåga att förmedla det egna yrkeskunnandet 59
Erfarenhetsbaserat lärande 62
Utvecklingens potential och risker 66
3. Kompetens- och färdighetsutveckling 69
Kommunikation och dialog 71
Aktivt lyssnande 71
Dialogisk dialog 76
Sokratisk samtalskonst 77
Svåra samtal 80
Relationskompetens och mentalisering 83
Förmåga att förstå och känna empati 85
Grunderna för vår förståelse 86
Förstå och använda teoretiska begrepp 89
Analys och reflektion 89
Kritiskt tänkande 91
Planera och organisera 91
Förmåga att handla i arbetet 92
Omdöme och etiskt förhållningssätt 94
4. VFU-handledning och professionshandledning 97
Vad är verksamhetsförlagd handledning? 98
Spontan och planerad handledning 100
Metod- och processhandledning 101
Professionshandledning 104
Likheter och skillnader mellan VFU-handledning och professionshandledning 105
Öppenhetens dilemma 112
5. VFU-handledaren 119
Att åta sig uppdraget 121
VFU-handledarens kompetens 122
VFU-handledarens förtrogenhetskunskap 124
VFU-handledarens roll, uppgift och ansvar 126
VFU-handledarens förhållningssätt 130
Två VFU-handledare 132
6. VFU-handledarens och studentens gemensamma ansvar för handledningen 137
Relationens betydelse 138
VFU-handledarens ansvar för handledningen 140
Att bygga en tillitsfull relation 141
Att skapa en arbetsallians 142
Att fastställa ramar för handledningen 144
Att skapa struktur och hålla fokus i handledningen 144
Att skapa ett forum för reflektion, återkoppling, förändring och utveckling 145
Att stimulera till kritisk reflektion 145
Att säkerställa att handledningen är meningsfull 147
Att förhålla sig professionellt till konfidentialitet 147
Studentens ansvar för handledningen 149
Att veta vad VFU-handledningen innebär 150
Att förbereda sig inför handledningen 150
Att formulera handledningsfrågor 151
Att vara ”handledningsbar” 152
Att utveckla sin reflektionsförmåga 152
Att ta emot och ge återkoppling 153
Att informera VFU-handledaren om åtaganden på utbildningsinstitutionen 156
Underkännande 156
Checklista för student och VFU-handledare 157
7. Stress och trauman – påverkan i arbetet 159
En historisk tillbakablick 160
Stress 162
Arbetsrelaterad stress 163
Etisk stress och new public management 165
Att arbeta med traumadrabbade 167
Vad är PTSD och hur påverkas den professionella? 168
Vikarierande trauma 170
Empatitrötthet 171
Posttraumatisk tillväxt, PTG 172
Coping och copingstrategier 173
Handledning som copingstrategi 174
8. Verktyg för reflektion och handledning 177
Morrisons lärcykel – ett verktyg för reflektion 178
Interaktiv handledningsmodell 183
Studenten observerar 185
Gemensamt arbete 187
Studenten i aktion – VFU-handledaren observerar 188
Självständigt arbete 189
Reflektion och återkoppling 190
Att koppla praktiska erfarenheter till teori 191
Det professionella mötet 195
Kommunikationen i mötet 197
Frågor och sättet att fråga 198
Den professionella relationen 200
Organisation och ledarskap 202
Omedvetna processer i den professionella relationen 204
9. Att avsluta VFU-perioden 205
Att avsluta relationer på VFU-platsen 207
Ritualer vid avslut 209
Några avslutande ord om ömsesidig kompetensutveckling 211
Referenser 213
Register 219
fortsätter att vara ett viktigt bidrag i floran av stöd till studenter och handledare under en verksamhetsförlagd utbildning /…/ Boken är tänkt att stödja studentens lärande under praktikperioden inom ramen för olika professionsutbildningar, och det lyckas den väl med. /…/ Här finns en rad konkreta exempel som kan stödja både studenters och handledares professionella process.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144184234Utgivningsår:
2020Revisionsår:
2024Artikelnummer:
40813-02Upplaga:
AndraSidantal:
223Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144191331Utgivningsår:
2020Revisionsår:
2024Artikelnummer:
40813-SB02Upplaga:
Andra