Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan
Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handbok för grupparbete

- att skapa fungerande grupparbeten i undervisning

Skickas följande arbetsdag

Handbok för grupparbete

- att skapa fungerande grupparbeten i undervisning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 337 kr inkl. moms
Studora e-bok 209 kr inkl. moms

Grupparbete är en vanligt förekommande arbetsform på alla nivåer i utbildningssystemet, från skola till universitet. Ofta används grupparbete som en av flera möjliga undervisningsformer utan att någon funderar över dess möjligheter och konsekvenser. Ibland fungerar det väl och till de studerandes belåtenhet. Vid andra tillfällen uppstår mindre konstruktiva processer. Både lärare och studerande efterfrågar mer kunskap om arbetsformen. I Handbok för grupparbete bidrar författarna med sina samla...

Läs mer

Grupparbete är en vanligt förekommande arbetsform på alla nivåer i utbildningssystemet, från skola till universitet. Ofta används grupparbete som en av flera möjliga undervisningsformer utan att någon funderar över dess möjligheter och konsekvenser. Ibland fungerar det väl och till de studerandes belåtenhet. Vid andra tillfällen uppstår mindre konstruktiva processer. Både lärare och studerande efterfrågar mer kunskap om arbetsformen. I Handbok för grupparbete bidrar författarna med sina samlade kunskaper om och erfarenheter av hur ett välfungerande grupparbete som gynnar lärande kan skapas. I denna fjärde upplaga av boken har flera delar uppdaterats och vidareutvecklats. Nya tillskott är exempelvis ett kapitel om kommunikation och interaktion inom grupparbete, samt avsnitt som tar upp teorin om ömsesidigt beroende, självbestämmandeperspektivet, spinnteorin, auktoritativt ledarskap och gruppvärdig uppgift. Handbok för grupparbete vänder sig till alla som använder eller är intresserade av grupparbete som arbetsform. Både lärare och studerande kan ha stor glädje av bokens innehåll. Diskutera gärna bokens innehåll i grupp.

Stäng

Förord 11

Författare 13

Inledning – fjärde upplagan 17

Eva Hammar Chiriac

Grupparbete – en arbetsform med många benämningar 19

Studiegrupper 22

Syfte 25

Bokens disposition 25

Del I Teori om grupparbete i undervisning

1 Forskning om grupparbete 33

Eva Hammar Chiriac

Teorin om ömsesidigt beroende  35

Grupparbete som mål eller medel 39

Arbete i grupp eller som grupp 39

Det socialkonstruktivistiska synsättet på lärande 40

Lärarens roll och uppgifter vid grupparbete 41

Samarbetets effekt 46

Hur effektivt är samarbetet? 47

Motivation för grupparbete 48

Närvaro av andra 50

Uppgiftens utformning 53

Nyttan av att träna på att arbeta i grupp 63

Hur utformas arbetet i gruppen? 64

Grundantagandets olika funktioner 68

Erfarenheter av grupparbete 71

Bilaga 1.1 Sammanfattning av Steiners typologi 76

Bilaga 1.2 Sammanfattning av Bions teori 77

2 Grupparbete och lärarperspektiv 79

Tomas Jungert

Det individualistiska perspektivet 80

Det interpersonella perspektivet 82

Gruppen som helhet 85

Intergrupperspektivet 88

Det psykodynamiska perspektivet 91

Det temporala perspektivet 94

Självbestämmandeperspektivet 97

Övriga perspektiv 100

Diskussion 101

3 Olika sätt att arbeta i grupp 105

Eva Hammar Chiriac

Uppgiftens utformning 105

Det periodiska systemet för att förstå grupprocesser 107

Uppmuntra vissa processer 114

Belöningssystem och grupprocesser 115

4 Kommunikation och interaktion inom grupparbete 119

Sally Wiggins

Konversationsanalys (CA) 121

Turtagning som grundläggande struktur i social interaktion 124

Närhetspar och sociala handlingar 126

Talets preferensstruktur 127

Diskussion 130

Del II Tillämpning för grupparbeten i undervisning

5 Grupputveckling och gruppkontrakt 135

Anders Hempel & Eva Hammar Chiriac

Grupputveckling 135

Studiegruppens uppstart 142

Gruppkontrakt 144

Gruppklimat 148

Etiska frågor  152

Bilaga 5.1 Underlag för gruppkontrakt 154

Bilaga 5.2 Kontraktsformulär 156

6 Rollernas roll i grupparbete 159

Stefan Jern

Om rollernas funktion 160

Gruppuppgiftsroller (instrumentella roller) 162

Roller för byggande och underhåll av gruppen (socioemotionella roller) 165

Självcentrerade roller 167

Djuproller 168

Roller kontra personlighet och teamroller 169

En dynamisk rollmodell 171

Rollkonflikter, rollstress och andra rollproblem 172

Bilaga 6.1 Självskattningsformulär om rollfunktioner  180

Bilaga 6.2 Observationsschema rollfunktioner  182

Bilaga 6.3 Rollstressformulär 184

7 Lärares ledarskap vid grupparbete  185

Eva Hammar Chiriac, Karin Forslund Frykedal & Robert Thornberg

Föreställningar om grupparbete 186

Planering och organisering av grupparbete 187

Ledarskap och lärarskap vid grupparbete 189

Auktoritativt ledarskap 194

Uppföljning av grupparbete 199

Avslutande sammanfattning 199

8 Att bearbeta destruktiva krafter 203

Kjell Granström

Deltagarnas förhållningssätt 203

Villkoren för gruppernas arbete 209

Lärarens eller handledarens ansvar 216

9 Konflikt och konflikthantering vid grupparbete 219

Eva Hammar Chiriac & Anders Hempel

Vad är en konflikt? 219

Konflikter i studiegrupper  222

Olika sätt att kategorisera konflikter 225

Konflikthantering 231

Etiska aspekter på konfliktarbete 242

Bilaga 9.1 Har din grupp en problemlösande samarbetskultur?  246

10 Grupparbete för alla – mångfald i grupper 249

Eva Hammar Chiriac

Mångfald 250

Mångfald som tillgång eller hinder 256

Gruppdynamik och mångfald 257

Härskartekniker 264

Planering av grupparbete för alla 273

Diskussion och slutsatser  275

11 Bedömning vid grupparbete 277

Karin Forslund Frykedal

Planera, strukturera och organisera 278

Modell för bedömning  282

Diskussion och slutsatser 286

12 Studerandes syn på grupparbete 289

Johan Näslund & Johan Forsell

Nyblivna universitetsstudenters åsikter om ”det goda grupparbetet” 290

Alla är lika och olika 291

Gymnasieelevers syn på grupparbete 295

Andra forskares erfarenheter 300

Slutsats: kunskap och goda erfarenheter behövs för att genomföra ”det goda grupparbetet” 303

13 Avslutning och kommentarer 307

Anders Hempel & Eva Hammar Chiriac

Referenser 329

Personregister 347

Sakregister 353

texterna i Handbok för grupparbete framstår som angelägna för alla pedagoger och lärarstuderande, som vill arbeta utifrån grupparbetsmodellen. Texterna är inte svårlästa, utan tvärtom inspirerat ämnesinbjudande.

Information

Översättare:

Johanna Holmberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144132556

Utgivningsår:

2005

Revisionsår:

2020

Artikelnummer:

32035-04

Upplaga:

Fjärde

Sidantal:

360

Författare

 ;

Grupparbete är en vanligt förekommande arbetsform på alla nivåer i utbildningssystemet, från skola till universitet. Ofta används grupparbete som en av flera möjliga undervisningsformer utan att någon funderar över dess möjligheter och konsekvenser. Ibland fungerar det väl och till de studerandes belåtenhet. Vid andra tillfällen uppstår mindre konstruktiva processer. Både lärare och studerande efterfrågar mer kunskap om arbetsformen. I Handbok för grupparbete bidrar författarna med sina samla...

Läs mer

Grupparbete är en vanligt förekommande arbetsform på alla nivåer i utbildningssystemet, från skola till universitet. Ofta används grupparbete som en av flera möjliga undervisningsformer utan att någon funderar över dess möjligheter och konsekvenser. Ibland fungerar det väl och till de studerandes belåtenhet. Vid andra tillfällen uppstår mindre konstruktiva processer. Både lärare och studerande efterfrågar mer kunskap om arbetsformen. I Handbok för grupparbete bidrar författarna med sina samlade kunskaper om och erfarenheter av hur ett välfungerande grupparbete som gynnar lärande kan skapas. I denna fjärde upplaga av boken har flera delar uppdaterats och vidareutvecklats. Nya tillskott är exempelvis ett kapitel om kommunikation och interaktion inom grupparbete, samt avsnitt som tar upp teorin om ömsesidigt beroende, självbestämmandeperspektivet, spinnteorin, auktoritativt ledarskap och gruppvärdig uppgift. Handbok för grupparbete vänder sig till alla som använder eller är intresserade av grupparbete som arbetsform. Både lärare och studerande kan ha stor glädje av bokens innehåll. Diskutera gärna bokens innehåll i grupp.

Stäng
Information

Översättare:

Johanna Holmberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144170060

Utgivningsår:

2005

Revisionsår:

2020

Artikelnummer:

32035-SB04

Upplaga:

Fjärde

Författare

 ;