
Handbok för grupparbete
- att skapa fungerande grupparbeten i undervisning

Handbok för grupparbete
- att skapa fungerande grupparbeten i undervisning
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Förord 11
Författare 13
Inledning – fjärde upplagan 17
Eva Hammar Chiriac
Grupparbete – en arbetsform med många benämningar 19
Studiegrupper 22
Syfte 25
Bokens disposition 25
Del I Teori om grupparbete i undervisning
1 Forskning om grupparbete 33
Eva Hammar Chiriac
Teorin om ömsesidigt beroende 35
Grupparbete som mål eller medel 39
Arbete i grupp eller som grupp 39
Det socialkonstruktivistiska synsättet på lärande 40
Lärarens roll och uppgifter vid grupparbete 41
Samarbetets effekt 46
Hur effektivt är samarbetet? 47
Motivation för grupparbete 48
Närvaro av andra 50
Uppgiftens utformning 53
Nyttan av att träna på att arbeta i grupp 63
Hur utformas arbetet i gruppen? 64
Grundantagandets olika funktioner 68
Erfarenheter av grupparbete 71
Bilaga 1.1 Sammanfattning av Steiners typologi 76
Bilaga 1.2 Sammanfattning av Bions teori 77
2 Grupparbete och lärarperspektiv 79
Tomas Jungert
Det individualistiska perspektivet 80
Det interpersonella perspektivet 82
Gruppen som helhet 85
Intergrupperspektivet 88
Det psykodynamiska perspektivet 91
Det temporala perspektivet 94
Självbestämmandeperspektivet 97
Övriga perspektiv 100
Diskussion 101
3 Olika sätt att arbeta i grupp 105
Eva Hammar Chiriac
Uppgiftens utformning 105
Det periodiska systemet för att förstå grupprocesser 107
Uppmuntra vissa processer 114
Belöningssystem och grupprocesser 115
4 Kommunikation och interaktion inom grupparbete 119
Sally Wiggins
Konversationsanalys (CA) 121
Turtagning som grundläggande struktur i social interaktion 124
Närhetspar och sociala handlingar 126
Talets preferensstruktur 127
Diskussion 130
Del II Tillämpning för grupparbeten i undervisning
5 Grupputveckling och gruppkontrakt 135
Anders Hempel & Eva Hammar Chiriac
Grupputveckling 135
Studiegruppens uppstart 142
Gruppkontrakt 144
Gruppklimat 148
Etiska frågor 152
Bilaga 5.1 Underlag för gruppkontrakt 154
Bilaga 5.2 Kontraktsformulär 156
6 Rollernas roll i grupparbete 159
Stefan Jern
Om rollernas funktion 160
Gruppuppgiftsroller (instrumentella roller) 162
Roller för byggande och underhåll av gruppen (socioemotionella roller) 165
Självcentrerade roller 167
Djuproller 168
Roller kontra personlighet och teamroller 169
En dynamisk rollmodell 171
Rollkonflikter, rollstress och andra rollproblem 172
Bilaga 6.1 Självskattningsformulär om rollfunktioner 180
Bilaga 6.2 Observationsschema rollfunktioner 182
Bilaga 6.3 Rollstressformulär 184
7 Lärares ledarskap vid grupparbete 185
Eva Hammar Chiriac, Karin Forslund Frykedal & Robert Thornberg
Föreställningar om grupparbete 186
Planering och organisering av grupparbete 187
Ledarskap och lärarskap vid grupparbete 189
Auktoritativt ledarskap 194
Uppföljning av grupparbete 199
Avslutande sammanfattning 199
8 Att bearbeta destruktiva krafter 203
Kjell Granström
Deltagarnas förhållningssätt 203
Villkoren för gruppernas arbete 209
Lärarens eller handledarens ansvar 216
9 Konflikt och konflikthantering vid grupparbete 219
Eva Hammar Chiriac & Anders Hempel
Vad är en konflikt? 219
Konflikter i studiegrupper 222
Olika sätt att kategorisera konflikter 225
Konflikthantering 231
Etiska aspekter på konfliktarbete 242
Bilaga 9.1 Har din grupp en problemlösande samarbetskultur? 246
10 Grupparbete för alla – mångfald i grupper 249
Eva Hammar Chiriac
Mångfald 250
Mångfald som tillgång eller hinder 256
Gruppdynamik och mångfald 257
Härskartekniker 264
Planering av grupparbete för alla 273
Diskussion och slutsatser 275
11 Bedömning vid grupparbete 277
Karin Forslund Frykedal
Planera, strukturera och organisera 278
Modell för bedömning 282
Diskussion och slutsatser 286
12 Studerandes syn på grupparbete 289
Johan Näslund & Johan Forsell
Nyblivna universitetsstudenters åsikter om ”det goda grupparbetet” 290
Alla är lika och olika 291
Gymnasieelevers syn på grupparbete 295
Andra forskares erfarenheter 300
Slutsats: kunskap och goda erfarenheter behövs för att genomföra ”det goda grupparbetet” 303
13 Avslutning och kommentarer 307
Anders Hempel & Eva Hammar Chiriac
Referenser 329
Personregister 347
Sakregister 353
texterna i Handbok för grupparbete framstår som angelägna för alla pedagoger och lärarstuderande, som vill arbeta utifrån grupparbetsmodellen. Texterna är inte svårlästa, utan tvärtom inspirerat ämnesinbjudande.
Information
Översättare:
Johanna HolmbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144132556Utgivningsår:
2005Revisionsår:
2020Artikelnummer:
32035-04Upplaga:
FjärdeSidantal:
360Information
Översättare:
Johanna HolmbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144170060Utgivningsår:
2005Revisionsår:
2020Artikelnummer:
32035-SB04Upplaga:
Fjärde