
Handledning
Från intervju till avslutat uppdrag
- 11Förord
- 12Hur har min handledningsmodell formats?
- 13Varför denna bok? Vem vänder sig boken till?
- 17Inledning
- 19Vad är handledning?
- 21Kontrakt
- 22Bokens uppläggning
- 22Synopsis för den första intervjun med en handledningsgrupp
- 1Intervjun
- 29Handledaren
- 30Inför intervjutillfället
- 34Intervju med en presumtiv handledningsgrupp
- 35Presentation av handledningsmodellen
- 35Hur presentera sina yrkeserfarenheter?
- 36Teoretisk tillhörighet och hur teorierna kan användas i handledningen
- 38Syftet med att ställa fördjupande följdfrågor
- 40Om det uppstår problem
- 40Utvärdering i handledningen
- 40Mina styrkor och svårigheter
- 41Att själv ha handledning på handledning
- 42Gruppmedlemmarna
- 42Erfarenheter av handledning
- 48Gruppmedlemmarnas förväntningar
- 2Kontakt med gruppens chef/ledare
- 61Ledningens roll i handledningen
- 63Kontakt innan påbörjad handledning och vad som kan tas upp i handledningen
- 65Chefens förväntningar på handledningen och vad hen vill veta om handledningsprocessen
- 66Kontakt med chefen vid utvärdering av handledning
- 66Kontakt vid specifika frågeställningar som uppstått i handledningen
- 67Att skriva ett avtal
- 3Handledningen startar
- 73Inledande föreläsning
- 73Om omedvetna processer
- 74Projektion
- 75Induktion
- 76Resonans
- 76Överföring
- 76Motöverföring
- 78Projektiv identifikation
- 79Parallellprocesser
- 4Handledningssessionen
- 83Sessionens faser
- 84Startfasen
- 85Feedback och val av handledningsfråga
- 85Feedback från förra handledningstillfället
- 86Vem har med sig en handledningsfråga eller något man vill ta upp?
- 86När ingen har något alls att ta upp
- 87Att formulera en handledningsfråga
- 88Den handledde har en klar handledningsfråga
- 90Den handledde vill få hjälp att formulera sin handledningsfråga
- 91Den handledde vill berätta om ett ärende och därifrån komma till sin handledningsfråga
- 93Handledningsprocessen
- 95Bro till arbetskontexten
- 96Överblick av handledningssessionen och feedback
- 5Verktyg och arbetsmetoder i handledningen
- 99Betydelsen av att reflektera
- 101Verktyg till hjälp att reflektera över en handledningsfråga
- 102Att använda bilder och kort
- 103Bilder och kort för start
- 107Gruppkort
- 108”Om det vore min klient, då skulle jag ...”
- 109Att använda Ullmans metod
- 109Handledarens roll och ansvar
- 110Metodens olika steg i handledningen
- 114Att skriva på tavlan
- 115Modell för att arbeta med omedvetna processer
- 116Modellen med frågor och svar
- 121Reflektion
- 122En modell för att arbeta med parallellprocesser i handledning
- 122Fas 1: Handledarens inre upplevelse
- 123Fas 2: Att ”frysa” situationen – här och nu
- 124Fas 3: Visualisera den subjektiva upplevelsen av handledningsprocessen
- 125Fas 4: Åter till den handledde
- 126Fas 5: Teoretisering och intersubjektivitet
- 126Fas 6: Hur kan den handledde arbeta vidare med klienten?
- 128Kan alla handledare använda denna modell?
- 128Tyst uppställning – Life Staging
- 130Filosofin bakom handledningsmodellen Life Staging
- 131Tyst uppställning konkret
- 136Handledaren
- 137Tejping med playmobil i handledning
- 140Utvärdering som intervention
- 141När kan utvärdering som intervention användas?
- 142Kvantifiering och dialog utifrån tre tidpunkter: då – i dag – framtid
- 147Reflektion
- 6Återkoppling och utvärdering i handledningen
- 151Återkoppling
- 153Utvärdering
- 156Vad i handledningen kan utvärderas?
- 156Utvärdering riktad mot gruppen
- 157Utvärdering av individens egen utveckling – vad man fick i handledningen
- 160Vad man vill utveckla som grupp och hos sig själv nästkommande termin
- 161Utvärdering av handledare, handledningsstil och modell
- 7Att avsluta handledningsuppdraget
- 172Gemensam överenskommelse om avslut
- 172Att avsluta enligt avtalet
- 172Att avsluta innan avtalet har löpt ut
- 173Gruppens initiativ att inte förlänga avtalstiden
- 175Handledarens initiativ att avsluta innan avtalet gått ut
- 175Att verksamheten upphör
- 176Gruppen letar ny handledare under pågående handledning
- 177Modell för kollegial handledning
- 178Fas 1 Informativ fas (max 15 min)
- 179Fas 2 Vad är den handleddes dilemma eller frågeställning? Hur skulle jag själv gjort för att försöka lösa det respektive arbeta med det? (max 10 min)
- 179Fas 3 Delar med sig (max 10 min)
- 179Fas 4 Vad tar den handledde med sig? (10 min)
- 180Fas 5 Feedback till handledaren och den handledde (10 min)
- 180Fas 6 ”Utvärdering” – kort vad var och en tar med sig (5 min)
- 8Hur kan handledaren medvetet artikulera sin handledningsstil?
- 187Slutord – betydelsen av att ha processhandledning
- 191Referenser
Användbart verk av erfaren handledare.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144126555Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
39958-01Upplaga:
FörstaSidantal:
194