
Leva som andra
Ett biopsykosocialt perspektiv på funktionsnedsättning och funktionshinder
Författarpresentation 11
Förord 17
Att leva med funktionsnedsättning 19
Håkan Hua & Frida Ingha
Kort om Frida och hennes bakgrund 19
Fridas sjukdom och biopsykosociala konsekvenser den medför 22
Identitet och diskriminering 24
Tillgänglighet, delaktighet och hjälpmedel 28
Vikten av assistans och dess påverkan på integriteten 30
Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade 32
Hantering av motgångar och känsla av sammanhang 33
Den konstanta vardagsstressen 35
Ett gott liv för Frida och hennes syn på framtiden 36
Del I Biopsykosocialt perspektiv
1 Biologisk nivå 39
Josefine Andin
Funktionsnedsättning ur ett biologiskt perspektiv 39
Kroppens byggstenar – cellerna 41
Nervsystemet 44
Sinnena 55
Muskulära systemet 59
Andra kroppssystem 62
Biologiskt perspektiv på funktionsnedsättning och funktionshinder 63
Sammanfattning 64
Anförd litteratur 65
Referenser 65
2 Psykologisk nivå 67
Emil Holmer
Perspektiv på psykologiska fenomen 68
Den psykologiska nivån inom funktionshinderforskning 75
Sammanfattning 80
Referenser 80
3 Social nivå 83
Lisa Kilman
Sociala konstruktioner 83
Begrepp och värderingar 84
Modeller 85
Empowerment 88
Klassificeringsverktyget ICF 88
Normalitet och avvikelse 89
Intersektionalitet 90
Cripteori 91
Identitet 92
Sociala representationer 93
Stolthet och skam 94
Stigma 96
Coping 97
Inkludering och exkludering 98
Sammanfattning 99
Referenser 100
4 Vertikal och horisontell kunskapsutveckling 103
Jerker Rönnberg
Vertikal och horisontell kunskapsutveckling: Exempel som förenar och utvecklar 103
Sammanfattning 108
Referenser 108
5 Tvärvetenskaplig forskningsmetod 111
Örjan Dahlström
Forskning om funktionshinder och grundläggande begrepp 111
Olika utgångspunkter 113
Forskningsprocessen 114
Horisontell och vertikal integration 118
Sammanfattning 125
Referenser 125
Del II Den vertikala dimensionen
6 Autismspektrumtillstånd 129
Tove Mattsson & Dörte Bernhard
Autismens historik 130
Diagnosen autism och autismspektrumtillstånd 130
Kön och prevalens 131
Biopsykosocialt perspektiv 132
Sammanfattning 138
Referenser 139
7 Intellektuell funktionsnedsättning 141
Anna Levén & Daniel Schöld
Grader av intellektuell funktionsnedsättning 143
Vertikalt perspektiv på intellektuell funktionsnedsättning 144
Intellektuella funktionsnedsättningar och lärande 148
Att leva med intellektuell funktionsnedsättning 150
Social nivå 151
Delaktighet 152
Arbete 152
Åldrande 154
Vad går att få reda på genom forskning om intellektuell funktionsnedsättning? 154
Sammanfattning 156
Referenser 156
8 Vi hör med öronen och lyssnar med hjärnan 161
Henrik Danielsson & Elisabeth Ingo
Orsaker och riskfaktorer för hörselnedsättning 162
Konsekvenser av hörselnedsättning 165
Kompensation av hörselnedsättning 168
Sammanfattning 171
Referenser 171
9 Depression 173
Ali Sarkohi & Gerhard Andersson
Definition och klassificering av depression 174
Biopsykosociala förklaringsmodeller kring depression 179
Behandling av depression 186
Sammanfattning 191
Referenser 191
10 Adhd – en kognitiv funktionsnedsättning 195
Per A. Gustafsson
Biopsykosociala perspektivet 196
Funktionsnedsättning 200
Adhd i olika åldrar 201
Psykosociala insatser vid adhd 204
Farmakologisk behandling 206
Har adhd ökat? 207
Avslutning – finns det något positivt med att ha adhd? 208
Sammanfattning 208
Referenser 209
11 Läs- och skrivsvårigheter 211
Stefan Gustafson
Vad är läsning? 212
Läs- och skrivsvårigheter 213
Orsaker till olika läs- och skrivsvårigheter: biopsykologiska aspekter 215
Insatser för personer med olika läs- och skrivsvårigheter: psykosociala aspekter 216
LegiLexi – ett läsutvecklingsprojekt 220
Sammanfattning 221
Referenser 222
12 Ryggmärgsskada 225
Claes Hultling
Vad är en ryggmärgsskada? 226
Kaotiskt men inte nattsvart 227
Biologisk nivå 229
Psykologisk nivå 233
Social nivå – samhället väntar där ute … 234
Sammanfattning 235
Referenser 236
Del III Den horisontella dimensionen
13 Inlevelseförmåga hos barn med funktionsnedsättning 241
Anett Sundqvist & Mikael Heimann
Vad är inlevelseförmåga? 242
Spädbarnstiden – de första stegen mot att förstå andra människor 243
Småbarnsperioden (1–2 år) 246
Förskoleåren 248
Skolåren 250
Och sedan? 253
Sammanfattning 253
Referenser 254
14 Arbetsminne 257
Björn Lyxell & Mary Rudner
Komponentmodellen av arbetsminne 258
Kapacitetssynen på arbetsminnet 262
Resursmodeller 264
Arbetsminnet i hjärnan 265
Arbetsminnesträning 269
Horisontellt perspektiv 270
Sammanfattning 272
Referenser 272
15 Tillgänglighet och tekniska hjälpmedel 275
Lisa Palmqvist
Tillgänglighet 275
Tre domäner av tillgänglighet 278
Teknik som stöd för att öka tillgänglighet 280
Designa för alla 284
Sammanfattning 286
Referenser 287
16 Teckenspråk och kognition 289
Mary Rudner, Karin Nilsson, Josefine Andin, Krister Schönström & Emil Holmer
Språkutveckling med teckenspråk 293
Övriga former av teckenkommunikation 294
Läsning 297
Matematisk förmåga – räkna med tecken 298
Arbetsminne för teckenspråk 301
Arbetsminnets neurala korrelat 302
Teckenspråk i hjärnan 303
Arbetsminne för teckenspråk i hjärnan 304
En fonologisk loop för teckenspråk? 304
Hjärnans omorganisation vid dövhet 305
Sammanfattning 306
Referenser 306
17 Delaktighet 309
Mats Granlund & Patrik Arvidsson
Fenomenet delaktighet 309
Delaktighet och funktionsnedsättning 311
Delaktighet, ett vertikalt begrepp 312
Delaktighet, ett horisontellt begrepp 315
Att knyta samman studier av delaktighet på olika verklighetsnivåer 317
Utmaningar 319
Sammanfattning 322
Referenser 323
Del IV Dåtid, nutid och framtid
18 Funktionshinder i historien 329
Staffan Bengtsson
Föreställningar om funktionsnedsättning 330
Försörjningsproblematik och stöd 331
Anstaltens uppgång och fall 335
Aktörskap i historien 338
Sammanfattning 340
Referenser 341
19 Funktionshinder och samhällsstöd 345
Bengt Westerberg
Vilka har en funktionsnedsättning? 345
Inriktningsbeslut 351
Lagar 352
Myndigheter 358
Anslag 359
Politisk samsyn 360
Sammanfattning 362
Referenser 362
20 Framtidens utmaningar 365
Thomas Karlsson, Mats Granlund & Jerker Rönnberg
Vad vet vi, så här långt? 365
Vad saknar vi? 365
Vad utmärker integrativ forskning? 368
Sammanfattning 376
Referenser 377
Register 379
Perspektivet är tvärvetenskapligt och involverar bland annat medicin, pedagogik, psykologi, sociologi, socialt arbete och handikappvetenskap. Detta speglas också i denna välskrivna och intressanta bok.
Information
Kapitelförfattare:
Illustratör:
Lena LyonsSpråk:
SvenskaISBN:
9789144121437Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
39720-01Upplaga:
FörstaSidantal:
384