Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handledning

Från intervju till avslutat uppdrag

Skickas följande arbetsdag

I den här boken beskrivs en personlig modell som författaren har utvecklat utifrån lång erfarenhet som handledare och utbildare i Sverige och internationellt. Boken innehåller olika modeller att arbeta med, både författarens egna och andra handledares, som är uppskattade i handledningsgrupperna. I boken finns en mängd citat från handledda inom olika verksamheter. Den kan användas av många aktörer inom handledningsfältet. För nybörjare och studenter på handledningsutbildningar kan boken ge ku...

Läs mer

I den här boken beskrivs en personlig modell som författaren har utvecklat utifrån lång erfarenhet som handledare och utbildare i Sverige och internationellt. Boken innehåller olika modeller att arbeta med, både författarens egna och andra handledares, som är uppskattade i handledningsgrupperna. I boken finns en mängd citat från handledda inom olika verksamheter. Den kan användas av många aktörer inom handledningsfältet. För nybörjare och studenter på handledningsutbildningar kan boken ge kunskap om hur en handledningsmodell kan formas och utvecklas. För de som har längre erfarenhet som handledare kan boken inspirera till att medvetet reflektera över sin egen stil och få nya idéer kring hur man kan göra. Även de som erhåller handledning kan ta del av andras erfarenheter. För chefer som budgeterar för handledning kan boken vara en kunskapskälla till hur handledning kan uppfattas och upplevas av de handledda. Upphandlare kan också få bredare kunskap och ta del av erfarenheter och förväntningar de handledda har av handledning och på handledaren. Genom kontinuerlig reflektion över erfarenheter har en modell växt fram. Det finns en mening i det jag gör, en röd tråd, en tanke, en teoretisk idé. Handledning är en komplex yrkesutövning och ett alltför ansvarsfullt, krävande och ensamt arbete för att utövas utan reflektion och medvetenhet om det man gör, varför och i vilket syfte. Lilja Cajvert

Stäng
      • 11
        Förord
        • 12
          Hur har min handledningsmodell formats?
        • 13
          Varför denna bok? Vem vänder sig boken till?
      • 17
        Inledning
        • 19
          Vad är handledning?
        • 21
          Kontrakt
        • 22
          Bokens uppläggning
          • 22
            Synopsis för den första intervjun med en handledningsgrupp
      • 1Intervjun
        • 29
          Handledaren
        • 30
          Inför intervjutillfället
        • 34
          Intervju med en presumtiv handledningsgrupp
          • 35
            Presentation av handledningsmodellen
          • 35
            Hur presentera sina yrkeserfarenheter?
          • 36
            Teoretisk tillhörighet och hur teorierna kan användas i handledningen
          • 38
            Syftet med att ställa fördjupande följdfrågor
          • 40
            Om det uppstår problem
          • 40
            Utvärdering i handledningen
          • 40
            Mina styrkor och svårigheter
          • 41
            Att själv ha handledning på handledning
        • 42
          Gruppmedlemmarna
          • 42
            Erfarenheter av handledning
          • 48
            Gruppmedlemmarnas förväntningar
      • 2Kontakt med gruppens chef/ledare
        • 61
          Ledningens roll i handledningen
          • 63
            Kontakt innan påbörjad handledning och vad som kan tas upp i handledningen
          • 65
            Chefens förväntningar på handledningen och vad hen vill veta om handledningsprocessen
          • 66
            Kontakt med chefen vid utvärdering av handledning
          • 66
            Kontakt vid specifika frågeställningar som uppstått i handledningen
        • 67
          Att skriva ett avtal
      • 3Handledningen startar
        • 73
          Inledande föreläsning
        • 73
          Om omedvetna processer
          • 74
            Projektion
          • 75
            Induktion
          • 76
            Resonans
          • 76
            Överföring
          • 76
            Motöverföring
          • 78
            Projektiv identifikation
          • 79
            Parallellprocesser
      • 4Handledningssessionen
        • 83
          Sessionens faser
          • 84
            Startfasen
          • 85
            Feedback och val av handledningsfråga
          • 85
            Feedback från förra handledningstillfället
          • 86
            Vem har med sig en handledningsfråga eller något man vill ta upp?
          • 86
            När ingen har något alls att ta upp
        • 87
          Att formulera en handledningsfråga
          • 88
            Den handledde har en klar handledningsfråga
          • 90
            Den handledde vill få hjälp att formulera sin handledningsfråga
          • 91
            Den handledde vill berätta om ett ärende och därifrån komma till sin handledningsfråga
        • 93
          Handledningsprocessen
        • 95
          Bro till arbetskontexten
        • 96
          Överblick av handledningssessionen och feedback
      • 5Verktyg och arbetsmetoder i handledningen
        • 99
          Betydelsen av att reflektera
          • 101
            Verktyg till hjälp att reflektera över en handledningsfråga
        • 102
          Att använda bilder och kort
          • 103
            Bilder och kort för start
          • 107
            Gruppkort
        • 108
          ”Om det vore min klient, då skulle jag ...”
          • 109
            Att använda Ullmans metod
          • 109
            Handledarens roll och ansvar
          • 110
            Metodens olika steg i handledningen
        • 114
          Att skriva på tavlan
        • 115
          Modell för att arbeta med omedvetna processer
          • 116
            Modellen med frågor och svar
          • 121
            Reflektion
        • 122
          En modell för att arbeta med parallellprocesser i handledning
          • 122
            Fas 1: Handledarens inre upplevelse
          • 123
            Fas 2: Att ”frysa” situationen – här och nu
          • 124
            Fas 3: Visualisera den subjektiva upplevelsen av handledningsprocessen
          • 125
            Fas 4: Åter till den handledde
          • 126
            Fas 5: Teoretisering och intersubjektivitet
          • 126
            Fas 6: Hur kan den handledde arbeta vidare med klienten?
          • 128
            Kan alla handledare använda denna modell?
        • 128
          Tyst uppställning – Life Staging
          • 130
            Filosofin bakom handledningsmodellen Life Staging
          • 131
            Tyst uppställning konkret
          • 136
            Handledaren
        • 137
          Tejping med playmobil i handledning
        • 140
          Utvärdering som intervention
          • 141
            När kan utvärdering som intervention användas?
          • 142
            Kvantifiering och dialog utifrån tre tidpunkter: då – i dag – framtid
          • 147
            Reflektion
      • 6Återkoppling och utvärdering i handledningen
        • 151
          Återkoppling
        • 153
          Utvärdering
        • 156
          Vad i handledningen kan utvärderas?
          • 156
            Utvärdering riktad mot gruppen
          • 157
            Utvärdering av individens egen utveckling – vad man fick i handledningen
          • 160
            Vad man vill utveckla som grupp och hos sig själv nästkommande termin
          • 161
            Utvärdering av handledare, handledningsstil och modell
      • 7Att avsluta handledningsuppdraget
        • 172
          Gemensam överenskommelse om avslut
          • 172
            Att avsluta enligt avtalet
          • 172
            Att avsluta innan avtalet har löpt ut
          • 173
            Gruppens initiativ att inte förlänga avtalstiden
          • 175
            Handledarens initiativ att avsluta innan avtalet gått ut
          • 175
            Att verksamheten upphör
        • 176
          Gruppen letar ny handledare under pågående handledning
        • 177
          Modell för kollegial handledning
          • 178
            Fas 1 Informativ fas (max 15 min)
          • 179
            Fas 2 Vad är den handleddes dilemma eller frågeställning? Hur skulle jag själv gjort för att försöka lösa det respektive arbeta med det? (max 10 min)
          • 179
            Fas 3 Delar med sig (max 10 min)
          • 179
            Fas 4 Vad tar den handledde med sig? (10 min)
          • 180
            Fas 5 Feedback till handledaren och den handledde (10 min)
          • 180
            Fas 6 ”Utvärdering” – kort vad var och en tar med sig (5 min)
      • 8Hur kan handledaren medvetet artikulera sin handledningsstil?
    • 187
      Slutord – betydelsen av att ha processhandledning
    • 191
      Referenser

Användbart verk av erfaren handledare.

Information

Författare:

Lilja Cajvert

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144126555

Utgivningsår:

2019

Artikelnummer:

39958-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

194
 ;