Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Leva som andra

Ett biopsykosocialt perspektiv på funktionsnedsättning och funktionshinder

Skickas följande arbetsdag

I samspelet mellan människa, funktionsnedsättning och omgivning inter­agerar biologiska, psykologiska och sociala faktorer. Detta kan beskrivas som en växelverkan mellan kroppens funktioner och konstitution, en individs uppfattning, beteende och identitet samt människors relationer på individ-, grupp- och samhällsnivå. I Leva som andra utgår författarna från forskning för att ge ett biopsykosocialt perspektiv på funktionsnedsättning och funktionshinder. Boken inleds med en intervju där en pe...

Läs mer

I samspelet mellan människa, funktionsnedsättning och omgivning inter­agerar biologiska, psykologiska och sociala faktorer. Detta kan beskrivas som en växelverkan mellan kroppens funktioner och konstitution, en individs uppfattning, beteende och identitet samt människors relationer på individ-, grupp- och samhällsnivå. I Leva som andra utgår författarna från forskning för att ge ett biopsykosocialt perspektiv på funktionsnedsättning och funktionshinder. Boken inleds med en intervju där en person skildrar hur det är att leva med flera funktionsnedsättningar och därefter följer fyra huvuddelar. • I första delen beskrivs grunderna för de forskningsfält som samspelar och hur dessa teoretiskt kan integreras och studeras: biologisk nivå om kroppsliga funktioner, psykologisk nivå om psykologiska funktioner och social nivå om exempelvis de maktstrukturer som finns i samhället. • I del två behandlas den vertikala dimensionen där den biologiska, psykologiska och sociala nivån undersöks för att förstå hur dessa samspelar för uppkomsten av ett visst funktionshinder. • Del tre handlar om en horisontell dimension där utgångspunkten är en mekanism eller ett begrepp, exempelvis arbetsminne, som beskrivs och jämförs mellan minst två olika funktionsnedsättningar. • Den avslutande delen behandlar funktionshinder och funktionsnedsättningar ur ett historiskt samt samhälleligt perspektiv och vilka framtida utmaningar vi står inför. Leva som andra vänder sig främst till studenter och yrkesverksamma inom områden som berör funktionsnedsättning och funktionshinder. Boken kan även läsas av andra som i familjen, skolan eller det dagliga livet kommer i kontakt med personer med funktionsnedsättning eller som intresserar sig för frågor som rör funktionsnedsättning och funktionshinder.

Stäng

Författarpresentation11

Förord17

 

Att leva med funktionsnedsättning19

Håkan Hua & Frida Ingha

Kort om Frida och hennes bakgrund 19

Fridas sjukdom och biopsykosociala konsekvenser den medför22

Identitet och diskriminering24

Tillgänglighet, delaktighet och hjälpmedel28

Vikten av assistans och dess påverkan på integriteten30

Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade32

Hantering av motgångar och känsla av sammanhang 33

Den konstanta vardagsstressen35

Ett gott liv för Frida och hennes syn på framtiden36

 

Del IBiopsykosocialt perspektiv

1Biologisk nivå  39

Josefine Andin

Funktionsnedsättning ur ett biologiskt perspektiv39

Kroppens byggstenar – cellerna41

Nervsystemet44

Sinnena55

Muskulära systemet59

Andra kroppssystem 62

Biologiskt perspektiv på funktionsnedsättning och funktionshinder63

Sammanfattning64

Anförd litteratur65

Referenser65

2Psykologisk nivå  67

Emil Holmer

Perspektiv på psykologiska fenomen68

Den psykologiska nivån inom funktionshinderforskning75

Sammanfattning80

Referenser80

3Social nivå  83

Lisa Kilman

Sociala konstruktioner83

Begrepp och värderingar84

Modeller85

Empowerment88

Klassificeringsverktyget ICF88

Normalitet och avvikelse89

Intersektionalitet90

Cripteori91

Identitet92

Sociala representationer93

Stolthet och skam94

Stigma96

Coping97

Inkludering och exkludering98

Sammanfattning99

Referenser100

4Vertikal och horisontell kunskapsutveckling  103

Jerker Rönnberg

Vertikal och horisontell kunskapsutveckling: Exempel som förenar och utvecklar103

Sammanfattning108

Referenser108

5Tvärvetenskaplig forskningsmetod  111

Örjan Dahlström

Forskning om funktionshinder och grundläggande begrepp111

Olika utgångspunkter113

Forskningsprocessen114

Horisontell och vertikal integration118

Sammanfattning125

Referenser125

 

Del IIDen vertikala dimensionen

6Autismspektrumtillstånd  129

Tove Mattsson & Dörte Bernhard

Autismens historik130

Diagnosen autism och autismspektrumtillstånd 130

Kön och prevalens131

Biopsykosocialt perspektiv132

Sammanfattning138

Referenser139

7Intellektuell funktionsnedsättning  141

Anna Levén & Daniel Schöld

Grader av intellektuell funktionsnedsättning143

Vertikalt perspektiv på intellektuell funktionsnedsättning 144

Intellektuella funktionsnedsättningar och lärande 148

Att leva med intellektuell funktionsnedsättning 150

Social nivå151

Delaktighet152

Arbete152

Åldrande154

Vad går att få reda på genom forskning om intellektuell funktionsnedsättning? 154

Sammanfattning156

Referenser156

8Vi hör med öronen och lyssnar med hjärnan  161

Henrik Danielsson & Elisabeth Ingo

Orsaker och riskfaktorer för hörselnedsättning 162

Konsekvenser av hörselnedsättning165

Kompensation av hörselnedsättning 168

Sammanfattning171

Referenser171

9Depression  173

Ali Sarkohi & Gerhard Andersson

Definition och klassificering av depression 174

Biopsykosociala förklaringsmodeller kring depression179

Behandling av depression186

Sammanfattning191

Referenser191

10Adhd – en kognitiv funktionsnedsättning  195

Per A. Gustafsson

Biopsykosociala perspektivet196

Funktionsnedsättning200

Adhd i olika åldrar201

Psykosociala insatser vid adhd204

Farmakologisk behandling206

Har adhd ökat?207

Avslutning – finns det något positivt med att ha adhd?208

Sammanfattning208

Referenser209

11Läs- och skrivsvårigheter  211

Stefan Gustafson

Vad är läsning?212

Läs- och skrivsvårigheter213

Orsaker till olika läs- och skrivsvårigheter: biopsykologiska aspekter215

Insatser för personer med olika läs- och skrivsvårigheter: psykosociala aspekter216

LegiLexi – ett läsutvecklingsprojekt 220

Sammanfattning221

Referenser222

12Ryggmärgsskada  225

Claes Hultling

Vad är en ryggmärgsskada? 226

Kaotiskt men inte nattsvart227

Biologisk nivå229

Psykologisk nivå233

Social nivå – samhället väntar där ute …234

Sammanfattning235

Referenser236

 

Del IIIDen horisontella dimensionen

13Inlevelseförmåga hos barn med funktionsnedsättning  241

Anett Sundqvist & Mikael Heimann

Vad är inlevelseförmåga?242

Spädbarnstiden – de första stegen mot att förstå andra människor243

Småbarnsperioden (1–2 år)246

Förskoleåren248

Skolåren250

Och sedan?253

Sammanfattning253

Referenser254

14Arbetsminne  257

Björn Lyxell & Mary Rudner

Komponentmodellen av arbetsminne258

Kapacitetssynen på arbetsminnet262

Resursmodeller264

Arbetsminnet i hjärnan265

Arbetsminnesträning269

Horisontellt perspektiv270

Sammanfattning272

Referenser272

15Tillgänglighet och tekniska hjälpmedel  275

Lisa Palmqvist

Tillgänglighet 275

Tre domäner av tillgänglighet278

Teknik som stöd för att öka tillgänglighet280

Designa för alla284

Sammanfattning 286

Referenser287

16Teckenspråk och kognition  289

Mary Rudner, Karin Nilsson, Josefine Andin, Krister Schönström & Emil Holmer

Språkutveckling med teckenspråk293

Övriga former av teckenkommunikation294

Läsning297

Matematisk förmåga – räkna med tecken298

Arbetsminne för teckenspråk301

Arbetsminnets neurala korrelat302

Teckenspråk i hjärnan303

Arbetsminne för teckenspråk i hjärnan304

En fonologisk loop för teckenspråk?304

Hjärnans omorganisation vid dövhet305

Sammanfattning306

Referenser306

17Delaktighet  309

Mats Granlund & Patrik Arvidsson

Fenomenet delaktighet309

Delaktighet och funktionsnedsättning 311

Delaktighet, ett vertikalt begrepp312

Delaktighet, ett horisontellt begrepp315

Att knyta samman studier av delaktighet på olika verklighetsnivåer317

Utmaningar319

Sammanfattning322

Referenser323

 

Del IVDåtid, nutid och framtid

18Funktionshinder i historien  329

Staffan Bengtsson

Föreställningar om funktionsnedsättning330

Försörjningsproblematik och stöd331

Anstaltens uppgång och fall335

Aktörskap i historien338

Sammanfattning340

Referenser341

19Funktionshinder och samhällsstöd  345

Bengt Westerberg

Vilka har en funktionsnedsättning?345

Inriktningsbeslut351

Lagar352

Myndigheter358

Anslag359

Politisk samsyn360

Sammanfattning362

Referenser362

20Framtidens utmaningar  365

Thomas Karlsson, Mats Granlund & Jerker Rönnberg

Vad vet vi, så här långt?365

Vad saknar vi?365

Vad utmärker integrativ forskning?368

Sammanfattning376

Referenser377

Register379

Perspektivet är tvärvetenskapligt och involverar bland annat medicin, pedagogik, psykologi, sociologi, socialt arbete och handikappvetenskap. Detta speglas också i denna välskrivna och intressanta bok.

Författare

 ;