Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handledning

- behandlarens kreativa rum

Skickas följande arbetsdag

Handledning

- behandlarens kreativa rum

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 365 kr inkl. moms
Studora e-bok 226 kr inkl. moms

Handledning – behandlarens kreativa rum handlar om hur man både som behandlare och som handledare påverkas av och handskas med det som händer i behandlingsarbete och i handledning. Eftersom behandlarens känslor, värderingar och attityder – utöver hennes kunskaper – har stor betydelse för hur hon bemöter klienten och vilken hjälp hon erbjuder, är det väsentligt att hon ges utrymme att tala om och bearbeta de tankar, känslor och reaktioner som väcks i mötet med klienten. Författaren ser handled...

Läs mer

Handledning – behandlarens kreativa rum handlar om hur man både som behandlare och som handledare påverkas av och handskas med det som händer i behandlingsarbete och i handledning. Eftersom behandlarens känslor, värderingar och attityder – utöver hennes kunskaper – har stor betydelse för hur hon bemöter klienten och vilken hjälp hon erbjuder, är det väsentligt att hon ges utrymme att tala om och bearbeta de tankar, känslor och reaktioner som väcks i mötet med klienten. Författaren ser handledning som behandlarens kreativa rum där hon får möjlighet att inte bara uttrycka vad hon tänker och känner, utan också kan få redskap att utveckla sitt eget professionella förhållningssätt och sin förmåga att använda sig själv som instrument. Ett syfte med boken är att väcka läsarens intresse för att mer medvetet och målinriktat reflektera över de processer som pågår både i klientarbete och i handledning. Boken är avsedd att användas i utbildningssyfte men även av yrkesverksamma behandlare och handledare. I denna omarbetade upplaga har bokens handledningsmodell i psykosocialt arbete vidareutvecklats utifrån författarens internationella erfarenheter av att starta handledarutbildningar och att handleda professionella i ett antal länder. Detta vidgade fält innebär att bokens potentiella läsekrets kan utökas till ett flertal yrken och utbildningar där man möter människor i behov av stöd och hjälp.

Stäng
        • 9
          Förord till 2:a upplagan
      • 13
        Ur förordet till 1:a upplagan
      • 15
        En liten läsanvisning
      • 17
        KAPITEL 1 Handledning – ett kreativt rum för …|professionell och personlig utveckling
        • 19
          Handledning – behandlarens kreativa rum
        • 21
          Handledning är en dialog mellan professionella
        • 23
          Behandlarens inre värld
        • 24
          Handledaren som modell
        • 26
          Vad är inte handledning
        • 28
          Förväntningar och frågeställningar i handledning
      • 33
        KAPITEL 2 Den personliga modellen
        • 34
          Första mötet med en presumtiv handledningsgrupp
        • 47
          Synopsis för ett första möte med en presumtiv handledningsgrupp
        • 51
          Hur bestäms vems ärende, fråga eller problem som ska tas upp
        • 52
          Utvärdering
      • 53
        KAPITEL 3 Konsten att göra den andre delaktig
        • 53
          Hur skapas dialogen
        • 55
          Vad möjliggör dialogen
      • 75
        KAPITEL 4 Frågornas betydelse
        • 76
          Den sokratiska metoden
      • 95
        KAPITEL 5 Empati
        • 95
          Vad är empati
        • 97
          Inlärning genom erfarenhet
        • 100
          Empati – ett mänskligt eko och en psykisk näring
      • 113
        KAPITEL 6 Det patogena rummet
        • 113
          Det patogena och det terapeutiska rummet
        • 115
          Vikten av att inte skapa ett patogent rum
        • 124
          Att främja klientens delaktighet
        • 127
          Behandlarens värderingar och attityder och deras betydelse för behandlingsrelationen
        • 130
          Är det självklara självklart
        • 131
          Ett exempel från en socialbyrå
      • 137
        KAPITEL 7 Den professionella kluvenheten – konsten att vara med och utanför …|på samma gång
        • 138
          Vägen till den inre handledaren
        • 141
          Handledarens inre handledare
      • 153
        KAPITEL 8 Behandlarens inre värld
        • 153
          De omedvetna processerna
        • 154
          När behandlarens och klientens historia vävs samman
        • 156
          De omedvetna processerna – ett teoretiskt perspektiv
        • 162
          Handledarens interventioner
        • 167
          Några exempel från handledningen
        • 194
          En modell för att arbeta med parallellprocesser i handledning
      • 195
        KAPITEL 9 Handledarens inre värld
        • 196
          Att skapa ett kreativt rum – en utmaning
        • 198
          Min egen delaktighet som kan ha påverkat handledningsprocessen
        • 199
          Att skriva – ett sätt att reflektera och bearbeta
        • 202
          Handledningsprocessen
        • 224
          Teoretisk analys
        • 231
          Kunde jag ha förhållit mig annorlunda
      • 235
        KAPITEL 10 Ett gemensamt ansvar att skapa ett kreativt rum i handledning
      • 243
        KAPITEL 11 Medvetenhet om och förståelse av oss själva
      • 247
        Litteratur
      • Bilaga: En modell för att arbeta med parallellprocesser
      • 251
        i handledning
Information

Författare:

Lilja Cajvert

Översättare:

Rebecka Tuma
Birgitta Stangertz

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144079608

Utgivningsår:

1998

Revisionsår:

2013

Artikelnummer:

6272-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

268
 ;

Handledning - behandlarens kreativa rum handlar om hur man både som behandlare och som handledare påverkas av och handskas med det som händer i behandlingsarbete och i handledning. Eftersom behandlarens känslor, värderingar och attityder - utöver hennes kunskaper - har stor betydelse för hur hon bemöter klienten och vilken hjälp hon erbjuder, är det väsentligt att hon ges utrymme att tala om och bearbeta de tankar, känslor och reaktioner som väcks i mötet med klienten. Författaren ser handled...

Läs mer

Handledning - behandlarens kreativa rum handlar om hur man både som behandlare och som handledare påverkas av och handskas med det som händer i behandlingsarbete och i handledning. Eftersom behandlarens känslor, värderingar och attityder - utöver hennes kunskaper - har stor betydelse för hur hon bemöter klienten och vilken hjälp hon erbjuder, är det väsentligt att hon ges utrymme att tala om och bearbeta de tankar, känslor och reaktioner som väcks i mötet med klienten. Författaren ser handledning som behandlarens kreativa rum där hon får möjlighet att inte bara uttrycka vad hon tänker och känner, utan också kan få redskap att utveckla sitt eget professionella förhållningssätt och sin förmåga att använda sig själv som instrument. Ett syfte med boken är att väcka läsarens intresse för att mer medvetet och målinriktat reflektera över de processer som pågår både i klientarbete och i handledning. Boken är avsedd att användas i utbildningssyfte men även av yrkesverksamma behandlare och handledare. I denna omarbetade upplaga har bokens handledningsmodell i psykosocialt arbete vidareutvecklats utifrån författarens internationella erfarenheter av att starta handledarutbildningar och att handleda professionella i ett antal länder. Detta vidgade fält innebär att bokens potentiella läsekrets kan utökas till ett flertal yrken och utbildningar där man möter människor i behov av stöd och hjälp.

Stäng
Information

Författare:

Lilja Cajvert

Översättare:

Rebecka Tuma
Birgitta Stangertz

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144168869

Utgivningsår:

1998

Revisionsår:

2013

Artikelnummer:

6272-SB02

Upplaga:

Andra
 ;