Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

VFU i praktiken

Studentens handbok för verksamhetsförlagd utbildning

Skickas följande arbetsdag

VFU i praktiken

Studentens handbok för verksamhetsförlagd utbildning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 312 kr inkl. moms
Studora e-bok 193 kr inkl. moms

Verksamhetsförlagd utbildning, VFU, är en obligatorisk, praktiskt inriktad kurs som förläggs i en klinisk verksamhet. Syftet med utbildningen är att studenten ska få tillämpa sin teoretiska kunskap och träna sina färdigheter i konkreta yrkessituationer. Att möta målgruppen och använda sina teoretiska kunskaper för förståelse, analys och handling bidrar till studentens utveckling i yrkesrollen. I den här boken får studenten verktyg för att komma fram till vilken kompetens och vilka förmågor ...

Läs mer

Verksamhetsförlagd utbildning, VFU, är en obligatorisk, praktiskt inriktad kurs som förläggs i en klinisk verksamhet. Syftet med utbildningen är att studenten ska få tillämpa sin teoretiska kunskap och träna sina färdigheter i konkreta yrkessituationer. Att möta målgruppen och använda sina teoretiska kunskaper för förståelse, analys och handling bidrar till studentens utveckling i yrkesrollen. I den här boken får studenten verktyg för att komma fram till vilken kompetens och vilka förmågor som krävs i det valda yrket och hur lärandeprocessen går till. Boken innehåller konkreta modeller för reflektion och beskrivningar av hur VFU-handledaren och studenten kan ta gemensamt ansvar för handledningen. Ett nytt kapitel i boken handlar om hur den professionella och studenten påverkas av stress i arbetslivet och mötet med människors smärta, trauma och lidande. Kapitlet beskriver också vilka copingstrategier man kan använda sig av i sådana situationer och hur handledning kan vara en copingstrategi. VFU i praktiken är en handbok som i första hand vänder sig till studenter inom socialt arbete, vård- och omsorgsutbildningar, lärarutbildningen och andra verksamhetsförlagda utbildningar. Den kan även användas av studenter på gymnasial eller eftergymnasial nivå på vård- och omsorgslinjer med praktiska och kliniska moment.

Stäng

Förord 11

Inledning 15

1. Verksamhetsförlagd utbildning 21

Vad är verksamhetsförlagd utbildning (VFU)? 23

VFU utomlands 24

Kursplan och lärandemål 25

Lärandeplan 27

Kontrakt 31

VFU-platsens ansvar 36

Utbildnings­institutionens ansvar 38

Om det uppstår problem 39

2. Lärande och lärandeprocessen 41

Lärande 43

Lärandeprocessen enligt Kolb 46

Hur används modellen? 48

Reynolds lärandefaser  50

Självcentrering 51

Bära eller brista 53

Förståelse av situationen utan förmåga att handla utifrån förståelsen 55

Förmåga att förstå och handla utifrån förståelsen 58

Förmåga att förmedla det egna yrkeskunnandet 59

Erfarenhetsbaserat lärande 62

Utvecklingens potential och risker 66

3. Kompetens- och färdighetsutveckling 69

Kommunikation och dialog 71

Aktivt lyssnande 71

Dialogisk dialog 76

Sokratisk samtalskonst 77

Svåra samtal 80

Relationskompetens och mentalisering 83

Förmåga att förstå och känna empati 85

Grunderna för vår förståelse 86

Förstå och använda teoretiska begrepp  89

Analys och reflektion 89

Kritiskt tänkande 91

Planera och organisera 91

Förmåga att handla i arbetet 92

Omdöme och etiskt förhållningssätt  94

4. VFU-handledning och professions­handledning 97

Vad är verksamhetsförlagd handledning? 98

Spontan och planerad handledning 100

Metod- och processhandledning 101

Professionshandledning 104

Likheter och skillnader mellan VFU-handledning och professionshandledning 105

Öppenhetens dilemma 112

5. VFU-handledaren 119

Att åta sig uppdraget 121

VFU-handledarens kompetens 122

VFU-handledarens förtrogenhetskunskap 124

VFU-handledarens roll, uppgift och ansvar 126

VFU-handledarens förhållningssätt 130

Två VFU-handledare 132

6. VFU-handledarens och studentens gemensamma ansvar för handledningen 137

Relationens betydelse 138

VFU-handledarens ansvar för handledningen 140

Att bygga en tillitsfull relation  141

Att skapa en arbetsallians 142

Att fastställa ramar för handledningen 144

Att skapa struktur och hålla fokus i handledningen 144

Att skapa ett forum för reflektion, återkoppling, förändring och utveckling 145

Att stimulera till kritisk reflektion 145

Att säkerställa att handledningen är meningsfull 147

Att förhålla sig professionellt till konfidentialitet  147

Studentens ansvar för handledningen 149

Att veta vad VFU-handledningen innebär 150

Att förbereda sig inför handledningen 150

Att formulera handledningsfrågor 151

Att vara ”handledningsbar” 152

Att utveckla sin reflektionsförmåga 152

Att ta emot och ge återkoppling 153

Att informera VFU-handledaren om åtaganden på utbildningsinstitutionen 156

Underkännande 156

Checklista för student och VFU-handledare 157

7. Stress och trauman – påverkan i arbetet 159

En historisk tillbakablick 160

Stress 162

Arbetsrelaterad stress  163

Etisk stress och new public management  165

Att arbeta med traumadrabbade 167

Vad är PTSD och hur påverkas den professionella? 168

Vikarierande trauma  170

Empatitrötthet 171

Posttraumatisk tillväxt, PTG 172

Coping och copingstrategier 173

Handledning som copingstrategi 174

8. Verktyg för reflektion och handledning 177

Morrisons lärcykel – ett verktyg för reflektion  178

Interaktiv handledning­smodell 183

Studenten observerar 185

Gemensamt arbete 187

Studenten i aktion – VFU-handledaren observerar 188

Självständigt arbete 189

Reflektion och återkoppling 190

Att koppla praktiska erfarenheter till teori 191

Det professionella mötet 195

Kommunikationen i mötet 197

Frågor och sättet att fråga 198

Den professionella relationen 200

Organisation och ledarskap 202

Omedvetna processer i den professionella relationen 204

9. Att avsluta VFU-perioden 205

Att avsluta relationer på VFU-platsen 207

Ritualer vid avslut 209

Några avslutande ord om ömsesidig kompetensutveckling 211

Referenser 213

Register 219

fortsätter att vara ett viktigt bidrag i floran av stöd till studenter och handledare under en verksamhetsförlagd utbildning /…/ Boken är tänkt att stödja studentens lärande under praktikperioden inom ramen för olika professionsutbildningar, och det lyckas den väl med. /…/ Här finns en rad konkreta exempel som kan stödja både studenters och handledares professionella process.

Information

Författare:

Lilja Cajvert

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144184234

Utgivningsår:

2020

Revisionsår:

2024

Artikelnummer:

40813-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

223
 ;

Verksamhetsförlagd utbildning, VFU, är en obligatorisk, praktiskt inriktad kurs som förläggs i en klinisk verksamhet. Syftet med utbildningen är att studenten ska få tillämpa sin teoretiska kunskap och träna sina färdigheter i konkreta yrkessituationer. Att möta målgruppen och använda sina teoretiska kunskaper för förståelse, analys och handling bidrar till studentens utveckling i yrkesrollen. I den här boken får studenten verktyg för att komma fram till vilken kompetens och vilka förmågor ...

Läs mer

Verksamhetsförlagd utbildning, VFU, är en obligatorisk, praktiskt inriktad kurs som förläggs i en klinisk verksamhet. Syftet med utbildningen är att studenten ska få tillämpa sin teoretiska kunskap och träna sina färdigheter i konkreta yrkessituationer. Att möta målgruppen och använda sina teoretiska kunskaper för förståelse, analys och handling bidrar till studentens utveckling i yrkesrollen. I den här boken får studenten verktyg för att komma fram till vilken kompetens och vilka förmågor som krävs i det valda yrket och hur lärandeprocessen går till. Boken innehåller konkreta modeller för reflektion och beskrivningar av hur VFU-handledaren och studenten kan ta gemensamt ansvar för handledningen. Ett nytt kapitel i boken handlar om hur den professionella och studenten påverkas av stress i arbetslivet och mötet med människors smärta, trauma och lidande. Kapitlet beskriver också vilka copingstrategier man kan använda sig av i sådana situationer och hur handledning kan vara en copingstrategi. VFU i praktiken är en handbok som i första hand vänder sig till studenter inom socialt arbete, vård- och omsorgsutbildningar, lärarutbildningen och andra verksamhetsförlagda utbildningar. Den kan även användas av studenter på gymnasial eller eftergymnasial nivå på vård- och omsorgslinjer med praktiska och kliniska moment.

Stäng
Information

Författare:

Lilja Cajvert

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144191331

Utgivningsår:

2020

Revisionsår:

2024

Artikelnummer:

40813-SB02

Upplaga:

Andra
 ;