Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Rollspel i teori och praktik

Skickas följande arbetsdag

Att ”spela roll” innebär att få vara viktig och känna sin betydelse, att man betyder något för andra. Att spela roll är också att spela (sociala) roller, pröva de man har och gå in i nya; det är en social träning och därmed en utforskning av samhället. Att spela roll innebär dessutom att vara aktiv, att göra något; man låter tanken bli handling och handlingen bli tanke. Känslan blir drivkraft till denna process där tanken slipar handlingen och den i sin tur vidgar tanken. ”Tanke, känsla och h...

Läs mer

Att ”spela roll” innebär att få vara viktig och känna sin betydelse, att man betyder något för andra. Att spela roll är också att spela (sociala) roller, pröva de man har och gå in i nya; det är en social träning och därmed en utforskning av samhället. Att spela roll innebär dessutom att vara aktiv, att göra något; man låter tanken bli handling och handlingen bli tanke. Känslan blir drivkraft till denna process där tanken slipar handlingen och den i sin tur vidgar tanken. ”Tanke, känsla och handling” står för en helhetssyn som betonas i boken. Rollspel är en pedagogisk metod som i sig förenar de nämnda aspekterna på att spela roll. Boken handlar om pedagogiska rollspel; tyngdpunkten är lagd på skola och utbildning men den kan också användas i folkbildning, omsorg och arbetsliv. Innehållet passar både den oerfarne och den som redan ”kan” rollspel. Som ledare får man råd och idéer om vad man gör före, under och efter rollspelandet och dessutom många förslag till rollspel och övningar. Förutom denna praktiska inriktning sätts rollspel in i ett pedagogiskt och socialpsykologiskt sammanhang. Kunskap och pedagogik, identitet och självbild, grupper och gryppdynamik tas upp.

Stäng
      • 5
        Förord
      • 1
        7
        Rollspelets grunder
        • Inledning
        • Rollteori
        • Att agera
        • Definition och mål
        • Syfte med pedagogiska rollspel
        • Som-om-kvalitet och filmkvalitet
        • Manus och regi
        • Rollspelets tre faser
        • Termer och begrepp
        • Frågor och farhågor
      • 2
        27
        Rollspel och pedagogik
        • Inledning
        • En pedagogisk modell
        • Inlärning och pedagogik
        • Olika typer av kunskap
        • Rollspel och pedagogik
      • 3
        39
        Rollspel och identitet
        • Inledning
        • Roller och rollteori
        • Individ och samhälle
        • Jag och identitet: Mead
        • Självförverkligande: Rogers
      • 4
        54
        Att leda rollspel
        • Inledning
        • Spelvarianter
        • ”Martins pappa”
        • Praktiska förberedelser
        • Inledningsfasen
        • Spelfasen
        • Diskussionsfasen
      • 5
        71
        Etthundra rollspel
        • Inledning
        • Rollspel för skola och utbildning
        • Rollspel inom vård och omsorg
        • Rollspel för ledare och grupp
      • 6
        97
        Människor i grupp
        • Inledning
        • Grupp
        • Gruppdynamik
        • När två träffas
        • När en grupp träffas
        • Roller och rollfunktioner
        • Gruppens faser
        • Återkoppling (”feed-back”)
      • 7
        118
        Att arbeta med gruppen
        • Inledning
        • Förväntningar
        • Ovana och osäkerhet
        • Gruppens arbetsklimat
        • Gruppövningar
      • 8
        131
        Improvisation och rollspel
        • Inledning
        • Improvisation
        • En kreativ process
        • Spelberedskap
        • Improvisationsövningar
      • 143
        Källor och litteratur
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144272917

Utgivningsår:

1988

Artikelnummer:

2729-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

146
 ;